Документ втратив чиннiсть!

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 25 грудня 2002 р. N 1958
Київ

(Постанова втратила чинність на підставі Постанови
Кабінету Міністрів Украї
ни
N 901 від 26 серпня 2009
р.)

Про утворення Державної інспекції з контролю
за використанням і охороною земель

( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 1829 від 26.11.20
03 )

На виконання Указу Президента України від 19 серпня 2002 р. N 720 "Про вдосконалення системи державного управління земельними ресурсами та контролю за їх використанням і охороною" Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Утворити в складі Державного комітету по земельних ресурсах Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель як урядовий орган державного управління.

2. Затвердити Положення про Державну інспекцію з контролю за використанням і охороною земель (додається).

Прем'єр-міністр України В.ЯНУКОВИЧ

Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 25 грудня 2002 р. N 1958

Положення
про Державну інспекцію з контролю
за використанням і охороною земель

1. Державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель (Держземінспекція) є урядовим органом державного управління, який діє у складі Держкомзему і йому підпорядковується.

2. Держземінспекція у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР), Земельним кодексом ( 2768-14 ) та іншими законами України, актами Президента України і Кабінету Міністрів України, цим Положенням та наказами Держкомзему.

3. Основними завданнями Держземінспекції є:

участь у межах своєї компетенції в реалізації державної політики у сфері земельних відносин;

організація та здійснення державного контролю за використанням і охороною земель;

узагальнення практики застосування законодавства з питань, що належать до її компетенції, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення.

4. Держземінспекція відповідно до покладених на неї завдань:

1) організує і здійснює державний контроль за:

дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності, громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, а також іноземними юридичними особами земельного законодавства;

дотриманням встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, в тому числі на землі водного і лісового фонду;

використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;

дотриманням законодавства у процесі укладання цивільно-правових угод, надання у користування, передачі у власність, вилучення (викупу) земельних ділянок;

веденням державного обліку і реєстрації земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель;

розміщенням, проектуванням, будівництвом та введенням у дію об'єктів, які негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; ( Абзац сьомий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

виконанням комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від водної і вітрової ерозії, їх псування, забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, недопущення заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям, селів, підтоплення, заболочення, засолення, солонцювання, висушування, ущільнення та інших процесів, що ведуть до погіршення стану земель;

дотриманням строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; ( Абзац дев'ятий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару грунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням грунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених проектом рекультивації земель; ( Абзац десятий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

дотриманням правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереженням захисних насаджень і межових знаків; (Абзац одинадцятий підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

дотриманням порядку відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

проведенням державної землевпорядної експертизи містобудівної і землевпорядної документації;

дотриманням строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю; ( Підпункт 1 пункту 4 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ N 1829 від 26.11.2003 )

2) вживає в межах своєї компетенції заходів до усунення порушень земельного законодавства, в тому числі щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам; ( Підпункт 2 пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1829 від 26.11.2003 )

3) видає спеціальні дозволи на зняття та перенесення грунтового покриву земельних ділянок відповідно до проектів, затверджених в установленому законом порядку; ( Підпункт 3 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

4) бере участь у розробленні проектів нормативно-правових актів з питань державного контролю за використанням та охороною земель;

5) подає пропозиції Держкомзему щодо анулювання ліцензій на проведення землевпорядних та землеоціночних робіт;

6) бере у разі потреби участь у роботі комісій з приймання меліорованих, рекультивованих та інших земель, а також у визначенні земельних ділянок для розміщення об'єктів будівництва та у вирішенні інших питань, пов'язаних з вилученням (викупом) земель;

7) вносить в установленому порядку до органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування клопотання щодо:

приведення у відповідність із законодавством прийнятих ними рішень з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель;

обмеження або зупинення освоєння земельних ділянок у разі розробки корисних копалин, у тому числі торфу, проведення геологорозвідувальних, пошукових та інших робіт з порушенням вимог земельного законодавства;

припинення будівництва та експлуатації об'єктів у разі порушення вимог земельного законодавства до повного усунення виявлених порушень і ліквідації їх наслідків;

припинення права користування земельною ділянкою відповідно до закону; (Підпункт 7 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

8) надає методичну допомогу і рекомендації органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, власникам землі, землекористувачам з питань використання і охорони земель;

9) вивчає і впроваджує у практику досягнення вітчизняної та зарубіжної науки і техніки для здійснення державного контролю за використанням і охороною земель;

10) взаємодіє з засобами масової інформації з питань висвітлення актуальних проблем здійснення державного контролю за використанням і охороною земель;

