КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 22 листопада 1999 р. N 2107
Київ

Про підсумки роботи народного господарства за 10 місяців 1999 року

Кабінет Міністрів України відзначає, що реалізація курсу Президента України на поглиблення економічних реформ, підтримку вітчизняного виробництва та Програми діяльності Кабінету Міністрів України забезпечила посилення ділової активності у другій половині 1999 року, що позитивно позначилося на розвитку економіки та розв'язанні соціальних проблем.

Поліпшенню ситуації також сприяло виконання центральними та місцевими органами виконавчої влади доручень Президента України, даних під час виступу на засіданні Кабінету Міністрів України 14 липня 1999 р., та завдань, спрямованих на розв'язання першочергових соціально-економічних проблем, визначених на засіданні Кабінету Міністрів України 28 липня 1999 року.

У III кварталі ц.р. обсяги промислового виробництва зросли проти відповідного періоду 1998 року на 9,1 відсотка, що стало найвищим показником квартального приросту з початку 90-х років. Капітальні вкладення збільшилися на 11,1 відсотка.

За січень - жовтень забезпечено збільшення обсягів випуску промислової продукції на 3,1 відсотка, тоді як протягом перших чотирьох місяців цього року спостерігалося їх скорочення порівняно з відповідним періодом 1998 року на 2,7 відсотка. Зростання промислового виробництва за січень - жовтень досягнуто у 18 регіонах.

Упрогнозованих межах перебували рівні інфляції (11,3 відсотка проти запланованих на рік 19,1) та цін виробників промислової продукції (12,2 проти 15,6 відсотка).

Заборгованість із соціальних виплат, що фінансуються з бюджетів усіх рівнів та Пенсійного фонду, зменшилася за 10 місяців 1999 р. на 1490,4 млн. гривень, або на 34,7 відсотка, із заробітної плати працівникам бюджетної сфери - на 391 млн. гривень (45,7 відсотка).

Забезпечено 100-відсоткове фінансування поточних виплат пенсій. Цьому сприяло запровадження нетрадиційних зборів до Пенсійного фонду, яких протягом 10 місяців надійшло на суму 531 млн. гривень. На 1 листопада заборгованість з виплати пенсій і грошової допомоги скоротилася порівняно з початком року на 38,8 відсотка.

Практично повністю погашено заборгованість з виплати стипендій та грошового забезпечення студентам, курсантам і учням.

Продовжується зростання виробництва у чорній металургії, де у жовтні порівняно з відповідним періодом минулого року випуск продукції зріс більше ніж на чверть, а з початку року - на 4,6 відсотка. Приріст виробництва за підсумками роботи у січні - жовтні забезпечили деревообробна та целюлозно-паперова промисловість (20,8 відсотка), електроенергетика (7,2), харчова промисловість (6,5), кольорова металургія (5,6), легка промисловість (1,8 відсотка). Випуск товарів широкого вжитку збільшився на 5 відсотків.

Порівняно з першим півріччям зменшилося відставання від минулорічних обсягів виробництва у хімічній та нафтохімічній промисловості (з 9,5 до 3,6 відсотка), машинобудуванні та металообробці (з 5 до 2,7), промисловості будівельних матеріалів (з 5,3 до 1,7 відсотка).

Випуск готового вугілля зріс на 4,5 відсотка. Споживачам України та на експорт відвантажено 49,3 млн. тонн вугілля, або на 3,8 відсотка більше, ніж за 10 місяців 1998 року. З метою стабілізації роботи галузі, забезпечення своєчасної виплати заробітної плати з державного бюджету виділено 1,8 млрд. гривень, що практично повністю відповідає бюджетним призначенням на цей період.

У нафтогазовому комплексі з початку року видобуто 3,2 млн. тонн нафти, включаючи газовий конденсат, і 14,9 млрд. куб. метрів газу, що порівняно з відповідним періодом минулого року становить 97,2 та 100,3 відсотка. На 1 листопада до підземних сховищ закачано 16,2 млрд. куб. метрів газу, що відповідає рівню минулого року. Дещо поліпшилося функціонування газових аукціонів, на яких реалізовано 2,7 млрд. куб. метрів газу.

З метою стабілізації ринку нафтопродуктів було прийнято ряд указів Президента України та постанов Кабінету Міністрів України, які дали змогу значно збільшити обсяг поставок нафтопродуктів на внутрішній ринок та знизити ціни на автомобільний бензин і дизельне пальне.

