ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про Основні напрями бюджетної політики
на 2002 рік (Бюджетна резолюція)
Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) та Закону України "Про бюджетну систему України" ( 512-12 ), з метою своєчасного складання проекту Закону України про Державний бюджет на 2002 рік, Верховна Рада України постановляє:
1. Схвалити Основні напрями бюджетної політики на 2002 рік (додаються).
2. Кабінету Міністрів України подати до Верховної Ради України проект Закону України про Державний бюджет України на 2002 рік з урахуванням схвалених Основних напрямів бюджетної політики на 2002 рік.
Голова Верховної Ради України I.ПЛЮЩ
м. Київ, 21 червня 2001 року
N 2543-III
Схвалено
Постановою Верховної Ради України
від 21 червня 2001 року N 2543-III
Основні напрями бюджетної політики
на 2002 рік
(Бюджетна резолюція)
Відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ), Закону України "Про бюджетну систему України" ( 512-12 ) та з метою своєчасного складання проекту закону про Державний бюджет України на 2002 рік і регулювання міжбюджетних відносин Верховна Рада України визначає основні напрями бюджетної політики на 2002 рік.
1. Загальні принципи та напрями бюджетної політики
на 2002 рік
1.1. Політика у сфері державних фінансів та Державний бюджет України як головний фінансовий план країни мають стати основою розвитку економічних реформ, створення соціально орієнтованої ринкової економіки, закріплення досягнутих темпів економічного зростання як передумови підвищення життєвого рівня та добробуту населення.
1.2. Формування, розгляд, затвердження та виконання бюджетів, що складають бюджетну систему України, мають здійснюватися на конституційних засадах, єдиних принципах та підходах і базуватися на прогнозних макропоказниках соціально-економічного розвитку України на 2002 рік.
1.3. Необхідно забезпечити зростання порівняно з 2001 роком фактичної частки місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України. Передбачити поглиблення бюджетної реформи та вдосконалення міжбюджетних відносин до рівня бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення і бюджетів районів.
Започаткувати стратегію формування місцевих бюджетів на стабільній для кожного бюджету доходній основі. Трансфертну політику будувати із застосуванням об'єктивних критеріїв вирівнювання та чітко виписаних механізмів, які б гарантували надходження таких трансфертів до місцевих бюджетів.
1.4. Головними напрямами та засадами фінансової стабілізації та сталого економічного зростання є:
1) приведення зобов'язань держави у відповідність з її ресурсами;
2) збалансованість (бездефіцитність) бюджетів та впровадження жорсткої фінансової дисципліни в усіх ланках державних фінансів, включаючи трансферти державним підприємствам;
3) зниження рівня інфляції та стабілізація валютного курсу;
4) повне та своєчасне виконання внутрішніх і зовнішніх державних зобов'язань;
5) суттєве підвищення рівня монетизації в економіці України;
6) забезпечення випереджаючих темпів зростання реальних доходів населення порівняно з темпами зростання валового внутрішнього продукту;
7) запровадження системи економічних та адміністративних заходів для легалізації доходів та скорочення тіньового сектора економіки;
8) раціональна податкова політика, яка базується на зниженні податкового тиску та поєднанні фіскальної та стимулюючої функції податків;
9) посилення соціальної спрямованості бюджету;
10) перехід до формування бюджету за програмно-цільовим методом із використанням економічної класифікації видатків;
11) розробка та впровадження бюджету розвитку в контексті державної програми економічного і соціального розвитку України на 2002 рік;
12) здійснення політики щодо зменшення частки спеціального фонду у складі бюджетів і впорядкування його структури.
1.5. Частка прогнозованого річного обсягу валового внутрішнього продукту, що перерозподіляється через зведений бюджет, має зберегтися на рівні, не вище врахованого при затвердженні Закону України "Про Державний бюджет України на 2001 рік".
1.6. Забезпечити протягом 2002 році перехід на повне казначейське обслуговування бюджетів усіх рівнів. При цьому мають бути визначені права та обов'язки, система взаємодії та відповідальності між органами самоврядування як власниками бюджетних коштів та Державним казначейством України і його територіальними відділеннями як органами, що здійснюють касове виконання місцевих бюджетів.
Запровадження системи казначейського виконання місцевих бюджетів має здійснюватися не примусово, а виключно на засадах стимулювання.
