ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
від 15.04.2003 N 2228
Щодо застосування окремих норм Указу Президента України
від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують
розвиток підприємницької діяльності"
Статтею 3 Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" на Державний комітет України з питань розвитку підприємництва покладено забезпечення реалізації заходів щодо дерегулювання та координацію діяльності органів виконавчої влади у цій сфері. Відповідно до статті 2 Указу Президента України від 25.05.2000 N 721/2000 "Питання Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва" Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва є правонаступником Державного комітету України з питань розвитку підприємництва.
Аналіз практики застосування та реалізації норм Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) показав, що норми цього Указу застосовуються правильно. Однак, разом з цим, мають місце випадки незадовільної реалізації рішень Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва з боку органів виконавчої влади. Нерідко органи виконавчої влади повністю ігнорують як вимоги Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", так і пропозиції Держпідприємництва України щодо приведення актів у відповідність з вимогами Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98). Також часто виникає ситуація, коли нормативно-правовий акт зупинений, але його державна реєстрація не скасовується. Як наслідок, проблеми у підприємців, різна практика застосування господарськими судами цих актів у вирішенні спорів. Підкреслимо, що нескасування державної реєстрації у цьому випадку не означає, що нормативно-правовий акт центрального органу виконавчої, голови місцевої державної адміністрації, діє.
Протягом 1998 - 2002 років Держпідприємництвом України розглянуто більш ніж 380 нормативно-правових актів, за результатами розгляду яких прийнято 143 рішення Комітету щодо усунення порушень вимог Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" ( 79/98 ), з яких 95 - нормативно-правові акти центральних органів виконавчої влади та 67 - місцевих державних адміністрацій.
Більшість рішень Держпідприємництва України виконана, тобто до нормативно-правових актів внесені зміни або вони втратили чинність.
Статтею 1 Указу Президента України від 22.01.2000 N 89/2000 "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва" установлено, що забезпечення проведення єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва є одним із головних пріоритетів у діяльності органів виконавчої влади щодо здійснення економічних реформ.
Згідно зі статтею 2 Указу Президента України "Про запровадження єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва" (89/2000) єдина державна регуляторна політика у сфері підприємництва здійснюється шляхом впорядкування нормативного регулювання підприємницької діяльності.
Згідно з Положенням про Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва, яке затверджено Указом Президента України від 25.05.2000 N 721/2000 "Питання Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва", Держпідприємництво України не може зобов'язувати органи державної влади скасовувати акти, які ними видаються. Але відповідно до Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" у разі виявлення порушень цього Указу Держпідприємництво України має право приймати рішення щодо необхідності усунення виявлених порушень, наслідком якого стає зупинення дії відповідного нормативно-правового акта до усунення порушень, зазначених у такому рішенні.
Але, зауважимо, що процедура, передбачена Указом Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", не застосовується до рішень, актів органів місцевого самоврядування. Як зазначається в частині 10 статті 59 Закону України 21.05.97 N 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції ( 254к/96-ВР ) або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
1. З метою реалізації єдиної державної регуляторної політики у сфері підприємництва та згідно з частиною 2 статті 4 Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) Держпідприємництво України у разі виявлення порушень цього Указу щодо дерегулювання приймає рішення щодо необхідності усунення виявлених порушень вимог Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" ( 79/98 ), про яке письмово повідомляє центральний орган виконавчої влади, голову місцевої державної адміністрації. Рішення є обов'язковими для виконання.
Оскільки зазначена частина статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" ( 79/98 ) не вимагає обов'язкового опублікування рішення в засобах масової інформації, а лише вказує на обов'язковість письмового повідомлення відповідного державного органу про прийняте рішення, можна зробити висновок, що рішення Держпідприємництва України про необхідність усунення порушень набирає чинність з моменту підписання і саме з цього моменту починається перебіг місячного строку, який надається органам виконавчої влади для усунення виявлених недоліків.
2. У разі якщо в місячний строк не вжито заходів щодо виконання рішення Держпідприємництва України, то згідно з частиною 3 статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) дія відповідного нормативно-правового акта центрального органу виконавчої влади, голови місцевої державної адміністрації зупиняється до усунення порушень, зазначених у рішенні Держпідприємництва України.
Частина 4 статті 4 Указу "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" ( 79/98 ) передбачає, що Держпідприємництво України повідомляє про зупинення дії відповідного нормативно-правового акта в засобах масової інформації.
З викладеного випливає, що нормативно-правовий акт, в якому Держпідприємництво України виявило порушення, зупиняється з моменту закінчення місячного терміну після набрання чинності рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Публікація в засобах масової інформації носить лише констатуючий характер. Це свого роду засіб для забезпечення виконання рішення Держпідприємництва України, оскільки інформування громадськості про зупинення дії нормативно-правового акта певного органу виконавчої влади спонукає цей орган до усунення виявлених недоліків.
3. Термін дії нормативно-правового акта, щодо якого Держпідприємництво України прийняло рішення, враховуючи вищевикладене, складатиме період з моменту набрання чинності цим нормативно-правовим актом до закінчення місячного терміну з моменту прийняття рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Рішення Держпідприємництва щодо приведення нормативно-правового акта центрального органу виконавчої влади, місцевої державної адміністрації з питань підприємницької діяльності у відповідність з вимогами Указу Президента України "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" (79/98) може бути оскаржено до Урядового комітету економічного розвитку (далі - Урядовий комітет) протягом одного місяця з дня отримання зазначеного рішення.
