Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
N 276 від 17.07.2001

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
15 серпня 2001 р. за N 703/5894

Про затвердження Положення про планування та порядок
проведення інспекційних перевірок

Відповідно до статті 7 Закону України "Про Національний банк України" (679-14 ) і Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) та з метою приведення нормативно-правових актів Національного банку України у відповідність до вимог Закону України "Про банки і банківську діяльність" Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:

1. Затвердити Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок (далі - Положення), що додається.

2. Скасувати постанову Правління Національного банку України від 25.06.98 N 246 "Про затвердження Положення про планування виїзних інспекцій і Положення про порядок визначення та застосування комплексної рейтингової оцінки комерційних банків за системою CAMEL" у частині затвердження Положення про планування виїзних інспекцій.

3. Генеральному департаменту банківського нагляду (Андрущенко П.В.), територіальним управлінням Національного банку України забезпечити організацію планування та проведення інспектування банків та інших осіб, на яких поширюється наглядова діяльність Національного банку України, відповідно до вимог цього Положення.

4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Генеральний департамент банківського нагляду (Андрущенко П.В.) і начальників територіальних управлінь Національного банку України.

5. Постанова набирає чинності через десять днів після її державної реєстрації в Міністерстві юстиції України.

Голова В.С.Стельмах

Затверджено
Постанова Правління
Національного банку України
17.07.2001 N 276

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
15 серпня 2001 р. за N 703/5894

Положення
про планування та порядок проведення
інспекційних перевірок

1. Загальні положення

1.1. Положення про планування та порядок проведення інспекційних перевірок (далі - Положення) регулює процес планування та проведення інспектування службою банківського нагляду Національного банку України (далі - Національний банк) банків та інших осіб, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку.

1.2. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:

CAMEL - система рейтингової оцінки банку, що має цифрове значення, визначається за результатами комплексного виїзного інспектування та відображає достатність капіталу, якість активів, менеджменту, надходжень, стан ліквідності;

вступний контроль - окремий різновид перевірки банку, що здійснюється з метою визначення наявності в банку умов, визначених чинним законодавством, нормативно-правовими актами Національного банку, необхідних для здійснення державної реєстрації підрозділів банку, отримання банківської ліцензії на здійснення банківських операцій, письмового дозволу на здійснення операцій, інших ліцензій, дозволів (у тому числі на придбання чи збільшення істотної участі в банку), передбачених чинним законодавством та нормативно-правовими актами Національного банку. Вступний контроль може здійснюватись у безвиїзному порядку та шляхом інспекційних перевірок;

дата інспектування - дата, за станом на яку здійснюється виїзне інспектування та відображається стан справ у банку в звіті чи довідці. За дату інспектування береться 1-ше число місяця, що передує даті початку виїзної інспекції;

довідка про перевірку (інспектування) - документ довільної форми про результати тематичної чи спеціальної інспекційної перевірки, що складається відповідальним інспектором та не потребує затвердження;

звіт про інспектування - документ єдиної форми про результати проведеного комплексного інспектування банку - юридичної особи, що складається керівником інспекторської групи та обов'язково затверджується керівником підрозділу інспектування;

інспектор - службовець Національного банку, діяльність якого пов'язана з проводенням інспекційної перевірки;

інспекційна група - група інспекторів, яким відповідно до посвідчення на перевірку доручається здійснити інспектування;

інспекційна перевірка - виїзна перевірка (інспектування) банку;

комплексне інспектування (перевірка) - інспекційна перевірка банку юридичної особи, у процесі якої перевірці підлягають усі напрями діяльності банку в розрізі компонентів рейтингової системи CAMEL та за результатами якої виставляється комплексна рейтингова оцінка;

період інспектування - період, за який аналізуються та розглядаються документи, матеріали та діяльність банку під час інспекційної перевірки;

планова перевірка (інспектування) - інспекційна перевірка, що здійснюється відповідно до плану інспекційних перевірок, затвердженого в порядку, передбаченому цим Положенням;

спеціальна перевірка (інспектування) - інспекційна перевірка за письмовим зверненням Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, Генеральної прокуратури України, Державної податкової адміністрації, Координаційного комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України;

тематична перевірка (інспектування) - інспекційна перевірка окремої сфери діяльності банку, його філії або іншої особи, що охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку.

1.3. Об'єктами перевірки служби банківського нагляду Національного банку є:

банки; філії банків; власники істотної участі в банку; юридичні особи, що здійснюють банківську діяльність без банківської ліцензії.

