Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ

ЛИСТ
N 25058/316 від 22.06.95
м.Київ

Кримському республіканському,
обласним та по м.Києву
управлінням, установам
Національного банку України,
"Промінвестбанку",
банку "Україна" АК,
"Укрсоцбанку", "Ощадбанку",
"Ексімбанку",
Асоціації комерційних банків
України, Комерційним банкам

(Лист втратив актуальність на підставі Листа
Національного банку України
N 50-0007/15458 від 20.03.
2018)

Щодо точного змісту глав 4 та 6
Інструкції НБУ N 4 від 20.06.95 р.

У зв'язку з виникненням неточностей при формуванні файлу для передачі електронною поштою "Інструкції про організацію роботи з готівкового обігу установами банків України" від 20.06.95 р. N 4 передаємо уточнений зміст глав 4 та 6 зазначеної Інструкції.

Заступник начальника управління організації роботи з готівкою I.О.Галичин

Глава IV

Організація роботи з готівкового обігу

43. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ:

- проводять і організують роботу з готівкового обігу з таким розрахунком, щоб активно впливати на додержання основних пропорцій економічного і соціального розвитку, зокрема співвідношення темпів зростання грошових доходів населення і роздрібного товарообороту і платних послуг, співвідношення темпів зростання продуктивності праці і середньої заробітної плати;

- систематизують показники, що характеризують стан готівкового обігу, вивчають і аналізують його, повсякденно контролюють хід виконання прогнозів касових оборотів;

- вивчають територіальне розміщення емісії грошей, шляхи і причини їх міграції, економічні пропорції між грошовими доходами і витратами населення по республіці, областях, містах і районах;

- здійснюють у встановленому порядку регулювання касових ресурсів, маючи на увазі забезпечення своєчасних розрахунків готівкою в господарстві, прискорення обіговості касових ресурсів;

- контролюють роботу установ банків з готівкового обігу.

44. Установи банків:

- систематично аналізують стан надходжень і видатків готівки, причини відхилень фактичних надходжень і видач готівки від прогнозів касових оборотів за окремими статтями, обсяги виробництва товарів народного споживання, роздрібного товарообороту, надання платних послуг населенню у взаємозв'язку з показниками економічного і соціального розвитку;

- вживають заходи, спрямовані на залучення вільних коштів населення на вклади, розширення безготівкових перерахувань грошових доходів громадян за їх бажанням на вклади в установах банків, сприяють подальшому розвитку безготівкових розрахунків за товари і послуги;

- встановлюють підприємствам, організаціям, установам ліміти залишку готівки в їх касах, порядок і строки здавання грошової виручки, маючи на увазі забезпечення щонайшвидшого надходження готівки в банк;

- здійснюють контроль за повнотою і своєчасністю надходження в каси банків грошової виручки, за дотриманням підприємствами, організаціями і установами касової дисципліни і заощадливим витрачанням готівки в господарстві, своєчасно задовольняють потреби народного господарства і населення у готівці.

45. З метою повсякденного контролю за ходом виконання прогнозів касових оборотів установи банків використовують відомість обліку касових оборотів за формою N 744.

Для порівняння з прогнозом фактичні касові обороти за надходженнями і видатками повинні бути сальдовані за рахунок операцій за вкладами громадян, підприємств зв'язку, які в обліку показуються розгорнуто за приходом і видатками. (Наприклад, надходження на рахунки за вкладами громадян становили 100 млн. крб., а видачі з рахунків за вкладами громадян - 20 млн. карбованців. Отже, при сальдуванні касові обороти за приходом і видатком зменшуються на 20 млн. карбованців. Надходження від підприємств зв'язку становили 10 млн. крб., а видачі їм підкріплень - 70 млн. крб., касові обороти за приходом і видатком зменшуються на 10 млн. карбованців).

46. Установи банків на підставі даних про фактичні касові обороти здійснюють оцінку очікуваного виконання прогнозів касових оборотів до кінця місяця. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ уточнюють оцінку після одержання звітності про касові обороти за наступні п'ятиденки.

Фактичний емісійний результат за підсумками роботи за звітний період визначається як різниця між надходженнями і видатками готівки.

