ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ЛИСТ
N 7791/6/15-1416 від 05.12.2001
Щодо оподаткування коштів, отриманих
постійним представництвом від нерезидента
Державна податкова адміністрація України розглянула лист щодо оподаткування коштів, отриманих постійним представництвом від нерезидента, інтереси якого воно представляє, та коштів, які сплачуються постійним представництвом на користь такого нерезидента, і повідомляє.
Під резидентами відповідно до п.1.15 ст.1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 283/97-ВР ) в редакції від 22 травня 1997 року (із внесеними змінами та доповненнями) розуміються юридичні особи та суб'єкти господарської діяльності України, що не мають статусу юридичної особи (філії, представництва тощо), які створені та здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства України з місцезнаходженням на її території.
Згідно з п.4.1 ст.4 вказаного Закону ( 283/97-ВР ) валовий доход - це загальна сума доходу платника податку від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі, виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.
Відповідно до пп.4.1.6 п.4.1 ст.4 Закону ( 283/97-ВР ) валовий доход, зокрема, включає доходи з інших джерел та від позареалізаційних операцій, у тому числі у вигляді:
сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку в звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку в звітному періоді, за винятком випадків, коли така безповоротна фінансова допомога та безоплатні товари (роботи, послуги) отримуються неприбутковими організаціями у порядку, визначеному п.7.11 цього Закону ( 283/97-ВР ), або такі операції здійснюються між платником податку та його відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи.
Враховуючи вищенаведене, до валового доходу платника податку
- резидента можуть не включатися доходи у вигляді сум безповоротної фінансової допомоги, отриманої платником податку в звітному періоді, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих платнику податку лише у випадках, коли така безповоротна фінансова допомога та безоплатні товари (роботи, послуги) отримуються неприбутковими організаціями у порядку, визначеному п.7.11 цього Закону ( 283/97-ВР ), або такі операції здійснюються між платником податку та його відокремленими підрозділами, що не мають статусу юридичної особи.
Що стосується нерезидентів та постійних представництв нерезидентів в Україні, то під терміном "нерезиденти" згідно з п.1.16 ст.1 вищевказаного Закону ( 283/97-ВР ) в цілях оподаткування розуміються юридичні особи та суб'єкти господарської діяльності, що не мають статусу юридичної особи (філії, представництва тощо) з місцезнаходженням за межами України, які створені та здійснюють свою діяльність відповідно до законодавства іншої держави.
Під терміном "постійне представництво" згідно з п.1.16 ст.1 в цілях вищевказаного Закону ( 283/97-ВР ) розуміється постійне місце діяльності, через яке повністю або частково здійснюється господарська діяльність нерезидента на території України. До постійних представництв, зокрема, відносяться: місце управління, філіал, офіс, завод, фабрика, майстерня, шахта, нафтова чи газова свердловина, кар'єр або інше місце розвідки чи видобутку корисних копалин. З метою оподаткування до постійних представництв прирівнюються резиденти, які мають повноваження діяти від імені нерезидента, що тягне за собою виникнення у нерезидента цивільних прав та обов'язків (укладати договори (контракти) від імені нерезидента; утримувати (зберігати) запаси товарів, що належать нерезидентам, із складу яких здійснюється поставка товару від імені нерезидента, крім резидентів, що мають статус складу митниці). Резиденти, що з метою оподаткування прирівнюються до постійних представництв, не підлягають додатковій реєстрації в податкових органах як платники податку.
Суми прибутків нерезидентів, які здійснюють свою діяльність на території України через постійне представництво, як передбачено п.13.8 ст.13 даного Закону ( 283/97-ВР ), оподатковуються у загальному порядку. При цьому таке постійне представництво прирівнюється з метою оподаткування до платника податку, який здійснює свою діяльність незалежно від такого нерезидента.
Порядок складання розрахунку податку на прибуток нерезидента, що проводить діяльність на території України через постійне представництво, затверджено наказом Державної податкової адміністрації України від 31 липня 1997 року N 274 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 серпня 1997 року N 352/2156 (із внесеними змінами та доповненнями).
Виходячи із вищевикладеного платник податку - постійне представництво нерезидента в Україні з метою оподаткування не може розглядатися як відокремлений підрозділ нерезидента, на якого поширюється виняток, передбачений пп.4.1.6 п.4.1 ст.4 вищезазначеного Закону ( 283/97-ВР ), тобто суми безповоротної фінансової допомоги, отриманої постійним представництвом, вартості товарів (робіт, послуг), безоплатно наданих постійному представництву, включаються до його валового доходу.
Кошти, які сплачуються постійним представництвом на користь нерезидента, інтереси якого воно представляє, оподатковуються відповідно до ст.13 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 283/97-ВР ) в редакції від 22 травня 1997 року (із внесеними змінами та доповненнями).
Заступник Голови Г.Оперенко
"Бухгалтерія", N 11/1, 18.03.2002 р.