2. Бюджетна політика у сфері доходів
2.1. Доходи бюджету формуються відповідно до законодавства України з урахуванням проведення податкової реформи, скорочення неефективно діючих пільг та розширення податкової бази за рахунок легалізації тіньового сектора. При цьому має бути оптимізоване податкове навантаження та створені необхідні умови для захисту вітчизняного товаровиробника.
Планування доходів бюджетів усіх рівнів базується на прогнозних макропоказниках соціально-економічного розвитку та засадах фінансового та податкового законодавства.
2.2. З метою розширення податкової бази та забезпечення стабільності доходної частини бюджету передбачити:
1) виключення негрошових розрахунків та будь-яких форм взаємозаліків у процесі виконання бюджетів усіх рівнів;
2) заборону реструктуризації та списання податкової заборгованості суб'єктів господарювання зі сплати податків, зборів (обов'язкових платежів), а також встановлення мораторію на надання податкових пільг і відстрочок у сплаті податкових зобов'язань;
3) реструктуризацію та списання зобов'язань держави у відшкодуванні податку на додану вартість з урахуванням обсягів вже проведеної реструктуризації та списання заборгованості платників податків перед бюджетом;
4) зменшення обсягів простроченої податкової заборгованості з податкових платежів до бюджетів усіх рівнів за рахунок поліпшення стану збирання податків і неподаткових платежів із застосуванням сучасних технологій податкового адміністрування;
5) удосконалення системи розрахунків підприємств паливно-енергетичного комплексу з бюджетом;
6) збільшення доходів державного бюджету за рахунок цільового та ефективного використання частки майна, що є державною власністю;
7) підвищення ефективності приватизації державного і комунального майна, забезпечення приватизації об'єктів за їх реальною ринковою вартістю;
8) чітке визначення джерел формування спеціального фонду бюджету.
2.3. Кошти від повернення позичок, наданих Державним інноваційним фондом з моменту його включення до Державного бюджету України, підприємствам і організаціям для виконання ними інноваційних проектів, після ліквідації цього Фонду необхідно вважати бюджетними ресурсами та зараховувати їх до доходної частини спеціального фонду Державного бюджету України.
2.4. Відшкодування податку на додану вартість з державного бюджету має здійснюватись за чітко визначеною процедурою, з відповідальністю Державного казначейства за таке відшкодування.
3. Бюджетна політика в сфері видатків
3.1. З метою забезпечення ефективної державної політики у сфері бюджетних видатків удосконалити мережу закладів та установ, які фінансуються з державного бюджету і місцевих бюджетів, для підвищення рівня та якості послуг, що надаються громадянам, для виконання у повному обсязі цільових програм соціально-економічного розвитку, а також запровадити механізм та додаткові заходи щодо гласності і посилення контролю за використанням бюджетних коштів.
3.2. Пріоритетним напрямом бюджетної політики у сфері видатків повинно стати подальше посилення соціальної спрямованості бюджету. На реалізацію програм соціальної спрямованості має бути направлено не менше 50 відсотків видатків зведеного бюджету на 2002 рік.
Першочерговими завданнями бюджетної політики у соціальній сфері є:
1) суттєве підвищення реальної заробітної плати громадян;
2) поетапне наближення мінімальної заробітної плати до прожиткового мінімуму;
3) розмежування пенсійних виплат з Державного бюджету України і Пенсійного фонду України;
4) індексація грошових доходів працівників бюджетної сфери відповідно до законодавства України;
5) запровадження надання адресних пільг і субсидій населенню виключно у грошовій формі;
6) забезпечення у повному обсязі фінансування державної соціальної допомоги малозабезпеченим громадянам та сім'ям з дітьми, повне погашення заборгованості із соціальних виплат;
7) погашення заборгованості із соціальних виплат громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
8) підвищення заробітної плати працівникам бюджетної сфери та стипендій студентам;
9) визначення додаткових заходів погашення знецінених грошових заощаджень громадян в установах Ощадного банку і страхових внесків до колишнього Укрдержстраху;
10) забезпечення належних умов для функціонування судів відповідно до Конституції України ( 254к/96-ВР ) шляхом збільшення обсягів фінансування та удосконалення системи фінансування судів.
