МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ

НАКАЗ
19.09.2002 N 276

Про затвердження Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів роздрібної торгівлі
та порядок віднесення їх до певних
атестаційних категорій

Відповідно до Закону України від 09.04.99 N 586-XIV "Про місцеві державні адміністрації", Концепції розвитку внутрішньої торгівлі України, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.97 N 1449, та з метою впорядкування підприємницької діяльності в сфері торгівлі, поліпшення якості торговельного обслуговування населення НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Методичні рекомендації про атестацію об'єктів роздрібної торгівлі та порядок віднесення їх до певних атестаційних категорій, що додаються.

2. Рекомендувати обласним, міським, районним, районним у містах державним адміністраціям впровадити атестацію об'єктів роздрібної торгівлі з використанням зазначених Методичних рекомендацій.

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Стеценка В.О.

Міністр О.Шлапак

Затверджено
наказом Міністерства
економіки та з питань
європейської інтеграції України
від 19 вересня 2002 р. N 276

Методичні рекомендації
про атестацію об'єктів роздрібної торгівлі та порядок
віднесення їх до певних атестаційних категорій

Ці Методичні рекомендації визначають механізм установлення категорій об'єктам роздрібної торгівлі. Порядок віднесення об'єктів роздрібної торгівлі до певних атестаційних категорій носить рекомендаційний характер.

Атестації підлягають об'єкти роздрібної торгівлі, в яких здійснюються стаціонарна роздрібна торгівля (за винятком дрібнороздрібної мережі) незалежно від форм власності та відомчого підпорядкування.

Атестація об'єкта роздрібної торгівлі - це сукупність показників проведення всебічної комплексної оцінки об'єкта з метою визначення його категорії.

Атестацію об'єктів роздрібної торгівлі рекомендується здійснювати безоплатно для суб'єктів підприємництва.

Правила проведення атестації об'єктів
роздрібної торгівлі та порядок віднесення їх до певних
атестаційних категорій

1. Атестацію об'єкта роздрібної торгівлі здійснює атестаційна комісія при районній чи районній у місті державній адміністрації (далі - атестаційна комісія), яка утворюється з професійно кваліфікованих працівників у складі:

не менше двох спеціалістів торгівлі;

представника санітарно-епідеміологічної станції;

представника державного пожежного нагляду;

архітектора;

дизайнера.

Атестаційну комісію рекомендується утворювати і наділяти повноваженнями на відповідний період, наприклад, один раз на три роки.

2. Основними показниками присвоєння об'єкту категорії є:

основні вимоги та оцінка проведення атестації об'єкта роздрібної торгівлі (в балах), викладені в додатку 4;

розрахунок оцінки критеріїв визначення категорії об'єкта роздрібної торгівлі (в балах), викладені в додатку 5.

3. У процесі обстеження об'єкта роздрібної торгівлі проти кожного показника в графі 7 додатка 4 проставляються оціночні бали. Їх підсумовують по кожній групі показників.

Оцінка групи показників для визначення категорії об'єкта із графи 7 додатка 4 переноситься у графу 4 додатка 3, атестаційну картку об'єкта роздрібної торгівлі для визначення його категорії в балах (далі атестаційна картка), (додаток 3). Оцінка окремих груп показників корегується ваговими коефіцієнтами.

Рекомендовані вагові коефіцієнти, наведені в графі 3 додатка 3, визначені експертним шляхом, однакові для всіх категорій.

Скорегована на них оцінка (оцінка графи 3 додатка 3 множиться на оцінку графи 4 додатка 3 і проставляється в графу 5 додатка 3 - скорегована оцінка) групи показників складається і отримується оцінка об'єкта роздрібної торгівлі, що атестується (графа 5 додатка 3).

4. За результатами атестації (залежно від стану матеріально-технічної бази об'єкта, функціональної організації торговельно-технологічного процесу, рівня обслуговування, кількості та якості наданих послуг тощо) об'єкту роздрібної торгівлі присвоюється одна з категорій: "люкс", "вища", "перша", "друга".

5. Критеріями оцінювання категорії при атестації об'єктів роздрібної торгівлі є:

люкс >= 1200 балів

вища >= 900 балів

перша >= 500 балів

друга >= 300 балів

не атестованих <= 300 балів.

6. Після присвоєння об'єкту роздрібної торгівлі однієї з категорій (люкс, вища, перша, друга) членами атестаційної комісії заповнюється й підписується атестаційна картка.

