МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 134 від 13.05.93
м.Київ
(Наказ втратив чинність на підставі
Наказу Міністерства освіти і науки
N 569/38 від 07.07.2004)
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
2 червня 1993 року за N 61
Про затвердження Положення
про зональну та центральну
психолого-медико-педагогічні
консультації
З метою реалізації державної політики в галузі освіти, виконання Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) та постанови Уряду від 29.04.1991р. N 103 "Про заходи щодо поліпшення умов виховання, навчання та утримання дітей і підлітків, які мають вади у фізичному або розумовому розвитку" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалене колегією Міністерства освіти України (протокол N 8/6 від 17.02.93 р.) Положення про зональну та центральну психолого-медико-педагогічні консультації (додається).
2. Управлінням освіти Ради Міністрів Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій забезпечити виконання вимог цього Положення.
3. Даний наказ та Положення опублікувати в "Інформаційному збірнику Міністерства освіти України".
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника міністра О.Г.Мороза.
Затверджено
наказом Міністерства освіти
України від 13 травня 1993 р.
N 134
Погоджено з МОЗ
Положення
про зональну та центральну психолого-медико-
педагогічні консультації
I.Загальні положення
1. Зональна психолого-медико-педагогічна консультація (ЗПМПК) створюється з розрахунку одна консультація на 120 тис. дітей віком до 18 років для виявлення, обліку та діагностики дітей і підлітків з відхиленнями в розвитку, відбору їх до спеціальних навчально-виховних, лікувальних закладів відповідного типу, консультування батьків (осіб, що їх замінюють), педагогів з питань надання медико-психологічної допомоги таким дітям; центральна психолого-медико-педагогічна консультація (ЦПМПК)-для координації діяльності зональних ПМПК, розгляду діагностично складних і конфліктних випадків.
2. Центральна ПМПК підпорядкована і підзвітна Міністерству освіти України, зональна ПМПК-органам державного управління освітою, вони працюють у тісному співробітництві з органами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту, правоохоронними органами, а також із громадськими організаціями (фондами, асоціаціями та ін.).
3. Зональна та центральна психолого-медико-педагогічні консультації у своїй діяльності керуються Законом України "Про освіту" ( 1060-12 ), Основами законодавства про охорону здоров'я ( 2801-12 ), іншими актами законодавства України, нормативними актами Міністерства освіти України, цим Положенням та власним Статутом.
4. Структура і штати зональної і центральної ПМПК визначаються і затверджуються Міністерством освіти України.
5. Ставки і оклади, умови оплати праці визначаються Інструкцією про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженою наказом Міністерства освіти України від 15.04.93 р. N 102.
II.Основні завдання
6. Здійснення психолого-медико-педагогічного обстеження підлітків з метою виявлення особливостей їх розвитку; встановлення діагнозу і визначення адекватних умов навчання, виховання, працевлаштування.
7. Підтвердження, уточнення і зміна раніше встановленого діагнозу для визначення відповідного типу навчально-виховного і лікувального закладу та доцільності перебування у ньому дитини.
8. Своєчасне виявлення й облік дітей з вадами у розвитку різних категорій (як тих, які знаходяться на обліку в дитячих медичних закладах, так і з числа стійко невстигаючих учнів загальноосвітньої школи), які підлягають влаштуванню до спеціальних навчально-виховних або лікувальних закладів для дітей і підлітків.
9. Консультативна допомога батькам (особам, які їх замінюють), педагогам, лікарям, працівникам правоохоронних органів з питань виховання, навчання і лікування дітей з легкими відхиленнями у розвитку, з порушеннями поведінки, в тому числі тих, які не підлягають направленню до спеціальних навчально-виховних закладів.
10. Проведення роз'яснювальної роботи серед населення, працівників закладів освіти, охорони здоров'я, соціального захисту про необхідність своєчасного виявлення дітей і підлітків з відхиленнями у розвитку з метою надання їм кваліфікованої психолого-медико-педагогічної допомоги.
11. Участь у розробці пропозицій щодо розвитку мережі спеціальних навчально-виховних закладів та заходів щодо підвищення ефективності навчання, виховання, корекційно-відновлювальної і лікувальної роботи з дітьми,які мають відхилення у розвитку.
12. Створення банку даних про кількість дітей і підлітків з відхиленнями у розвитку і подання органам державного управління, відповідним міністерствам і відомствам пропозицій щодо раціонального розвитку мережі спеціальних навчально-виховних і лікувальних закладів у системі освіти, соціального захисту, охорони здоров'я.
13. Направлення дітей і підлітків до науково-дослідних центрів та лікувально-профілактичних закладів для поглибленого і динамічного вивчення їх захворювання та відхилень у розвитку.