1.4. Перевірки здійснюються з метою визначення ризиків, притаманних банку, рівня безпеки і стабільності його операцій, достовірності звітності банку і дотримання банком законодавства України про банки і банківську діяльність, а також нормативно-правових актів Національного банку.

1.5. Інспекційні перевірки банків та їх філій здійснюються відповідно до плану інспекційних перевірок.

1.6. Планова інспекційна перевірка банку (юридичної особи в цілому, включаючи окремі перевірки філій) здійснюється не частіше одного разу на рік.

1.7. Про проведення планової перевірки Національний банк зобов'язаний повідомляти банк не пізніше ніж за 10 днів до початку цієї перевірки.

1.8. Національний банк може прийняти рішення про проведення позапланової перевірки (у тому числі спеціальної перевірки) при наявності обгрунтованих підстав. Такими підставами є: виявлення при здійсненні безвиїзного нагляду фактів суттєвого погіршення фінансового стану банку та виникнення становища, що загрожує інтересам вкладників і кредиторів банку, фактів подання Національному банку недостовірної звітності та інші підстави, а також письмове звернення органів прокуратури України, Служби безпеки України, Міністерства внутрішніх справ України, Державної податкової служби України, Координаційного комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України. Письмове звернення зазначених вище державних органів щодо проведення Національним банком спеціальної перевірки розглядається, якщо воно відповідає вимогам чинного законодавства України.

1.9. Рішення про проведення позапланової перевірки банку за наявності обгрунтованих підстав оформляється у формі розпорядження та підписується Головою Національного банку або уповноваженою ним особою. Уповноваженою особою може бути перший заступник Голови, заступник Голови Національного банку, який за посадовими обов'язками керує службою банківського нагляду, директор Генерального департаменту банківського нагляду. Для здійснення вищезазначених повноважень цим особам видається довіреність за підписом Голови Національного банку.

1.10. Розпорядження на проведення позапланової перевірки має містити підставу, мету, вид перевірки, завдання на перевірку та назву об'єкта перевірки.

1.11. Вступний контроль здійснюється при поданні банком клопотання та інших потрібних документів на здійснення державної реєстрації підрозділів банку, отримання банківської ліцензії на здійснення банківських операцій, письмового дозволу на здійснення операцій, інших ліцензій, дозволів (у тому числі на придбання чи збільшення істотної участі в банку), передбачених чинним законодавством та нормативно-правовими актами Національного банку. Рішення про необхідність проведення вступного контролю шляхом перевірки на місці приймається керівником служби банківського нагляду чи начальником територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку юридичної особи чи його підрозділів за результатами розгляду поданих банком документів. Виїзна перевірка, що здійснюється як вступний контроль, проводиться особою, якій надано посвідчення на перевірку за підписом директора Генерального департаменту банківського нагляду чи начальника відповідного територіального управління Національного банку за місцезнаходженням банку - юридичної особи чи його підрозділів.

1.12. Комплексним інспекційним перевіркам підлягають банки, які здійснюють банківську діяльність на підставі банківської ліцензії.

Філії банків підлягають тільки тематичним і спеціальним перевіркам за окремими рішеннями Національного банку.

Інші особи, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, підлягають тематичним перевіркам.

1.13. Комплексні інспекційні перевірки банків здійснюються не частіше ніж один раз на рік і не рідше ніж:

один раз на 12 місяців - незалежно від рейтингової оцінки системоутворюючі банки, державні банки та інші банки, зобов'язання кожного з яких становлять від 3% до 10% сукупних зобов'язань банків України (далі банки I рівня), банки, зобов'язання кожного з яких становлять від 1% до 3% сукупних зобов'язань банків України, спеціалізовані банки, зобов'язання кожного з яких становлять від 0,7% до 1% сукупних зобов'язань банків України, банки, які мають істотну участь іноземних інвесторів у статутному капіталі в розмірі більше 50% та зобов'язання кожного з яких становлять від 0,7% до 1% сукупних зобов'язань банків України (далі - банки II рівня), які отримали рейтингову оцінку "3" за системою CAMEL, а також інші банки, які отримали рейтингові оцінки "4" або "5" за системою CAMEL;

один раз на 18 місяців - банки II рівня, які отримали рейтингову оцінку "1" або "2" за системою CAMEL, та інші банки, які отримали рейтингову оцінку "3" за системою CAMEL;

один раз на 2 роки - банки, які отримали рейтингову оцінку "1" або "2" за системою CAMEL.