3.3. Затвердити такий перелік захищених статей видатків загального фонду Державного бюджету України на 2002 рік за економічною класифікацією видатків:
1) оплата праці працівників бюджетних установ;
2) нарахування на заробітну плату;
3) придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів;
4) забезпечення продуктами харчування;
5) виплата процентів за державним боргом;
6) трансферти населенню, пов'язані з соціальним захистом та соціальним забезпеченням, у тому числі на погашення знецінених вкладів в установах Ощадного банку і страхових внесків до колишнього Укрдержстраху;
7) трансферти місцевим бюджетам.
3.4. Забезпечити стовідсоткове фінансування на оплату енергоносіїв для установ та організацій, які утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
3.5. Забезпечити виконання абзаців восьмого - десятого частини першої статті 57 Закону України "Про освіту" ( 1060-12 ) в повному обсязі.
3.6. Збільшити в порівняння з 2001 роком фінансування видатків на розвиток охорони здоров'я. Передбачити у повному обсязі фінансування програм на забезпечення інсуліном хворих на цукровий діабет та забезпечення лікування онкологічних хворих та хворих на туберкульоз.
3.7. У Державному бюджеті України на 2002 рік передбачити обсяг державних централізованих капітальних вкладень на рівні не менше 1 відсотка доходів державного бюджету із затвердженням обсягів за пріоритетними напрямами.
3.8. Розробити бюджет розвитку як складову частину державної програми економічного і соціального розвитку на 2002 рік та подати його Верховній Раді України разом з проектом закону про Державний бюджет України на 2002 рік. Надходження від приватизації мають бути пріоритетно спрямовані на фінансування видатків на структурну перебудову народного господарства.
Передбачити кошти на державну підтримку вугільної галузі з метою прискорення темпів структурних реформ.
3.9. Кабінету Міністрів України запровадити комплекс заходів щодо жорстких бюджетних обмежень шляхом:
1) впорядкування контролю за виконанням видаткової частини бюджету;
2) гарантування розподілу ресурсів відповідно до визначених пріоритетів;
3) поліпшення результативності бюджетних програм.
Установи, які безпосередньо вказані в Конституції України, повинні мати статус головних розпорядників коштів.
3.10. Видатки державного бюджету мають бути сформовані по кожному головному розпоряднику бюджетних коштів за економічною структурою видатків бюджетної класифікації, при цьому в складі головних розпорядників бюджетних коштів мають бути виділені розпорядники коштів другого рівня.
До проекту Закону України про Державний бюджет України на 2002 рік мають додаватися проекти мережі, контингентів та штатів бюджетних установ в розрізі головних розпорядників бюджетних коштів по регіонах.
3.11. Висвітлення діяльності органів державної влади здійснювати за рахунок коштів, передбачених у їх кошторисах, відповідно до укладених угод з засобами масової інформації.
3.12. Передбачити в проекті Закону України про Державний бюджет України на 2002 рік окремим рядком видатки на проведення судової реформи, а також на проведення виборів до Верховної Ради України.
4. Державний борг та його обслуговування
4.1. Граничний обсяг державного боргу на кінець 2002 року не повинен перевищувати 60 відсотків валового внутрішнього продукту.
4.2. Поліпшити структуру державного боргу шляхом скорочення частки комерційного боргу в загальному обсязі державного зовнішнього боргу.
4.3. Заборонити списання заборгованості за кредитами, залученими під державні гарантії.
5. Напрями розвитку міжбюджетних відносин
5.1. Удосконалити розподіл податкових надходжень між Держаним бюджетом України, бюджетом Автономної Республіки Крим та місцевими бюджетами. Перевести на власну доходну базу місцеві бюджети із закріпленням за ними доходних джерел на постійній основі, визначивши перелік доходів і видатків, що не враховуються при розрахунку міжбюджетних трансфертів.
Частка місцевих бюджетів у зведеному бюджеті України з урахуванням субвенцій на соціальний захист населення не може бути нижче 40 відсотків.
5.2. Основним завданням політики у сфері бюджетної реформи на 2002 рік буде проведення наступного етапу реформи міжбюджетних відносин на основі прозорих та об'єктивних критеріїв, що грунтуються на стабільній системі закріплення доходних джерел за бюджетами, дієвого та досконалого розрахунку визначення міжбюджетних трансфертів.
5.3. У складі державного бюджету передбачити обсяги трансфертів для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, бюджетів міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення і бюджетів районів (685 бюджетів, у тому числі 27 регіональних бюджетів, 170 бюджетів міст обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення та 488 бюджетів районів).