На підставі рішення атестаційної комісії об'єктам, яким присвоєно першу або другу категорії, видається свідоцтво про присвоєння відповідної категорії роздрібної торгівлі (далі - свідоцтво) згідно з додатком 1.

Для присвоєння об'єктам категорії люкс і вища атестаційна комісія при районній чи районній у місті державній адміністрації готує й подає атестаційній комісії області подання про встановлення відповідності категорії об'єкту роздрібної торгівлі (далі - подання) згідно з додатком 6.

7. До складу атестаційної комісії міста, області входять:

спеціалісти міської, обласної, державної адміністрації;

представник атестаційної комісії при районній чи районній у місті державній адміністрації;

представник міської профспілки працівників торгівлі та громадського харчування;

архітектор, дизайнер.

8. На основі подання та матеріалів, викладених в атестаційній картці, атестаційною комісією міста, області приймається остаточне рішення про доцільність видачі свідоцтва або про відмову в його видачі.

Рішення атестаційної комісії міста, області направляється для виконання в атестаційну комісію при районній чи районній у місті державній адміністрації.

9. Переатестація об'єктів роздрібної торгівлі здійснюється в такому ж порядку, як їх атестація.

10. У разі зміни обслуговування чи інших чинників, що викликає підвищення (або зниження) раніше присвоєної категорії, керівник об'єкта подає в атестаційну комісію заяву.

Атестаційна комісія розглядає заяву в установленому порядку і приймає рішення про присвоєння об'єкту роздрібної торгівлі нової категорії.

11. Контроль за порядком присвоєння категорії об'єкту роздрібної торгівлі та за виконанням керівником цього об'єкта зобов'язань щодо виконання основних вимог рекомендується проводити міським, обласним управлінням торгівлі з правом вносити пропозиції атестаційній комісії при районній чи районній у місті державній адміністрації щодо підвищення, зниження або анулювання атестаційної категорії об'єкта роздрібної торгівлі.

12. Для одержання свідоцтва керівник об'єкта подає в атестаційну комісію:

заяву на одержання свідоцтва про присвоєння категорії обслуговування об'єкту роздрібної торгівлі (додаток 2);

до неї додаються копії таких документів:

свідоцтво про державну реєстрацію суб'єкта господарювання;

документ, який засвідчує місце розташування об'єкта роздрібної торгівлі (свідоцтво про право власності, договір оренди нежитлових приміщень; договір про сумісну діяльність або інший документ, який визначає місце діяльності);

дозвіл районної санітарно-епідеміологічної станції на відкриття об'єкта роздрібної торгівлі з продажу продовольчих товарів та затверджений нею асортиментний мінімум товарів;

дозвіл державного пожежного нагляду.

13. Заява на одержання свідоцтва реєструється в спеціальному журналі.

14. Документи, одержані від керівника об'єкта роздрібної торгівлі, зберігаються в окремій папці, якій присвоюється номер справи.

15. Засідання атестаційної комісії з видачі свідоцтва проводяться не рідше двох разів на квартал. Свідоцтво видається на три роки. Один примірник пакета документів про проведену атестацію об'єкта роздрібної торгівлі разом із свідоцтвом видається його керівнику, а другий разом з копією свідоцтва зберігається в атестаційній комісії.

Свідоцтво недійсне для інших об'єктів торгівлі.

16. Діючі об'єкти роздрібної торгівлі рекомендовано атестувати протягом 2003 - 2004 років.

17. Заявнику може бути відмовлено у видачі свідоцтва за наявності:

недостовірних даних у поданих на атестацію документах;

фактів порушення чи недотримання суб'єктом господарювання вимог, що висуваються до об'єкта, який атестується;

порушення правил охорони праці, техніки безпеки та протипожежної безпеки.

18. У разі відмови у видачі свідоцтва, атестаційною комісією видається атестаційний лист (додаток 7), у якому зазначається причина відмови у присвоєнні об'єкту роздрібної торгівлі відповідної категорії.

19. Інформація про категорію, присвоєну об'єкту роздрібної торгівлі, розміщується на видному для покупців місці.

Начальник управління розробки, удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 1
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Свідоцтво
про присвоєння категорії об'єкту роздрібної торгівлі

Серія _____________ N ___________

Видане ______________________________________________________________________________________________________________

(найменування об'єкта роздрібної торгівлі)

_____________________________________________________________________________________________________________________

(юридична адреса)

У відповідності з проведеною атестацією від "___" ________ 2002 р.