1.14. Перша комплексна інспекційна перевірка банку здійснюється не раніше ніж через 12 місяців з дня отримання ним банківської ліцензії.

1.15. Комплексним інспекційним перевіркам не підлягають банки, у яких Національний банк відкликав банківську ліцензію.

1.16. Під час проведення комплексного інспектування банків I та II рівнів одночасно організовуються інспектування їх філій регіонального значення у разі визначення такої потреби при плануванні інспекційних перевірок чи в процесі підготовки до проведення інспектування.

1.17. Перевірка інших осіб, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, здійснюється в таких випадках:

власник істотної участі в банку підлягає перевірці, якщо за результатами виїзного чи безвиїзного нагляду або на підставі інших документів буде встановлено, що ця особа не відповідає вимогам Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) і нормативно-правових актів Національного банку щодо істотної участі або негативно впливає на фінансову безпеку і стабільність банку;

перевірці підлягає особа, що придбала істотну участь у банку без письмового дозволу Національного банку;

перевірці підлягає особа, щодо якої є достовірна інформація про здійснення цією особою банківської діяльності без банківської ліцензії.

1.18. Рішення про здійснення тематичної перевірки інших осіб, які охоплюються наглядовою діяльністю Національного банку, приймається у такому самому порядку, як і рішення про проведення позапланової перевірки та за наявності обгрунтованих підстав для проведення цієї перевірки.

1.19. Для здійснення інспекційної перевірки інспектору або інспекційній групі надається посвідчення на право проведення цієї перевірки. У посвідченні зазначаються назва об'єкта перевірки, мета, підстави, вид та строки інспекційної перевірки (дата початку і закінчення), склад інспекційної групи (із зазначенням прізвища, ім'я, по батькові, посади кожного члена інспекційної групи). Посвідчення на право проведення інспекційної перевірки засвідчується підписом заступника Голови Національного банку, який за посадовими обов'язками керує службою банківського нагляду, або першим заступником Голови Національного банку.

2. Порядок складання планів інспектування

2.1. Планування інспекційних перевірок здійснюється з метою недопущення дублювання та забезпечення належної координації роботи служби банківського нагляду та інших підрозділів Національного банку, а також своєчасного та рівномірного проведення планових інспекційних перевірок банків та їх підрозділів.

2.2. Плани інспекційних перевірок банків складаються щокварталу з урахуванням прогнозного річного плану.

2.3. Річний план за встановленою формою (додаток 1) складається на підставі прогнозних планів територіальних управлінь, служби банківського нагляду та інших підрозділів Національного банку, що мають контрольні функції з нагляду за банками. При цьому вони також подають перелік питань, що мають перевірятися.

Національний банк подає територіальним управлінням Національного банку до 25 листопада поточного року прогнозний річний план на наступний рік виїзних комплексних інспекційних перевірок банків I та II рівнів та їх підвідомчих установ, а також план-графік залучення спеціалістів банківського нагляду територіальних управлінь Національного банку для участі в інспекційних перевірках банків I та II рівнів.

Територіальні управління та інші відповідні підрозділи Національного банку подають прогнозний річний план на наступний рік Національному банку до 10 грудня поточного року. Цей план складається з розбивкою за місяцями і є базовим для квартальних планів.

2.4. Служба банківського нагляду Національного банку для складання планів інспекційних перевірок аналізує:

інформацію щодо безвиїзного нагляду;

інформацію про попередні перевірки з урахуванням питань, які були перевірені під час інспекційної перевірки, про зміст виявлених порушень і результати проведеної роботи щодо їх усунення;

інформацію про виконання банками розроблених заходів фінансового оздоровлення з урахуванням вимог і пропозицій Національного банку;

інформацію інших підрозділів Національного банку щодо діяльності банку;

результати перевірок діяльності банків, які здійснювалися державними контрольними та правоохоронними органами, зовнішніми аудиторами;

звернення, скарги вкладників, кредиторів та інших юридичних і фізичних осіб;

рішення Правління Національного банку, завдання та вказівки Національного банку.

2.5. На підставі аналізу вищезазначеної інформації Національний банк надсилає територіальним управлінням не пізніше 10 числа місяця, що передує кварталу, у якому здійснюватиметься інспекційна перевірка, перелік банків, що обов'язково підлягають інспекційній перевірці.

