Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 15 вересня 1995 N 226

Технічні вимоги
до автоматизації операцій з валютою в пунктах обміну

1. Загальні положення

1.1. Системи автоматизації операцій (в подальшому системи) в пунктах обміну валюти створюються на основі:

- контрольно-касових апаратів;

- комп'ютерних систем, що забезпечують виконання належних функцій ЕККА, і які можуть забезпечити виконання технологічних операцій пунктів обміну валюти і відповідають даним вимогам.

1.2. За своїм призначенням системи можуть бути:

- локальними;

- мережевими (які мають можливість функціонувати у складі обчислювальної мережі банку).

1.3. Уповноважені банки самостійно вибирають види систем та програмного забезпечення до них, які відповідають даним вимогам;

1.4. Організація роботи пунктів обміну валюти з використанням комп'ютерної техніки або касових апаратів повинна відповідати вимогам Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" N 265 від 06.07.95 р., і вимогам, які викладені в Інструкції з організації емісійно-касової роботи в установах банків України затвердженої Постановою Правління Національного банку України N 129 від 7 липня 1994 р., іншим нормативним документам НБУ, які регламентують діяльність пунктів обміну валюти, а також даним вимогам.

1.5. Технологія роботи в пунктах обміну уповноважених банків, в яких використовуються системи, створюється як операційний день обмінного пункту (операційний день обмінного пункту при цьому завершується о 16 год.), який є складовою частиною системи "Операційний день банку" і забезпечує встановлений порядок здійснення уповноваженими банками валютно-обмінних операцій з фізичними особами (резидентами і нерезидентами), а також порядок обліку валютно-обмінних операцій.

1.6. Технологія роботи в пунктах обміну, які діють на підставі агентських угод з уповноваженими банками і в яких використовуються системи, повинні створюватися за агентською угодою з уповноваженим банком ("Порядок укладання агентських угод між уповноваженими банками і юридичними особами щодо відкриття обмінного пункту" у відповідності з листом НБУ від 25.05.93 р. за N 19029/936), іншими вимогами НБУ щодо порядку здійснення валютно-обмінних операцій з фізичними особами (резидентами і нерезидентами), а також порядку обліку та контролю валютно-обмінних операцій у пунктах обміну, які діють за агентськими угодами з уповноваженими банками і не суперечать даним вимогам.

1.7. Системи, які розробляються і впроваджуються до використання, повинні передбачати можливість нарощування їх функціональних характеристик, а також легку адаптацію у випадках змін законодавчої та нормативної бази щодо обмінних операцій.

2. Вимоги до функціональних характеристик

2.1. При здійсненні операцій у пунктах обміну щодо купівлі, продажу і обміну (конверсії) валюти системи повинні забезпечувати виконання таких функцій:

1) ведення дати та часу здійснення операції;

2) введення даних про аванси одержаних валютних цінностей, (введення даних може бути виконано вручну з відповідного документу, з носія інформації у вигляді, наприклад, гнучкого магнітного диску, по каналах зв'язку при мережевому варіанті системи), окремо по кожному виду валюти;

3) введення на початку операційного дня курсів купівлі-продажу іноземних валют відповідно до української національної валюти, курсу Національного банку та крос-курсів іноземних валют через українську національну валюту.

Порядок введення курсів такий же, як і авансів, при цьому система повинна бути захищена від несанкціонованої зміни курсів на протязі операційного дня;

4) ведення довідника з кодів валют (коди валют повинні відповідати Класифікатору іноземних валют -кількість валют встановлює уповноважений банк);

5) облік (реєстрацію) операцій купівлі валюти;

6) облік (реєстрацію) операцій продажу валюти;

7) облік (реєстрацію) операцій обміну (конверсії) валюти (здійснення операцій конверсії іноземних валют має проводитись через крос-курси з утриманням одноразової комісії).

