ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
N 5237/7/15-0117 від 20.04.2001

Щодо посилення контрольно-перевірочної роботи

Державна податкова адміністрація України з метою покращання адміністрування податку на прибуток та єдиного податку з суб'єктів підприємницької діяльності, які перейшли на спрощену систему оподаткування, обліку і звітності, надсилає для здійснення камеральної перевірки окремі проблемні питання, щодо яких можливі помилки при заповненні платниками податків декларацій і розрахунків, що призводить до втрат бюджетних надходжень, а саме:

1. Надання пільг інвесторам будівництва житла для
військовослужбовців та членів їх сімей

1.1. При перевірці платників податку на прибуток - інвесторів будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей слід врахувати, що за рахунок такого інвестування досягається соціальний ефект, а враховуючи, що на суму таких інвестицій надається пільга з податку на прибуток, то таке інвестування прирівнюється до інвестиційної діяльності, яка здійснюється за рахунок коштів бюджету.

Таким чином, вартість матеріальних активів, переданих у вигляді інвестицій, не включається до складу валового доходу платника податку інвестора будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей.

Крім того, будь які витрати, пов'язані зі здійсненням інвестування будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей, не відносяться до валових витрат такого інвестора - платника податку на прибуток оскільки таке інвестування не пов'язане з господарською діяльністю інвестора.

При цьому відповідно до вимог п.1.4 наказу Міністерства фінансів України від 11.06.98 р. N 124 "Про затвердження Порядку ведення обліку приросту (убутку) балансової вартості покупних товарів (крім активів, що підлягають амортизації, цінних паперів та деривативів), матеріалів, сировини (палива), комплектуючих виробів та напівфабрикатів на складах, у незавершеному

виробництві і залишках готової продукції (у тому числі малоцінних предметів на складах)" якщо матеріальні активи у звітному періоді використані на цілі, що не пов'язані з підготовкою, організацією, веденням виробництва, продажем продукцій (робіт, послуг), то їх балансова вартість вираховується із суми, відображеної у графі "залишок на початок періоду" відповідної відомості, складеної за додатками 1 і 2.

Інформацію стосовно перевірок інвесторів будівництва житла для військовослужбовців та членів їх сімей із зазначеного вище питання надіслати за формою, наведеною в додатку 1*.

1.2. Також звертаємо увагу, що відповідно до п.10 та п.11 постанови Кабінету Міністрів України від 27.04.98 р. N 568 (зі змінами і доповненнями) "Про методологію визначення цін і процедури зменшення податкових зобов'язань платників податку на прибуток підприємств на суму вартості матеріальних активів, що інвестуються ними у будівництво житла для військовослужбовців та членів їх сімей, і порядок використання коштів, що спрямовуються на будівництво такого житла, та здійснення бюджетного контролю за їх цільовим використаним" у разі продовження виконання інвестиційних угод (договорів) новим інвестором замовник вносить необхідні корективи до відповідних реєстрів з повідомленням про це органу Державної податкової адміністрації за місцем реєстрації підприємства. При цьому обсяг інвестицій, визначений у реєстрах, корегуванню не підлягає. Реєстри і програми, зазначені у п.10, надсилаються замовниками державним податковим адміністраціям в Автономній Республіці Крим, областях, м.Києві та Севастополі, які визначають загальну суму по регіонах і подають для узагальнення дані до Державної податкової адміністрації та Головного управління Державного казначейства.

Тобто Державна податкова адміністрація України не розглядає питання внесення того чи іншого підприємства до реєстру інвестиційних угод та не погоджує реєстри інвестиційних угод, а узагальнює інформацію після отримання даних від державних податкових органів на місцях.

Відповідність отриманих реєстрів інвестиційних угод вимогам чинного законодавства перевіряється державними податковими органами на місцях.

2. Спеціальні правила оподаткування,
пов'язані з офшорними зонами

Відповідно до п.18.3 ст.18 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (далі - Закон) у разі укладення договорів, які передбачають здійснення оплати товарів (робіт, послуг) на користь нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, чи при здійсненні розрахунків через таких нерезидентів або через їх банківські рахунки, незалежно від того, чи здійснюється така оплата (в грошовій або іншій формі) безпосередньо або через інших резидентів або нерезидентів, витрати платників податку на оплату вартості таких товарів (робіт, послуг) включаються до складу їх валових витрат у сумі, що становить 85 відсотків від оплаченої вартості цих товарів (робіт, послуг).

