КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 6 січня 1999 р. N 23
Київ
Про заходи щодо здійснення контролю за цільовим та
ефективним використанням іноземних кредитів, залучених
державою або під державні гарантії
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
N 787 від 11.07.2001 )
З метою запобігання витратам державного бюджету, пов'язаним з виконанням зобов'язань юридичних осіб-резидентів щодо погашення та обслуговування іноземних кредитів, залучених державою або під державні гарантії, Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Положення про супроводження кредитних проектів, фінансування яких здійснюється за рахунок іноземних кредитів, залучених державою або під державні гарантії (додається).
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, які беруть участь згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 5 травня 1997 р. N 414 у здійсненні техніко-технологічної експертизи кредитних проектів, а також Фонду державного майна розробити і затвердити форми звітності юридичних осіб - позичальників іноземних кредитів, залучених державою або під державні гарантії, для здійснення ефективного контролю за реалізацією кредитних проектів.
3. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Віце-прем'єр-міністра України Тігіпка С.Л.
Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від 6 січня 1999 р. N 23
Положення
про супроводження кредитних проектів, фінансування
яких здійснюється за рахунок іноземних кредитів,
залучених державою або під державні гарантії
Загальна частина
1. Це Положення встановлює процедуру супроводження кредитних проектів, фінансування яких здійснюється за рахунок іноземних кредитів, залучених державою або під державні гарантії (далі - кредитні проекти).
2. Процедура супроводження кредитних проектів включає:
контроль за цільовим використанням іноземного кредиту;
контроль за фінансовим становищем позичальника іноземного кредиту;
контроль за ефективністю використання іноземного кредиту.
Контроль за цільовим використанням іноземних кредитів,
залучених державою або під державні гарантії
3. Контроль за цільовим використанням іноземних кредитів, залучених державою або під державні гарантії (далі - іноземні кредити), здійснюється шляхом проведення перевірок:
банками-агентами Кабінету Міністрів України (далі - банк-агент), що виконують агентські (посередницькі) функції під час залучення та використання іноземних кредитів юридичними особами - позичальниками (далі позичальники);
органами державної податкової служби;
митними органами.
4. Для проведення перевірок цільового використання іноземного кредиту позичальник у 10-денний термін від дати набрання чинності рішенням про надання державної гарантії (іноземного кредиту) в забезпечення зобов'язань цього позичальника надає митному органу за місцем оформлення товарів, що ввозитимуться на митну територію України, копії зовнішньоекономічних контрактів із специфікаціями до них, на фінансування яких використовуватиметься іноземний кредит, а банк-агент у зазначений термін подає Державній митній службі копію наданої державної гарантії за цим кредитом.
Митні органи з урахуванням черговості здійснення поставок товарів за цими контрактами та на підставі специфікацій до контрактів і документів, які підтверджують надходження товарів (рахунків-фактур, проформ, актів приймання-передавання), перевіряють відповідність товарів, що надійшли, умовам контрактів та інформують банк-агент про результати перевірки.
5. Банк-агент після отримання митних декларацій від позичальника та інформації про результати перевірки від митних органів проводить відповідно до умов внутрішньої кредитної угоди перевірку фактичного оприбуткування товарів, отриманих за даними бухгалтерської звітності позичальника (прибуткові ордери, баланси).
Якщо виконання контрактів, які фінансуються за рахунок іноземного кредиту, здійснюється не позичальником, а іншою юридичною особою, банком-агентом проводиться перевірка факту приймання-передавання товарів, отриманих за цими контрактами.
У разі виконання позичальником функцій державного агента перевірка банком-агентом фактичного оприбуткування отриманої державним агентом продукції проводиться на підставі бухгалтерської звітності державного агента (прибуткові ордери, баланси), а перевірка передавання товарів кінцевим отримувачам - на підставі оформлених актів приймання-передавання.
Перевірка фактичного оприбуткування товарів, одержаних кінцевими отримувачами від державного агента, проводиться органами державної податкової служби на підставі договорів, укладених між державним агентом і кінцевими отримувачами в рамках конкретного кредитного проекту. Для цього державний агент у 15-денний термін після набрання цими договорами чинності подає їх копії Державній податковій адміністрації для подальшого доведення цих копій до відповідних органів державної податкової служби.
