НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА I ПРИМИРЕННЯ

НАКАЗ
від 24.01.2001, N 45
м.Київ

Про затвердження Правил етики посередника (незалежного посередника)

З метою забезпечення саморегуляції професійної поведінки посередників під час проведення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів), яка передбачає врахування складного співвідношення різнопланових обов'язків посередників у сприянні встановлення взаємодії між сторонами колективних трудових спорів (конфліктів), участі у виробленні примирними комісіями взаємоприйнятних рішень, що оптимально відповідає статусу примирних комісій і статусу посередників, НАКАЗУЮ:

1. Затвердити Правила етики посередника (незалежного посередника) (додаються).

2. Заступнику голови Національної служби посередництва і примирення Климову В.В. забезпечити вивчення посередниками Правил етики посередника (незалежного посередника) під час проведення підготовки та підвищення кваліфікації посередників.

3. Керівникам структурних підрозділів Національної служби посередництва і примирення забезпечити здійснення контролю за дотриманням посередниками затверджених пунктом 1 цього наказу Правил етики посередника (незалежного посередника) під час проведення примирних процедур по вирішенню колективних трудових спорів (конфліктів).

Голова Національної служби посередництва і примирення В.М.Руденко

Затверджено
наказом Національної служби посередництва і примирення
від 24 січня 2001 року N 45

Правила
етики посередника (незалежного посередника)

Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ) визначена важлива соціальна функція посередника - сприяння встановленню взаємодії між сторонами колективного трудового спору (конфлікту), проведенню переговорів між ними, участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення.

Посередник при здійсненні своїх повноважень виступає носієм обов'язків по відношенню до сторін колективного трудового спору (конфлікту) та суспільства в цілому.

Надзвичайна важливість функціонального навантаження примирних комісій вимагає від посередників слідування високим етичним стандартам поведінки; водночас специфіка, комплексний характер обов'язків, що лежать на примирних комісіях, рішення яких мають для сторін обов'язкову силу і виконуються в порядку і строки, які встановлені цим рішенням, обумовлюють необхідність збалансування інтересів сторін колективного трудового спору (конфлікту) з інтересами суспільства в цілому, дотриманням принципів законності і верховенства права.

Успішне досягнення мети саморегуляції професійної поведінки посередників на такому високому рівні, який передбачає врахування складного співвідношення різнопланових обов'язків посередника, їх пріоритетів та конкретного втілення в ситуаціях, коли такі обов'язки вступають в суперечність один з одним, а також відшукання шляху їх реалізації, що оптимально відповідає покликанню і статусу примирних комісій, диктує необхідність встановлення правил професійної етики посередників, які мають стати путівником посередника в обранні належних варіантів професійної поведінки.

Виходячи з наведених міркувань, були вироблені ці Правила з метою уніфікованого закріплення традицій і досвіду українських примирних комісій в сфері тлумачення норм етики посередників.

Стаття 1. Співвідношення Правил етики посередника
(незалежного посередника) і чинних законодавчих та
нормативно-правових актів про посередників

Норми цих Правил не відміняють і не замінюють положень чинних законодавчих та нормативно-правових актів про примирні комісії і посередників, а доповнюють і конкретизують їх.

Стаття 2. Дія Правил етики посередника (незалежного
посередника) за предметом, колом осіб та в часі

(1) Дія цих Правил поширюється на всі види професійної діяльності посередника і в частині, визначеній Правилами, - на іншу його діяльність (дії), котра може вступити в суперечність з професійними обов'язками посередника або підірвати престиж професії посередника.

(2) Дія цих Правил поширюється на посередників (незалежних посередників) у частині, яка застосована до їх діяльності.

(3) Дія цих Правил поширюється на відносини, що виникли після їх прийняття.

Стаття 3. Тлумачення Правил етики посередника
(незалежного посередника)

Право офіційного тлумачення цих Правил належить виключно Національній службі посередництва і примирення.