Отже, для зазначених вище операцій діють спеціальні правила, встановлені ст.18 Закону ( 334/94-ВР ), якими передбачені особливості обліку валових витрат за операціями з нерезидентами, що розташовані в офшорних зонах.

Таким чином, при придбанні товарів (робіт, послуг) у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, починаючи з 1 березня 2000 року валові витрати покупця-резидента збільшуються на суму, що становить 85 відсотків вартості цих товарів (робіт, послуг), у той податковий період, протягом якого відбувалась оплата таких товарів (робіт, послуг). Ці витрати відображаються в декларації про прибуток підприємства у рядках 2 або 7, або 10 додатка Ж і підлягають коригуванню відповідно до положень п.5.9 ст.5 Закону (334/94-ВР).

Відповідно до п.4.9 Порядку складання декларації про прибуток підприємства, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 08.07.97 р. N 214 (зі змінами та доповненнями) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.97 р. N 313/2117, з метою оподаткування облік приросту (убутку) товарних запасів, матеріальних ресурсів і малоцінних предметів (далі - запаси) ведеться тільки щодо тих товарно-матеріальних цінностей, витрати на придбання яких відповідно до Закону включаються до складу валових витрат.

Таким чином, вартість запасів, придбаних у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, враховується при розрахунку приросту (убутку) балансової вартості запасів тільки після включення витрат на їх придбання до валових витрат, тобто після оплати вартості таких товарів.

Крім того, з метою оподаткування при розрахунку первісної вартості (собівартості) запасів слід враховувати, що така складова собівартості запасів, придбаних у нерезидентів, що розташовані в офшорних зонах, як ціна придбаних товарів, обліковується в податковому обліку у сумі, що становить 85 відсотків ціни товарів.

Результати перевірки цього питання слід відобразити в таблиці "Операції з офшорними зонами" (додаток 2*).

3. Оподаткування неприбуткових установ та організацій

3.1. З 1 січня 2000 року згідно із Законом України про бухгалтерський облік неприбуткові установи і організації (крім бюджетних) зобов'язані вести бухгалтерський облік відповідно до вимог П(С)БО.

Відповідно до П(С)БО-7 "Основні засоби" суму нарахованої амортизації всі підприємства, а також і неприбуткові установи та організації, відображають збільшенням суми витрат підприємства і зносу необоротних активів.

Законом України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) до оподаткування операцій особливого виду віднесено оподаткування неприбуткових установ і організацій. Пунктом 7.11 ст.7 цього Закону України визначено які установи і організації відносяться до неприбуткових.

Підпунктом 8.1.4 п.8.1 ст.8 Закону України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) (із змінами та доповненнями) вставлено, що не підлягають амортизації та провадяться за рахунок відповідних джерел фінансування витрати на придбання, ремонт, реконструкцію, модернізацію або інші поліпшення невиробничих фондів. До валових витрат не передбачено віднесення капітальних витрат.

Під терміном "невиробничі фонди" слід розуміти капітальні активи, які не використовуються у господарській діяльності платника податку.

Порядок бухгалтерського обліку вартості невиробничих фондів установлюється Міністерством фінансів України. Такий бухгалтерський облік ведеться окремо від податкового обліку та не впливає на податкові зобов'язання платника податку.

Оскільки в будь-якому випадку неприбуткові установи і організації засновуються не на підставі Закону України "Про підприємства в Україні" (887-12) і їхня діяльність не спрямована на отримання прибутку, то основні фонди цих установ та організацій вважаються невиробничими фондами.

При цьому згідно із пп.8.4.1 п.8.1 ст.8 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) до валових доходів платника податку у разі продажу невиробничих фондів включаються доходи, отримані (нараховані) від продажу, а до валових витрат - сума витрат, пов'язаних із придбанням (виготовленням) таких невиробничих фондів (без урахування зносу) та їх поліпшенням.

Таким чином, у неприбуткових установ та організацій з метою оподаткування вартість основних фондів не підлягає амортизації і не включається до складу валових витрат.

Враховуючи викладене, слід здійснити перевірку правильності формування об'єкта оподаткування у неприбуткових установ і організацій у 2000 році щодо доходів, отриманих з джерел інших, ніж встановлено пп.7.11.2-7.11.7 п.7.11 ст.7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ) з питання правильності відображення витрат, пов'язаних з придбанням невиробничих фондів.

Крім того, необхідно перевірити також правильність врахування витрат.

Оскільки неприбуткові установи та організації зареєстровано не на підставі Закону України "Про підприємства в Україні" ( 887-12 ), вони не здійснюють виробничої діяльності, а отже, не мають права окремо формувати валові витрати згідно зі ст.5 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" ( 334/94-ВР ).