атестаційною комісією при ___________ районній чи районній у місті _______________ державній адміністрації, об'єкту присвоєна категорія

"____________________".

Свідоцтво дійсне до "___" __________________ _________ р.

Голова атестаційної комісії  (підпис)   (П. I. Б.) 
  М. П.   
м. ____________________    "___" _____________________ 2002 р. 

Начальник управління розробки,
удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 2
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Заява
на одержання свідоцтва про присвоєння категорії об'єкту
роздрібної торгівлі

Заявник ___________________________________________________________________________________________________________

(найменування юридичної особи, П. I. Б. фізичної особи - суб'єкта підприємницької діяльності)

Вид об'єкта _____________________________________________________ назва об'єкта________________________________________

Юридична адреса ___________________________________________________________________________________________________

Телефон ____________________________________________________________________ телефакс _______________________________

Ідентифікаційний код ________________________________________________________________________________, зареєстрований в

___________________________________________________________________________________________________________________

(місце реєстрації)

___________________________________________________________________________________________________________________

(П. I. Б. керівника, N паспорта, коли і ким виданий)

просить видати Свідоцтво про присвоєння категорії об'єкту роздрібної торгівлі "______________" терміном на _______________ роки

Перелік документів, які додаються до заяви:

1. _______________________________________________________________________________________________________________

2. _______________________________________________________________________________________________________________

3. _______________________________________________________________________________________________________________

4. _______________________________________________________________________________________________________________

Загальний обсяг документів __________________________________________ аркушів.

З умовами і вимогами Методичних рекомендацій про атестацію об'єктів роздрібної торгівлі та порядок віднесення їх до певних

атестаційних категорій колектив ознайомився і зобов'язується їх виконувати.

______________________________
(П. I. Б. особи, що подає
документи, та посада) 
________________________________________
(П. I. Б. особи, що приймає
документи, та посада) 

Начальник управління розробки,
удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 3
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Атестаційна картка об'єкта
роздрібної торгівлі _______________________________ для визначення його
категорії (в балах)

------------------------------------------------------------------------------
| |Ваго-| Оцінка груп показників для
| |вий | визначення категорії об'єкта
N| Групи показників для визначення |коефі|------------------------------
|категорії об'єкта роздрібної торгівлі|цієнт| без вагового | з урахуванням
гру| |за | коефіцієнта | вагового
пи | |гру- |(дод. 4 гр. 7)|коефіцієнта (гр
| |пами | | 3 х гр. 4)
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
1| 2 | 3 | 4 | 5
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
1|Місце знаходження будівлі і стан | 6 | |
|прилеглої території | | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
2|Вид, тип та особливості будівлі | 6 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
3|Безпека життя і здоров'я людей | 8 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
4|Комфортність, технічна оснащеність та| 10 | |
|внутрішній і зовнішній дизайн при-нь | | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
5|Логічність та функціональна | 10 | |
|організація торговельного процесу | | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
6|Методи обслуговування | 7 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
7|Асортимент товарів | 15 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
8|Кваліфікація персоналу | 16 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
9|Якість обслуговування | 16 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
10|Перелік надаваних послуг | 6 | |
---+-------------------------------------+-----+--------------+---------------
|Оцінка об'єкта, що атестується | 100| - |
------------------------------------------------------------------------------

Начальник управління розробки,
удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 4
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Основні вимоги та оцінка
проведення атестації об'єкта роздрібної
торгівлі (в балах)