11) розробляє узгоджені з державними органами по земельних ресурсах плани заходів та організовує роботу своїх територіальних органів, громадських інспекторів, надає їм методичну та практичну допомогу, контролює їх діяльність, вживає заходів до усунення виявлених недоліків і порушень;

12) здійснює заходи щодо професійної підготовки та перепідготовки кадрів;

13) організовує збирання, зведення та аналіз інформації щодо використання та охорони земель;

14) подає до Держкомзему, його територіальних органів, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування пропозиції щодо фінансування заходів з охорони земель. ( Підпункт 14 пункту 4 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

5. Держземінспекція та державні інспектори з контролю за використанням і охороною земель в межах своїх повноважень мають право:

складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог земельного законодавства та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог земельного законодавства;

безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель і дотримання вимог земельного законодавства;

у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів внутрішніх справ чи місцевих органів виконавчої влади для складання протоколу про адміністративне правопорушення;

викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для отримання від них усних або письмових пояснень з питань, пов'язаних з порушенням земельного законодавства;

передавати до органів прокуратури, органів дізнання та досудового слідства акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки злочину;

проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства;

звертатися до органів прокуратури з клопотанням про подання позову до суду щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився;

залучати спеціалістів органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками) для розгляду питань, що належать до її компетенції;

одержувати в установленому законодавством порядку від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності і господарювання документи, матеріали та іншу інформацію, необхідну для виконання покладених на неї завдань;

скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до її компетенції.

Держземінспекція та державні інспектори з контролю за використанням і охороною земель мають інші права, передбачені Законом України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" ( 963-15 ) та іншими законами. ( Пункт 5 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

6. Держземінспекція видає накази організаційно-розпорядчого характеру.

7. Держземінспекцію очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Голови Держкомзему.

Начальник Держземінспекції за посадою є заступником Головного державного інспектора України з контролю за використанням і охороною земель та членом колегії Держкомзему.

8. Начальник Держземінспекції:

здійснює керівництво діяльністю Держземінспекції, несе персональну відповідальність перед Кабінетом Міністрів України і Головою Держкомзему за виконання покладених на Інспекцію завдань;

призначає на посаду і звільняє з посади керівників структурних підрозділів та інших працівників Держземінспекції (крім своїх заступників);

визначає ступінь відповідальності заступників начальника Держземінспекції та керівників її структурних підрозділів;

притягає до дисциплінарної відповідальності керівників структурних підрозділів та інших працівників Держземінспекції, крім заступників начальника Держземінспекції;

підписує видані в межах компетенції Держземінспекції накази, організовує перевірку їх виконання;

затверджує положення про структурні підрозділи Держземінспекції;

здійснює інші повноваження, передбачені законодавством та цим Положенням.

9. Начальник Держземінспекції має двох заступників, у тому числі одного першого, які призначаються на посаду і звільняються з посади Кабінетом Міністрів України за поданням Голови Держкомзему, погодженим з начальником Держземінспекції.

Розподіл обов'язків між заступниками здійснює начальник Держземінспекції.

Заступники начальника, а також керівники структурних підрозділів Держземінспекції, на яких покладено здійснення державного контролю за використанням та охороною земель, є одночасно старшими державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель. ( Абзац пункту 9 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

Головні та провідні спеціалісти, які безпосередньо здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, є одночасно державними інспекторами з контролю за використанням та охороною земель. ( Абзац пункту 9 в редакції Постанови КМ N 1829 від 26.11.2003 )

10. Держземінспекція має територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, які становлять єдину систему органів державного контролю за використанням і охороною земель.

Призначення на посаду і звільнення з посади керівників цих органів та затвердження положень про територіальні органи здійснюється начальником Держземінспекції.

11. Для узгодженого вирішення питань, що належать до компетенції Держземінспекції, обговорення найважливіших напрямів її діяльності в Інспекції може утворюватися колегія у складі начальника (голова колегії), його заступників та керівників структурних підрозділів Держземінспекції;

Персональний склад колегії затверджується Головою Держкомзему.

Рішення колегії втілюються в життя наказами Держземінспекції.

12. Граничну чисельність працівників Держземінспекції в межах граничної чисельності працівників Держкомзему, визначеної Кабінетом Міністрів України, за поданням начальника Держземінспекції затверджує Голова Держкомзему.

13. Структуру Держземінспекції затверджує її начальник за погодженням з Головою Держкомзему.

Штатний розпис і кошторис Держземінспекції затверджує її начальник за погодженням з Головою Держкомзему і Мінфіном.

14. Держземінспекція утримується за рахунок державного бюджету у межах коштів, передбачених на утримання Держкомзему.

15. Держземінспекція є юридичною особою, має самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Державного казначейства, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.