Таким чином, інші доходи, отримані неприбутковими організаціями, від проведення діяльності, не зазначеної в статутних документах, підлягають оподаткуванню податком на прибуток.

При цьому з метою оподаткування у зменшення суми інших доходів приймається та частина витрат, пов'язаних з утриманням таких організацій, яка прямо пов'язана з отриманням таких доходів.

Результати перевірки відобразити в таблиці "Неприбуткові установи та організації" (додаток 3*).

3.2. Необхідно звернути увагу на включення до Реєстру неприбуткових установ і організацій підприємств (лікарень) ветеринарної медицини.

Оскільки чинним податковим законодавством передбачено надання податкових пільг тільки установам і організаціям, а не підприємствам, то необхідно здійснити перевірку статутних документів таких підприємств і визначити кількість підприємств (лікарень) ветеринарної медицини, які внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, а також кількість підприємств (лікарень) ветеринарної медицини, що внесли зміни до установчих документів та перереєструвалися в органах Міністерства статистики України як установи.

Результати перевірок необхідно відобразити в таблиці "Установи ветеринарної медицини" (додаток 4*).

4. Спрощена система оподаткування

4.1. Необхідно перевірити суб'єктів підприємництва, які здійснювали свою діяльність за спрощеною системою оподаткування, обліку та звітності у 2000 році, а з 01.01.2001 р. перейшли на загальну систему оподаткування, і у яких в період сплати єдиного податку була укладена угода на здійснення операцій з продажу товарів (робіт, послуг) та отримано аванс, на який нараховано єдиний податок, а після переходу на загальну систему оподаткування здійснено вказані операції та отримано кінцеву оплату.

За таких обставин для визначення податку на прибуток при загальній системі оподаткування суб'єкт підприємництва повинен врахувати в I кварталі 2001 року у валовому доході суму отриманої кінцевої оплати за угодою та аванс, отриманий у 2000 році (при сплаті єдиного податку) а до валових витрат включаються витрати, які безпосередньо пов'язані з таким доходом і призвели до його одержання та підтверджені документально.

При цьому платник податку повинен подавати заяву про зменшення єдиного податку на суму податку, нарахованого на отриманий аванс у 2000 році у зв'язку із збільшенням валового доходу на суму такого авансу в січні 2001 року.

Результати перевірки із зазначеного питання необхідно надати у вигляді таблиці, передбаченої додатком 5.

4.2. У разі переведення з 01.01.2001 р. на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності акціонерних товариств вказати кількість таких підприємств та перевірити відповідність вимогам абзацу четвертого ст.7 Указу Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" ( 727/98 ) частки у статутному фонді, що належить юридичним особам - учасникам і засновникам даних суб'єктів, що не є суб'єктами малого підприємництва.

Інформацію надати у вигляді таблиці, передбаченої додатком 6*.

4.3. У зв'язку з тим, що Указом Президента України "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (727/98) не передбачено відшкодування суми нарахованого єдиного податку на суму внесеного до бюджету податку на дивіденди, перевірити таких суб'єктів малого підприємництва - платників єдиного податку (юридичних осіб) та надати інформацію у вигляді таблиці, передбаченої додатком 7*.

4.4. На виконання листа ДПА України від 01.02.2001 р. надати інформацію стосовно видачі на 2001 рік Свідоцтв про право сплати єдиного податку суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами та надати інформацію у вигляді таблиці, передбаченої додатком 8*.

5. З метою встановлення контролю за втратами бюджету, пов'язаними з поверненням платникам податків сум податку на прибуток внаслідок подання ними апеляцій, Державна податкова адміністрація України зобов'язує засобами електронної пошти надати Головному управлінню оподаткування прибутку та відрахувань до цільових фондів інформацію стосовно повернення податку на прибуток за наслідками розгляду в 2000 році скарг згідно з запропонованою формою (додаток 9*). Крім того, просимо відзначити типові проблемні питання, за якими було прийнято рішення на користь платників податку.

Інформацію надсилати засобами електронної пошти, причому таблиці 3-4 надсилати у вигляді файла 1502ДДММ.XX, таблиці 5-8 у вигляді файла 1503ДДММ.XX та таблиці 1 і 9 - файла 1501ДЦММ.XX, де: ДД - день, MM - місяць відправки інформації, XX - код області.

Термін надання інформації до 15.05.2001 р.

* Додатки не наводяться.

Заступник Голови Г.Оперенко

"Бухгалтерія", N 26/1, 25.06.2001 р.