Досягнуто приросту обсягів виробництва проти 10 місяців минулого року у авіаційній, верстатобудівній та інструментальній промисловості, сільськогосподарському та металургійному машинобудуванні, приладобудуванні, у виробництві засобів зв'язку.

Успішно проведено перший комерційний запуск української ракети-носія "Зеніт" з плавучої платформи у рамках міжнародного проекту "Морський старт". Продовжується робота над випробуванням військово-транспортного літака Ан-70, а також пасажирського літака Ан-140, перший серійний зразок якого виготовлено у III кварталі 1999 року.

Зросли обсяги виробництва мінеральних добрив (на 17,8 відсотка), аміаку синтетичного (на 13,1), кальцинованої соди (на 12,5), синтетичних смол і пластичних мас (на 9,3 відсотка). Зменшено відставання у виробництві шин з 11,6 відсотка за перше півріччя до 7,2 відсотка за 10 місяців та сірчаної кислоти - відповідно з 5,8 до 0,8 відсотка.

Зберігається позитивна тенденція збільшення обсягів виробництва продовольчих товарів, що сприяє насиченню ними внутрішнього ринку та зменшенню залежності від імпорту. Через стаціонарну торговельну мережу реалізується майже 91 відсоток продуктів вітчизняного виробництва, обсяги виробництва яких збільшилися на 4 відсотки, зокрема кондитерських виробів на 27,2 відсотка, м'яса, включаючи субпродукти I категорії, - на 21,1, олії - на 20,5, цукру-піску - на 5,1, консервів - на 4,2, продукції з незбираного молока - на 3,6 відсотка.

Прискорення темпів збільшення випуску продукції промисловості сприяло поліпшенню справ в інших галузях економіки. Порівняно з першим півріччям за січень - жовтень зменшилося відставання від минулорічних обсягів транспортного вантажообороту - з 7,9 до 5,4, пасажирообороту - з 9,4 до 7,6, роздрібного товарообороту - з 12,1 до 3,2 відсотка, капітальних вкладень за 9 місяців - з 12,7 до 4,1 відсотка. Зросли обсяги житлового будівництва.

В агропромисловому комплексі вже протягом другого року зберігається позитивна тенденція збільшення виробництва окремих видів продукції тваринництва. Зокрема м'яса і яєць за 10 місяців поточного року вироблено всіма категоріями господарств відповідно на 0,5 і 5 відсотків більше, ніж за такий же період минулого року, що досягнуто виключно за рахунок господарств населення (включаючи фермерські). Зросла чисельність поголів'я свиней, а в господарствах населення (включаючи фермерські) - усіх видів худоби та птиці. Цьому сприяє державна підтримка розвитку тваринницької галузі. З початку року переробними підприємствами на виплату дотацій сільськогосподарським підприємствам перераховано за продане молоко та м'ясо понад 172 млн. гривень.

Закінчується збирання урожаю кукурудзи на зерно, цукрових буряків, картоплі, льону-довгунця. На 8 листопада залишалося зібрати кукурудзу на зерно на площі 39,2 тис. гектарів, цукрові буряки - 3,2 тис., льону-довгунця - 0,2 тис., соняшнику - 12,4 тис., картоплі - 0,5 тис. гектарів.

Зазначені та інші позитивні фактори зумовили скорочення темпів спаду обсягів валового внутрішнього продукту. Якщо у I кварталі валовий внутрішній продукт зменшився проти відповідного періоду минулого року на 4,7 відсотка, у першому півріччі ц.р. - на 3 відсотки, то за 10 місяців цей показник дорівнює лише 1,2 відсотка. У жовтні порівняно з відповідним місяцем минулого року він збільшився на 2,7 відсотка.

Певні зрушення є у скороченні обсягів реалізації продукції на умовах бартеру. У промисловості питома вага бартерних операцій зменшилася за січень - вересень на 8 відсоткових пунктів і становила 33,4 відсотка загального обсягу реалізованої продукції.

Значна увага протягом року приділялася проблемам наповнення дохідної частини бюджету. Середньомісячні доходи до державного бюджету в III кварталі на 37,6 відсотка перевищили відповідний показник першого півріччя. Це дало змогу профінансувати у першочерговому порядку витрати, пов'язані із соціальним захистом населення, державною підтримкою базових галузей економіки, та поліпшити стан розрахунків за дотаціями з місцевими бюджетами.

