Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ПЛАТІЖНИХ СИСТЕМ

ЛИСТ
від 10.07.2000, N 25-120/1290-4591
м.Київ

(Лист втратив свою актуальність на підтставі Листа
Національного банку України
N 18-0007/30392 від 01.06.2018
р.)

Територіальним управлінням
Національного банку України
Комерційним банкам

Про застосування окремих положень Інструкції про порядок
відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті

Враховуючи велику кількість запитів від комерційних банків щодо порядку застосування окремих положень Інструкції про порядок відкриття та використання рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою Правління НБУ від 18 грудня 1998 року N 527 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 24 грудня 1998 року за N 819/3259, з урахуванням змін, внесених постановами Правління НБУ від 22.07.99 N 364, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.08.99 за N 538/3831, та від 14.04.2000 N 146, яка зареєстрована в Міністерстві юстиції України 06.05.2000 за N 263/4484 (далі - Інструкція), надаємо роз'яснення з таких питань:

1. Чи можливе переоформлення основного та закриття додаткових поточних рахунків клієнта на підставі постанови арбітражного суду про визнання клієнта банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури у випадку, коли до винесення рішення арбітражного суду, операції на рахунку клієнта тимчасово були припинені податковими органами чи органами Пенсійного фонду України?

Зупинення та поновлення операцій на рахунках клієнтів здійснюється установами банків згідно з вимогами Положення про зупинення операцій платників податків на рахунках в установах банків, інших фінансово-кредитних установах, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 23.04.98 N 191 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.09.98 за N 593/3033, а також Інструкції про порядок обчислення і сплати підприємствами, установами, організаціями та громадянами збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, інших платежів, а також обліку їх надходження до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою Правління Пенсійного фонду України від 03.06.99 N 4-6 та зареєстрованої Міністерством юстиції України 05.07.99 за N 436/3729.

У разі отримання постанови арбітражного суду про визнання банкрутом клієнта та відкриття ліквідаційної процедури банки керуються статтею 115 Арбітражного процесуального кодексу України ( 1798-12 ), якою передбачено, що рішення, ухвала, постанова арбітражного суду набирають законної сили негайно після їх прийняття і підлягають обов'язковому виконанню підприємствами, організаціями та посадовими особами.

Вимога другого речення п.8.6 Інструкції про відкриття банками рахунків у національній та іноземній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 18.12.98 N 527 , щодо умов закриття рахунків стосується випадків закриття рахунків на підставі заяви власника рахунку чи договору між ним та установою банку. Окрім того, відповідно до вищеназваної Інструкції установа банку зобов'язана повідомити про закриття рахунку податковий орган за місцем реєстрації власника рахунку протягом трьох робочих днів з дня закриття рахунку (включаючи день закриття).

2. Який порядок відкриття банками рахунків неграмотним вкладникам?

Рахунки в установах банків на ім'я неграмотного вкладника відкриваються іншою фізичною особою на підставі довіреності, засвідченої нотаріально в порядку, передбаченому Інструкцією про порядок вчинення нотаріальних дій нотаріусами України (затверджена наказом Міністерства юстиції України від 14.06.94 N 18/5.

3. Яким чином мають діяти установи банків у разі, якщо по рахунку фізичної особи-нерезидента здійснюються операції, а строк дії документів, які підтверджують законність перебування нерезидента на території України закінчився?

У цьому випадку установи банків вправі вимагати від фізичних осіб-нерезидентів поновлення чи продовження дії документів, які підтверджують законність їх перебування на території України.

4. Який порядок відкриття рахунку на ім'я іншої фізичної особи за дорученням?

У третьому абзаці пункту 1.9 Інструкції зазначено, що фізичні особи, які відкривають рахунки на своє ім'я, на ім'я неповнолітніх осіб чи на ім'я фізичної особи за довіреністю, повинні пред'явити уповноваженому працівнику банку паспорт чи документ, що його замінює. Вимога пункту щодо відкриття рахунку фізичною особою на ім'я іншої особи за її дорученням на підставі довіреності грунтується на нормах Цивільного кодексу України ( 1540-06 ), зокрема, стаття 64 якого передбачає, що довіреністю визначається письмове уповноваження, яке видається однією особою іншій для представництва перед третіми особами.

Що стосується обов'язковості надання довіреності від фізичної особи на чиє ім'я відкривається рахунок іншою фізичною особою, то слід зазначити, що Інструкція встановлює порядок відкриття рахунків з обов'язковим укладенням договору із власником рахунку, і таким чином укладення договору від імені іншої особи (представника) може здійснюватися відповідно до статті 62 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) на ім'я другої особи (яку представляють) в силу повноважень, що грунтуються на довіреності, законі тощо.

При відкритті рахунків на ім'я неповнолітніх довіреність на ім'я батьків чи опікунів Інструкцією про відкриття банками рахунків у національній та іноземній валюті не вимагається, оскільки відповідно до статті 14 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) за неповнолітніх укладають угоди від їх імені батьки (усиновителі) або опікуни.