14. Основними завданнями центральної психолого-медико-педагогічної консультації поряд із вищезазначеними є:
розгляд діагностично-складних і конфліктних випадків на підставі документів, поданих зональними психолого-медико-педагогічними консультаціями або батьками;
надання консультативної, організаційної і методичної допомоги у роботі зональних ПМПК;
організація систематичного підвищення кваліфікації консультантів зональних ПМПК;
вивчення й узагальнення досвіду роботи зональних ПМПК;
вдосконалення методів діагностики відхилень у розвитку дітей. Розробка тестів та методик дослідження дітей.
15. Висновок центральної ПМПК є остаточним.
III. Склад і організація роботи зональної
і центральної психолого-медико-педагогічних
консультацій
16. Для здійснення консультативно-діагностичної, координаційної, методичної роботи до складу консультації входять:
завідуючий консультацією - кваліфікований дефектолог, який пройшов спеціальну підготовку при Центрі допомоги дітям з відхиленнями у психофізичному розвитку та поведінці України;
лікар-психіатр (дитячий); невропатолог (дитячий); педіатр; психолог з питань девіантної поведінки; психолог-дефектолог - фахівець з питань інтелектуального розвитку дітей; учитель-дефектолог (олігофренопедагог); учитель-дефектолог (сурдопедагог); учитель-дефектолог (тифлопедагог); дефектолог дошкільного закладу; учитель початкових класів загальноосвітньої школи; логопед; юрисконсульт; секретар. 17. Для консультацій можуть запрошуватися також інші спеціалісти на умовах погодинної оплати праці.
18. Направлення дітей і підлітків на консультацію здійснюється з ініціативи закладів освіти за згодою батьків (осіб, які їх замінюють), а також з ініціативи батьків при наявності відповідних документів на дитину:
свідоцтва про народження; історії розвитку (хвороби) дитини (форма 26); розгорнутої психолого-медико-педагогічної характеристики зі школи чи іншого дитячого закладу, в якому перебуває дитина;
зошитів з рідної мови, математики (якщо дитина вчиться), малюнків дітей;
витягу з протоколу засідання зональної ПМПК (при обстеженні дитини центральною ПМПК).
19. Обстеження дітей і підлітків здійснюється лише у присутності батьків (осіб, які їх замінюють).
20. На основі даних обстеження дитини консультантами робиться висновок про характер відхилень в її розвитку, приймається колегіальне рішення щодо форми організації корекційного навчання, виховання і лікування дитини з врахуванням її психо-фізичних можливостей та індивідуальних особливостей; при необхідності даються рекомендації щодо реабілітації, соціальної адаптації, працевлаштування дітей і підлітків.
У тих випадках, коли остаточний діагноз може бути встановлений лише в процесі навчально-виховної роботи, консультація дає рекомендації про навчання дитини у спеціальному навчально-виховному закладі з діагностичним строком один рік і стежить за динамікою її розвитку.
21. Списки обстежених дітей і підлітків з розгорнутим висновком психолого-медико-педагогічної консультації і рекомендаціями надсилаються відповідним органам освіти, охорони здоров'я, соціального захисту для вирішення питання про надання цим дітям спеціалізованої педагогічної, медичної, соціальної допомоги.
22. Батькам (особам, які їх замінюють) видається витяг з протоколу ПМПК з відповідними рекомендаціями.
23. Висновок ПМПК носить рекомендаційний характер і є підставою для направлення органами освіти, охорони здоров'я, соціального захисту дітей і підлітків до спеціальних навчально-виховних чи лікувальних закладів за згодою батьків (осіб, які їх замінюють).
24. В ПМПК ведеться така документація: журнал обліку дітей, обстежених ПМПК (додаток N 1); протокол засідання ПМПК з наслідками обстеження всіма спеціалістами ПМПК та діагностичними висновками і рекомендаціями (додаток N 2 );
картотека обліку дітей з відхиленнями у розвитку (для зональних ПМПК);
картотека досвіду роботи зональних ПМПК (для центральних ПМПК).
25. ПМПК повинна мати бланки документації: виклик на діагностичне обстеження (додаток N 3); витяг з протоколу засідання психолого-медико-педагогічної консультації (додаток N 4).
26. Психолого-медико-педагогічна консультація забезпечується необхідними приміщеннями, обладнанням, наочно-дидактичними та методичними матеріалами, комп'ютерною технікою, візуальними приладами.
27. ЗПМПК, ЦПМПК визнаються юридичними особами з дня реєстрації власного Статуту у відповідному органі державної виконавчої влади, мають власний рахунок, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.
28. З прийняттям цього Положення:
вважати таким, що не застосовується, циркулярний лист Міністерства освіти СРСР від 21.11.1974 р. N 102-М "Про республіканські і обласні медико-педагогічні комісії";
вважати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти УРСР від 31 січня 1975 р. N 15 "Про нові положення про республіканські і обласні медико-педагогічні комісії та інструкції по прийому до спеціальних шкіл для дітей з недоліками фізичного і розумового розвитку".