47. Відповідно до діючого порядку ведення касових операцій у народному господарстві України усі державні, кооперативні, акціонерні, орендні, колективні, спільні, громадські та інші підприємства, об'єднання, організації і установи (далі - підприємства) незалежно від форми власності та виду діяльності, а також фізичні особи, які є суб'єктами підприємницької діяльності і мають розрахунковий рахунок в банку, зобов'язані зберігати свої кошти в установах банків.

48. Підприємства можуть мати у своїй касі готівку в межах лімітів залишку готівки в касі, що встановлюються щорічно протягом першого кварталу, а в разі необхідності можуть бути переглянуті протягом року.

Ліміт залишку готівки в касі для кожного підприємства (незалежно від того, перебувають чи не перебувають вони на самостійному балансі) встановлюється комерційними банками за місцем відкриття розрахункового рахунку з урахуванням режиму роботи підприємства та графіка заїзду інкасаторів:

- для підприємств і організацій, які мають постійну грошову виручку і зобов'язані здавати її в банк або на пошту щоденно наприкінці робочого дня, - в розмірах, що необхідні для забезпечення нормальної роботи ранком наступного дня; зобов'язаних здавати виручку наступного дня, - в розмірах, з урахуванням середньоденної виручки готівкою; для тих, що мають право здавати виручку не щоденно, - в розмірах, що залежать від встановлених строків здавання і суми виручки;

- для виробничих підприємств, а також для організацій і установ, які не мають постійної грошової виручки, - в межах середньоденного видатку готівки (крім витрат на заробітну плату, допомоги за тимчасовою непрацездатністю, стипендії, премії). Якщо ці підприємства знаходяться не за місцем розташування установи банку, ліміт залишку готівки в касі може підвищуватися;

- для установ, негоспрозрахункових організацій і підприємств, які мають невеликі касові обороти (за списком, затвердженим керівником установи банку), встановлені ліміти залишку готівки в касі можуть в подальшому, за згодою керівників таких господарських органів, затверджуватися установою банку без щорічного подання ними заявки-розрахунку;

- торговельним підприємствам, які розташовані в інших районах, ліміти залишку каси встановлюються установою банку, в якому знаходиться рахунок торговельної організації; ці ліміти повідомляються для контролю установам банків за місцем знаходження торговельних підприємств;

- для підприємств і організацій, що здійснюють заготівельну діяльність, до ліміту каси не включаються суми одержаної в установах банків готівки для розрахунків зі здавачами сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки.

Колективні сільськогосподарські підприємства самостійно визначають розміри (ліміти) готівки в їх касах з повідомленням в першому кварталі кожного року відповідних установ банків.

Для військових частин, установ і організацій Міністерства оборони, Національної гвардії, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки України (за винятком торговельних і видовищних підприємств) ліміт залишку готівки в касі встановлюється установами банків за погодженням з керівниками цих організацій з урахуванням специфіки роботи кожної такої організації.

Відповідальність за невстановлення лімітів залишку готівки в касах підприємств, об'єднань, організацій і установ незалежно від форм власності і виду діяльності покладається на установи комерційних банків. За невстановлення цих лімітів до відповідних установ комерційних банків органами державної податкової інспекції застосовуються за поданням Національного банку України фінансові санкції у вигляді штрафу у п'ятидесятикратному розмірі неоподаткованого мінімуму за кожний випадок.

Ліміт залишку готівки в касі не встановлюється фізичним особам-суб'єктам підприємницької діяльності та фермерам.

49. Для встановлення лімітів залишків готівки в касах установи банків одержують заявку-розрахунок від торговельних організацій (підприємств) за формою додатку N 15 і від усіх інших підприємств, організацій і установ - за формою додатку N 16. Торговельні й інші організації, які мають у своєму підпорядкуванні не виділені на самостійний баланс підприємства, подають заявку-розрахунок з зазначенням кожного магазину, їдальні, підприємства (крім дрібнороздрібної мережі).

У разі неподання таких розрахунків зазначені ліміти встановлюються відповідним господарським органам установами банків самостійно протягом першого кварталу кожного року.