------------------------------------------------------------------------------
N | | Відповідна оцінка категорії
| Показники визначення категорії об'єктів |-----------------------------
групи| роздрібної торгівлі | | | | |
| |люкс |вища|перша|друга|обрана
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
1. |Місцезнаходження будівлі і стан | | | | |
|прилеглої території | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|розташовано в сприятливому щодо | 1 | 1 | 1 | 1 |
|екології місці | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|самостійна будівля або будівля, яка | | | | |
|входить до складу торговельного центру | | | | |
|мікрорайону (району), знаходиться у | 4 | | | |
|центральному діловому районі, побудована | | | | |
|за індивідуальним проектом | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|самостійна будівля або будівля, яка | | | | |
|входить до складу торговельного центру | | | | |
|мікрорайону (району), знаходиться в | | 3 | | |
|центральному діловому районі, побудована | | | | |
|за типовим проектом | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|самостійна будівля або будівля, яка | | | | |
|входить до складу торговельного центру | | | 2 | |
|мікрорайону (району), побудована за | | | | |
|типовим проектом | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|самостійна будівля або будівля, яка | | | | |
|входить до складу торговельного центру | | | | |
|мікрорайону (району), розташована на | | | | 1 |
|першому поверсі житлової або | | | | |
|адміністративної будівлі, побудована за | | | | |
|типовим проектом | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|знаходиться в центрі міста або в його | | | | |
|мікрорайонах з розвинутими транспортними | 2 | 2 | 2 | |
|розв'язками та автомагістралями | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|знаходиться у мікрорайонах з | | | | |
|транспортними розв'язками, під'їзні | | | | |
|шляхи, підхід до об'єкта та вся прилегла | 3 | | | 1 |
|територія впорядковані, декоративно | | | | |
|оформлені, добре обладнані, освітлені | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|під'їзні шляхи, підхід до об'єкта та | | | | |
|вся прилегла територія впорядковані, | | 2 | | |
|освітлені | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|під'їзні шляхи, підхід впорядковані | | | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|підхід до об'єкта впорядкований | | | | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|передбачені умови для пересування | | | | |
|інвалідів у колясках, місця для | 1 | 1 | 1 | 1 |
|зберігання дитячих колясок | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|автостоянка для автомобілів покупців, | | | | |
|що охороняється, розташована поряд з | 2 | | | |
|об'єктом роздрібної торгівлі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|автостоянка або майданчик з твердим | | | | |
|покриттям для короткотермінового | | 1 | 1 | |
|паркування та маневрування автотранспорту| | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 13 | 10 | 8 | 5 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Вид, тип та особливості будівлі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|капітальна, має ультрасучасне, сучасне | | | | |
|або оригінальне архітектурне рішення, | 3 | | | |
|пов'язане з загальним ансамблем вулиці, | | | | |
|площі, торговельного центру | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|капітальна, має архітектурне рішення, | | | | |
|пов'язане із загальним ансамблем вулиці, | | 2 | | |
|площі, торговельного центру | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|капітальна | | | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|знаходиться окремо або в житловому | 1 | 1 | 1 | 1 |
|будинку чи в адміністративній будівлі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
2. |нова чи реконструйована | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|одноповерхова або багатоповерхова | 2 | 2 | 2 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|одноповерхова | | | | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|якщо в будівлі два і більше поверхів, | | | | |
|то обов'язкові ескалатори та сучасні | 3 | | | |
|ліфти (пасажирський, вантажний та | | | | |
|службовий) | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|якщо в будівлі три і більше поверхів, | | | | |
|то обов'язкові ескалатори та ліфти | | 2 | | |
|(пасажирський, вантажний) | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|якщо у будівлі три і більше поверхів, | | | 1 | |
|то бажано пасажирський ліфт | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 10 | 8 | 6 | 4 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Безпека життя і здоров'я людей | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|торговельно-технологічний процес | | | | |
|відповідає соціальним, | | | | |
|санітарно-гігієнічним, | | | | |
|психофізіологічним, естетичним вимогам, | 2 | 2 | 2 | 2 |
|вимогам техніки безпеки та вибухової і | | | | |
3. |пожежної безпеки, забезпечує захист життя| | | | |
|і здоров'я працівників і покупців та | | | | |
|збереження їх речей | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|торговельна зала і складські приміщення | | | | |
|обладнані сучасними системами | | | | |
|протипожежного захисту та оповіщення, а | 2 | 2 | 2 | 2 |
|також засобами автоматичного | | | | |
|пожежогасіння, аварійними виходами | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 4 | 4 | 4 | 4 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Комфортність, технічна оснащеність та | | | | |
|внутрішній і зовнішній дизайн приміщень | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|освітлена вивіска з оригінальними, | | | | |
|декоративними елементами оформлення, з | 4 | | | |
|емблемою об'єкта торгівлі та його назвою | | | | |
|українською мовою | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|освітлена вивіска з емблемою об'єкта | | 3 | | |
|торгівлі та його назвою українською мовою| | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|освітлена вивіска з назвою об'єкта | | | 2 | |
|роздрібної торгівлі українською мовою | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|звичайна вивіска з назвою об'єкта | | | | 1 |
|роздрібної торгівлі українською мовою | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|конструкції віконних вітрин, а також | | | | |
|автоматичні розсувні чи обертові двері | | | | |
|для входу і виходу, виготовлені із | 2 | | | |
|сучасних матеріалів, наявність | | | | |
|повітронагрівального заслону | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|конструкції віконних вітрин, а також | | | | |
|двері для входу і виходу, виготовлені із | | 1 | | |
|сучасних матеріалів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|центральний вхід для покупців, | | | | |
|обладнаний козирком для захисту від | 1 | 1 | 1 | 1 |
|атмосферних опадів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|комп'ютеризовані системи вентиляції та | | | | |
|кондиціювання повітря з автоматичною | 3 | | | |
|підтримкою оптимальних режимів | | | | |
|температури та вологості | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|сучасна система кондиціювання повітря | | 2 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|приточно-витяжна вентиляція | | | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|індивідуальний унікальний внутрішній та | 3 | | | |
|зовнішній дизайн приміщення | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|єдині принципи оформлення зовнішнього | | | | |
