Документ втратив чиннiсть!

НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА I ПРИМИРЕННЯ

НАКАЗ
N 106 від 11.11.99
м.Київ

Затверджене
наказом Національної
служби посередництва і примирення
від 11.11.1999 р. N 106

(Положення втратило чинність на підставі Наказу
Національної служби посередництва і примирення
N 133 від 18.11.20
08)

Положення про посередника

1. Загальні положення

1.1. Положення про посередника розроблено відповідно до статей 7-11, 13-16 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР ) і визначає завдання, функції, права та обов'язки посередника.

1.2. Посередник - це підготовлена Національною службою посередництва і примирення (далі - НСПП) особа, яка в разі визначення її за спільним вибором сторін колективного трудового спору (конфлікту), набуває статусу незалежного посередника.

1.3. Незалежний посередник - це визначена за спільним вибором сторін колективного трудового спору (конфлікту) особа, яка сприяє встановленню взаємодії між сторонами, проведенню переговорів, бере участь у виробленні примирною комісією взаємоприйнятного рішення.

1.4. Основною метою діяльності незалежного посередника є досягнення довіри сторін колективного трудового спору (конфлікту), встановлення співробітництва між сторонами колективного трудового спору (конфлікту), сприяння сторонам колективного трудового спору (конфлікту) в його вирішенні на взаємоприйнятних умовах.

1.5. Діяльність незалежного посередника не може зазнавати втручання з боку будь-якого органу, організації, фізичної особи з метою перешкоджання веденню переговорів, спонукання незалежного посередника до нав'язування сторонам прийняття певного рішення.

1.6. Сфера діяльності кожного незалежного посередника (галузь права, економіки, напрями соціально-економічних відносин тощо) визначається, при необхідності, головою НСПП.

1.7. Незалежний посередник діє на підставі Конституції України (254к/96-ВР), Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", інших законодавчих та нормативно-правових актів, Положення про Національну службу посередництва і примирення ( 1258/98 ) і цього Положення.

2. Умови і порядок добору посередників,
набуття та припинення повноважень

2.1. Для забезпечення проведення примирних процедур в Україні формується Список посередників. Список посередників - це система обліку посередників та відповідних даних про них.

2.2. Список посередників формується НСПП, яка здійснює:

- розроблення організаційних та методологічних принципів ведення Списку;

- забезпечення своєчасного внесення даних до інформаційної бази посередників;

- розроблення і вдосконалення технологій та програмних засобів ведення Списку;

- виконання в повному обсязі функцій адміністратора інформаційної бази даних Списку посередників;

- інформаційне обслуговування користувачів даними інформаційної бази Списку посередників.

2.3. Список посередників створюється з метою забезпечення сторін колективних трудових спорів (конфліктів) інформацією про посередників.

Список посередників публікується в офіційних засобах масової інформації.

2.4. Кандидатури посередників подаються НСПП регіональними відділеннями НСПП, в тому числі і з врахуванням рекомендацій регіональних об'єднань профспілок та роботодавців.

2.5. Підготовка та підвищення кваліфікації посередників проводиться за навчальними планами і програмами, що затверджуються головою НСПП і узгоджуються із Міністерством освіти України.

2.6. Після закінчення підготовки посередник складає встановлені навчальною програмою екзамени і йому видається відповідний документ про проходження підготовки.

2.7. Посередник набуває своїх прав і обов'язків з дня його включення до Списку посередників, про що йому видається відповідне посвідчення.

2.8. Підставою для включення посередника до Списку посередників є рішення голови НСПП, яке приймається за результатами атестації претендентів.

2.9. Підвищення кваліфікації та повторна атестація посередника проводиться кожні 3 роки.

2.10. Повноваження посередника припиняються у випадках:

- прийняття такого рішення головою НСПП;

- письмової відмови посередника від подальшого виконання повноважень;

- за результатами атестації;

- у інших випадках, передбачених законодавством.

3. Порядок залучення посередника до участі
у примирних процедурах

3.1. Посередник пропонується для участі у примирній процедурі органом НСПП за письмовою заявою сторін колективного трудового спору (конфлікту).

3.2. Протягом 24 годин після надходження заяви відповідний орган НСПП пропонує сторонам колективного трудового спору (конфлікту) кандидатури посередників із Списку посередників для вибору одного з них.

В подальшому сторони колективного трудового спору (конфлікту) за своїм вибором можуть залучити до участі в примирній процедурі будь-якого посередника при умові, що він входить до Списку посередників, з наступним повідомленням про це органу НСПП.

3.3. Посередник з об'єктивних причин може відмовитися від участі у примирних процедурах після відбору його кандидатури сторонами колективного трудового спору (конфлікту).

Письмова відмова подається посередником в орган НСПП не пізніше ніж на другий день після отримання доручення для участі у примирних процедурах.

3.4. Після отримання доручення для участі у примирних процедурах посередник протягом доби зобов'язаний повідомити про це адміністрацію за місцем своєї основної роботи та погодити всі питання, пов'язані з його тимчасовою відсутністю.

3.5. Посередник приступає до виконання повноважень незалежного посередника з моменту отримання письмового доручення від органу НСПП, про що він повідомляє сторони колективного трудового спору (конфлікту) протягом доби.

3.6. Відшкодування витрат, пов'язаних з оплатою праці незалежного посередника, та інших витрат на його участь в примирних процедурах проводиться сторонами колективного трудового спору (конфлікту) у відповідності із статтею 14 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", Положенням про порядок відшкодування витрат, пов'язаних з участю у примирній процедурі по вирішенню колективного трудового спору (конфлікту) незалежного посередника, членів примирної комісії і трудового арбітражу, що затверджується НСПП за погодженням із Міністерством фінансів України та Міністерством праці та соціальної політики України, та іншими законодавчими і нормативно-правовими актами.