50. Встановлені ліміти залишку готівки в касі, порядок і строки здавання виручки в письмовій формі повідомляються установами банків кожному підприємству, організації і установі, в тому числі і не виділеним на самостійний баланс.

Керівники установ банків за домовленістю з керівниками відповідних торговельних організацій можуть запровадити порядок, при якому встановлені ліміти каси, порядок і строки здавання виручки повідомляються установою банку торговельній організації, а остання доводить їх до кожного свого торгового підприємства.

На розсуд керівників установ банків для повідомлення встановлених лімітів, порядку і строків здавання виручки використовуються другі примірники заявок-розрахунків (додатки NN 15 і 16), які подаються підприємствами, організаціями і установами.

51. При встановленні лімітів залишку готівки у касі враховується, що підприємства, організації і установи, виконкоми селищних і міських (міст районного підпорядкування) Рад народних депутатів мають право зберігати понад встановлений ліміт в касах готівку, що одержана в банку для виплати заробітної плати, допомог за тимчасовою непрацездатністю, стипендій і премій, протягом 3 робочих днів; колективні сільськогосподарські підприємства, підприємства залізничного транспорту для виплати заробітної плати працівникам віддалених дільниць, виконкоми сільських Рад народних депутатів протягом 5 робочих днів, включаючи день одержання готівки у банку. Після закінчення цих строків суми готівки, що не використані за призначенням, повертаються в банк не пізніше наступного робочого дня і в подальшому видаються підприємствам, організаціям і установам за їх першою вимогою на ті самі цілі.

Підприємства, установи і організації, що мають постійний грошовий виторг (роздрібної торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування), можуть затримувати в своїх касах готівку для оплати праці не більше трьох робочих днів, включаючи термін, необхідний для безпосередньої виплати заробітної плати.

Колективним сільськогосподарським підприємствам, які мають грошовий виторг, дозволяється затримувати готівку з виручки в касі понад визначені ними ліміти каси для оплати праці, стипендій, допомоги за соціальним страхуванням на п'ять робочих днів, включаючи термін, необхідний для безпосередньої виплати цих платежів.

52. Готівка з виручки може витрачатися:

а) підприємствами і організаціями роздрібної торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування незалежно від форм власності на оплату праці працівників магазинів, їдалень, буфетів і інших торговельних підприємств, підприємств громадського харчування і побутового обслуговування населення - в межах коштів, що направлені на споживання;

б) сільськими і районними споживчими товариствами, які не мають у своєму складі галузевих об'єднань, на виплату заробітної плати працівникам апарату управління товариством, а також працівникам підвідомчих підприємств і організацій, які не перебувають на господарському розрахунку (хлібопекарень, складів, баз, перукарень і інших), - у межах коштів, що направлені на споживання;

в) підприємствами громадського харчування і споживчої кооперації, статутами яких передбачений такий вид діяльності, - на закупівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки у населення. Перелік такої продукції регламентується Загальним класифікатором галузей народного господарства України, затвердженим наказом Мінстату України від 24.01.1994 р. N 21.

г) підприємствами торгівлі - на купівлю скляної тари у населення і розрахунки з фізичними особами - комітентами;

д) колективними сільськогосподарськими підприємствами, які мають грошовий виторг від реалізації сільськогосподарської продукції власного виробництва і продуктів її переробки, включаючи виготовлену на давальницьких умовах та одержану в порядку зустрічного продажу, - на оплату праці, стипендій, допомоги за соціальним страхуванням своїм працівникам;

е) підприємствами побутового обслуговування - на купівлю у роздрібних магазинах і населення за готівку інструменту, запасних частин, ниток, бортовки, гудзиків, лаків, фарб, парфюмерно-косметичних товарів, фотопаперу і інших матеріалів, які необхідні для надання послуг населенню.

53. Установи банків повинні враховувати таке:

- витрачання готівки з виручки одного підприємства (в тому числі з виручки магазину, їдальні, перукарні, ательє, майстерні) на потреби інших підприємств, що входять до складу тієї ж організації, а також на потреби цієї організації і з виручки, що надходить в об'єднані каси, заборонено, крім випадків, передбачених вище для сільських і районних споживчих товариств;

- всі юридичні особи, незалежно від форм власності, а також фізичні особи-громадяни України, іноземні громадяни, особи без громадянства, які є суб'єктами підприємницької діяльності, здійснюють між собою розрахунки за товари, роботи, послуги та цінні папери, як правило, в безготівковому порядку.