|вигляду об'єкта, торговельної зали, | | | | |
|рекламних щитів, буклетів, проспектів, | | 2 | | |
|ділових паперів, а також вишуканість, | | | | |
|строгість, винахідливість для надання | | | | |
|об'єкту фірмового стилю | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|оформлення в єдиному стилі зовнішнього | | | | |
|вигляду об'єкта, торговельної зали, | | | 1 | |
|рекламних щитів, буклетів, проспектів, | | | | |
|ділових паперів тощо | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|використання сучасних | | | | |
|декоративно-будівельних способів та | | | | |
|матеріалів для зовнішнього і внутрішнього| 2 | | | |
|оформлення об'єкта в повній гармонії із | | | | |
|загальним архітектурно-просторовим | | | | |
|рішенням торговельної зали | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|використання сучасних способів та | | | | |
|декоративно-будівельних матеріалів для | | 1 | 1 | 1 |
|зовнішнього і внутрішнього оформлення | | | | |
|об'єкта | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|стеля в торговельній залі висока, | | | | |
|можливе використання підвісної стелі з | | | | |
|різних декоративних матеріалів | | | | |
|різнокольорових відтінків для уявного | 2 | | | |
|відокремлення секцій, відділів, боксів та| | | | |
|створення своєрідного стилю об'єкта | | | | |
4. |роздрібної торгівлі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|дотримання естетичних та ергономічних | | | | |
|вимог при створенні інтер'єру | 1 | 1 | 1 | 1 |
|торговельної зали | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|достатнє природне освітлення, за | | | | |
|необхідності використання люмінесцентних | 2 | 2 | | |
|ламп та світильників з галогенними | | | | |
|лампами чи лампами розжарювання | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|достатнє природне освітлення, при | | | | |
|необхідності використання ламп | | | 1 | 1 |
|розжарювання | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|створення атмосфери, сприятливої для | | | | |
|процесу купівлі товарів (сучасні вишукані| | | | |
|меблі, декоративне озеленення, художні | 2 | | | |
|композиції, кольорова гама, музичний | | | | |
|супровід тощо) | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|створення атмосфери, сприятливої для | | | | |
|процесу купівлі (сучасні меблі, художні | | 1 | | |
|композиції, музичний супровід тощо) | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|наявність гардероба, туалетів, камер | | | | |
|схову особистих речей покупців, відділу | 1 | 1 | | |
|знахідок | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|створення куточків відпочинку | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|раціональне розміщення | 1 | 1 | 1 | 1 |
|торговельно-технологічного обладнання | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|міні-ЕОМ, комп'ютерна техніка, дисплеї | 2 | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|комп'ютерна техніка, | | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|обладнання для автоматизованих вузлів | | | | |
|розрахунку, реєстратори розрахункових | 1 | 1 | 1 | |
|операцій | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|електронне вагове обладнання | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|універсальні різальні та миючі машини | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|сучасне холодильне обладнання і | 2 | 2 | | |
|пристрої | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|холодильне обладнання | | | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|торговельні автомати | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|автоматичні механізми для | 1 | 1 | 1 | |
|вантажно-розвантажувальних робіт | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|торговельні меблі, виконані за | | | | |
|індивідуальним замовленням, зручні для | 2 | | | |
|показу, зберігання, відпуску товарів та | | | | |
|для відпочинку покупців | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|торговельні меблі, зручні для показу, | | 1 | 1 | |
|зберігання та відпуску товарів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|обладнання та інвентар у зразковому | 1 | 1 | 1 | 1 |
|санітарному і технічному стані | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|формений одяг і взуття єдиного зразка | 3 | | | |
|відповідають санітарним вимогам | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|формений одяг, що відповідає санітарним | | 2 | | |
|вимогам | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|спеціальний одяг, що відповідає | | | 1 | 1 |
|санітарним вимогам | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 40 | 30 | 18 | 10 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Логічність та функціональна організація | | | | |
|торговельного процесу | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|раціональне планування та розміщення | 1 | 1 | 1 | 1 |
|відділів, секцій, боксів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|розміщення товарів у певному, звичному, | | | | |
|доступному для покупців місці при | 1 | 1 | 1 | 1 |
|можливості самостійного їх вибору | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|дотримання принципів товарного | 1 | 1 | 1 | 1 |
|сусідства і взаємозамінності товарів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вільне переміщення покупців, сприятливі | | | | |
|умови для їх орієнтування у торговельній | 1 | 1 | 1 | 1 |
5. |залі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|використання тари-обладнання, | | | | |
|контейнерів, пакетів-піддонів, | 1 | 1 | 1 | |
|вантажно-розвантажувальних механізмів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|раціональна організація розрахункових | 1 | 1 | 1 | 1 |
|вузлів, їх зручне розміщення | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|якісне технічне та естетичне оформлення | | | | |
|та розміщення рекламних щитів, плакатів, | 2 | | | |
|проспектів, демонстраційних стендів та | | | | |
|дегустаційних столів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|наявність рекламних щитів, плакатів, | | | | |
|проспектів, демонстраційних стендів та | | 1 | 1 | |
|дегустаційних столів | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 8 | 7 | 7 | 5 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Методи обслуговування | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|самообслуговування | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|індивідуальне обслуговування | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|продаж за зразками | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|продаж товарів за попереднім | 1 | 1 | 1 | |
|замовленням покупців | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
6. |продаж за каталогами | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|продаж товарів у розстрочку | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|виставка-продаж товарів | 1 | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|впровадження магазинних (дисконтних та | 1 | 1 | | |
|передоплатних) пластикових карток | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|електронна торгівля | 1 | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|інтернет-технології | 1 | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 10 | 8 | 5 | 3 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Асортимент товарів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|впорядкований, широкий, зі світовим | 4 | | | |