До зведеного бюджету за січень - жовтень надійшло 27,2 млрд. гривень, або 100,6 відсотка призначень на цей період, до державного бюджету - 17,2 млрд. гривень, або 94,2 відсотка. Порівняно з відповідним періодом минулого року надходження до зведеного бюджету збільшилися на 25,1 відсотка, до державного - майже в 1,5 раза.

За 9 місяців поточного року вдалося забезпечити позитивне сальдо торговельного балансу у сумі 2 млрд. доларів США, яке збільшилося порівняно з відповідним періодом минулого року у 4,4 раза. Водночас поліпшення стану торговельного балансу в поточному році відбувається на фоні значного скорочення обсягів зовнішньої торгівлі.

Проводилася робота з удосконалення нормативно-правової бази, усунення адміністративних, економічних та організаційних перешкод у розвитку підприємництва, запровадження нових підходів до державного регулювання економіки.

Водночас не вдалося подолати ряд негативних тенденцій.

Незважаючи на заходи, які вживає Кабінет Міністрів України для розв'язання проблеми неплатежів у нафтогазовому комплексі, не вдалося припинити зростання заборгованості за спожиті енергоносії. З початку року дочірньою компанією "Торговий дім "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" реалізовано споживачам 32,2 млрд. куб. метрів природного газу на 6,4 млрд. гривень. На 1 листопада 1999 р. заборгованість з оплати спожитого природного газу становила 3,9 млрд. гривень, у тому числі підприємств електроенергетики - майже 1 млрд. гривень, за фондами обласних державних адміністрацій - 2 млрд. гривень. Середній рівень внесення плати за спожитий природний газ за цими фондами становив 45,5 відсотка, а підприємствами електроенергетики - лише 11,4 відсотка.

Украй незадовільно проводяться розрахунки за електричну і теплову енергію. Зростання заборгованості за 10 місяців поточного року більше ніж у 2 рази допустили Чернівціобленерго, Житомиробленерго, Миколаївобленерго, Київобленерго, Чернігівобленерго - на 95,8, Львівобленерго - на 94,8, Закарпаттяобленерго - на 90,8, Черкасиобленерго - на 80,4 і Кіровоградобленерго - на 76,6 відсотка. Великі обсяги заборгованості мають також відкрите акціонерне товариство "Макіївський металургійний комбінат"98,6 млн. гривень, Сєвєродонецьке державне виробниче підприємство "Об'єднання Азот" - 35,8 млн., Криворізький державний металургійний комбінат "Криворіжсталь" - 35 млн., відкрите акціонерне товариство "Алчевський металургійний комбінат" - 23,9 млн. гривень та ряд інших великих підприємств.

Міністерством промислової політики не вжито дієвих заходів до зменшення питомих витрат енергоносіїв у промисловості.

Міністерством вугільної промисловості не забезпечується виконання встановленого Кабінетом Міністрів України завдання щодо відвантаження електростанціям не менше ніж 100 тис. тонн вугілля на добу. У жовтні щодоби його відвантажувалося лише 76,3 тис. тонн. Залишається високим рівень бартерних операцій у розрахунках за вугільну продукцію, який за січень вересень становив 42,2 відсотка, грошима оплачено лише 37,8 відсотка загального обсягу реалізованої продукції. Підприємствами електроенергетики сплачується за поставлене вугілля ще менше коштів - 20,6 відсотка.

У чорній металургії продовжують знижуватися обсяги виробництва та експорту труб. За 10 місяців ц.р. порівняно з відповідним періодом 1998 року виробництво труб сталевих зменшилося на 24,2 відсотка, видобуток марганцевої руди - на 15,9, залізної руди - на 9,8 відсотка.

Міністерством промислової політики, Національним агентством з управління державними корпоративними правами, Фондом державного майна не вжито дієвих заходів для координації роботи підприємств усіх форм власності в чорній металургії, не опрацьовано систему відповідальності власників приватизованих підприємств за результатами їх роботи. Потребують вирішення питання розширення ринків збуту продукції гірничо-металургійного комплексу, вдосконалення механізму внутрішньогалузевої кооперації, формування цін на продукцію для потреб внутрішнього ринку з метою підвищення її конкурентоспроможності, більш повного застосування грошової форми розрахунків тощо.

Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними державними адміністраціями, Міністерством агропромислового комплексу, Державним комітетом по матеріальних резервах не забезпечено повернення отриманих в позичку у 1998 - 1999 роках з державного резерву зерна та інших товарно-матеріальних ресурсів в еквіваленті 3,3 млн. тонн зерна пшениці 3-го класу. Найнижчий рівень повернення боргів допущено підприємствами та організаціями Донецької області (1,4 відсотка), Закарпатської (6,8), Івано-Франківської (15,1), Сумської (15), Тернопільської (13,7), Волинської (17,2), Дніпропетровської (17,8), Львівської (18,5), Чернівецької області (19,4 відсотка).

Склалося напружене становище із забезпеченням тваринництва кормами. На 1 листопада ц.р. на умовну голову в середньому було в наявності лише 11 центнерів кормових одиниць проти 13,7 у минулому році, ще менше в Луганській області - 8, Дніпропетровській - 8,9, Донецькій - 9,3, Закарпатській - 9,5 центнера кормових одиниць.

Дуже складним залишається фінансове становище суб'єктів господарювання в усіх галузях економіки. Протягом січня - серпня підприємствами і організаціями одержано майже 15 млрд. гривень прибутку, а збитки становили 7,3 млрд. гривень. Порівняно з відповідним періодом минулого року сума прибутків зросла на 27,3 відсотка, збитків - у 1,8 раза.

Не поліпшується ситуація з розрахунками. Особливо небезпечним є збільшення чистої кредиторської заборгованості, яка протягом 9 місяців зросла на 18,8 відсотка, у тому числі простроченої - на 18 відсотків. На 1 жовтня сума чистої простроченої кредиторської заборгованості досягла 35,7 млрд. гривень, або 38,7 відсотка валового внутрішнього продукту, виробленого з початку року.

Незважаючи на те, що майже у половині регіонів забезпечено зниження недоїмки з платежів до бюджетів, у цілому припинити її зростання не вдалося і на 1 листопада порівняно з початком року сума заборгованості перед бюджетом усіх рівнів збільшилася на 15,4 відсотка й становила 11,2 млрд. гривень. Найбільше зростання допущено на підприємствах електроенергетики - у 2,4 раза, Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" - в 1,5, транспорту - в 1,4, вугільної промисловості -в 1,3, у Львівській, Івано-Франківській та Рівненській областях - у 2 рази.

Більше половини підприємств, яким надано відстрочку з сплати заборгованості без оплати за користування податковим кредитом, не забезпечують внесення поточних платежів до бюджету.

Сільськогосподарськими підприємствами не виконуються у повному обсязі завдання із сплати фіксованого сільськогосподарського податку. З нарахованих на 1 жовтня 250,6 млн. гривень до державного бюджету надійшло лише 86,2 млн. гривень, або 35 відсотків. У 18 регіонах рівень сплати цього податку становив від 10 до 32 відсотків. Украй незадовільно провадиться його сплата в Автономній Республіці Крим (10,1 відсотка), Дніпропетровській області (13), Луганській (16), Сумській області (23 відсотки нарахованої суми).

Незадовільним залишається стан мобілізації неподаткових надходжень. За січень - жовтень до державного бюджету надійшло рентної плати за нафту і природний газ власного видобутку та відрахувань від плати за транзит природного газу лише 300 млн. гривень. Недоїмка становила понад 1 млрд. гривень.

Важливим фактором, що стримує економічну активність, є те, що банківська система не відіграє належну роль у залученні коштів суб'єктів господарювання і населення та спрямуванні їх на кредитування виробничого сектору економіки. Така ситуація є однією з причин дефіциту кредитних ресурсів і збереження значного розриву між ставками банківських відсотків за кредитами та депозитами.

Залишаються значними відмінності в економічному та соціальному розвиткові регіонів.

Поглибився спад промислового виробництва у Херсонській області з 20 відсотків у першому півріччі до 21,5 відсотка за 10 місяців. Погіршилося становище у Полтавській області, де після зростання виробництва у першому півріччі на 5,6 відсотка за січень - жовтень спад його обсягів становив 4,5 відсотка, у Київській області ці показники дорівнюють відповідно 5,6 та 2,7 відсотка. Хоча й скорочено, але не подолано цей спад в Івано-Франківській (13,3 відсотка), Вінницькій (3,7) Чернігівській (3), Миколаївській (1,7), Рівненській (0,6) та Львівській (0,5 відсотка) областях. Значною мірою це пов'язано з незадовільною роботою підприємств, які є визначальними в структурі промислового виробництва областей, зокрема Херсонського нафтопереробного заводу, Калуського акціонерного товариства "Оріана".