54. Експлуатаційні підприємства Міністерства зв'язку здійснюють касові операції у порядку, встановленому Положенням про ведення касових операцій експлуатаційними підприємствами Міністерства зв'язку України, затвердженим Міністерством зв'язку України за погодженням з Міністерством фінансів і Національним банком України. Ліміти залишку готівки у касі для підприємств зв'язку встановлюються установами банків за погодженням з керівниками цих підприємств з урахуванням розмірів готівкового обороту і умов роботи підприємств зв'язку.

Напередодні неробочих днів установ банку підприємства зв'язку можуть перевищувати ліміти каси в розмірах, що необхідні для забезпечення видаткових операцій у ті дні, коли установи банків операцій не здійснюють.

Підприємствам зв'язку дозволяється виплачувати заробітну плату своїм працівникам з поточних касових надходжень.

55. Грошова виручка здається підприємствами, організаціями в установленому банком порядку:

- в денні і вечірні каси установ банку ;

- інкасаторам Національного банку України. У разі, коли установі банку відповідно до п. 179 Інструкції Національного банку України з організації емісійно-касової роботи в установах банків України N 1 від 7 липня 1994 р. дозволена служба інкасації комерційного банку, - інкасаторам цього банку:

- в об'єднані каси при підприємствах і організаціях для подальшого здавання у відповідні установи банків ;

- підприємствам зв'язку для переказів на рахунки в установах банків.

Строки і порядок здавання виручки встановлюються установами банків кожному підприємству, організації, установі за погодженням з їх керівниками, виходячи з необхідності прискорення обіговості грошей і своєчасного надходження їх у каси банків:

- для організацій, що розташовані в місцевості, де є установи банків, підприємства зв'язку, - щоденно в день надходження грошей в їх каси;

- в місцевості, де немає установ банків або підприємств зв'язку, - не рідше одного разу на три дні, в залежності від віддаленості від них організації;

- для підприємств і організацій, що мають невеликі суми виручки і знаходяться на значній відстані від установи банку або підприємства зв'язку, - не рідше одного разу в десять днів, за умови, що загальна сума виручки за десять днів не перевищує десятикратного неоподаткованого мінімуму.

Залізничні станції, річкові, морські вокзали і пристані, які знаходяться в місцевості, де немає установ банків, переказують виручку в банк не пізніше наступного дня після її надходження.

Готівка, що прийнята від сільського населення у сплату податків, страхові та інші збори здаються місцевими органами самоврядування безпосередньо до кас установ банків або шляхом переказу через пошту в порядку і в строки, встановлені Міністерством фінансів України.

З метою забезпечення максимального і своєчасного здавання виручки та дотримання лімітів залишку готівки в касах підприємств, організацій і установ установи банків повсюдно мають забезпечувати роботу вечірніх кас у робочі, вихідні та святкові дні.

В окремих випадках підприємствам торгівлі і громадського харчування, які працюють у вихідні та святкові дні, дозволяється перевищувати встановлені ліміти залишку готівки в касі з обов'язковим здаванням її в банк не пізніше наступного робочого дня банку.

56. Установи банків ведуть облік підприємств і організацій, що мають постійну грошову виручку, в журналі за формою додатку N 17. В ньому реєструються всі торговельні та інші підприємства, які мають постійну грошову виручку, в тому числі і не виділені на самостійний баланс. Не реєструються підприємства дрібнороздрібної мережі: палатки, кіоски, павільйони, буфети і т. п., продавці яких матеріально відповідальні перед торговельними підприємствами, до складу яких вони входять, і здають виручку в їх каси.

На розсуд керівника установи банку облік підприємств і організацій, що мають постійну грошову виручку, може здійснюватися безпосередньо за заявками-розрахунками (додатки NN 15 і 16), які повинні формуватися в спеціальній справі.

57. Своєчасність здавання грошової виручки підприємствами і організаціями контролюється економістами установ банків.

