НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
ЛИСТ
N 05-39-11/404 від 14.02.2001
НАК "Нафтогаз України"
Держстандарт України
Державний комітет промислової
політики України
Щодо лічильників природного газу
Національна комісія регулювання електроенергетики України стурбована ситуацією, що склалася на ринку енергоносіїв України, зокрема ринку природного газу.
Найбільш болючою проблемою на цей час є невирішеність питання щодо обліку природного газу у населення.
Для вирішення цього питання необхідно орієнтуватися, в першу чергу, на досвід економічно розвинених країн, де постачання природного газу без встановлення у населення приладів обліку не здійснюється, а прилади обліку, як правило, належать постачальним організаціям.
Існуюча на Україні практика щодо системи обліку природного газу, на нашу думку, не є оптимальною і створює такі проблеми як: невизначеність питання щодо технічного обслуговування лічильників та їх заміни, а також процедури проведення повірки лічильників природного газу, оскільки на сьогодні всі лічильники газу належать споживачам - фізичним особам.
З врахуванням вищенаведеного вважаємо доцільними такі заходи:
1. НАК "Нафтогаз України" продовжити забезпечення встановлення лічильників газу у населення, в тому числі на умовах розстрочення платежів.
2. Держстандарту України розглянути питання щодо збільшення міжповірочного інтервалу для лічильників газу, встановлених у населення, для приведення його у відповідність з вимогами стандартів і інших країн, зокрема Російської Федерації, яка має однаковий з Україною досвід експлуатації побутових лічильників газу.
3. Держпромполітики розробити заходи щодо припинення підприємствами, що йому підпорядковані, серійного виробництва лічильників газу, які не відповідають вимогам міжнародних стандартів.
На виконання п. 4 протоколу засідання Державної міжвідомчої комісії з виробництва і впровадження приладів обліку споживання паливно-енергетичних ресурсів від 14.03.1998 року N 12 НАК "Нафтогаз України" розробив Положення про коригування показів побутових лічильників газу в залежності від температури і тиску газу.
З іншого боку, Держстандарт у своєму листі до НКРЕ зазначив, що НАК "Нафтогаз України" і його організації згідно з Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (113/98-ВР) не мають права здійснювати розрахунки з населенням за спожитий природний газ за показами неповірених лічильників газу (лист до НКРЕ від 08.12.2000 N 5078/5-3/9).
Вводити коефіцієнти коригування для таких лічильників немає достатніх підстав.
Розуміючи важливість питання точного обліку газу та керуючись положеннями вищезазначеного Закону ( 113/98-ВР ), НКРЕ включила вартість робіт щодо повірки лічильників газу, встановлених у населення, у тарифи на постачання природного газу, які затверджені Національною комісією регулювання електроенергетики України для відкритих акціонерних товариств по газопостачанню та газифікації на 2001 рік.
Беручи до уваги, що вищевказане Положення призначене для приведення до стандартних умов обсягів спожитого природного газу низького тиску, які вимірюються лічильниками газу, що не мають спеціальних пристроїв для автоматичного приведення до стандартних умов показів лічильників газу у разі зміни тиску та/або температури газу, вважаємо, що НАК "Нафтогаз України" для затвердження Положення має звернутися не до НКРЕ, а до Держстандарту згідно з повноваженнями, наданими йому Указом Президента від 26.07.00 N 926/2000, оскільки введення коефіцієнтів коригування до обсягів газу не належить до компетенції НКРЕ.
Голова Комісії О.Гридасов