Облік операцій вказаних в п.п. 5), 6), 7) здійснюється окремо з кожного виду. Анулювання зареєстрованої операції дозволяється у разі технологічної необхідності (помилки, відмова клієнта), але всі операції анулювання повинні фіксуватись без втрати інформації та можливості її зміни.

8) реєстрацію документів з купівлі, продажу та обміну валюти (довідка ф. N377 при поверненні невикористаної національної валюти та інші встановлені документи);

9) формування реєстрів (встановленої форми) щодо купленої, проданої, обміняної валюти (повинно здійснюватись у реальному часі);

10) формування звітності щодо касових оборотів за всіма видами операцій і зведеного звіту (повинно здійснюватись у реальному часі одразу після реєстрації операції);

11) здійснення контролю у будь-який момент за залишками всіх видів валют у касі (з оперативним відображенням цих даних касиру);

12) отримання по запиту проміжного звіту проведених операцій у будь-який момент;

13) друкування реєстрів (встановленої форми) щодо купленої, проданої, обміняної валюти;

14) друкування звітної документації за весь операційний день;

15) друкування супроводжувальних документів для забезпечення перевезення валюти (при необхідності);

16) друкування на типографських бланках суворої звітності реквізитів форм 377 та 377-А (при технічної можливості).

17) друкування машинних форм бланків суворої звітності (ф. 377, 377-А), якщо це встановлено НБУ (вводиться в дію після затвердження НБУ Положення про машинні форми бланків суворої звітності).

2.2. При здійсненні у пунктах обміну валюти операцій з дорожніми чеками система додатково повинна виконувати такі функції:

а) ведення довідника "Стоп-листів" дорожніх чеків та проведення автоматичної перевірки номерів дорожніх чеків при виплаті валюти готівкою за дорожніми чеками (необхідність такої операції встановлює уповноважений банк).

Відповідні "Стоп-листи" надсилаються зарубіжними організаці- ями уповноваженим банкам, з якими укладені угоди на інкасацію чеків;

б) облік (реєстрацію) операцій продажу дорожніх чеків (проводиться з утриманням комісії);

в) облік (реєстрацію) операцій виплати валюти по дорожніх чеках (проводиться з утриманням комісії);

Облік операцій вказаних в п.п. б), в) здійснюється окремо по кожному виду.

г) формування реєстрів (встановленої форми) продажу дорожніх чеків;

д) формування реєстрів (встановленої форми) виплати валюти за дорожніми чеками;

е) друкування реєстрів (встановленої форми) продажу дорожніх чеків та виплати валюти за дорожніми чеками;

Вимоги щодо захисту від несанкціонованих дій при виконанні операцій з дорожніми чеками ті ж, що і в п.2.1.

2.3. При здійсненні операцій з кредитними картками система додатково повинна виконувати такі функції:

а) ведення довідника "Стоп-листів" кредитних карток та проведення автоматичної перевірки номерів карток при виплаті валюти готівкою за кредитними картками (необхідність такої операції встановлює уповноважений банк).

Відповідні "Стоп-листи" надсилаються зарубіжними організаці- ями уповноваженим банкам, з якими укладені угоди на обслуговування кредитних карток;

б) облік операцій за кредитними картками;

в) формування реєстрів (встановленої форми) виплати валюти за кредитними картками;

г) друкування реєстрів (встановленої форми) виплати валюти за кредитними картками.

Вимоги щодо захисту від несанкціонованих дій при виконанні операцій з кредитними картками ті ж, що і в п.2.1.

2.4. Система повинна передбачати у разі необхідності ведення довідника "Стоп-листів" фальшивих банкнот за інформацію, яка надсилається Інтерполом та НБУ про наявність в обігу фальшивих банкнот (необхідність такої операції встановлює уповноважений банк).

2.5 Система повинна надавати можливість уповноваженим органам, в тому числі органам державної податкової служби, здійснювати контроль за проведеними операціями відповідно їх компетенції.

