МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ

НАКАЗ
N 196 від 22.03.2002

( Наказ вважати таким, що не застосовується на
залізницях України згідно з Наказом Міністерства транспорту
N 800 від 16.10.20
03 )

Про затвердження Положення про класифікацію транспортних
подій на залізничному транспорті та метрополітенах України

З метою забезпечення безпечного функціонування залізничного транспорту та метрополітенів України, покращання обліку транспортних подій та порядку їх розслідування НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Положення про класифікацію транспортних подій у поїзній і маневровій роботі на залізничному транспорті та метрополітенах України, що загрожують безпеці руху, що додається (далі - Положення).

2. Увести в дію дане Положення з 01.04.2002 р.

3. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Кірпа Г.М.), Українському об'єднанню державних підприємств промислового залізничного транспорту (Захарченко В.Я.), Державним підприємствам "Харківський метрополітен", "Дніпропетровський метрополітен" (Ісаєв Л.О., Котляров О.М.):

3.1. У термін до 01.04.2002 р. довести до відома причетних працівників головних управлінь, управлінь Державної адміністрації залізничного транспорту України (далі - Укрзалізниця) та залізниць, Українського об'єднання державних підприємств промислового залізничного транспорту (Захарченко В.Я.), Державних підприємств "Харківський метрополітен", "Дніпропетровський метрополітен" цей наказ та встановити постійний контроль за його виконанням.

3.2. Забезпечити друкування в необхідній кількості примірників Положення для вивчення й виконання причетними посадовими особами.

3.3. З уведенням в дію цього Положення переглянути нормативні акти з безпеки руху та привести їх у відповідність до цього наказу.

4. З уведенням в дію цього Положення вважати такими, що втратили чинність, накази Мінтрансу України від 12.07.99 р. N 363 та від 26.02.2001 р. N 118 щодо класифікацій порушень безпеки руху у поїзній та маневровій роботі на залізницях та метрополітенах України.

5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Кроля С.С.

Додаток

Положення
про класифікацію транспортних подій на залізничному
транспорті та метрополітенах України

1. Дане Положення встановлює порядок класифікації транспортних подій, що мають місце на залізничному транспорті та на метрополітенах, при виконанні поїзної і маневрової роботи і загрожують безпеці руху. Положення спрямоване на найбільш повне виявлення причин виникнення цих подій та розробку заходів щодо їхнього запобігання.

2. У Положенні використовуються такі терміни і визначення:

2.1. Транспортні події - катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення, що виникли при русі рухомого складу та призвели до: загибелі або травмування людей, пошкодження технічних засобів, вантажу, об'єктів залізничного транспорту, дезорганізації руху.

2.2. Схід з рейок рухомого складу залізничного транспорту - подія, що призвела до втрати взаємодії хоча б одного колеса рухомого складу залізничного транспорту з рейкою в результаті зміщення колеса від свого нормального положення щодо головки рейки.

2.3. Зіткнення поїзда або рухомого складу залізничного транспорту зустрічне, попутне чи бокове зіткнення поїзда або рухомого складу залізничного транспорту з іншим, що рухається, зупиненим або залишеним на залізничній колії поїздом, рухомим складом залізничного транспорту чи механічним самохідним засобом незалежно від ступеня отриманих при цьому пошкоджень рухомого складу.

2.4. Потерпілий у транспортній події - особа, що загинула або травмована у транспортній події.

2.5. Загиблий у транспортній події - особа, смерть якої наступила в результаті транспортної події.

2.6. Травмований у транспортній події - особа, що одержала в транспортній події тілесні ушкодження, які призвели до госпіталізації або призначення амбулаторноклінічного лікування після надання першої медичної допомоги.

2.7. Поїзна робота - проходження поїзда від пункту формування до пункту призначення з виконанням технологічних операцій на шляху прямування.

2.8. Маневрова робота - будь-які пересування рухомого складу залізничного транспорту по станційних і інших коліях для забезпечення поїзної роботи і виробничої діяльності підприємств.

2.9. Учасник залізничного руху - особа, що бере особисту участь у процесі руху як пасажир, персонал залізничного транспорту або представник законних інтересів фізичних і юридичних осіб, суспільства і держави під час перевезення пасажирів, вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом.

