ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
07.07.2003 N 5966/6/15-1316

Щодо компетенції підприємств - нефінансових установ

ДПАУ розглянула лист ТОВ щодо правомірності надання підприємством нефінансовою установою тимчасової безпроцентної фінансової допомоги фізичній особі, укладення договорів доручення та поруки з іншими підприємствами, а також порядку оподаткування операцій у поручителя та у повіреного за вказаними договорами і в межах своєї компетенції повідомляє.

Відповідно до статті 374 Цивільного кодексу України (далі - Кодекс) за договором позики одна сторона (позикодавець) передає другій стороні (позичальникові) у власність (в оперативне управління) гроші або речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов'язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошей або рівну кількість речей того ж роду і якості.

Згідно зі статтею 191 Кодексу за договором поруки поручитель зобов'язується перед кредитором іншої особи відповідати за виконання нею свого зобов'язання в повному обсязі або в частині. Порука може забезпечувати лише дійсну вимогу. Договір поруки повинен бути укладений у письмовій формі. Недодержання письмової форми тягне недійсність договору поруки.

У статті 386 Кодексу зазначено, що за договором доручення одна сторона (повірений) зобов'язується виконати від імені й за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії.

Порядок оподаткування податком на прибуток доходів, одержаних поручителем в межах договорів поруки та повіреним в межах договорів доручення, встановлено Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (далі - Закон). До валового доходу поручителя (гаранта) або повіреного включається доход, одержаний від дебітора або довірителя у вигляді винагороди за видачу поручительств, гарантій та інших зобов'язань за третіх осіб як доход, одержаний від операцій з надання фінансових послуг відповідно до підпункту 4.1.2 статті 4 Закону.

Щодо надання заявником позики іншим підприємствам чи фізичним особам, то згідно з підпунктом 4.1.6 статті 4 Закону ( 334/94-ВР ) податкові зобов'язання особи, що надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так і при її зворотному отриманні.

Що стосується укладення вищевказаних договорів в контексті Закону України від 12.07.2001 р. N 2664-III "Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг" (далі - Закон N 2664), то статтею 1 Закону N 2664 визначено, що фінансова послуга - це операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

Згідно зі статтею 4 Закону N 2664 до переліку фінансових послуг включено операції з надання коштів у позику, надання гарантій та поручительств та інші операції, що відповідають критеріям, визначеним у пункті 5 частини першої статті 1 Закону N 2664. Таким критеріям, зокрема, відповідає договір доручення по операціях з фінансовими активами.

Статтею 5 Закону N 2664 встановлено, що фінансові послуги надаються фінансовими установами, а також, якщо це прямо передбачено цим Законом, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності.

Можливість та порядок надання окремих фінансових послуг юридичними особами, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, визначаються законами та нормативно-правовими актами державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг, виданими в межах їх компетенції.

Таким державним органом, зокрема, на сьогодні є Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України, створена відповідно до Указу Президента України від 11.11.2002 р. N 1153/2002 , що є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, якій доручено забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації Закону N 2664.

Водночас зазначаємо, що спільною постановою Кабінету Міністрів України та Національного банку України від 28.08.2001 р. N 1124 "Про Сорок рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів з відмивання грошей" позики, фінансові гарантії та зобов'язання віднесено до переліку видів фінансової діяльності, яка ведеться організаціями, що не є фінансовими установами.

З урахуванням викладеного вважаємо за можливе надання підприємствами, що не мають статусу фінансової установи, іншим суб'єктам підприємницької діяльності позик (тимчасової безпроцентної фінансової допомоги), гарантій та поручительств.

Заступник Голови Ю.Гриб