3. Вимоги до технічних засобів

3.1. Склад та структура технічних засобів пунктів обміну визначається банками самостійно (касові апарати, комп'ютерні системи, що забезпечують виконання належних функцій ЕККА) виходячи із можливості їх забезпечити виконання встановлених операцій технологічного процесу обмінного пункту, можливості інтегрування до існуючих банківських систем (ОДБ), захищеності від несанкціонованого доступу, можливості здійснення операцій контролю уповноваженим органом.

3.2. Обов'язкові технічні вимоги до ЕККА, комп'ютерних систем, фіскальної пам'яті визначаються Технічними вимогами до електронних контрольно-касових апаратів, схвалених протокольним рішенням Державної міжвідомчої експертної комісії з електронних контрольно-касових апаратів 06.07.95 р. N 2.

3.3. Несанкціонований доступ до інформації, яка записана в базах даних, робочих файлах, повинен бути захищений апаратно-програмним або програмним шляхом (наприклад, паролем адміністратора системи).

3.4. Система повинна блокуватись при переповненні, несправності, відключенні, а також при несанкціонованому доступі до ФП, баз даних, файлам (з веденням протоколу).

3.5. Конструктивні деталі (кожух) обчислювальних засобів повинні забезпечувати неможливість безконтрольного зняття їх, а також забезпечувати пломбування виробником або обслуговуючою організацією. Кожух модуля блоку фіскальної пам'яті пломбується працівником податкової інспекції.

3.6. Технічні засоби (в залежності від функціональних задач даного пункту обміну) повинні передбачати можливість роботи з (або підключення додаткових пристроїв):

- засобами модемного зв'язку;

- зчитувачем кредитної картки.

3.7. Пункти обміну повинні бути оснащені відповідними технічними засобами для визначення справжності грошових білетів (банки самостійно проводять вибір технічних засобів з урахуванням обов'язкових вимог щодо контролю ознак в ультрафіолетовому випромінюванні, контролю водяного знака, магнітних ознак, а також мікроелементів захисту (збільшувальні лупи).

4. Вимоги щодо захисту фінансової інформації

4.1. Організація захисту фінансової інформації повинна:

а) охоплювати всі етапи - розробки, впровадження та експлуатації системи;

б) складатися з організаційних, відповідних технічних та програмних засобів;

в) чіткої персоніфікації відповідальності, що спростить виявлення порушень.

4.2. Основними завданнями системи безпеки є:

а) захист від зловживань;

б) захист від технічних порушень та відмов обладнання (вихід з ладу апаратних чи програмних засобів, поява перешкод у каналах зв'язку);

в) автоматичне ведення протоколу використання платіжної мережі з метою локалізації джерел появи порушень.

ЕККА, комп'ютерні системи, реалізація програмно-технічних засобів захисту має супроводжуватись сертифікацією відповідного органу України.

4.3. Захист від зловживань повинен забезпечувати:

а) неможливість заміни штатного програмного забезпечення на інше (не сертифіковане);

б) неможливість будь-яких змін щодо даних зареєстрованих після здійсненя валютно-обмінних операцій засобами системного програмного забезпечення;

в) ведення протоколу усіх несанкціонованих дій, дані протоколу повинні бути недоступні для змін та знищення;

г) неможливість несанкціонованого доступу до бази даних системи;

д) санкціонований доступ до виконання технологічних операцій (по паролю чи іншим чином);

е) автоматичний запис у фіскальну пам'ять протоколу роботи системи з обов'язковою фіксацією дати та часу (години, хвилини) початку та завершення операційного дня;

ж) захист інформації, яка передається каналами зв'язку.

Уповноважені банки можуть встановлювати і інші вимоги щодо захисту систем пунктів обміну, які на їх думку сприяють підвищенню безпеки обмінних операцій.