|рівнем | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|широкий, залежно від типу об'єкта | | | | |
7. |роздрібної торгівлі та його товарної | | 3 | | |
|спеціалізації | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|обмежений | | | 2 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|специфічний, відповідно до змін попиту | | | | 1 |
|та сезонних коливань | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 4 | 3 | 2 | 1 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Кваліфікація персоналу | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|професійно кваліфікований склад | 1 | 1 | 1 | |
|персоналу | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|компетентність, високий професіоналізм, | | | | |
|обізнаність, знання своєї справи, правил | 2 | | | |
|продажу та обміну товару | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|компетентність, знання правил продажу | | 1 | 1 | 1 |
|та обміну товару | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|інтуїція, творчий підхід, вміння | | | | |
8. |концентрувати увагу на індивідуальному | 1 | 1 | | |
|покупцеві та спілкуватися з ним | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння дати вичерпну інформацію про | | | | |
|найважливіші властивості товару, | 2 | 2 | | |
|порівняльну характеристику однакових | | | | |
|виробів різних марок та виробників | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння дати інформацію про найважливіші | | | 1 | 1 |
|властивості товару | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння надати консультацію про норми | | | | |
|споживання окремих товарів залежно від | 1 | 1 | | |
|конкретних умов їх використання, про | | | | |
|відповідність виробів сучасній моді | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 7 | 6 | 3 | 2 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Якість обслуговування | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|використання нових способів і методів | 1 | 1 | 1 | 1 |
|продажу товарів. | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|володіння способами вступу в контакт з | 1 | 1 | | |
|покупцями | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння переконливо рекламувати товар, | | | | |
|ефективно "працювати" із сумнівами і | 1 | 1 | 1 | |
|запереченнями покупця | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння виявляти думку покупців щодо | | | | |
|моделей, фасонів, ціни та інших | 1 | 1 | 1 | 1 |
|характеристик товарів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння звертати увагу покупців на | | | | |
|характерні особливості окремих товарів, | 1 | 1 | 1 | |
9. |їх ергономічні та естетичні властивості, | | | | |
|якість виробів, їх призначення | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння демонструвати товар технічно | 1 | 1 | | |
|складного асортименту в дії | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|дотримання етичних норм поведінки, | | | | |
|швидке орієнтування, спостережливість, | | | | |
|урівноваженість, ввічливість, | 1 | 1 | 1 | 1 |
|доброзичливість, привітність і | | | | |
|комунікабельність | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|вміння успішно завершити торговельну | 1 | 1 | 1 | 1 |
|угоду або ділову розмову | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|високий рівень сервісу, зручне та | | | | |
|ефектне пакування товарів, сучасні | 1 | 1 | | |
|інформаційні технології, привілеї | | | | |
|постійним покупцям та інше | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 9 | 9 | 6 | 4 |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Перелік послуг, що надаються | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|кімната матері та дитини | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|ігрові автомати | 1 | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|салон краси та масажний кабінет | 1 | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|медичний пункт | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|ресторан, коктейль-бар | 2 | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|кафе, кафетерій | 1 | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|наявність банкомату, пункту обміну | | | | |
|валют, філії ощадного банку, відділення | 1 | 1 | | |
|зв'язку | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|аптечний кіоск | 1 | 1 | 1 | 1 |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|бюро міської довідки | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|кіоск живих та штучних квітів | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|термінова чистка речей та взуття | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|приймання та зберігання речей, сумок та | 1 | 1 | 1 | |
|дитячих колясок | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|продаж відео й аудіокасет та лазерних | 1 | 1 | 1 | |
|дисків | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|міські телефони-автомати | 1 | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|міжміські телефони-автомати | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|супутникове телебачення | 1 | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|видача грошей за пластиковими картками | | | | |
|та за дорожніми чеками, грошових | 1 | | | |
|переказів за системою "Вестерн Юніон" | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|продаж карток для використання в | 1 | | | |
10. |системі інтернет-телефонії | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|бюро з обслуговування покупців: | | | | |
|попередні замовлення на виготовлення | | | | |
|товарів і ремонт речей; комплектування | | | | |
|покупок, подарунків, букетів, квіткових | 1 | 1 | | |
|композицій; зручне та ефектне пакування | | | | |
|товарів; приймання замовлень на доставку | | | | |
|товарів за адресою покупця; виклик таксі | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|консультації лікарів (косметологів, | 1 | 1 | | |
|ортопедів, дієтологів, педіатрів) | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|дегустація маловідомих нових продуктів | | | | |
|та продуктів, які заслуговують на увагу | 1 | 1 | | |
|покупців | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|установлення елементів живлення в | | | | |
|годинники, радіоапаратуру та інше | 1 | 1 | 1 | |
|приладдя | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|доставляння товарів до автомобілів та | 1 | 1 | | |
|їх вантаження | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|установлення та налагодження вдома у | | | | |
|покупців товарів побутової техніки, | 1 | 1 | | |
|музичних інструментів, меблів | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|установлення радіоприймачів, | | | | |
|магнітофонів на автомобілях приватного | 1 | 1 | | |
|користування | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|розкрій тканин | 1 | 1 | 1 | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|дрібний ремонт одягу | 1 | 1 | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|надання консультації щодо правил | | | | |
|користування товарами з демонстрацією їх | 1 | 1 | 1 | 1 |
|у дії | | | | |
|-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|проведення різнобічних акцій: | | | | |
|опитування, тестування, безкоштовні | | | | |
|рекламні газети, системи часткових | 1 | 1 | 1 | 1 |
|знижок, привілеї постійним покупцям та | | | | |
|інше | | | | |
-----+-----------------------------------------+-----+----+-----+-----+------
|Оцінка за групою | 30 | 24 | 10 | 3 |
-----------------------------------------------------------------------------