Додаток N 1
до Положення про зональну та
центральну психолого-медико-
педагогічні консультації
Журнал
обліку дітей, обстежених психолого-медико-
педагогічною консультацією
-----------------------------------------------------------------
|NN |Да-|Прізв.,|Рік,|В яких |Дома-|Хто |З яким|Діаг-|Реко-|При-|
|п/п|та |ім'я, | мі-|закла- |шня |нап-|діаг- |ноз |мен- |міт-|
| | | по |сяць|дах ви-|адре-|рав-|нозом |ПМПК |дації| ка |
| | |батьк. | на-|ховува-|са, |ляв |прий- | |ПМПК | |
| | | |род-|лася та|теле-| на | шла | | | |
| | | |жен-|навча- |фон |ПМПК|дити- | | | |
| | | | ня | лася | | | на | | | |
| | | | |дитина | | | | | | |
| | | | |(д/с, | | | | | | |
| | | | |школа, | | | | | | |
| | | | |сім'я) | | | | | | |
|---+---+-------+----+-------+-----+----+------+-----+-----+----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
-----------------------------------------------------------------
Додаток N 2
до Положення про зональну та
центральну психолого-медико-
педагогічні консультації
Протокол
засідання ПМПК
Дата обстеження______________ | Реєстраційний N___________________ |
Загальні відомості про дитину
1. Прізвище, ім'я, по батькові ___________________________________________________________________
2. Дата народження, вік на час обстеження _______________________________________________________
3. Ким направлений на обстеження ____________________________________________________________
4. Мета обстеження, скарги ____________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
5. Стислі відомості про сім'ю дитини та умови виховання __________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
6. Яка допомога була надана дитині раніше ______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Наслідки медичного обстеження
1. Короткі анамнестичні дані ___________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
2. Час і причини основного порушення __________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
3. Соматичний стан __________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
4. Неврологічний стан, особливості моторики ____________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
5. Психічний стан ____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
6. Висновок медико-генетичної консультації (при необхідності) _____________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
7. Висновок отоларинголога і сурдопедагога _____________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
8. Висновок офтальмолога і тифлопедагога _______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
9. Дані додаткових обстежень _________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Наслідки психологічного обстеження
1. Сприймання (зорове, слухове, тактильне) ______________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
2. Пам'ять __________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
3. Мислення ________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
4. Мова ____________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
5. Діяльність, увага, працездатність _____________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
6. Емоційно-вольова сфера, поведінка, особливість ________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Наслідки педагогічного обстеження
1. Рідна мова в сім'ї дитини ____________________________________________________________________
2. Дані логопедичного обстеження _____________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
3. Знання та уявлення про оточуючий світ. Орієнтованість у просторі і часі ____________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
4. Знання і навички з програмного матеріалу дошкільного закладу чи школи
а) з рідної мови ______________________________________________________________________________
б) з математики ______________________________________________________________________________
в) з інших предметів __________________________________________________________________________
5. Ставлення до навчання _____________________________________________________________________
6. Соціальне і побутове орієнтування ____________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Загальні висновки ПМПК
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Рекомендації батькам або особам, які їх замінюють _________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Особлива думка _____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Рекомендації педагогам _______________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Завідуючий ПМПК ___________________________________________________________________________(прізвище, ім'я, по батькові, підпис)
Члени ПМПК _______________________________________________________________________________
Секретар ___________________________________________________________________________________
Додаток N 3
до Положення про зональну та цен-
тральну психолого-медико-педаго-
гічні консультації
Психолого-медико-педагогічна консультація
Адреса:
Телефон:
Виклик на діагностичне обстеження
Шановний (на) ______________________________________________________________________________
Ваша дитина ________________________________________________________________________________
буде обстежена ПМПК _________________ числа _________________________місяця______________року.
Необхідні документи:
1. Свідоцтво про народження.
2. Розгорнута психолого-медико-педагогічна характеристика зі школи (чи іншого дитячого закладу, в якому перебувала дитина).
3. Зошити з математики та рідної мови (якщо дитина вчиться), малюнки.
4. Історія розвитку дитини (форма N 26).
5. Витяг з протоколу засідання зональної психолого-медико-педагогічної консультації (при обстеженні дитини ЦПМПК).
Обстеження дітей і підлітків проводиться тільки в присутності батьків або осіб, які їх замінюють.
Секретар
Додаток N 4
до Положення про зональну та
центральну
психолого-медико-педагогічні
консультації
Психолого-медико-педагогічна консультація
Адреса:________________________________________ | Телефон _______________________ |
Дата __________________________ |
Витяг з протоколу N
засідання психолого-медико-педагогічної
консультації
від ________________________19 ___р.
Прізвище, ім'я, по батькові _____________________________________________________________________
Рік народження ______________________________________________________________________________
Висновок: __________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
Рекомендовано: _____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
М.П. |
Завідуючий ПМПК __________________________ |