5.4. Встановити мораторій у 2002 році на прийняття законів, які зменшують доходи чи збільшують видатки місцевих бюджетів без одночасного внесення змін до Закону України про Державний бюджет України на 2002 рік, стосовно компенсації втрат місцевих бюджетів від прийняття таких законів.
6. Окремі доручення
6.1. Кабінету Міністрів України при формуванні бюджету на 2002 рік:
1) до 1 липня 2001 року подати до Верховної Ради України законопроекти про внесення змін до законодавчих актів України, пов'язаних з формуванням доходної частини бюджету на 2002 рік;
2) розробити Програму погашення податкової заборгованості підприємств та організацій перед бюджетом та врахувати у доходній частині бюджету на 2002 рік суми цієї заборгованості відповідно до зазначеної Програми;
3) підготувати пропозиції щодо впорядкування пільг, наданих суб'єктам господарювання;
4) впорядкувати нормативно-правові акти, що регламентують формування спеціального фонду та порядок використання коштів цього фонду, відповідно до вимог, викладених у підпункті 12 пункту 1.4 та підпункті 8 пункту 2.2 цієї Бюджетної резолюції;
5) протягом 2002 року розробити та запровадити систему обліку податкових пільг і субсидій і подати Верховній Раді України пропозиції щодо удосконалення законодавства;
6) проаналізувати умови приватизації державних підприємств та об'єктів. З метою залучення додаткових коштів надати пропозиції щодо механізмів встановлення реальної вартості об'єктів приватизації та недопущення розпродажу з порушенням процедур;
7) на підставі проведеного комплексного аналізу надати Верховній Раді України матеріали стосовно функціонування вільних економічних зон та спеціального режиму інвестиційної діяльності на територіях пріоритетного розвитку;
8) з метою захисту вітчизняного товаровиробника та забезпечення збільшення випуску товарів широкого вжитку надати пропозиції щодо скасування пільг по сплаті ввізного мита;
9) надати переліки боржників по бюджетних позичках, наданих під гарантії Уряду станом на 1 січня 2001 року, 1 вересня 2001 року та 1 січня 2002 року і забезпечити стягнення цієї заборгованості в доход Державного бюджету України;
10) відмовитись від практики проведення взаємозаліків з бюджетом і використання одноденних кредитів як засобу розв'язання проблеми розрахунку з бюджетом в грошовій формі;
11) розробити механізм повернення з-за кордону незаконно вивезених коштів і залучення їх до державного бюджету;
12) надати інформацію Верховній Раді України про хід адміністративної реформи, обгрунтувати причини зростання бюджетних витрат на утримання державних адміністрацій, а також збільшення кредиторської та дебіторської заборгованості;
13) розробити та передати на розгляд Верховної Ради України проект державної програми повернення заощаджень громадян України;
14) запропонувати Кабінету Міністрів України запровадити у 2002 році мораторій на підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги, транспорт, зв'язок;
15) у разі незабезпечення Кабінетом Міністрів України розширення міжбюджетної реформи (685 бюджетів, в тому числі 27 регіональних бюджетів, 170 бюджетів міст республіканського в Автономній Республіці Крим і обласного значення та 488 бюджетів районів) передбачити цільову субвенцію місцевим бюджетам на виплату заробітної плати працівникам освіти;
16) для визначення обгрунтованих розмірів відрахувань до державного бюджету від плати за транзит природного газу територією України на 2002 рік, до 1 вересня 2001 року надати Верховній Раді України інформацію про виконання зобов'язань паливно-енергетичного комплексу перед Державним бюджетом України за 6 місяців 2001 року.
6.2. Для забезпечення формування доходної частини бюджету Державній податковій адміністрації України до 2 липня 2001 року надати Кабінету Міністрів України і Комітету Верховної Ради України з питань бюджету вичерпну інформацію про фактичне виконання статті 18 Закону України "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" ( 2181-14 ). При цьому надати дані про загальні обсяги списаної та реструктуризованої податкової заборгованості по роках, а також її фактичний розмір станом на 1 червня 2001 року в розрізі міністерств, форм власності, територій та видів платежів.
6.3. Кабінету Міністрів України розробити проект Закону України про Державний бюджет України на 2002 рік з дотриманням положень цієї Бюджетної резолюції та подати його до Верховної Ради України у терміни, визначені Конституцією України ( 254к/96-ВР ).