Стаття 4. Незалежність посередника

(1) Специфіка цілей і завдань примирної комісії вимагає як необхідної умови належного здійснення діяльності посередника максимальної незалежності посередника у виконанні своїх професійних прав і обов'язків, що передбачає його свободу від будь-якого зовнішнього впливу, тиску чи втручання в його діяльність, зокрема з боку сторін колективного трудового спору (конфлікту), державних органів, а також від впливу своїх особистих інтересів.

(2) З метою дотримання цього принципу в своїй професійній діяльності посередник зобов'язаний протистояти будь-яким спробам посягання на його незалежність, бути мужнім і принциповим у виконанні своїх професійних обов'язків, відстоюванні професійних прав та їх ефективному використанні в інтересах дотримання законності у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів).

(3) Посередник зобов'язаний не допускати в своїй професійній діяльності компромісів, що применшували б його незалежність, з метою догодити сторонам колективного трудового спору (конфлікту), державним і громадським органам, третім особам, якщо такі компроміси розходяться з нормами чинного законодавства і перешкоджають належному вирішенню колективного трудового спору (конфлікту).

(5) Посередник не повинен при виконанні обов'язків незалежного посередника керуватися вказівками інших осіб стосовно змісту, форм, методів, послідовності і часу здійснення його професійних прав і обов'язків, якщо вони суперечать його власній уяві про оптимальний варіант вирішення колективного трудового спору (конфлікту).

Стаття 5. Дотримання законності

(1) У своїй професійній діяльності посередник зобов'язаний дотримуватися чинного законодавства України, сприяти утвердженню та практичній реалізації принципів верховенства права та законності, вживати всі свої знання і професійну майстерність для належного вирішення колективного трудового спору (конфлікту).

(2) Посередник не має права в своїй професійній діяльності вдаватися до засобів та методів, які суперечать чинному законодавству або цим Правилам.

Стаття 6. Конфіденційність

(1) Дотримання принципу конфіденційності є необхідною і важливою передумовою діяльності посередника, без яких є неможливим прийняття рішення примирної комісії. Тому збереження конфіденційності будь-якої інформації, отриманої посередником від сторін колективного трудового спору (конфлікту) під час роботи примирної комісії, є правом посередника у відносинах із сторонами колективного трудового спору (конфлікту) та обов'язком щодо сторін, кого ця інформація стосується.

(2) Дія принципу конфіденційності не обмежена в часі.

(3) Конфіденційність певної інформації, що охороняється правилами цієї статті, може бути відмінена тільки стороною колективного трудового спору (конфлікту), зацікавленою в її дотриманні, в письмовій або іншій зафіксованій формі.

(4) За всіх інших обставин при визначенні обсягу відомостей, на котрі поширюється обов'язок збереження конфіденційності, посередник повинен виходити з норм цих Правил.

(5) Посередник зобов'язаний забезпечити такі умови зберігання документів, переданих йому сторонами колективного трудового спору (конфлікту), та інших матеріалів, що знаходяться в його розпорядженні і містять конфіденційну інформацію, котрі розумно виключають доступ до них сторонніх осіб.

Стаття 7. Компетентність та добросовісність

(1) Зважаючи на суспільну значущість і складність професійних обов'язків посередника, від нього вимагається високий рівень професійної підготовки, фундаментальне знання чинного законодавства, практики його застосування, опанування тактики, методів і прийомів діяльності посередника.

(2) Посередник зобов'язаний надавати правову та консультативну допомогу сторонам колективного трудового спору (конфлікту) компетентно і добросовісно, що передбачає знання відповідних норм права, наявність необхідного досвіду їх застосування, досконалість в урахуванні всіх обставин, що стосуються вирішення конкретного колективного трудового спору (конфлікту) і можливих правових наслідків виконання рішення примирної комісії.

(3) Посередник зобов'язаний незалежно від своєї основної спеціальності підтримувати на належному рівні знання у питаннях вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).