Приріст обсягів капітальних вкладень за 9 місяців забезпечено лише у шести областях, Автономній Республіці Крим та м. Києві. Найбільше вони скоротилися у Київській області - на 33,1 відсотка, Хмельницькій - на 30,3, Тернопільській - на 26, Чернівецькій - на 24,5, Миколаївській - на 23,7, Івано-Франківській - на 20,8 та Львівській області - на 20,4 відсотка.

Незважаючи на деяке зниження напруження на ринку праці, в окремих регіонах це питання залишається гострим. Найбільше навантаження на одне вакантне робоче місце припадає в областях Івано-Франківській (73 особи), Львівській (68), Волинській, Житомирській, Тернопільській (по 55) та Рівненській (54 особи).

Відновлення стабілізації в галузях економіки не сприяло поліпшенню фінансового становища підприємств у більшості регіонів. Якщо за січень серпень минулого року чисті збитки мали три області, то за цей період поточного року їх кількість зросла до семи (Дніпропетровська, Івано-Франківська, Кіровоградська, Тернопільська, Херсонська, Волинська та Луганська). У 17 областях обсяги чистих прибутків скоротилися.

В ряді областей зросла заборгованість із соціальних виплат, що фінансуються за рахунок місцевих бюджетів, зокрема у Харківській області на 12,5 млн. гривень, Полтавській - на 7,2, Сумській області - на 4,1 млн. гривень. При середньому періоді існування заборгованості із соціальних виплат, які фінансуються з місцевих бюджетів, один місяць у Тернопільській області він становив 4,8 місяця, Рівненській - 3,9, Херсонській - 3,2, Волинській - 3,1, Чернівецькій області - 3 місяці.

Не вдалося зменшити суму заборгованості з виплат, які проводяться з Фонду для здійснення заходів щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та соціального захисту населення, з грошового забезпечення та пенсій військовослужбовцям рядового складу, а також з виплати допомоги сім'ям з дітьми.

Не забезпечено виконання в повному обсязі завдань, визначених на засіданні Кабінету Міністрів України 28 липня 1999 року. Зокрема, не досягнуто встановленого рівня сплати податків (зборів) та внесення інших обов'язкових платежів до бюджетів усіх рівнів.

Низьким залишається рівень відшкодування підприємствами-позичальниками витрат державного бюджету за отримані під державні гарантії іноземні кредити. При сплаті на користь іноземних кредиторів у поточному році понад 227 млн. доларів США відшкодовано лише суму, еквівалентну 37,4 млн. гривень. Загальна сума такої заборгованості становить 870 млн. доларів США.

Не вдалося подолати негативну тенденцію в торговельно-економічних відносинах з Російською Федерацією. За 9 місяців ц.р. обсяги експорту товарів зменшилися на 26,4 та імпорту- на 24,4 відсотка.

До цього часу у Дніпропетровській, Закарпатській, Запорізькій, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Тернопільській, Хмельницькій, Черкаській областях та м. Севастополі не затверджено програми соціально-економічного розвитку регіонів на період до 2010 року.

З метою закріплення позитивних тенденцій економічного розвитку, стабілізації фінансової діяльності усіх ланок народного господарства та підвищення на цій основі життєвого рівня населення Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Для погашення і недопущення в подальшому заборгованості з соціальних виплат:

1) головам обласних державних адміністрацій: Харківської - Дьоміну О.О., Полтавської - Кукобі А.Т., Сумської - Щербаню В.П. вжити заходів до зниження заборгованості із соціальних виплат;

2) звернути увагу голів обласних державних адміністрацій: Дніпропетровської - Швеця М.А., Миколаївської - Круглова М.П., Одеської Гриневецького С.Р., Херсонської - Вербицького О.Є. на неналежне виконання заходів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 1999 р. N 1526 ( 1526-99-п ) "Деякі питання забезпечення своєчасної виплати пенсій", щодо виконання графіків погашення заборгованості установ та організацій, що фінансуються з місцевих бюджетів, з обов'язкових платежів до Пенсійного фонду;

3) Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним. Київській і Севастопольській міським державним адміністраціям розглянути протягом двох тижнів стан справ з погашенням заборгованості із соціальних виплат, що фінансуються з місцевих бюджетів, та розробити додаткові заходи щодо її скорочення у листопаді - грудні цього року не менш як на 50 відсотків, у тому числі шляхом залучення позабюджетних коштів;

4) Пенсійному фонду протягом двох тижнів розглянути на засіданні правління за участю заступників Голови Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій стан погашення заборгованості з виплати пенсій і стан реалізації проекції, переданої Пенсійному фонду в рахунок недоїмки, та затвердити додаткові заходи щодо подальшого зменшення зазначеної заборгованості;