2.6. Територіальні управління складають і надсилають остаточний проект плану інспекційних перевірок Національному банку не пізніше 15 числа місяця, що передує кварталу, у якому здійснюватиметься інспекційна перевірка. Квартальний план складається територіальними управліннями за встановленою формою (додаток 2) на підставі результатів вивчення зазначеної в пункті 2.4 цього Положення інформації про діяльність банківської установи.

2.7. Квартальний план інспекційних перевірок складається у розрізі місяців. У разі виробничої потреби територіальні управління та інші відповідні структурні підрозділи можуть самостійно вносити зміни в межах кварталу. Це стосується лише тих перевірок, які не підлягають координації за термінами їх початку та закінчення з Національним банком або відповідними територіальними управліннями за місцезнаходженням банку - юридичної особи.

2.8. Планування інспекційних перевірок банків I та II рівнів покладається на Національний банк. При цьому територіальні управління здійснюють планування інспекційних перевірок інших установ банків самостійно з подальшим розглядом і погодженням планів з Національним банком та остаточним їх затвердженням заступником Голови Національного банку.

2.9. Координація планування інспекційних перевірок банків, які мають мережу філій в інших регіонах, проводиться територіальними управліннями за місцезнаходженням цих банків за погодженням з Національним банком. При цьому територіальні управління надають таку додаткову інформацію:

вид перевірки - комплексна, тематична (з перевіркою установ у всіх регіонах чи вибірково, головного офісу);

терміни перевірки - дата початку, закінчення; тематика перевірки. Таку інформацію територіальне управління за місцезнаходженням банку надсилає Національному банку та відповідним територіальним управлінням не пізніше п'ятого числа місяця, що передує кварталу, у якому здійснюватиметься перевірка, для подальшого врахування при складанні проектів власних планів.

2.10. Про виконання плану інспекційних перевірок, що проведені відділом банківського нагляду за квартал, територіальні управління надсилають звіти за встановленою формою (додаток 3) на адресу Національного банку не пізніше п'ятого числа першого місяця кварталу, наступного за звітним.

До звіту додається текстова інформація, що має висвітлювати такі питання:

а) позитивні та негативні тенденції, що виявлені під час інспекційних перевірок у банківській системі регіону;

б) питання, які висвітлюються під час перевірки, зокрема: зміни капіталу та виконання заходів щодо капіталізації; стан загальних активів, а також кредитного портфеля; загальний фінансовий стан банку; достовірність звітності; зауваження, пропозиції, рішення загальних зборів акціонерів, (учасників) банку щодо поліпшення його діяльності;

в) інформація про виконання банками розроблених заходів щодо усунення порушень, виявлених під час попередніх інспекційних перевірок, з урахуванням вимог і пропозицій Національного банку;

г) найпоширеніші недоліки, що виявлені під час інспекційних перевірок;

є) основні недоліки за матеріалами, що подані Координаційному комітету по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України щодо дотримання банками вимог чинного законодавства України, а також матеріалами, що передані до правоохоронних органів;

д) пропозиції щодо поліпшення діяльності банківських установ регіону;

е) тривалість робочого часу, що витрачається інспекторами на перевірки за завданнями правоохоронних органів;

є) тривалість робочого часу, що витрачається спеціалістами банківського нагляду на перевірки банків I та II рівнів.

2.11. Річні та квартальні плани інспекційних перевірок затверджує директор Генерального департаменту банківського нагляду та погоджує перший заступник Голови Національного банку, або заступник Голови Національного банку, який за функціональними обов'язками керує службою банківського нагляду.

2.12. Зміни до річного та квартальних планів вносяться після їх узгодження Генеральним департаментом банківського нагляду Національного банку за умови подання територіальним управлінням чи іншим відповідним структурним підрозділом Національного банку обгрунтованих підстав для їх внесення.

2.13. Затверджений річний або квартальний план інспекційних перевірок надсилається територіальним управлінням та іншим відповідним структурним підрозділам Національного банку до 25-го числа місяця, що передує відповідно року або кварталу, у якому здійснюватиметься інспекційна перевірка, і є обов'язковим для виконання.

2.14. Затверджений річний або квартальний план інспекційних перевірок подається підрозділу безвиїзного нагляду до 25-го числа місяця, що передує відповідно року або кварталу, в якому здійснюватиметься інспекційна перевірка, і є обов'язковим для забезпечення своєчасного подання потрібної інформації підрозділу інспектування для здійснення ним підготовки до інспекційної перевірки.