(4) Посередник має постійно працювати над вдосконаленням своїх знань і професійної майстерності, володіти достатньою інформацією про зміни у чинному законодавстві.

Стаття 8. Чесність і порядність

Посередник повинен як у своїй професійній діяльності, так і в приватному житті бути чесним і порядним, поважати права, законні інтереси, честь, гідність, репутацію та почуття осіб, з якими він спілкується в процесі вирішення колективного трудового спору (конфлікту).

Стаття 9. Повага до професії посередника

(1) Всією своєю діяльністю посередник повинен стверджувати повагу до професії посередника, її сутності і громадського призначення, сприяти зберіганню та підвищенню її престижу.

(2) Цей принцип повинен дотримуватись у всіх сферах діяльності посередника: професійній, громадській, публіцистичній та ін.

(3) Посередник зобов'язаний виконувати рішення Національної служби посередництва і примирення, прийняті в межах її компетенції, що не виключає можливості критики останніх та внесення пропозицій до них.

b
Стаття 10. Культура поведінки

Посередник повинен як у своїй професійній діяльності, так і в приватному житті, дбаючи про престиж звання посередника, забезпечувати високий рівень культури поведінки, поводити себе гідно, стримано, тактовно, зберігати самоконтроль і витримку, при здійсненні своєї професійної діяльності мати пристойний зовнішній вигляд.

Стаття 11. Інформування, що забезпечує вільний вибір
сторонами колективного трудового спору (конфлікту)
посередника

До підписання угоди про участь в роботі примирної комісії посередник має повідомити сторонам колективного трудового спору (конфлікту), в яких галузях права та економіки він спеціалізується, а на прохання сторін колективного трудового спору (конфлікту) - також відомості про стаж роботи посередником, наявність досвіду у вирішенні колективних трудових спорів (конфліктів) та обставини, що можуть вплинути на можливе виникнення конфлікту інтересів.

Стаття 12. Етичні засади прийняття доручення на здійснення
посередництва між сторонами колективного трудового спору
(конфлікту)

Посередник може виступити незалежним посередником у вирішенні колективного трудового спору (конфлікту) за умови, що:

1) посередник пояснить кожній із сторін колективного трудового спору (конфлікту) можливі наслідки виконання ним ролі незалежного посередника,сутність правових та етичних норм, що регламентують відносини незалежного посередника із сторонами колективного трудового спору (конфлікту);

2) посередник має достатні підстави вважати, що він зможе зберегти об'єктивність по відношенню до кожної із сторін колективного трудового спору (конфлікту) та виконати свої професійні обов'язки відповідно до закону і вимог цих Правил.

Стаття 13. Дотримання принципу добросовісності
під час роботи примирної комісії

(1) Під час роботи примирної комісії посередник зобов'язаний використати всі розумно необхідні і доступні йому законні засоби для надання ефективної правової та консультативної допомоги членам примирної комісії з метою вироблення взаємоприйнятного рішення.

(2) Посередник має виявляти активність у збиранні відомостей про факти, що можуть бути використані у роботі примирної комісії та при прийнятті рішення примирної комісії, бути принциповим і наполегливим у використанні дозволених законом засобів їх отримання.

(3) Посередник повинен намагатися сприяти вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) у терміни, передбачені чинним законодавством, дотримуючись при цьому всіх інших вимог, що пред'являються Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" (137/98-ВР), нормативними актами Національної служби посередництва і примирення і цими Правилами до належного виконання посередником своїх професійних обов'язків.

Стаття 14. Етичні аспекти відносин посередника із
сторонами колективного трудового спору (конфлікту)

У відносинах щодо надання правової та консультативної допомоги сторонам колективного трудового спору (конфлікту) посередник при визначенні суб'єкта прав і обов'язків сторін колективного трудового спору (конфлікту) і відповідному визначенні порядку реалізації своїх обов'язків має виходити з того, що для цілей передбаченої законодавством та цими Правилами взаємодії з сторонами колективного трудового спору (конфлікту) (уточнення причин виникнення колективного трудового спору (конфлікту), отримання дозволу на розголошення конфіденційної інформації, надання роз'яснень щодо правової позиції у справі, інформування про хід розгляду колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією тощо) сторони представляють особи, які від їх імені мають на те належні повноваження.