5) Міністерству фінансів:

забезпечити у листопаді - грудні поточного року 100-відсоткове фінансування соціальних виплат з державного бюджету;

надати необхідну допомогу Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним державним адміністраціям у поліпшенні фінансування соціальних виплат з місцевих бюджетів;

під час доопрацювання проекту Державного бюджету України на 2000 рік максимально врахувати асигнування на погашення заборгованості із соціальних виплат, передбачити розмежування джерел фінансування пенсій за різними пенсійними програмами;

разом з Міністерством з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерством оборони, Міністерством праці та соціальної політики, Державним комітетом у справах сім'ї та молоді вжити додаткових заходів для зменшення заборгованості із соціальних виплат, що фінансуються з державного бюджету, звернувши особливу увагу на зменшення заборгованості з виплати особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, грошового забезпечення військовослужбовцям, допомоги сім'ям з дітьми з метою її повного погашення до липня 2000 року;

6) Міністерству з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Міністерству фінансів, Міністерству охорони здоров'я, Міністерству праці та соціальної політики, Міністерству юстиції підготувати пропозиції щодо внесення змін до законодавчих актів, спрямованих на посилення адресності виплати компенсацій та надання пільг громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

7) заборонити центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям порушувати питання про відстрочення платежів до Пенсійного фонду та списання нарахованої пені.

2. Для оздоровлення фінансового становища підприємств, установ і організацій, погашення заборгованості усіх видів:

1) міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити термінових заходів для виконання завдань з погашення заборгованості і здійснення поточної оплати вартості використаної електричної і теплової енергії та на третій день після закінчення кожної декади подавати Міністерству енергетики відповідну інформацію.

Міністерству енергетики узагальнену щодекадну інформацію подавати Кабінетові Міністрів України не пізніше ніж через 5 днів;

2) звернути увагу Міністра енергетики Плачкова I.В., голови правління Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" Бакая I.М., голів обласних державних адміністрацій: Закарпатської - Балоги В.I., Житомирської - Лушкіна В.А., Київської - Засухи А.А., Львівської - Сенчука С.Р., Миколаївської - Круглова М.П., Херсонської - Вербицького О.Є., Чернівецької - Бауера Т.Й., Чернігівської - Бутка М.П. на недостатню роботу з погашення заборгованості споживачів за використані електроенергію, природний газ та вугілля;

3) Міністерству транспорту, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Державній митній службі, Державній податковій адміністрації разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними та Севастопольською міською державними адміністраціями завершити до кінця поточного року роботу з інвентаризації вантажів, які знаходяться у морських торговельних портах, на припортових залізничних станціях та зберігаються під митним контролем понад установлений термін;

4) Міністерству промислової політики вжити заходів до підвищення частки оплати коштами спожитої металургійними підприємствами залізорудної і флюсової сировини. Про результати поінформувати Кабінет Міністрів України у грудні поточного року;

5) Міністерству енергетики, Міністерству вугільної промисловості, Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" з метою припинення безоплатного споживання електроенергії, природного газу та вугілля вживати до неплатників санкцій аж до припинення (обмеження) постачання їм цих енергоносіїв;

6) Міністерству агропромислового комплексу, Комітетові у справах нагляду за страховою діяльністю, Міністерству фінансів, Міністерству економіки разом з іншими центральними органами виконавчої влади підготувати у двомісячний термін пропозиції про поступовий перехід до запровадження системи страхування урожаю сільськогосподарських культур.

3. Для поліпшення державного регулювання економіки і державної підтримки виробництва:

1) Державній митній службі разом з органами управління спеціальними (вільними) економічними зонами розробити і затвердити у грудні ц.р. загальні вимоги щодо облаштування територій спеціальних (вільних) економічних зон, на яких запроваджується режим спеціальної митної зони, та положення про зону митного контролю в спеціальній (вільній) економічній зоні.