3. Порядок проведення інспекційних перевірок

3.1. Виїзна інспекційна перевірка складається з таких трьох етапів:

підготовка до проведення інспектування; процес інспектування; оформлення результатів інспектування.

3.2. Підготовка до проведення інспектування здійснюється шляхом аналізу результатів безвиїзного нагляду, інформації від інших структурних підрозділів Національного банку про діяльність банку та матеріалів банку і триває від одного до семи робочих днів залежно від виду перевірки та величини банку.

3.3. Підрозділ інспектування для підготовки до інспекційної перевірки може запитати потрібну інформацію у інших підрозділів служби банківського нагляду та Національного банку.

3.4. Підрозділи безвиїзного нагляду відповідно до затвердженого плану інспекційних перевірок подають підрозділам інспектування матеріали для проведення підготовки до комплексного інспектування не пізніше ніж за сім робочих днів до його початку. Ці матеріали мають містити таку інформацію:

а) стан банку на дату інспектування, тенденції, що були в банку протягом періоду інспектування, та результати аналізу зазначених даних;

б) показники економічних нормативів за станом на дату інспектування та протягом періоду інспектування з результатами аналізу зазначених даних та з викладенням причин порушення (якщо воно є) установлених нормативів;

в) звітність банку, що є в розпорядженні підрозділу безвиїзного нагляду, за станом на дату інспектування;

г) опис проблем, що є в банку за станом на дату інспектування та були протягом періоду інспектування, із зазначенням їх причин;

є) заходи впливу до банку, які були застосовані Національним банком протягом періоду інспектування, та заходи, вжиті банком, щодо усунення порушень і недоліків у роботі;

д) сфери діяльності банку, що потребують особливої уваги під час виїзного інспектування (із зазначенням конкретних рахунків, дат операцій, сум тощо);

е) інша інформація про діяльність банку, яка може бути корисною для інспектування.

У разі прийняття рішення про проведення позапланової перевірки підрозділ безвиїзного нагляду терміново готує та надає підрозділу інспектування потрібну для інспекційної перевірки інформацію залежно від підстав проведення цієї перевірки та встановлених проблем у діяльності банку.

3.5. Запит до банку щодо подання потрібних для процесу підготовки до інспектування матеріалів надсилається разом з офіційним повідомленням про проведення інспектування не пізніше ніж за 10 днів до його початку. Це повідомлення оформляється на бланку Національного банку, засвідчується підписом заступника Голови Національного банку, який за функціональними обов'язками є керівником служби банківського нагляду або керівником територіального управління та містить таку інформацію:

вид інспектування; підстави для призначення інспектування; дати початку та закінчення інспектування; період інспектування; запит щодо надання потрібної для процесу підготовки до інспектування інформації (у тому числі докладний перелік цієї інформації);

інформацію про керівника інспекційної групи та контактний телефон;

пропозиції щодо попередньої зустрічі з керівниками банку;

іншу важливу інформацію.

Банк зобов'язаний надати всю потрібну інформацію не пізніше ніж за п'ять робочих днів до початку інспектування.

3.6. Результати процесу підготовки до інспектування оформляються як звіт про підготовку до інспектування, який обов'язково має містити інформацію про:

а) стан банку на дату інспектування;

б) тенденції у банку протягом періоду інспектування;

в) обсяги інспектування;

г) питання, що потребують особливої уваги під час проведення інспектування;

є) розрахунок часу, що потрібний на перевірку окремих сфер діяльності;

д) графік проведення інспектування.

3.7. Інспектування банків I та II рівнів здійснюється під керівництвом інспекторів центрального апарату Національного банку. Інспекційні групи комплектуються службовцями підрозділів банківського нагляду територіальних управлінь. Службовці територіальних управлінь Національного банку залучаються для участі в комплексних інспекційних перевірках банків I та II рівнів відповідно до плану-графіка, що затверджується разом з річним планом інспекційних перевірок.

3.8. Протягом тижня до початку інспектування проводиться попередня зустріч з керівниками банку, на якій обговорюються обсяги та методи, а також різні організаційні питання щодо майбутнього інспектування. Зустріч з керівниками банку, який перевірятиметься під керівництвом інспекторів центрального апарату Національного банку, проводять директор Генерального департаменту банківського нагляду Національного банку або його заступник та/або керівник підрозділу інспектування, а також керівник інспекційної групи чи його заступник. Зустріч з керівниками банку, який перевірятиметься під керівництвом інспекторів територіального управління Національного банку, проводять начальник територіального управління Національного банку або його заступник та/або начальник відділу банківського нагляду територіального управління Національного банку або його заступник, а також керівник інспекційної групи чи його заступник. Від банку для участі в зустрічі запрошуються голова ради або його заступник, голова та члени правління (ради директорів), головний бухгалтер і керівники структурних підрозділів банку.

