НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
N 917 від 21.08.2002
м. Київ
Щодо неефективного та нецільового використання коштів,
передбачених у тарифах на передачу електричної енергії
місцевими (локальними) електричними мережами для
ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго"
На виконання доручень Кабінету Міністрів України від 26.02.2002 до N 498, від 21.03.2002, 31.03.2002 та 26.04.2002 до N 3442/46, постанови НКРЕ від 06.02.2002 N 130 "Щодо дотримання Умов та Правил здійснення ліцензованої діяльності ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго", для перевірки фактів нецільового використання коштів окремими обласними енергопостачальними компаніями НКРЕ проведено перевірку дотримання ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" законодавства про електроенергетику та ліцензійних умов з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами, використання коштів на впровадження та використання комп'ютерних програм Smart Util:Energy та MikroSkada.
В ході цільової перевірки виконання постанови НКРЕ від 06.02.2002 N 130 "Щодо дотримання умов здійснення ліцензованої діяльності з постачання електроенергії за регульованим тарифом та законодавства про електроенергетику" у частині закупівлі, впровадження та використання комп'ютерних програм Smart Util:Energy та MikroSkada, проведеної Чернігівським ТП НКРЕ (акт перевірки від 09.07.2002), встановлено таке.
ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" були розроблені "Основні напрямки для розробки технічного завдання на створення оперативно-інформаційного комплексу (OIKScada)". Витрати компанії на придбання комп'ютерної програми MicroScada на 20.03.2002 становили 6,3 млн. грн.
Витрати ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" на придбання білінгової програми SmartUtil:Energy становили 9,8 млн. грн.
Витрати на впровадження програми MicroScada та білінгової системи SmartUtil:Energy в сумі 16,1 млн. грн. не передбачені у затверджених для ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" тарифах з постачання та передачі електричної енергії.
Тендерів по відбору та закупівлі комп'ютерної програми MicroScada та білінгової системи SmartUtil:Energy для ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" не проводилось.
Станом на 08.07.2002 програмне забезпечення SmartUtil:Energy встановлене та частково використовується в восьми з 24 енергозбутових підрозділах ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго".
Відповідно до наданої компанією звітності використання коштів, затверджених статей тарифів на передачу та постачання за 2001 рік перевитрат по статтях "Операційні витрати" порівняно з затвердженими у тарифах на передачу не встановлено, однак компанія допустила перевитрати по окремих статтях, в основному здійснені вони за рахунок "інших операційних витрат" по діяльності "постачання" - на суму 7,4 млн. грн. По інших статтях тарифу, зокрема матеріальних витратах є економія: компанія не виконала всі заплановані ремонтні роботи - недовиконано їх на суму 3,4 млн. грн., виробничі послуги - на суму 1,9 млн. грн.
Причиною перевитрат по статті "інші операційні витрати" стало запровадження програм SmartUtil: Enerdgy та MikroSkada, що не було погоджено з Національною комісією регулювання електроенергетики і не було враховано в діючих тарифах.
Крім того, ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" не уклало договір купівлі-продажу електроенергії з ДП "Енергоринок".
Відповідно до статті 15 Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) та Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом всі учасники оптового ринку електричної енергії мають укласти договори купівлі-продажу електричної енергії з суб'єктом підприємницької діяльності, який здійснює оптове постачання електричної енергії відповідно до договору, на підставі якого створюється оптовий ринок електричної енергії. Умови цього договору мають відповідати типовому договору, затвердженому постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 01.06.2001 року N 597 "Про затвердження форми типового договору між ДП "Енергоринок" та енергопостачальними компаніями" та погодженому Антимонопольним комітетом.
На звернення Національної комісії регулювання електроенергетики України (лист від 15.05.2002 N 05-39-10/1532 щодо укладання договору купівлі-продажу електричної енергії ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" відповіді не надало.
Разом з тим, ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" не виконує вимог постанови НКРЕ від 30.01.2002 N 103 "Про відомчу статистичну звітність НКРЕ", а саме, не надало інформацію за формою 5-НКРЕ (місячна) за травень та червень 2002 року.
Враховуючи викладене, НКРЕ дійшла до висновку, що ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" порушило:
1) статтю 15 Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) та пункту 2.7 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом в частині неукладання договору купівлі-продажу електричної енергії з оптовим постачальником електричної енергії;
2) статтю 18 Закону України "Про електроенергетику" від 16.10.1997 N 575/97-ВР, в якій передбачено, що оснащення об'єктів електроенергетики здійснюється на тендерних засадах з надання пріоритету вітчизняним виробникам;
3) пункт 2.5 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у частині здійснення ліцензованої діяльності за принципом економічної доцільності та забезпечення досягнення найнижчої можливої вартості електроенергії для споживачів;
4) пункт 3.1.1 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом щодо надання НКРЕ відомчої статистичної звітності.
5) пункти 3.4.1 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та 3.5.1 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами щодо діяльності ліцензіата згідно із законодавством та іншими нормативними документами в частині виконання вимог Указу Президента України від 26.02.99 N 219/99 "Про Основні напрями конкурентної політики на 1999 - 2000 роки та заходи щодо їх реалізації" щодо запровадження порядку, згідно з яким підприємства, перш за все ті з них, які є суб'єктами природних монополій, здійснюють закупівлі обладнання, сировини тощо вартістю понад 200 тисяч гривень лише на конкурентних засадах.
Комісія також дійшла до висновку щодо необхідності загального зменшення планових витрат ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" від тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електромережами та на постачання електричної енергії за регульованим тарифом на загальну суму 2,3 млн. грн. з урахуванням формування загального доходу компанії (разом з отриманням додаткових доходів).
Згідно з повноваженнями, наданими, Указом Президента України від 21 квітня 1999 року N 335 "Питання Національної комісії регулювання електроенергетики України", відповідно до Закону України "Про електроенергетику"(575/97-ВР) на виконання доручення Президента України від 15.04.2002 року та доручення Кабінету Міністрів України від 19.04.2002 N 4309/2 щодо оптимізації тарифної політики і зменшення непродуктивних витрат у сфері енергетики, відповідно до пункту 3.7.4 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами , з метою забезпечення визначення обгрунтованого рівня витрат компанії на передачу і постачання електроенергії та справляння із споживачів електроенергії економічно обгрунтованої плати Націотальна комісія регулювання електроенергетики України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Зобов'язати ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" у місячний термін надати:
на затвердження НКРЕ структуру тарифу на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та інвестиційну програму;
план заходів щодо подальшої реалізації проектів Smart Util:Energy та MikroSkada.
2. Переглянути з 01.10.2002 ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" рівень діючих тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, забезпечивши при цьому паритет інтересів, обгрунтований рівень витрат та справляння економічно-обгрунтованої плати із споживачами за передачу електроенергії.
3. ВАТ "ЕК "Чернігівобленерго" до 01.09.2002 усунути порушення:
статті 15 Закону України "Про електроенергетику" ( 575/97-ВР ) та пункту 2.7 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом в частині неукладання договору купівлі-продажу електричної енергії з оптовим постачальником електричної енергії - ДП "Енергоринок";
пункту 2.5 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у частині здійснення ліцензованої діяльності не за принципом економічної доцільності та забезпечення досягнення найнижчої можливої вартості електроенергії для споживачів;
пункту 3.1.1 Умов та Правил здійснення підприємницької діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом щодо надання НКРЕ відомчої статистичної звітності.
Голова Комісії Ю.Продан