ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ РЕГУЛЯТОРНОЇ
ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
РІШЕННЯ
N 17-71/6 від 30.06.2000
м.Київ
Про необхідність усунення порушень вимог Указу Президента
України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що
стримують розвиток підприємницької діяльності"
Міністерством економіки України
На виконання Указу Президента України від 03.02.98 N 79/98 "Про усунення обмежень, що стримують розвиток підприємницької діяльності", здійснюючи аналіз нормативно-правових актів центральних органів виконавчої влади, з метою усунення надмірного та необгрунтованого державного втручання у підприємницьку діяльність, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва встановив:
Наказом Міністерства економіки України від 09.12.99 N 146 внесено зміни і доповнення до Переліку окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг (далі - Перелік), затвердженого наказом Мінекономіки України від 12.03.98 N 24 (в редакції наказу Мінекономіки України від 07.10.98 N 130.
Наказом від 09.12.99 N 146 Перелік був доповнений пунктом 28, відповідно до якого здійснення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, які обрали спосіб оподаткування доходів за єдиним податком віднесено до форм діяльності, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Така вимога не узгоджується із законодавством України та створює перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
1. Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України від 16.03.2000 N 507 "Про роз'яснення Указу Президента України від 3 липня 1998 р. N 727" у разі використання права, передбаченого частиною третьою статті 6, не застосовувати електронні контрольно-касові апарати, на суб'єкт підприємництва не поширюються вимоги Закону України "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" ( 265/95-ВР ).
Отже, згідно з роз'ясненням Кабінету Міністрів України на суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб - платників єдиного податку, які не використовують ЕККА, не поширюється вимога статті 1 Закону України від 06.07.95 N 265/95-ВР "Про застосування електронних контрольно-касових апаратів і товарно-касових книг при розрахунках із споживачами у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" в редакції Закону України від 06.06.96 N 227/96-ВР (далі - Закон про ЕККА) щодо необхідності використання товарно-касових книг за відсутності або при неможливості використання електронного контрольно-касового апарата.
2. Відповідно до ст. 1 Закону про ЕККА ( 227/96-ВР ) Міністерство економіки України за погодженням з Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі України і Міністерством фінансів України затверджує перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Проте аналіз змісту Переліку вказує на те, що відповідно до Закону України про ЕККА ( 227/96-ВР ) Перелік повинен містити "форми діяльності", специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг (наприклад, торгівля сільськогосподарською продукцією на ринках, надання медичних послуг населенню вдома, торгівля насінням плодоовочевих культур і квітів у сільській місцевості та селищах тощо), а не "окремі категорії" суб'єктів підприємництва, які повинні застосовувати товарно-касові книги.
Оскільки суб'єкт підприємницької діяльності не може розглядатися як вид діяльності, внесення до цього Переліку суб'єктів підприємницької діяльності - фізичних осіб - платників єдиного податку є неправомірним.
3. Згідно зі ст. 1 Закону про ЕККА ( 227/96-ВР ) Міністерство економіки України затверджує перелік окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки із споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг.
Суб'єкти підприємницької діяльності - фізичні особи - платники єдиного податку можуть здійснювати не тільки "специфічні" види діяльності, а й будь-які інші.
Внесення їх до Переліку також є неправомірним і з огляду на те, що здійснювати розрахунки із споживачами без застосування ЕККА дозволяє не "специфіка" їх діяльності, а ст. 6 Указу Президента України від 03.07.98 N 727/98 "Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб'єктів малого підприємництва" (в редакції Указу Президента України від 28.06.99 N 746/99).
4. Держпідприємництво вважає, що застосування суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами - платниками єдиного податку товарно-касових книг є недоцільним.
Відповідно до п. 19.1.1 Інструкції про прибутковий податок з громадян, затвердженої наказом Головної державної податкової інспекції України від 21.04.93 N 12 , громадяни, які одержують доходи від здійснення будь-якої підприємницької діяльності, пов'язаної з виробництвом, реалізацією товарів, наданням послуг, зобов'язані вести книгу обліку доходів і витрат за формою N 10. Підсумкові дані книги обліку доходів і витрат за квартал (рік) є підставою для заповнення громадянами декларацій про доходи, що підлягають оподаткуванню.
Отже, з метою контролю за обсягом отриманих громадянами (в тому числі і суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами - платниками єдиного податку) доходів, ведеться книга обліку і витрат.
Застосування поряд з нею товарно-касової книги призводить лише до дублювання та ускладнення обліку таких суб'єктів підприємницької діяльності, що дискредитує ідею спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності.
Ведення ТКК з метою податкового контролю також не має сенсу, оскільки розмір податку, що сплачується суб'єктами підприємницької діяльності фізичними особами - платниками єдиного податку, не залежить від обсягу виручки.
Внесення здійснення діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг суб'єктами підприємницької діяльності - фізичними особами, які обрали спосіб оподаткування доходів за єдиним податком, до Переліку дає органам державної податкової служби додаткові важелі впливу на суб'єктів підприємництва. Наявність таких "штучних" важелів впливу призводить до чисельних зловживань з боку представників податкових органів, що створює додаткові перешкоди для розвитку підприємницької діяльності.
У зв'язку з виявленням положень, які не узгоджуються із законодавством України та створюють перешкоди для розвитку підприємницької діяльності, Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва вирішив:
Запропонувати Міністерству економіки України в місячний термін вилучити п. 28 з Переліку окремих форм діяльності у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, специфіка яких дозволяє здійснювати розрахунки зі споживачами без застосування електронних контрольно-касових апаратів з використанням товарно-касових книг, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 12.03.98 N 24 (з подальшими змінами і доповненнями)
Рішення Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва щодо усунення обмежень, які стримують розвиток підприємницької діяльності, є обов'язковим для виконання.
Перший заступник Голови В.Загородній