4. Права посередника

4.1. Посередник має право:

4.1.1. бути обраним сторонами колективного трудового спору (конфлікту) в якості незалежного посередника;

4.1.2. на збереження місця роботи (посади) та середнього заробітку на час проходження підготовки та підвищення кваліфікації;

4.1.3. на відшкодування за рахунок НСПП витрат, пов'язаних із проходженням підготовки та підвищення кваліфікації.

4.2. Незалежний посередник має право:

4.2.1. брати участь в усіх засіданнях примирної комісії;

4.2.2. проводити консультації з окремими членами примирної комісії;

4.2.3. пропонувати сторонам для обговорення та відбору різні варіанти вирішення колективного трудового спору (конфлікту);

4.2.4. безоплатно отримувати від сторін колективного трудового спору (конфлікту), НСПП, органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування інформацію, необхідну для проведення аналізу, розрахунків, підготовки обгрунтувань;

4.2.5. отримувати копію угоди про вирішення колективного трудового спору (конфлікту) та копію протоколу про розбіжності, якщо колективний трудовий спір (конфлікт) не врегульовано, в день їх підписання представниками сторін;

4.2.6. ініціювати утворення трудового арбітражу у разі:

- неприйняття примирною комісією погодженого рішення щодо вирішення колективного трудового спору (конфлікту) з питань, передбачених пунктами "а" і "б" статті 2 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР );

- виникнення колективного трудового спору (конфлікту) з питань, передбачених пунктами "в" і "г" статті 2 Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)";

4.2.7. попереджати членів примирної комісії про допущені ними чи можливі порушення норм чинного законодавства;

4.2.8. повідомляти сторони про можливі наслідки недосягнення ними згоди по суті колективного трудового спору (конфлікту);

4.2.9. назбереження місця роботи (посади) і середнього заробітку на час роботи у примирних органах;

4.2.10. на гарантії, передбачені Кодексом законів про працю України (322-08) для виборних профспілкових працівників, членів рад (правлінь), підприємств і рад трудових колективів;

4.2.11. на оплату праці в розмірі не менше середньомісячної заробітної плати та відшкодування витрат, пов'язаних з участю у примирній процедурі.

5. Обов'язки посередника

5.1. Посередник зобов'язаний:

5.1.1. підвищувати свою кваліфікацію за програмами НСПП;

5.1.2. вивчати практику укладання і виконання колективних договорів, угод з метою розробки відповідних рішень і пропозицій щодо стабілізації соціально-трудових відносин та попередження негативних наслідків колективних трудових спорів (конфліктів);

5.1.3. дотримуватись норм чинного законодавства та цього Положення;

5.1.4. не розголошувати відомості, які є державною чи іншою захищеною законом таємницею.

5.2. Незалежний посередник зобов'язаний:

5.2.1. дотримуватись під час участі в роботі примирної комісії норм Закону України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)", інших законодавчих та нормативно-правових актів, Положення про Національну службу посередництва і примирення ( 1258/98 ) та цього Положення;

5.2.2. вивчити суть і причини колективного трудового спору (конфлікту) перед початком роботи у примирній комісії;

5.2.3. з'ясувати наявність достатніх повноважень у членів примирної комісії для прийняття зобов'язання від імені сторін колективного трудового спору (конфлікту);

5.2.4. сприяти створенню у примирній комісії атмосфери, сприятливої для вияснення позицій сторін і пошуку компромісу;

5.2.5. не вдаватись до упередженості або тиску по відношенню до будь-якої з сторін колективного трудового спору (конфлікту);

5.2.6. не оприлюднювати у будь-який спосіб свої висновки по суті колективного трудового спору (конфлікту) під час примирної процедури без згоди на те сторін колективного трудового спору (конфлікту);

5.2.7. надавати на вимогу НСПП інформацію стосовно своєї участі у примирній процедурі;

5.2.8. подавати до НСПП письмовий звіт про підсумки своєї участі у примирній процедурі у триденний термін після її закінчення;

5.2.9. негайно у письмовій формі повідомити орган НСПП про відмову сторін колективного трудового спору (конфлікту) від подальших послуг незалежного посередника.

6. Кваліфікаційні вимоги до
незалежного посередника

Посередником може бути особа, яка:

6.1. має повну вищу освіту;

6.2. має не менше 3 років стажу в органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, об'єднаннях роботодавців чи профспілок, а також на іншій роботі, пов'язаній з регулюванням соціально-трудових відносин, вирішенням колективних конфліктів;

6.3. обізнана з актуальними соціально-трудовими проблемами, володіє знаннями трудового законодавства, законодавства і практики вирішення колективних трудових спорів (конфліктів);

6.4. успішно пройшла атестацію та переатестацію в НСПП.

7. Відповідальність посередника

7.1. Посередник у разі залучення його сторонами колективного трудового спору (конфлікту) несе відповідальність за правильне здійснення повноважень незалежного посередника, дотримання норм чинного законодавства та неупередженості до кожної із сторін колективного трудового спору (конфлікту).

7.2. У разі порушення посередником вимог пункту 7.1 цього Положення сторони колективного трудового спору (конфлікту) можуть відмовитись від його подальших послуг як незалежного посередника.

7.3. НСПП розглядає справу посередника щодо порушення ним вимог пункту 7.1 цього Положення і, в разі підтвердження цих порушень, виключає його із Списку посередників із вилученням в нього посвідчення на право здійснення діяльності посередника.