Заступник Голови Правління НБУ
О.I.Кірєєв
Директор Департаменту інформатизації
А.С.Савченко
Начальник Управління валютного регулювання
В.П.Рибальченко

                                                                                                                  Додаток 1
-----------------------------
-----------------------------

назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну


Р Е є С Т Р


проданої іноземної валюти за " " 199 р.
-- -------------- ---
-------------------------------------------------------------
¦ номер ¦ сума ¦ назва ¦ сума ¦ курс
N ¦ виданої ¦ одержаних ¦ валюти ¦ валюти ¦
п/п ¦ довідки ¦ крбованців¦ (код) ¦ ¦
-----+-----------+-----------+---------+----------+----------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦


Підпис касира
---------------

штамп пункту обміну

Додаток 2

----------------------------
----------------------------
назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну

Р Е є С Т Р

купленої іноземної валюти за " " 199 р.
--- ------------- ---
--------------------------------------------------------------
¦ назва ¦ сума ¦ курс ¦ сума ¦ номер
N ¦ іноземної ¦ іноземної ¦ ¦ виданих ¦ виданої
п/п ¦валюти (код)¦ валюти ¦ ¦карбованців¦ довідки
-----+------------+-----------+--------+-----------+----------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦


Підпис касира
--------------

штамп пункту
обміну

Додаток 3

----------------------------
----------------------------
назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну


Р Е є С Т Р

проданих дорожніх чеків в іноземній валюті

за " " 199 р.
-- -------------- ----
-----------------------------------------------------------
¦кіль-¦ номери ¦назва ¦ сума в ¦комісія¦ сума
N ¦кість¦ проданих ¦валюти¦ валюті ¦в % ¦ внесеної
п/п ¦чеків¦ чеків ¦(код) ¦ ¦ ¦ валюти
----+-----+-----------+------+--------+-------+------------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦

Підпис касира
--------------

штамп пункту
обміну


Додаток 4
----------------------------
----------------------------
назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну


Р Е є С Т Р

куплених дорожніх чеків в іноземній валюті

за " " 199 р.
-- -------------- ----
--------------------------------------------------------------
¦кіль-¦номери ¦назва ¦ сума в ¦комісія¦ сума ¦номер
N ¦кість¦одержаних¦валюти¦ валюті ¦ в % ¦виданої¦виданої
п/п ¦чеків¦ чеків ¦(код) ¦ ¦ ¦валюти ¦довідки
-----+-----+---------+------+--------+-------+-------+--------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦


Підпис касира
--------------
штамп пункту
обміну

Додаток 5

----------------------------
----------------------------
назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну


Р Е є С Т Р

конверсії іноземної валюти за " " 199 р.
--- -------------- ---
-----------------------------------------------------------------
¦ назва ¦ сума ¦назва ¦ крос- ¦комі-¦сума ¦ номер
N ¦прийнятої¦прийнятої¦виданої¦ курс ¦сія ¦виданої¦ виданої
п/п ¦ валюти ¦валюти ¦валюти ¦ ¦в % ¦валюти ¦ довідки
¦ (код) ¦ ¦ (код) ¦ ¦ ¦ ¦
----+---------+---------+-------+-------+-----+-------+----------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦


Підпис касира
--------------

штамп пункту
обміну

Додаток 6

----------------------------
----------------------------
назва уповноваженого банку
(агента), реєстраційний номер
і адреса пункту обміну


Р Е є С Т Р

виплати валюти за кредитними картками

за " " 199 р.
--- -------------- ---
--------------------------------------------------------------------
¦ номер ¦номер ¦ строк¦ платіжна ¦комі-¦сума ¦ назва ¦номер
N ¦ кліше ¦картки ¦ дії ¦ система ¦сія ¦виданої¦ валюти¦виданої
п/п¦(код ¦ ¦ ¦ ¦в % ¦валюти ¦ (код) ¦довідки
¦ банку) ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
---+--------+-------+------+----------+-----+-------+-------+-------
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦
¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦ ¦


Підпис касира
--------------

штамп пункту
обміну