3. Транспортні події у поїзній і маневровій роботі, що загрожують безпеці руху, в залежності від наслідків поділяються на: катастрофи, аварії, серйозні інциденти, інциденти та порушення.

4. Катастрофа на залізничному транспорті та метрополітенах - транспортна подія з тяжкими наслідками, що призвела до зіткнення пасажирських або вантажних поїздів з іншими поїздами або залізничним рухомим складом, сходи рухомого складу в пасажирських або вантажних поїздах на перегонах і станціях, унаслідок яких:

- одна людина або більше загинула чи шість або більше травмовано;

- і (або) пошкоджено рухомий склад до ступеня вилучення його з інвентарного парку.

5. Аварія на залізничному транспорті - транспортна подія, що призвела до зіткнення пасажирських або вантажних поїздів з іншими поїздами або залізничним рухомим складом, сходи рухомого складу у поїздах на перегонах і станціях, унаслідок яких:

- від однієї людини до п'яти травмовано;

- і (або) пошкоджено рухомий склад до ступеня капітального ремонту.

6. До аварій на метрополітенах відносяться:

6.1. Зіткнення пасажирських або вантажних поїздів з іншими поїздами або рухомим складом, сходи рухомого складу у поїздах на перегонах і станціях, внаслідок яких:

- від однієї людини до п'яти травмовано;

- пошкоджено рухомий склад до ступеня капітального ремонту.

6.2. Затоплення, пожежа, порушення цілісності конструкцій споруд та інші випадки, пов'язані з недотриманням умов безпеки руху, що викликали повне припинення руху поїздів на перегоні протягом п'яти годин і більше.

7. Серйозний інцидент - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу залізничного транспорту, яка могла призвести до аварії.

До серйозних інцидентів відносяться:

7.1. Зіткнення пасажирських або вантажних поїздів з іншими поїздами чи рухомим складом, сходи рухомого складу у поїздах на перегонах і станціях, які не належать до аварій за своїми наслідками.

7.2. Приймання поїзда на зайняту колію.

7.3. Відправлення поїзда на зайнятий перегін.

7.4. Приймання і відправлення поїзда за неготовим маршрутом.

7.5. Проїзд заборонного сигналу, граничного стовпчика або сигнального знаку "Межа станції".

7.6. Переведення стрілки під поїздом.

7.7. Вихід рухомого складу на маршрут приймання (відправлення) поїзда, на перегін.

7.8. Відправлення поїзда з перекритими кінцевими кранами.

7.9. Поява на польовому або локомотивному світлофорі дозволяючого показання сигналу замість заборонного або поява більш дозволяючого показання сигналу.

7.10. Розвалювання вантажу під час руху з порушенням габариту навантаження.

7.11. Саморозчеплення, розрив автозчепу або гвинтової стяжки у пасажирському поїзді між вагонами.

7.12. Падіння деталей рухомого складу пасажирського поїзда на колію.

8. Інцидент - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу залізничного транспорту, але не закінчилася серйозним інцидентом.

До інцидентів належать:

8.1. Зіткнення чи сходи рухомого складу під час виконання маневрової роботи.

8.2. Переведення стрілки під маневровим складом.

8.3. Саморозчеплення, розрив автозчепу або гвинтової стяжки у вантажному поїзді та між локомотивом і першим вагоном пасажирського поїзда.

8.4. Розріз стрілки (рухомого сердечника хрестовини).

8.5. Поява несправності локомотива, моторвагонного рухомого складу або спеціального рухомого складу, вагонів, несправності колії, пристроїв СЦБ і зв'язку, контактної мережі, електропостачання, які призвели до затримки поїзда на перегоні чи станції на 1 годину і більше понад графіковий час (за винятком заміни гостродефектних рейок).

8.6. Падіння деталей рухомого складу вантажних поїздів на колію.

8.7. Заміна колісної пари на шляху прямування пасажирського поїзда, що призвела до затримки пасажирського поїзда понад 2 години.

8.8. Злам бокової ферми кузова вантажного вагона, колісної пари або її елементів, боковини візка рухомого складу, надресорної чи хребтової балок пасажирських і вантажних вагонів або тріщини балок візків пасажирських вагонів.

8.9. Несправність колії або стрілочних переводів на головних коліях та маршрутах слідування пасажирських поїздів, що виявлені вагоном-колієвимірювачем, при яких рух поїздів забороняється.