3.9. Склад інспекційної групи визначається та затверджується начальником відповідного територіального управління Національного банку (у разі проведення перевірки інспекторами цього територіального управління) та директором Генерального департаменту банківського нагляду, якщо керівництво інспекційною перевіркою здійснює інспектор центрального апарату Національного банку.

До складу інспекційної групи можуть входити службовці структурних підрозділів Національного банку, які відповідно до функціональних обов'язків здійснюють контроль за діяльністю банків (наприклад, контроль за готівковим обігом, валютний контроль тощо). Цим службовцям може надаватись окреме завдання на перевірку питань, що належать до компетенції підрозділів, у яких вони працюють. Ці службовці складають окремі довідки про результати перевірки.

3.10. Інспектування здійснюється відповідно до Методичних вказівок з інспектування банків в Україні, схвалених постановою Правління Національного банку України від 18.05.99 N 241, та згідно із затвердженим планом і розробленим графіком інспектування. План інспектування кожного банку складається з урахуванням результатів процесу підготовки до проведення інспектування та затверджується директором Генерального департаменту банківського нагляду Національного банку або керівником територіального управління Національного банку.

3.11. За результатами проведеного інспектування складається звіт (за результатами комплексного інспектування) або довідка (за результатами тематичного чи спеціального інспектування) про інспектування.

Звіт про комплексне інспектування має встановлену єдину форму, що затверджується заступником Голови Національного банку, який за функціональними обов'язками керує службою банківського нагляду Національного банку.

3.12. Звіт, довідка складаються у двох примірниках. Один примірник оригіналу подається банку разом із супровідним інформаційним листом, який має містити загальний висновок щодо результатів проведеної інспекційної перевірки. Звіт про комплексне інспектування подається банку (раді та правлінню банку) не пізніше ніж через 10 робочих днів, а довідка - не пізніше ніж через п'ять робочих днів після закінчення перевірки.

Другий примірник звіту залишається у Національному банку.

3.13. Відповідно до результатів комплексного інспектування визначаються та затверджуються рейтингові оцінки за компонентами системи CAMEL і комплексна рейтингова оцінка згідно із Положенням "Про порядок визначення та застосування комплексної рейтингової оцінки комерційних банків за системою CAMEL", затвердженим постановою Правління Національного банку від 25.06.98 N 246.

3.14. Звіт про комплексне інспектування, яке було проведено інспекторами територіального управління Національного банку, разом із затвердженими рейтинговими оцінками надсилається на адресу Національного банку не пізніше ніж через 10 робочих днів після закінчення перевірки, якщо розпорядженням Національного банку не встановлені інші строки. Довідка тематичної або спеціальної перевірки надсилається на адресу Національного банку протягом п'яти робочих днів після закінчення зазначеної перевірки, якщо розпорядженням Національного банку не встановлені інші строки.

3.15. Звіти, довідки про інспектування та інші матеріали щодо інспектування є конфіденційною інформацією та власністю Національного банку та не підлягають публічному розголошенню. Розкриття інформації, що міститься у звіті чи довідці, здійснюється в порядку, передбаченому законами України "Про банки і банківську діяльність" ( 2121-14 ) та "Про Національний банк України" ( 679-14 ).

3.16. У разі встановлення за результатами проведеної інспекційної перевірки фактів порушення банками або іншими особами, які можуть бути об'єктом перевірки Національного банку, вимог чинного законодавства України, нормативноправових актів Національного банку або здійснення ризикових операцій, що загрожують інтересам вкладників чи інших кредиторів банку, підрозділ Національного банку, службовець якого був керівником інспекційної групи, готує пропозиції про застосування до об'єкта перевірки відповідних заходів впливу.

3.17. Копія звіту (довідки) про інспекційну перевірку протягом трьох робочих днів після затвердження рейтингових оцінок за результатами комплексного інспектування (складання довідки) підрозділом інспектування подається підрозділу безвиїзного нагляду для встановлення подальшого контролю відповідної форми за діяльністю банку та усунення ним установлених перевіркою порушень. Разом із звітом підрозділ інспектування надає інформацію та пропозиції щодо контролю конкретних напрямів діяльності банку (окремих операцій, рахунків тощо), що потребують особливої уваги при здійсненні безвиїзного нагляду.