Для здійснення вказаного контролю економісти з прогнозування касових оборотів на підставі журналу (додаток N 17) складають списки-контрольні відомості по підприємствах і організаціях, які здають виручку в денні, вечірні каси банків і через пошту, і передають їх бухгалтерам банку за місцем ведення рахунків клієнтів і контролерам вечірніх кас, які щоденно роблять у цих контрольних відомостях відмітки про здачу виручки.

Начальник відділу (дільниці) інкасації по підприємствах і організаціях, що здають виручку через інкасаторів банків, щоденно подає економістам з прогнозування касових оборотів довідку про підприємства і організації, які не здали виручку за минулий день, із зазначенням причин. В умовах централізованої інкасації ці довідки подаються відділом інкасації економістам відповідних установ банку.

Економісти установ банку зобов'язані щоденно переглядати контрольні відомості і довідки відділу (дільниці) інкасації і вживати заходи щодо обов'язкової здачі в денну касу всієї затриманої напередодні виручки, а також щодо недопущення затримок у подальшому. У цих відомостях і довідках економісти з прогнозування касових оборотів роблять відмітки про вжиті заходи.

На підприємствах і в організаціях, що здають грошову виручку в об'єднані каси, економісти установ банку періодично перевіряють своєчасність здавання виручки в об'єднану касу на підставі відміток працівників таких кас у контрольних відомостях.

58. Установи банку щомісячно і за кожний квартал аналізують стан інкасації торгової виручки за окремими торговельними організаціями, які мають рахунки в цій установі банку.

Для аналізу стану інкасації торгової виручки за окремими торговельними організаціями проводиться розрахунок, в якому порівнюється фактичний обсяг роздрібного товарообороту організації з сумою виручки, яка надійшла на рахунок цієї організації (через каси даного відділення банку, включаючи надходження розрахункових чеків і перерахування з рахунків вкладників в оплату за товари, в касу інших установ банку, що перерахована електронною поштою, переказами по пошті). Попередньо сума фактичної виручки коригується на перехідну виручку від торгівлі за звітними даними банку шляхом виключення суми, що перейшла з попереднього кварталу (місяця), і додання виручки, що перейшла на наступний квартал (місяць). При аналізі інкасації торгової виручки за квартал використовуються також дані звітів про обороти каси торговельних організацій і про продаж населенню товарів у кредит.

В результаті вказаного розрахунку виводиться неінкасована частина товарообороту і розглядається обгрунтованість її розмірів, зокрема, правильність використання торговельними підприємствами права витрачання з виручки грошей на виплату заробітної плати, закупівлю сільськогосподарської продукції і продуктів її переробки, на невідкладні потреби, а також причини змін обсягів продажу товарів за безготівковим розрахунком та в кредит, вживаються заходи щодо припинення необгрунтованих зустрічних оборотів грошей, дотримання встановлених лімітів залишку готівки у касі.

Установи банків надсилають Республіканському банку Криму, регіональним управлінням НБУ, а також в копії дирекціям (управлінням) банків розрахунок інкасації торгової виручки за квартал до 15 числа другого місяцю кварталу, який слідує за звітним кварталом, а оперативний щомісячний аналіз інкасації торгової виручки до 10 числа місяця, наступного за звітним.

59. Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ проводять розрахунок інкасації торгової виручки в цілому по республіці, області щомісячно і за кварталами, а по окремих районах і містах - за кварталами.

При наявності розривів між фактичною виручкою, що надійшла, і виручкою, що повинна була надійти, виходячи з обсягу фактичного роздрібного товарообороту, з'ясовуються причини таких розривів і вживаються заходи щодо збільшення надходжень виручки до кас банків.

При аналізі інкасації торгової виручки по Республіканському банку Криму, регіональному управлінню НБУ за квартал використовуються також дані: квартальних аналізів інкасації установ банків, звітів про обороти каси торговельних організацій, про продаж товарів у кредит, про вартість періодичних друкованих видань, що реалізуються за раніше оплаченою передплатою, про надходження передплати за подальшу реалізацію періодичних друкованих видань.