Стаття 15. Особливості застосування правил щодо дій
посередника в ситуації, коли між сторонами колективного
трудового спору (конфлікту) існують суперечності інтересів

(1) На відносини щодо надання правової та консультативної допомоги сторонам колективного трудового спору (конфлікту), коли між ними існують суперечності інтересів, в повному обсязі поширюються норми цих Правил, що регламентують поведінку посередника в ситуаціях існування або виникнення конфлікту (суперечності) інтересів.

(2) Якщо у спілкуванні з посадовими особами, службовцями та іншими працівниками сторін колективного трудового спору (конфлікту), пов'язаному з наданням правової та консультативної допомоги обом сторонам, стає очевидним, що виникає ситуація конфлікту інтересів, посередник повинен недвозначно повідомити, що його основним обов'язком є сприяння встановленню взаємодії між сторонами колективного трудового спору і пояснити свої обов'язки, пов'язані з конфліктом інтересів.

Стаття 16. Дотримання посередником принципу законності
під час роботи примирної комісії

(1) Під час роботи примирної комісії посередник зобов'язаний дотримуватися вимог чинного законодавства, нормативно-правових актів, якими регламентується діяльність примирної комісії, членів примирної комісії та посередників, а також вимог цих Правил, поводитись гідно і коректно.

(2) В ході засідання примирної комісії посередник не повинен:

1) намагатися вплинути на рішення примирної комісії позарегламентними засобами;

2) робити свідомо неправдиві заяви стосовно фактичних обставин справи або давати їм свідомо неправильну правову оцінку;

3) подавати примирній комісії завідомо неправдиві докази або свідомо брати участь в їх формуванні;

4) посилатися в примирній комісії на завідомо неправдиві або завідомо викривлені фактичні обставини, або обставини, що завідомо не стосуються предмета колективного трудового спору (конфлікту); або на подані сторонами колективного трудового спору (конфлікту) докази, стосовно яких йому відомо, що вони є неправдивими.

5) порушувати порядок під час засідання примирної комісії, припускатись висловлювань, що принижують честь і гідність членів примирної комісії або інших учасників засідання примирної комісії.

Стаття 17. Дотримання принципів незалежності посередника
у відносинах із учасниками вирішення колективного трудового
спору (конфлікту)

(1) Дотримуючись принципу законності, посередник водночас має бути наполегливим і принциповим у відстоюванні правових норм в роботі примирної комісії, не поступатися своєю незалежністю у дотриманні положень чинних законодавчих та нормативно-правових актів;

у випадку вчинення сторонами колективного трудового спору (конфлікту) тиску на посередника - не йти на компроміси, які суперечать положенням чинних законодавчих та нормативно-правових актів;

(2) Посередник не повинен залишати без уваги порушення закону і повинен реагувати на відповідні дії у формах, передбачених чинним законодавством.

Стаття 18. Дотримання посередником принципів чесності
та порядності під час засідання примирної комісії

(1) Посередник не повинен повідомляти членам примирної комісії свідомо неправдиву інформацію стосовно фактичних обставин колективного трудового спору (конфлікту), їх правової оцінки, суті закону, обсягу прав та обов'язків сторін, або іншим чином намагатися схилити їх до зміни їх позиції.

(2) Посередник не повинен вчиняти дій, спрямованих на невиправдане затягування розгляду колективного трудового спору (конфлікту) примирною комісією.

Стаття 19. Особливості виконання доручень, пов'язаних
з посередництвом між сторонами колективного трудового
спору (конфлікту)

Якщо посередник виступає в ролі незалежного посередника з метою встановлення взаємодії між сторонами, проведення переговорів та участі у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення, він повинен забезпечувати належну інформованість кожної із сторін колективного трудового спору (конфлікту) про всі обставини і міркування, що є необхідними для прийняття взаємоприйнятного рішення.

