КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ФІНАНСІВ I БАНКІВСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ЛИСТ
від 04.02.2003 N 06-10/66
Щодо Порядку складання податкової звітності
і ведення бухгалтерського обліку грошових коштів,
нарахованих (отриманих) у складі ціни продажу
електричної енергії
На адресу Комітету Верховної Ради України з питань фінансів і банківської діяльності надійшов запит Донецької обласної державної адміністрації щодо надання висновків на предмет відповідності діючому податковому законодавству Порядку складання податкової звітності і ведення бухгалтерського обліку грошових коштів, нарахованих (отриманих) у складі ціни продажу електричної енергії у вигляді цільової надбавки у розмірі 0,75 відсотків до діючого тарифу на електричну енергію, яка продається виробниками електричної енергії на оптовому ринку електричної енергії України, затвердженому наказом Державної податкової адміністрації України (далі - ДПАУ) від 19.07.2002 р. N 352 (далі - Порядок).
Зазначений Порядок розроблено ДПАУ на виконання пункту 22.26 статті 22 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (у редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання розвитку вітроенергетики України" від 08.06.2000 р. N 1812-III, яким встановлено, що на період з 1 січня 2002 року до 1 січня 2011 року не включаються до складу валового доходу платника податку суми коштів, нараховані (отримані) у складі ціни продажу електричної енергії у вигляді цільової надбавки у розмірі 0,75 відсотка до діючого тарифу на електричну енергію, що продається на оптовому ринку електричної енергії України.
Зокрема, пунктом 22.26 (абзац третій) Закону ДПАУ доручено визначити порядок бухгалтерського обліку і складання податкової звітності по використанню вищезазначених коштів.
За результатами аналізу положень Порядку Комітет дійшов висновку, що деякі його положення не випливають зі змісту змін, внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання розвитку вітроенергетики України" від 08.06.2000 р. N 1812-III і суперечать Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств". Так, у пункті 4 Порядку ДПАУ встановлено порядок формування прибутку, що підлягає оподаткуванню, тобто фактично визначено правила податкового обліку валових доходів, валових витрат та амортизаційних відрахувань, які у пункті 7.20 статті 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" передбачені для тих платників податку, які потребують ведення окремого обліку фінансових результатів, отриманих від діяльності, що звільнена від оподаткування.
При цьому слід зазначити, що, по-перше, до платників податку, вказаних у пункті 7.20 вищеназваного Закону України, не віднесено платників податку, визначених у пункті 22.26 Закону, тобто ДПАУ фактично розширила коло платників податку, зазначених у пункті 7.20 Закону.
По-друге, абзацом першим пункту 22.26 Закону встановлено пряму норму, згідно з якою платникам податку надано право не включати до складу валових доходів цільову надбавку, що встановлена до діючого тарифу на електричну енергію, з метою централізації коштів на спеціальному рахунку для їх цільового використання виключно на фінансування витрат, пов'язаних з будівництвом вітрових електростанцій, а також проведенням науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт у сфері вітроенергетики відповідно до Комплексної програми будівництва вітрових електростанцій. Тобто, пунктом 22.26 Закону визначено, що платники податку, на яких поширюється дія цього пункту, мають право витрачати кошти, отримані у вигляді цільової надбавки, на цілі, передбачені Законом.
Вважаємо, що економічного сенсу у необхідності ведення платником податку окремого податкового обліку валових витрат, а також нарахування амортизаційних відрахувань на основні фонди немає, оскільки надбавка у розмірі 0,75 відсотків до діючого тарифу на електричну енергію є цільовим джерелом для накопичення коштів і взагалі не бере участі у визначенні об'єкта оподаткування.
Для платників податку, перелічених у пункті 7.20 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ), ведення окремого обліку доходів, витрат, амортизації обумовлено необхідністю визначення фінансового результату від діяльності, яка звільнена від оподаткування або оподатковується за пільговою ставкою. Тобто необхідно співставити отримані від пільгової діяльності доходи з понесеними у зв'язку з одержанням таких доходів витратами, а також сумою амортизаційних відрахувань на основні фонди, що використовуються для отримання таких пільгових доходів.
Пункт 22.26 Закону має на меті накопичення коштів для фінансування витрат, визначених Законом. При цьому ДПАУ доручено лише розробити порядок складання податкової звітності з метою здійснення контролю за цільовим використанням таких накопичених коштів.
Враховуючи вищенаведене, з метою приведення Порядку N 352 у відповідність до норм Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) Комітет пропонує скасувати положення цього Порядку в частині, що суперечить Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств".
Голова Комітету С.Буряк
"Дебет-Кредит", N 11, 17.03.2003