Донецькій, Закарпатській та Львівській обласним державним адміністраціям разом з органами управління спеціальними (вільними) економічними зонами, Державною митною службою прискорити виконання робіт, пов'язаних з облаштуванням територій спеціальних (вільних) економічних зон "Азов", "Донецьк", "Закарпаття" та території автопорту "Краковець", на яких запроваджується режим спеціальної митної зони, і доповісти про стан справ у 1 кварталі 2000 року;

2) Міністерству транспорту, Державному комітетові будівництва, архітектури та житлової політики. Міністерству промислової політики, Міністерству економіки разом з місцевими органами виконавчої влади подати до 1 грудня 1999 р. пропозиції щодо визначення обсягів залучення в установленому порядку коштів місцевих бюджетів для закупівлі рухомого складу міського електроі автотранспорту;

3) Державному комітетові з енергозбереження подати в I кварталі 2000 р. інформацію про стан виконання державних програм у сфері енергозбереження;

4) Міністерству транспорту, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Державній митній службі разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади розробити до кінця поточного року додаткові заходи, спрямовані на збільшення обсягів транзитних перевезень через територію України;

5) Міністерству агропромислового комплексу, Міністерству промислової політики, Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації, Міністерству економіки, Міністерству транспорту, Державному комітетові по матеріальних резервах, Державній акціонерній компанії "Хліб України, Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України", Міністерству оборони підготувати проект постанови Кабінету Міністрів України щодо удосконалення механізму фінансування і забезпечення сільськогосподарських товаровиробників мінеральними добривами та пально-мастильними матеріалами в 2000 році, запровадження нових схем розрахунків за них;

6) Міністерству енергетики і Міністерству економіки виходячи з балансу палива і енергії установити в двотижневий термін завдання щодо граничних рівнів споживання електроенергії по регіонах;

7) Міністерству промислової політики:

розробити конкретні заходи, спрямовані на розширення кооперованих зв'язків підприємств гірничо-металургійного комплексу, з використанням стимулів, передбачених економічним експериментом;

разом з Міністерством економіки та Антимонопольним комітетом підготувати і подати до 10 грудня поточного року проект постанови Кабінету Міністрів України щодо стабілізації роботи підприємств з виробництва труб та металевих виробів, зокрема шляхом тимчасового запровадження декларування оптових цін на трубну заготовку, катанку і штрипс;

8) Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити заходів для усунення непродуктивних витрат підприємств, що надають житлово-комунальні послуги, з метою здешевлення цих послуг;

9) Національному агентству з управління державними корпоративними правами разом з:

Міністерством фінансів, Міністерством економіки, Міністерством освіти та Фондом державного майна подати в двомісячний термін Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо проведення підготовки державних службовців центральних та місцевих органів влади, робота яких пов'язана з управлінням державними корпоративними правами;

Міністерством фінансів, Міністерством економіки та Фондом державного майна подати в місячний термін Кабінетові Міністрів України пропозиції щодо визначення порядку та джерел виплати винагороди уповноваженим особам за роботу, пов'язану з управлінням державними корпоративними правами;

10) Антимонопольному комітетові, Міністерству агропромислового комплексу і Міністерству економіки з метою розвитку конкурентного середовища, вирівнювання цін у регіонах посилити контроль, спрямований на запобігання створенню штучних бар'єрів для міжрегіональної реалізації продукції;

11) Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Міністерству промислової політики разом з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями активізувати роботу щодо створення акціонерних товариств з оптового продажу одягу, взуття та тканин, відкриття у великих магазинах секцій з продажу вітчизняних товарів широкого асортименту.

4. Для збільшення надходжень до бюджету:

1) звернути увагу керівників міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій на необхідність посилення роботи, спрямованої на забезпечення внесення в повному обсязі платежів до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, особливо підприємствами, які заборгували найбільші суми. Зобов'язати зазначених керівників проаналізувати за підсумками роботи у січні - жовтні ц.р. причини збитковості підприємств, що належать до сфери управління центральних та місцевих органів виконавчої влади, і разом з податковими органами вжити заходів для виконання підприємствами зобов'язань перед бюджетами усіх рівнів;

2) Міністерству фінансів, Державній податковій адміністрації та Міністерству економіки активізувати роботу з комітетами Верховної Ради України щодо прийняття законодавчих актів, спрямованих на збільшення надходжень до державного бюджету, і удосконалення податкового законодавства;

3) Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України", Державній податковій адміністрації, Міністерству фінансів і Міністерству юстиції для поліпшення розрахунків підприємств нафтогазової галузі з державним бюджетом опрацювати питання про надання статусу юридичної особи структурним підрозділам дочірніх компаній "Укргазвидобування" і "Укртрансгаз", відкритого акціонерного товариства "Укрнафта";