Глава VI

Організація контролю за дотриманням касової дисципліни

83. Установи банків відповідно до діючого порядку ведення касових операцій у народному господарстві України систематично, не менше ніж один раз на два роки, а у разі виявлених порушень частіше, згідно з рішенням керівника установи банку, перевіряють дотримання касової дисципліни на всіх підприємствах, в організаціях, установах і колективних сільськогосподарських підприємствах, які вони обслуговують, незалежно від форм власності, і мають право одержувати від них дані про їх касові обороти за джерелами надходжень і цільовим призначенням витрачання грошей.

Дотримання вимог "Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України", інших нормативних актів Національного банку України з питань готівкового обігу підприємствами, об'єднаннями, організаціями, установами незалежно від форм власності і виду діяльності контролюється також органами державної податкової інспекції, установами комерційних банків, фінансовими органами, державною контрольно-ревізійною службою, органами Міністерства внутрішніх справ України, установами Національного банку України.

84. Керівники установ банків при затвердженні планів перевірок дотримання кредитно-розрахункової дисципліни на підприємствах, в організаціях, установах і з інших питань, з яких установи банків мають право проводити перевірки, визначають також перелік тих підприємств, організацій, установ, сільськогосподарських підприємств, у яких плануються перевірки дотримання касової дисципліни (при цьому враховується, що перевірки дотримання касової дисципліни в установах і організаціях, що перебувають на державному і місцевих бюджетах, проводяться фінансовими органами).

Відповідно до цих планів бухгалтерські працівники установ банків готують потрібні дані про суми готівки, що здана до кас банку і видана з кас банку, в організаціях, які підлягають перевірці. До перевірок касової дисципліни залучаються всі економісти установи банку. Працівники, що направляються на перевірку, повинні мати посвідчення на право перевірки, підписане керівником установи банку.

85. Перевірка дотримання касової дисципліни здійснюється за даними бухгалтерського обліку організацій (у разі потреби і за первинними грошовими документами) за визначений період - квартал, півріччя, але не менше ніж за два місяці і з виділенням операцій за кожний місяць окремо. Умови зберігання грошей і цінностей на підприємствах, в організаціях, установах і сільськогосподарських підприємствах установи банків не перевіряють.

При перевірці касової дисципліни з'ясовується:

а) наявність встановленого ліміту залишку каси;

б) відповідність записів касової книги підприємства, організації, установи про суми, що одержані з банку і здані в банк, даним банку. У разі розходження між даними банку і записами в касовій книзі з'ясовуються причини цих розходжень. При встановленні зловживань установи банків зобов'язані негайно передати матеріали правоохоронним органам;

в) забезпечення щоденного дотримання встановлених банком лімітів залишків кас, строків і порядку здавання грошової виручки, своєчасність повернення в банк не витрачених у встановлений строк сум заробітної плати, допомог, стипендій, винагород і інших сум, встановлених норм витрачання грошей з виручки на поточні потреби. У разі виявлення порушень з'ясовується, на які цілі витрачені гроші понад встановлені норми, протягом якого часу і яка сума не здавалась до банку і з якої причини, коли і в якій сумі мало місце перевищення ліміту каси за період, що перевіряється;

г) правильність витрачання готівки, що одержана в банку, враховуючи, що організації не мають права її використовувати на інші цілі, крім показаних в чеку при одержанні грошей; правильність витрачання готівки з власних надходжень. Виявляються факти витрачання грошей не за цільовим призначенням, випадки незаконної випна оплату праці за договорами, на витрати за відрядженнями, факти розрахунків готівкою з підприємствами і організаціями замість застосування безготівкових розрахунків, видачі готівки у позичку юридичним особам, на інші, не передбачені чинним законодавством цілі або понад встановлені норми видачі готівки з кас з відшкодуванням витрат з виручки за рахунок подальшого надходження готівки з банку за чеками, інші випадки порушення касової дисципліни;

д) використання готівки господарськими органами при систематичному одержанні ними значних сум тільки на основі ретельної перевірки за касовими книгами (приходними і видатковими касовими ордерами) цільового витрачання попередньо отриманих сум;

е) правильність ведення касової книги і своєчасність обліку в ній надходжень і видач готівки.