Начальник управління розробки, удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 5
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Розрахунок оцінки
для критеріїв визначення категорії об'єкта роздрібної
торгівлі (в балах)

------------------------------------------------------------------------------
| | | Оцінка груп показників для визначення катего
| Групи показників| | об'єкта
N| для визначення |Ваговий|------------------------------------------------
|категорії об'єкта|коефіці| категорія| категорія| категорія | категорія
гру| роздрібної |єнт за | люкс | вища | перша | друга
пи | торгівлі |групами|-----------+-----------+-----------+-----------
| | | без | з | без | з | без | з | без | з
| | |коеф.|коеф.|коеф.|коеф.|коеф.|коеф.|коеф. |коеф
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
1| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
|Місце | | | | | | | | |
|знаходження | | | | | | | | |
1|будівлі і стан | 6 | 13 | 78 | 10 | 60 | 8 | 48 | 5 | 30
|прилеглої | | | | | | | | |
|території | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
|Вид, тип та | | | | | | | | |
2|особливості | 6 | 10 | 60 | 8 | 48 | 6 | 36 | 4 | 24
|будівлі | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
3|Безпека життя і | 8 | 4 | 32 | 4 | 32 | 4 | 32 | 4 | 32
|здоров'я людей | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
|Комфортність, | | | | | | | | |
|технічна | | | | | | | | |
4|оснащеність та | 10 | 40 | 400 | 30 | 300 | 18 | 180 | 10 | 100
|внутрішній і | | | | | | | | |
|зовнішній дизайн | | | | | | | | |
|приміщень | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
|Логічність та | | | | | | | | |
|функціональна | | | | | | | | |
5|організація | 10 | 8 | 80 | 7 | 70 | 7 | 70 | 5 | 50
|торговельного | | | | | | | | |
|процесу | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
6|Методи | 7 | 10 | 70 | 8 | 56 | 5 | 35 | 3 | 21
|обслуговування | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
7|Асортимент | 15 | 4 | 60 | 3 | 45 | 2 | 30 | 1 | 15
|товарів | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
8|Кваліфікація | 16 | 7 | 112 | 6 | 96 | 3 | 48 | 2 | 32
|персоналу | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
9|Якість | 16 | 9 | 144 | 9 | 144 | 6 | 96 | 4 | 64
|обслуговування | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
10|Перелік | 6 | 30 | 180 | 24 | 144 | 10 | 60 | 3 | 18
|надаваних послуг | | | | | | | | |
---+-----------------+-------+-----+-----+-----+-----+-----+-----+------+----
|Оцінка об'єктів | | | | | | | | |
|роздрібної | 100 | - | 1216| - | 995 | - | 635 | - | 386
|торгівлі | | | | | | | | |
-----------------------------------------------------------------------------

