Податок на додану вартість
В основу розділу V «Податок на додану вартість» проекту Податкового кодексу покладено діючий порядок оподаткування ПДВ.
Розділом XIV проекту Податкового кодексу передбачено, що юридична та фізична особи, які провадять діяльність за спрощеною системою оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва, для цілей оподаткування ПДВ не вважатимуться платниками цього податку. У разі переходу зі спрощеної системи оподаткування на загальну особи, за умови що вони відповідають вимогам, визначеним п. 3.1 ст. 3 або п. 4.1 ст. 4 розділу V проекту Податкового кодексу, мають подати одночасно реєстраційну заяву та заяву про відмову від застосування спрощеної системи оподаткування.
Для осіб, які поставляють товари (послуги) на митній території України з використанням глобальної або локальних комп'ютерних мереж, у проекті Податкового кодексу вже не передбачено вимоги щодо їх обов'язкової реєстрації як платників ПДВ незалежно від обсягів операцій з поставки таких послуг. Тобто особи, які здійснюють зазначені послуги, підлягатимуть обов'язковій реєстрації платниками ПДВ за загальним правилом, а саме: у разі коли загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню, в тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищуватиме 300 000 грн. (беї урахування податку).
Установлено єдину' дату подання заяви при реєстрації осіб платниками ПДВ. Зокрема, у разі обов'язкової реєстрації особи як платника ПДВ реєстраційна заява подається до органу ДПС не пізніше ніж 10 числа календарного місяця, що настає за місяцем, в якому вперше досягнуто обсяг оподатковуваних операцій у розмірі 300 000 грн.
У разі добровільної реєстрації особи як платника ПДВ реєстраційна заява подається до органу ДПС не пізніше ніж за 20 календарних днів до початку податкового періоду, з якого такі особи вважатимуться платниками податку.
Проектом Податкового кодексу врегульовано норму щодо реєстрації платником ПДВ особи, утвореної в результаті реорганізації платника цього податку. Зокрема, така особа реєструється платником податку як інша новоутворена особа, в тому числі у разі, коли до такої особи перейшли обов'язки зі сплати податку у зв'язку з розподілом податкових зобов'язань чи податкового боргу. Зазначений порядок не стосується осіб, утворених шляхом перетворення, до яких не застосовуються норми законодавства щодо припинення юридичної особи та/або не змінюється дата державної реєстрації юридичної особи.
Щодо визначення бази оподаткування:
для операцій, які здійснюватимуться на митній території України, база оподаткування визначається на рівні договірної (контрактної) вартості, але не нижче за фактичні витрати на виготовлення (придбання) товарів (послуг);
для товарів, ввезених на митну територію України, база оподаткування визначатиметься на рівні не нижче за митну вартість товарів (супутніх послуг), з якої визначалися податки і збори, що справляються під час їх митного оформлення.
Скасовується заборона на віднесення до складу податкового кредиту сум ПДВ, сплачених при придбанні легкового автомобіля.
З метою однозначного розуміння при визначенні бази оподаткування для випадків, коли здійснюються поставки вживаних товарів, у проекті Податкового кодексу передбачено визначення терміна «вживані товари» - це товари, що були у користуванні не менше року, а також транспортні засоби, які не підпадають під визначення нового транспортного засобу. При цьому новими транспортними засобами вважаються:
наземний транспортний засіб - той, що вперше реєструється в Україні відповідно до законодавства та при цьому має загальний наземний пробіг до 6000 км;
судно - те, що вперше реєструється в Україні відповідно до законодавства та при цьому пройшло не більше ніж 100 годин після першого введення його в експлуатацію;
літальний апарат - той, що вперше реєструється в Україні відповідно до законодавства та при цьому його налітний час до такої реєстрації не перевищує 40 годин після першого введення в експлуатацію. Налітним вважається час, який розраховується від блок-часу зльоту літального апарата до блок-часу його приземлення.
Проектом Податкового кодексу запроваджується поступове зниження основної ставки ПДВ до 17%, а саме за податковими зобов'язаннями з ПДВ, що виникли:
з 1 січня 2011 р. до 31 грудня 2011 р. включно, ставка податку становитиме 20%;
з 1 січня 2012 р. до 31 грудня 2012 р. включно, -19%;
з 1 січня 2013 р. до 31 грудня 2013 р. включно, - 18%;
з 1 січня 2014 р. включно, - 17%.
Сума процентів або комісій у складі орендного (лізингового) Платежу в межах договору фінансового лізингу не підпадатиме під об'єкт оподаткування ПДВ у сумі, що не перевищуватиме потрійну облікову ставку Нацбанку України (на сьогодні в Законі України від 03.04.97 р. № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» ця сума не може перевищувати розміру подвійної ставки).
До операцій, які не є об'єктом оподаткування, включено операції з відступлення права вимоги за забезпеченими іпотекою кредитами (позиками).
За операціями, що мають соціальну спрямованість, зберігається пільгове оподаткування, у частині якого дотримано основні вимоги щодо недискримінаційного підходу під час установлення пільг при постачанні вітчизняних товарів і ввезенні товарів іноземного виробництва.
У проекті Податкового кодексу надано визначення місця постачання послуг, що базується на принципі місця фактичного здійснення постачання послуг і застосування до таких операцій загальної ставки податку в разі, коли такі операції здійснюються на митній території України. Запропоновано уточнення визначення місця постачання товарів, місця фактичного постачання послуг, пов'язаних з рухомим майном, місця фактичного знаходження нерухомого майна для тих послуг, які пов'язані з нерухомим майном.
У разі коли платник податку не включив у відповідному звітному періоді до податкового кредиту суму ПДВ на підставі отриманих податкових накладних, таке право зберігається за ним протягом 12 місяців з дати виписки податкової накладної.
З метою впровадження електронної системи адміністрування ПДВ передбачено (п. 23.15 ст. 23 розділу V) подання платниками ПДВ разом з податковою звітністю за відповідний звітний період реєстрів отриманих та виданих податкових накладних в електронному вигляді для автоматизованого звірення податкових накладних у продавця та покупця. Обов'язок щодо безкоштовного розповсюдження відповідного програмного продукту покладено на органи державної податкової служби України.
Такий механізм пропонується впровадити з метою покращання адміністрування ПДВ та прискорення здійснення податковими органами перевірки достовірності даних податкової декларації; своєчасного виявлення безпідставно заявлених сум до відшкодування з бюджету; запобігання мінімізації податкових зобов'язань.
Для забезпечення дієвості механізму подання реєстру отриманих та виданих податкових накладних в електронному вигляді пропонується запровадити єдиний звітний період - один місяць.
Передбачається запровадження маржинального оподаткування за договорами комісії, за операціями з постачання туристичних послуг та діяльності з виробами мистецтва, предметами колекціонування або антикваріату.
З метою підтримки сільськогосподарських товаровиробників зберігається спеціальний режим оподаткування, згідно з яким сума ПДВ, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів, не підлягає сплаті до бюджету і повністю залишається в розпорядженні такого сільськогосподарського підприємства.
Наталія БОНДАРЕНКО,
оглядач «Вісника»
“Вісник податкової служби України” № 33 вересень 2010 р.
передплатні індекси:
22599 (укр.) 22600 (рос.)