Результати перевірки оформлюються актом з доданням до нього довідки (за формою додатку N 22), в якому відображається стан надходжень готівки в каси підприємств, організацій, установ, що перевіряються, і її витрачання за період, що перевіряється. Акт і довідка підписуються керівником, головним (старшим) бухгалтером підприємства, організації, установи, колективного сільськогосподарського підприємства і представником банку. В разі відмови підписувати акт в ньому робиться напис "відмовився" і додається відповідне письмове пояснення.

Якщо при перевірці порушень не встановлено, перевіряючий обмежується заповненням довідки за формою додатку N 22 із зазначенням, що перевірка проведена відповідно до вимог цієї Інструкції.

86. Керівники установ банків розглядають протягом 3-5 днів результати перевірки касової дисципліни і при виявленні порушень (витрачання касової виручки понад встановлені норми, несвоєчасне здавання виручки до банку, перевищення встановленого ліміту залишку готівки в касі, витрачання одержаної в банку готівки не за призначенням, несвоєчасне повернення в банк невикористаних готівкових коштів, що одержані на виплату заробітної плати, допомог, стипендій і винагород, видача готівки з кас у позику іншим підприємствам і організаціям, інші порушення порядку ведення касових операцій) повинні вжити необхідні заходи, зокрема:

- обговорити виявлені при перевірці порушення касової дисципліни з керівництвом підприємства, організації, установи, колективного сільськогосподарського підприємства і пред'явити вимоги про недопущення їх надалі або надіслати письмові пропозиції щодо їх усунення;

- прийняти рішення про застосування фінансової санкції у вигляді штрафу:

а) за перевищення встановлених лімітів залишку готівки в касах - у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки;

б) за перевищення норм витрачання готівки (на поточні потреби) - у розмірі сум їх перевищення;

в) за неоприбуткування (неповне оприбуткування) в касах готівки - у п'ятикратному розмірі неоприбуткованої суми;

Штрафні санкції за порушення встановленого "Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України", інших нормативних актів Національного банку України застосовуються до підприємств, об'єднань, організацій, установ, інших суб'єктів господарської діяльності незалежно від форм власності і виду діяльності органами державної податкової інспекції на підставі матеріалів проведених ними перевірок і подань установ комерційних банків, фінансових органів, державної контрольно-ревізійної служби, органів Міністерства внутрішніх справ України, установ Національного банку України шляхом представлення до банку за місцем знаходження розрахункового рахунку платника безакцептної платіжної вимоги-доручення.Штрафи стягуються до державного бюджету у безспірному порядку.

- прийняти рішення про застосування санкції - заборону витрачання готівки з виручки на строк до трьох місяців;

- врахувати при контролі за видачею коштів, спрямованих на споживання, суми, що незаконно виплачені на заробітну плату з виручки (з поточних касових надходжень).

У разі виявлення порушень, перелічених у п. 85, зловживань відповідні матеріали перевірок мають бути передані податковій інспекції або правоохоронним органам.

Пропозиції установ банків про заходи щодо усунення виявлених порушень касової дисципліни є обов'язковими для підприємств, організацій, установ, колективних сільськогосподарських підприємств. Установи банків контролюють їх виконання.

Установи банків періодично інформують місцеві керівні органи про підприємства, організації, установи, колективні сільськогосподарські підприємства, які систематично допускають порушення касової дисципліни.

87. Матеріали про наслідки перевірок дотримання касової дисципліни підприємствами, організаціями, установами, колективними сільськогосподарськими підприємствами і вжиті щодо порушників заходи щомісячно, не пізніше 3-го числа місяця, наступного за тим, в якому проводилась перевірка, подаються для узагальнення дирекціям (управлінням) банків.

Узагальнені матеріали з наведенням кількох найбільш значних типових фактів порушень дирекції (управління) банків подають своїм центральним банкам, Республіканському банку Криму, регіональним управлінням НБУ щомісячно, не пізніше 7 числа місяця, наступного за тим, в якому проводилась перевірка, а Республіканський банк Криму, регіональні управління НБУ Національному банку України не пізніше 12 числа місяця, наступного за тим, в якому проводилась перевірка.