4. Права та обов'язки інспекторів

4.1. Інспектор Національного банку при виконанні своїх службових обов'язків під час проведення інспектування у межах здійснення функцій банківського нагляду має право:

вільного доступу до всіх документів та інформації об'єкта перевірки, у тому числі до тих, що становлять банківську чи комерційну таємницю;

вільного доступу в робочий час до всіх приміщень об'єкта перевірки;

безоплатно одержувати від об'єкта перевірки інформацію щодо його діяльності та пояснення (у тому числі письмові) з окремих питань діяльності, а також вимагати від об'єктів перевірки будь-якої інформації, необхідної для здійснення перевірки;

перевіряти будь-яку звітність афілійованої особи банку щодо взаємовідносин з банком з метою визначення впливу відносин з афілійованою особою на стан банку.

4.2. Інспектор Національного банку зобов'язаний:

дотримуватися вимог чинного законодавства України та нормативно-правових актів Національного банку;

сумлінно, вчасно та якісно виконувати свої службові обов'язки та доручення керівництва;

не розголошувати інформацію, що становить банківську чи службову таємницю або має конфіденційний характер та стала відома йому в зв'язку з виконанням службових обов'язків.

Начальник управління методології К.Є.Раєвський

Начальник відділу С.Б.Кузьменко

Погоджено:

Директор Генерального
департаменту банківського нагляду П.В.Андрущенко

Директор Юридичного департаменту В.В.Пасічник

Додаток 1
до Положення про планування та
порядок проведення інспекційних
перевірок

План інспекційних перевірок банків на ___________рік
_______________________________________________________________________________________________
(назва територіального управління Національного банку)

     ---------------------------------------------------------------------
|N з/п | Назва об'єктів| I кв. | II кв. | III кв.|IV кв. |Вид |
|групи | перевірки |-----------------------------------|пере- |
|об'єктів| | Місяці |вірки |
| | |-----------------------------------| |
| | |1 |2 |3 |4 |5 |6 | 7| 8| 9|10|11|12| |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 1 | 2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 | 9|10|11|12|13|14| 15 |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 1 |Банки I рівня: | | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |Філії банків I | | | | | | | | | | | | | |
| |рівня: | | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 2 |Банки II рівня:| | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |Філії банків II| | | | | | | | | | | | | |
| |рівня: | | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 3 |Інші банки - | | | | | | | | | | | | | |
| |юридичні особи:| | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |Філії інших | | | | | | | | | | | | | |
| |банків: | | | | | | | | | | | | | |
| |1._________ | | | | | | | | | | | | | |
| |2._________ | | | | | | | | | | | | | |
---------------------------------------------------------------------

1. У колонці "Вид перевірки" зазначаються такі умовні позначення: Комплексна перевірка - "К"; Тематична перевірка - "Т".

2. У графі "Місяці" місяць початку перевірки позначається "*".

Приклад заповнення форми:

     ---------------------------------------------------------------------
|N з/п | Назва об'єктів| I кв. | II кв. | III кв.|IV кв. |Вид |
|групи | перевірки |-----------------------------------|пере- |
|об'єктів| | Місяці |вірки |
| | |-----------------------------------| |
| | |1 |2 |3 |4 |5 |6 | 7| 8| 9|10|11|12| |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 1 | 2 |3 |4 |5 |6 |7 |8 | 9|10|11|12|13|14| 15 |
|--------+---------------+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+--+------|
| 2 |Банки II рівня | | | | | | | | | | | | | |
| |1. Банк "А" |* | | | | | | | | | | | | К |
| |2. Банк "Б" | | | | |* | | | | | | | | Т |
| |3. Банк "В" | | | | | | | | | | |* | | Т |
---------------------------------------------------------------------

Це означає, що банк "А" планується перевірити в I кварталі (у січні), вид перевірки - комплексна; банк "Б" планується перевірити в II кварталі (у травні), вид перевірки - тематична; банк "В" планується перевірити в IV кварталі (у листопаді), вид перевірки - тематична.