Про результати перевірок кінцевих отримувачів Державна податкова адміністрація у 10-денний термін інформує банк-агент.
6. У разі виявлення у ході перевірок будь-яких розбіжностей банк-агент надсилає позичальнику запити щодо виявлених фактів та з урахуванням його пояснень інформує Кабінет Міністрів України з метою розгляду цього питання та прийняття відповідних рішень. ( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 787 від 11.07.2001 )
Контроль за фінансовим становищем позичальника
7. Аналіз фінансового становища позичальника проводиться щоквартально:
центральними органами виконавчої влади - щодо підприємств, які належать до сфери їх управління;
Фондом державного майна - щодо підприємств, які перебувають у стадії приватизації;
банками-агентами - щодо інших позичальників.
8. Звітність щодо фінансового становища позичальників за формами та у терміни, встановлені законодавством, щоквартально подається позичальниками відповідним контрольним органам згідно із визначеним у пункті 7 цього Положення розподілом контрольних функцій.
9. Перевірка проводиться шляхом:
порівняльного аналізу поточної звітності позичальника із звітністю за відповідні минулі періоди;
визначення відповідності фактичних коефіцієнтів співвідношення залучених коштів до власних, ліквідності, покриття тощо коефіцієнтам, що були на дату проведення експертизи проекту, а також причин їх зміни (відповідні показники порівнюються також з аналогічними середніми показниками щодо відповідної галузі, оскільки такі зміни можуть стосуватися галузі в цілому).
10. Інформація про результати проведеного аналізу в 30-денний термін після закінчення звітного кварталу подається відповідним центральним органом виконавчої влади, Фондом державного майна та банком-агентом Мінфіну.
11. У разі виявлення будь-яких порушень, диспропорцій та негативних тенденцій, які можуть призвести до невиконання умов кредитних угод щодо своєчасного погашення іноземного кредиту, Мінфін інформує про це Мінекономіки. ( Пункт 11 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 787 від 11.07.2001 )
Контроль за ефективністю використання іноземних
кредитів
12. Контроль за ефективністю використання іноземних кредитів здійснюється щоквартально центральними органами виконавчої влади згідно з пунктами 50 і 51 Положення про порядок залучення іноземних кредитів та надання гарантій Кабінету Міністрів України для забезпечення зобов'язань юридичних осіб-резидентів щодо їх погашення, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 5 травня 1997 р. N 414.
13. Для забезпечення контролю за реалізацією кредитного проекту позичальник у 10-денний термін від дати набрання чинності рішенням про надання державної гарантії (іноземного кредиту) в забезпечення зобов'язань зазначеного позичальника за іноземним кредитом та згідно з прийнятими ним зобов'язаннями щодо повернення та обслуговування цього кредиту подає центральному органу виконавчої влади відповідно до галузі копії останньої анкети позичальника з усіма додатками до неї, а також копії зовнішньоекономічних контрактів із специфікаціями до них, на фінансування яких залучається іноземний кредит, а також графік реалізації кредитного проекту із щоквартальним розподілом виконання фізичних робіт та їх фінансування.
14. Позичальник протягом 15 днів після закінчення звітного кварталу інформує про зазначені в анкеті та додатках до неї показники центральний орган виконавчої влади відповідно до галузі, а також Мінекономіки, Мінфін. (Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 787 від 11.07.2001)
15. Контроль здійснюється шляхом порівняння показників, що були визначені у відповідних додатках до анкети позичальника під час проведення експертизи проектів, з показниками, що фактично склалися на дату перевірки, а також визначення причин невідповідності стану реалізації кредитного проекту запланованому. Результати аналізу центральні органи виконавчої влади відповідно до галузі, Мінфін у 10-денний термін подають Мінекономіки. (Пункт 15 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 787 від 11.07.2001)
( Розділ "Прикінцеві положення" виключено на підставі Постанови КМ N 787 від 11.07.2001 )