Якщо рішення Держпідприємництва України буде оскаржено згідно постанови Кабінету Міністрів України від 17.08.98 N 1310 "Про порядок оскарження центральними органами виконавчої влади, головами місцевих державних адміністрацій рішень Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва" до Урядового комітету, то нормативно-правовий акт є чинним до прийняття рішення Урядовим комітетом. Адже пунктом 3 Положення про порядок оскарження центральними органами виконавчої влади, головами місцевих державних адміністрацій рішень Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва, яке затверджено згаданою вище постановою, визначено, що дія рішення Держпідприємництва щодо приведення нормативно-правового акта у відповідність з вимогами зазначеного Указу Президента України призупиняється з дня надходження до Урядового комітету скарги до прийняття нею рішення про відмову в задоволенні скарги, а у разі задоволення скарги - до скасування рішення Держпідприємництва.
Урядовий комітет розглядає скаргу на своєму засіданні і приймає рішення про її задоволення або відмову в задоволенні.
У разі задоволення скарги Держпідприємництва протягом 5 днів повинно скасувати своє рішення.
У разі відмови в задоволенні скарги центральний орган виконавчої влади, голова місцевої державної адміністрації повинні виконати рішення Держпідприємництва у місячний строк з дня його отримання і поінформувати останнього про виконання.
У разі відмови в задоволенні скарги Держпідприємництво повідомляє у засобах масової інформації про відповідне рішення Урядового комітету.
Схематичне зображення процедури оперативного дерегулювання у відповідності з Указом Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності" надається у Додатку до цього інформаційного листа.
Голова О.Кужель
Додаток
до інформаційного листа Держпідприємництва
від 15 квітня 2003 р. N 2228
+----------------------------------+
¦ Скарга надходить від: ¦
+-------------------------------+ ¦ - суб'єктів підприємницької ¦
¦ Отримання Держпідприємництвом ¦ ¦ діяльності, їх об'єднань і ¦
¦ скарги ¦ ¦ організацій; ¦
+-------------------------------+ ¦ - інших установ і організацій; ¦
¦ ¦ органів державної влади; ¦
¦ ¦ - уповноважених з питань захисту ¦
¦ ¦ прав підприємців ¦
¦ +----------------------------------+
+----------------------------------+
+------------------------------------+ ¦ Аналіз включає: ¦
¦ Аналіз регуляторного акту з метою ¦ ¦ - аналіз соціально-економічної ¦
¦ виявлення правових, економічних чи ¦ ¦ доцільності регуляторного акту ¦
¦ адміністративних бар'єрів ¦ ¦ - виявлення адміністративних ¦
+------------------------------------+ ¦ перепон для здійснення ¦
¦ ¦ підприємницької діяльності ¦
¦ ¦ - експертиза відповідності ¦
¦ ¦ регуляторного акту законам ¦
¦ ¦ України, актам Президента ¦
¦ ¦ України і Кабінету Міністрів ¦
¦ ¦ України, іншим нормативно- ¦
¦ правовим актам ¦
+-----------------------------------+ +----------------------------------+
¦ Прийняття рішення про необхідність¦
¦ дерегуляції органом виконавчої ¦ +----------------------------------+
¦ влади, що видав регуляторний акт +-¦ Направлення рішення ¦
+-----------------------------------+ ¦ Держпідприємництва органу ¦
¦ виконавчої влади, який видав акт ¦
+----------------------------------+
+--------------------------------------+ +--------------------------+
¦Оскарження рішення Держпідприємництва ¦ ¦ Протягом одного місяця з ¦
¦ Урядовим комітетом економічного ¦-----¦ дня отримання рішення ¦
¦ розвитку ¦ ¦ Держпідприємництва ¦
¦ (у відповідності з постановою ¦ +--------------------------+
¦ Кабінету Міністрів України ¦ +------------------------------+
¦ від 17.08.1998 р. N 1310 ¦ ¦ Протягом одного місяця з дня ¦
¦ "Про порядок оскарження ¦ ¦ прийняття рішення ¦
¦ центральними органами виконавчої ¦ ¦ Держпідприємництва ¦
¦ влади, головами міських ¦ +------------------------------+
¦ державних адміністрацій рішень ¦ ¦ ¦
¦ Держпідприємництва") ¦ ¦ ¦
+--------------------------------------+
+------------------+ +---------------------+
+---------------------+ ¦ Орган, що видав ¦ ¦ При відмові органу ¦
¦ Урядовий комітет ¦ ¦регуляторний акт, ¦ ¦ виконавчої влади ¦
¦ економічного ¦ ¦виконує рішення ¦ ¦виконувати рішення - ¦
¦ розвитку розглядає ¦ ¦Держпідприємництва¦ ¦ Держпідприємництва¦
¦ скаргу та приймає ¦ ¦ протягом місяця ¦ ¦ публікує в ЗМі ¦
¦ рішення про її ¦ +------------------+ ¦ повідомлення про ¦
¦ задоволення або про ¦ ¦ зупинення дії даного¦
¦ відмову в ¦ ¦ ¦ регуляторного акту ¦
¦ задоволенні ¦ ¦ +---------------------+
+---------------------+ ¦
¦
+------------------+ +-----------+ ¦
¦ В разі відмови в ¦ ¦В разі ¦ ¦
¦задоволенні скарги¦ ¦задоволення¦ ¦
+------------------+ ¦скарги ¦ ¦
¦ +-----------+ ¦
¦ ¦ ¦
¦
+--------------------+ +-------------------------------+
¦ Протягом 5 діб ¦ ¦ Держпідприємництво повідомляє ¦
¦ Держпідприємництво ¦ ¦ через ЗМІ про відповідне ¦
¦ скасовує ¦ ¦ рішення Урядового комітету ¦
¦ своє рішення ¦ +-------------------------------+
+--------------------+