Начальник Управління методології К.Є.Раєвський

Додаток 2
до Положення про планування та
порядок проведення інспекційних
перевірок

План інспекційних перевірок банків на ___ квартал _____ року
_____________________________________________________________________________
(назва територіального управління Національного банку)

     ------------------------------------------------------------------
|N з/п групи| Назва об'єктів | Місяці кварталу | Вид |
|об'єктів | перевірки |--------------------|перевірки|
|перевірки | | 1 | 2 | 3 | |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 1 |Банки I рівня: | | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
| | | | | | |
| |Філії банків I рівня:| | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 2 |Банки II рівня: | | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
| | | | | | |
| |Філії банків II рівня| | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 3 |Інші банки - юридичні| | | | |
| |особи: | | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
| | | | | | |
| |Філії інших банків: | | | | |
| |1._________ | | | | |
| |2._________ | | | | |
------------------------------------------------------------------

1. У колонці "Вид перевірки" проставляються умовні позначення: Комплексна перевірка - "К"; Тематична перевірка - "Т".

2. У графі "Місяці кварталу" проти відповідного банку потрібно проставити дати початку та закінчення перевірки.

Приклад заповнення форми

     ------------------------------------------------------------------
|N з/п групи| Назва об'єктів | Місяці кварталу | Вид |
|об'єктів | перевірки |--------------------|перевірки|
|перевірки | | 1 | 2 | 3 | |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
|-----------+---------------------+------+------+------+---------|
| 2 |Банки II рівня | | | | |
| |1. Банк "А" |10-20 | | | Т |
| |2. Банк "Б" | |1-16 | | Т |
| |3. Банк "В" | | 23 -| 21 | К |
------------------------------------------------------------------

Це означає, що банк "А" планується перевірити в першому місяці кварталу, з 10 до 20 числа, вид перевірки - тематична; банк "Б" планується перевірити в другому місяці кварталу, з 1 до 16 числа, вид перевірки - тематична; банк "В" планується перевірити з 23 числа другого місяця до 21 числа третього місяця кварталу, вид перевірки - комплексна.

Начальник Управління методології К.Є.Раєвський

Додаток 3
до Положення про планування та
порядок проведення інспекційних
перевірок

Звіт про інспекційні перевірки банків зна ___ квартал _____ року

________________________________________________________________________________________
(назва територіального управління Національного банку)

---------------------------------------------------------------
|Вид перевірки |Виконання | Позапланові перевірки |
| |плану |-----------------------------------+
| |перевірок |Усьо-| у тому числі за завданням: |
| |----------|го |-----------------------------|
| |Пла-|Фак- |5+6 |НБУ|Ко- |Про- |МВС|СБУ|Ін- |
| |нові|тичні|+7+ | |орд. |кура-| | |ших |
| | | |8+9 | |комі-|тури | | |орга-|
| | | |+10 | |тету*| | | |нів |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|Комплексні | | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|Тематичні | | | | | | | | | |
|у т.ч.: | | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|1. Банки - | | | | | | | | | |
|юридичні особи| | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|2. Філії | | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|Спеціальні | | | | | | | | | |
|у т.ч.: | | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|1. Банки - | | | | | | | | | |
|юридичні особи| | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|2. Філії | | | | | | | | | |
|--------------+----+-----+-----+---+-----+-----+---+---+-----+
|Усього | | | | | | | | | |
---------------------------------------------------------------

Продовження таблиці

-----------------------------------
Передано до правоохоронних органів|
----------------------------------|
Усьо- | у тому числі до: |
го |---------------------------|
12+13+|Ко- |Про- |МВС|СБУ|Інших |
14+15+|орд. |кура-| | |органів|
16 |комі-|тури | | | |
|тету*| | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
11 | 12 | 13 | 14| 15| 16 |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
------+-----+-----+---+---+-------|
| | | | | |
-----------------------------------

________________________ * Координаційний комітет по боротьбі з корупцією і організованою злочинністю при Президентові України.

Під час заповнення цієї форми в колонці 2 зазначається кількість проведених перевірок згідно з планом, затвердженим у встановленому порядку.

У колонці 3 зазначається фактична кількість проведених перевірок, включаючи позапланові перевірки.

У графі 4 зазначається загальна кількість позапланових перевірок, проведених управлінням за завданням державних правоохоронних та контрольних органів.

У колонках з 5 до 9 зазначаються відомості про позапланові перевірки за завданням відповідних державних правоохоронних та контрольних органів.

У колонці 10 зазначаються відомості про здійснені позапланові перевірки за завданням інших органів.

Показники колонок з 11 до 16 заповнюються аналогічно до колонок з 4 до 10. Крім таблиці, звіт має містити текстову інформацію, що передбачена пунктом 2.10 цього Положення.

Начальник Управління методології К.Є.Раєвський