5. Чи можливе відкриття додаткового рахунку клієнту в установі банку, де відкрито його основний рахунок?

Відповідно до статті 31 Закону України "Про банки і банківську діяльність" ( 872-12 ) та пункту 1.3 Інструкції рахунки для зберігання грошових коштів і здійснення усіх видів банківських операцій відкриваються у будь-яких банках України за вибором клієнта і за згодою цих банків.

Чинним законодавством України не встановлено обмежень щодо кількості поточних рахунків, які можуть відкривати юридичні чи фізичні особи в одному банку.

Порядок ведення аналітичного обліку установами банків України, затверджений постановою Правління НБУ від 30.12.97 N 466 , дозволяє установі банку формувати номер аналітичного рахунку з врахуванням порядкового номеру рахунку, визначеного в книзі реєстрації рахунків, відкритих в установі банку. Виходячи з того, що код агента - це ключове поле, що вміщує ідентифікатор контрагента у внутрішньому списку контрагентів банку і цей параметр містить унікальний код контрагента - власника рахунку (ідентифікаційний код, резидентність і таке інше), при відкритті додаткового рахунку клієнту в установі банку, де відкрито його основний рахунок, новий код контрагента не присвоюється.

Однак розширення права щодо декількох поточних рахунків в різних установах банку та різних банках законодавчо закріплене з метою покращання обслуговування клієнта та задоволення його всіма видами розрахунків. З огляду на це, відкриття основного та додаткових рахунків в одній установі банку є економічно та організаційно недоцільним.

6. Чи можливе відкриття рахунків громадським організаціям, легалізованим шляхом повідомлення про заснування та не зареєстрованим як юридичні особи?

Відповідно до вимог пункту 1.2 Інструкції банки відкривають рахунки зареєстрованим в установленому чинним законодавством порядку юридичним особам, їх філіям, представництвам, відділенням та іншим відокремленим підрозділам на умовах, викладених у цій Інструкції та в договорі між установою банку і власником рахунку.

Для відкриття рахунку установа банку зобов'язана укласти з юридичною особою договір на розрахунково-касове обслуговування.

Відповідно до вимог статті 23 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) юридичні особи можуть від свого імені набувати майнових і особистих немайнових прав і нести обов'язки.

Згідно з статтею 24 Цивільного кодексу України та статті 14 Закону України "Про об'єднання громадян" ( 2460-12 ) у разі реєстрації об'єднання громадян набуває статусу юридичної особи і, крім того, статтею 24 зазначеного Закону передбачено, що об'єднання громадян зобов'язані зареєструватися в органах державної податкової інспекції.

Враховуючи вищевикладене, громадська організація, яка легалізувалася шляхом повідомлення про заснування, може діяти і вирішувати свої статутні завдання, проте, відкривати рахунки в установах банків, відповідно до вимог чинного законодавства України така організація вправі тільки після державної реєстрації.

У разі, якщо статутні документи об'єднань громадян не передбачають реєстрацію місцевих осередків всеукраїнських об'єднань громадян, то відкриття рахунків таким об'єднанням здійснюється на підставі клопотання об'єднання - юридичної особи відповідно до вимог пункту 2.2.2 Інструкції.

7. Який порядок відкриття рахунків ліквідаційним комісіям?

Рахунок ліквідаційній комісії відкривається згідно з вимогами статті 30 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ) та пункту 8.2 Інструкції, яким передбачено, що при ліквідації підприємства його основний рахунок переоформляється на ім'я ліквідаційної комісії. Додаткові рахунки підлягають закриттю ліквідатором. Залишки на цих рахунках перераховуються на основний рахунок боржника.

8. Чи має право банк повертати стягувачам без виконання документи на безспірне стягнення, які обліковуються ним до основного рахунку підприємства у разі порушення справи про його банкрутство?

Згідно з статтею 5 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" ( 2343-12 ), який набув чинності з 01.01.2000 року провадження справ про банкрутство регулюється Арбітражним процесуальним кодексом України ( 1798-12 ) з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

У разі порушення справи про банкрутство згідно з статтею 14 зазначеного Закону та статтями 10 та 21 Закону України "Про банкрутство" ( 2343-12 ), який діяв до 01.01.2000 року, всі кредитори у місячний строк з дня опублікування в офіційному друкованому органі оголошення про порушення справи про банкрутство повинні подати в арбітражний суд України письмові заяви про грошові вимоги до боржника. Вимоги кредиторів, заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання, відповідно до пункту 5 статті 31 Закону не розглядаються і вважаються погашеними. Зазначені положення є правовими підставами для повернення без виконання документів, які обліковуються у картотеці неплатежів до рахунку клієнта-банкрута, тому установи банків повертають стягувачам без виконання розрахункові документи, які обліковуються ними за позабалансовим рахунком до основного рахунку суб'єкта господарювання щодо якого порушено справу про банкрутство.

У разі неможливості встановлення за розрахунковими документами юридичної адреси стягувача, ці документи повертаються банку стягувача для вжиття відповідних заходів щодо повернення їх стягувачу.

Заступник Голови П.М.Сенищ