Начальник управління розробки, удосконалення та впровадження
нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко

Додаток 6
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Подання
про встановлення відповідності категорії ____________________________
("люкс", "вища")
об'єкту роздрібної торгівлі

__________________________________________________________________________________________________________________

(назва об'єкта роздрібної торгівлі)

__________________________________________________________________________________________________________________

(юридична адреса)

__________________________________________________________________________________________________________________

(місце здійснення торговельної діяльності)

Ідентифікаційний код _______________________________________________________________________________________________

Власник об'єкта роздрібної торгівлі ____________________________________________________________________________________

(повна назва)

__________________________________________________________________________________________________________________

(юридична адреса)

Голова атестаційної комісії при __________________________________________________________________ районній чи районній

у місті ______________________________ державній адміністрації _______________________________________________________

(П. I. Б.)

Рішення
про (не) доцільність встановлення категорії _______ об'єкту
роздрібної торгівлі

Атестаційна комісія вважає (не) доцільним встановлення вищезазначеному об'єкту категорії ______________________. Відмовлено з

причини:

__________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________

Голова атестаційної комісії
при державній адміністрації
міста (області) ____________
 


________________________________________________
(П. I. Б.) 

Додаток 7
до Методичних рекомендацій
про атестацію об'єктів
роздрібної торгівлі та
порядок віднесення їх до
певних атестаційних категорій

Атестаційний лист

Виданий

_________________________________________________________________________________________________________________

(найменування об'єкта роздрібної торгівлі)

__________________________________________________________________________________________________________________

(юридична адреса)

Згідно з проведеною атестацією від "___" _______________________ 2002 р.

атестаційною комісією при _________________ районній чи районній у місті __________ державній адміністрації Вам відмовлено у

присвоєнні категорії з причини: ____________________________________________________________________________________

Голова атестаційної комісії ______________________ (підпис) 
_____________________________________
(П. I. Б.) 

Начальник управління розробки, удосконалення
та впровадження нормативних актів у сфері торгівлі А.Юрченко