Стаття 20. Культура поведінки посередника у відносинах
з іншими учасниками вирішення колективного трудового
спору (конфлікту)

У відносинах з іншими учасниками вирішення колективного трудового спору (конфлікту) посередник повинен:

1) бути стриманим і коректним;

2) реагувати на неправильні дії або вислови цих осіб у формах, передбачених законом, зокрема у формі заяв, клопотань, скарг, тощо;

3) при заслуховуванні пояснень представників сторін колективного трудового спору (конфлікту) бути тактовним, не ставити запитань у підвищеному тоні, брутальній, знущальній формі, або формі, що принижує їх честь та гідність.

Стаття 21. Відносини між посередниками

(1) Відносини між посередниками повинні будуватися на засадах взаємної поваги один до одного, дотримання професійних прав посередників, слідування всім основним принципам етики посередників, передбаченим цими Правилами.

(2) Посередник не повинен допускати по відношенню до іншого посередника:

1) висловлювань, що принижують його честь та гідність, завдають шкоди його діловій репутації, нетактовних та принизливих висловів;

2) поширення свідомо неправдивих відомостей про нього;

(3) Допустимими формами реагування посередника на незаконну або неетичну поведінку іншого посередника, якою заподіяна або може бути заподіяна шкода інтересам посередника, слід вважати звернення (заяви, скарги) в Національну службу посередництва і примирення, яка наділена повноваженнями по відношенню до посередників, а також використання інших форм захисту прав та законних інтересів особи, передбачених чинним законодавством України.

Стаття 22. Одностороннє розірвання посередником угоди
про надання посередницьких послуг

Посередник може достроково розірвати угоду про надання посередницьких послуг із сторонами колективного трудового спору (конфлікту) за наявності однієї із таких умов:

1) одна із сторін вчиняє дії, що стосуються суті даного колективного трудового спору (конфлікту), на порушення чинного законодавства і відмовляється припинити їх вчинення, не зважаючи на роз'яснення посередника;

2) одна із сторін колективного трудового спору (конфлікту), не зважаючи на роз'яснення посередника, наполягає на досягненні результату, який через нові або нововиявлені обставини є об'єктивно недосяжним;

3) сторони колективного трудового спору (конфлікту) грубо порушують обов'язки, взяті ними на себе згідно з угодою про надання посередницької допомоги;

4) сторони колективного трудового спору (конфлікту) вчиняють дії, що ганьблять честь, гідність і ділову репутацію посередника;

5) сторони колективного трудового спору (конфлікту) не погоджуються погашати фактичні видатки посередника у відповідності із Положенням про порядок відшкодування витрат, пов'язаних з участю у примирній процедурі по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) незалежного посередника, членів примирної комісії і трудового арбітражу, затвердженим наказом Національної служби посередництва і примирення, Міністерства фінансів України та Міністерства праці та соціальної політики України від 1 грудня 1999 року N 116/308/210.

У всіх випадках, передбачених цією статтею, розірвання угоди із сторонами колективного трудового спору (конфлікту) за ініціативою посередника він зобов'язаний попередити про це сторони колективного трудового спору (конфлікту) та Національну службу посередництва і примирення, пояснити їм причини розірвання угоди, пересвідчитись, що вони об'єктивно або суб'єктивно, виходячи із позицій,зайнятих сторонами колективного трудового спору (конфлікту), не можуть бути усунені.

Стаття 23. Правові наслідки порушення Правил етики
посередника (незалежного посередника)

За порушення Правил етики посередника (незалежного посередника) до посередника можуть бути застосовані заходи відповідальності, передбачені пунктом 7 "Відповідальність посередника" Положення про посередника, затвердженого наказом Національної служби посередництва і примирення від 11.11.1999 року N 106 .