8.10. Злам рейки і елементів стрілочних переводів.

8.11. Приймання і відправлення поїзда за неправильно приготовленим маршрутом.

8.12. Зіткнення пасажирських, вантажних поїздів або іншого рухомого складу з автотранспортними засобами або іншими самохідними машинами на залізничних переїздах з причин порушення вимог правил технічної експлуатації.

9. Порушення - транспортна подія, що виникла під час руху рухомого складу залізничного транспорту, але не закінчилася інцидентом.

До порушень відносяться:

9.1. Неогородження сигналами небезпечного місця для руху поїздів при виконанні робіт.

9.2. Перехід на інші засоби сигналізації і зв'язку для організації руху поїздів на 8 годин і більше через несправність технічних засобів.

9.3. Наявність у колії гостродефектних рейок (в тому числі у накладках).

9.4. Несправність букси або інші технічні несправності вагонів, локомотивів, секцій локомотивів, секцій дизель-поїздів та електросекцій чи неправильні дії причетних працівників, що призвели до відчеплення рухомого складу від поїзда на шляху його прямування.

9.5. Наїзд на сторонні предмети, деталі верхньої будови колії, рухомого складу, візки, лейтери, гальмові башмаки тощо.

9.6. Порушення технічних умов навантаження і кріплення вантажу, які не викликали вихід вантажу за встановлений габарит навантаження, але призвели до відчеплення вагона від поїзда на будь-якій станції, крім кінцевої.

9.7. Відмови в роботі електричної централізації, ключової залежності стрілок і сигналів на станціях, автоблокування на перегонах, енергопостачання на станціях і перегонах, несправності контактної мережі, зв'язку, що не усунені протягом 8 годин і більше, а пристроїв на залізничних переїздах протягом 4 годин і більше.

9.8. Виникнення на шляху прямування несправностей локомотива, що спричинили зупинку пасажирського чи вантажного поїзда на перегоні чи станції з вимогою допоміжного локомотива.

9.9. Несправність колії або стрілочних переводів на головних коліях, що виявлені вагоном-колієвимірювачем, при яких швидкість руху поїздів обмежена до 15 км/год.

9.10. Несправність колісних пар, що призвели до необхідності їх заміни.

9.11. Невірні дії причетних працівників, що призвели до затримки поїзда.

9.12. Перекриття дозволяючого показання сигналу на заборонне, що викликало проїзд заборонного сигналу на станціях.

9.13. Несвоєчасне закінчення робіт у "вікно", що призвели до затримки поїздів.

9.14. Вихід рухомого складу за граничний стовпчик на станції.

10. Матеріали та висновки комісії з розслідування катастрофи на залізничному транспорті та метрополітенах розглядаються з участю причетних осіб та затверджуються відповідно генеральними директорами Укрзалізниці, Укрпромзалізтрансу, директорами метрополітенів чи їх першими заступниками.

11. Матеріали та висновки комісії з розслідування аварій на залізничному транспорті та метрополітенах розглядаються з участю причетних осіб та затверджуються відповідно заступниками генеральних директорів Укрзалізниці, Укрпромзалізтрансу, директорів метрополітенів, що відповідають за відповідні господарства.

12. Матеріали та висновки комісії з розслідування серйозних інцидентів на залізничному транспорті та метрополітенах розглядаються з участю причетних осіб та затверджуються начальниками Головних управлінь та Управлінь Укрзалізниці, Укрпромзалізтрансу, метрополітенів, з вини яких стався серйозний інцидент.

13. Інциденти та порушення підлягають обліку й аналізу, окремо по господарствах Укрзалізниці, Укрпромзалізтрансу, метрополітенів розслідуються та класифікуються у відповідних структурних підрозділах, службах залізниць, Укрпромзалізтрансу, метрополітенів з розробленням відповідних заходів.

14. Транспортні події при перевезенні небезпечних вантажів ураховуються Головним комерційним управлінням в цілому по Укрзалізниці і окремо по кожній залізниці та по Укрпромзалізтрансу згідно з розподілом вантажів на класи небезпечності.

Начальник Департаменту безпеки транспорту
та технічної політики О.Л.Петрашевський

В.о. Міністра, Державний секретар О.Петренко
"Транспорт України", N 6, 29.03.2002 р.