4) попередити Голову Ради міністрів Автономної Республіки Крим, голів обласних державних адміністрацій, керівництво Міністерства агропромислового комплексу про їх персональну відповідальність за сплату в повному обсязі фіксованого сільськогосподарського податку та зобов'язати їх вжити заходів для усунення недоліків, виявлених за підсумками роботи із справляння цього податку у січні - жовтні 1999 року;

5) Міністерству промислової політики, Міністерству агропромислового комплексу, Міністерству транспорту, корпорації "Укрбудматеріали", Міністерству енергетики і Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" забезпечити до кінця поточного року виконання в повному обсязі завдання із зменшення заборгованості з податків, зборів (обов'язкових платежів) до державного бюджету шляхом реалізації ліквідної продукції та надання послуг в обсягах, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1999 р. N 1648 "Про додаткові заходи щодо мобілізації доходів Державного бюджету України у 1999 році";

6) Державній податковій адміністрації та Пенсійному фонду розробити і затвердити додаткові заходи щодо скорочення недоїмки з платежів до Пенсійного фонду у листопаді - грудні 1999 року;

7) Державній податковій адміністрації і Міністерству фінансів не розглядати звернення підприємств, установ та організацій, органів виконавчої влади, пов'язані із зменшенням (коригуванням) завдань та наданням пільг з погашення податкової заборгованості перед бюджетами усіх рівнів.

5. Для сприяння інвестиціям і розвитку фондового ринку:

1) Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку разом з:

Міністерством фінансів, Державною податковою адміністрацією, Міністерством економіки і Міністерством юстиції розробити у місячний термін проект законодавчого акта щодо звільнення від оподаткування прибутку підприємств та доходу громадян, що виплачуються у формі дивідендів;

Міністерством фінансів, Міністерством економіки і Державним комітетом статистики розробити у двомісячний термін методологію та забезпечити проведення розрахунку національного індексу цінних паперів;

Фондом державного майна, Національним банком, Міністерством економіки, Національним агентством з питань розвитку і європейської інтеграції затвердити у тримісячний термін положення про облік прав власності нерезидентів на цінні папери українських емітентів;

2) Міністерству промислової політики разом з Міністерством економіки, Міністерством фінансів, Міністерством зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі та Запорізькою обласною державною адміністрацією з метою активізації діяльності спільного підприємства "АвтоЗАЗ-ДЕУ" підготувати до 20 грудня 1999 р. пропозиції про внесення змін і доповнень до його інвестиційної програми;

3) Державному комітетові з земельних ресурсів, Міністерству економіки, Міністерству охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки, Державному комітетові з будівництва, архітектури та житлової політики, Державному комітетові водного господарства, Державному комітетові лісового господарства і Міністерству юстиції передбачити під час опрацювання нової редакції Земельного кодексу України спрощення процедур погодження розташування об'єктів, вилучення (викупу) та надання земельних ділянок для містобудівних потреб;

4) Фонду державного майна:

разом з міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади посилити роботу з підготовки підприємств до приватизації, пошуку стратегічних інвесторів і виходу акцій українських підприємств на іноземні ринки, вести активну рекламну кампанію щодо продажу акцій інвестиційно привабливих підприємств;

подати у місячний термін пропозиції щодо продажу пакетів акцій відкритих акціонерних товариств (приватизація яких не заборонена), переданих до статутних фондів холдингових компаній.

6. Для активізації зовнішньоекономічної діяльності:

1) Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі:

разом з Міністерством закордонних справ, Міністерством економіки, Державною митною службою, Державною податковою адміністрацією і Торгово-промисловою палатою вжити до кінця 1999 року заходів для подальшого запровадження режиму вільної торгівлі з країнами - учасницями Співдружності Незалежних Держав;

разом з Міністерством закордонних справ і Міністерством економіки забезпечити продовження переговорного процесу з Російською Федерацією щодо практичної реалізації положень Угоди про вільну торгівлю і усунення перешкод для розвитку торговельно-економічного співробітництва;

завершити підготовку та узгодження у грудні ц.р. проекту Концепції міжрегіонального і прикордонного співробітництва з Російською Федерацією у торговельно-економічній сфері на 1999 - 2007 роки;

2) Голові Ради міністрів Автономної Республіки Крим, головам Волинської, Житомирської, Закарпатської, Одеської, Київської, Львівської, Рівненської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернівецької та Чернігівської обласних державних адміністрацій з метою поліпшення умов міжнародного автомобільного сполучення і збільшення обсягів транзитних перевезень вантажів вжити до 1 грудня 1999 р. заходів для зниження в установленому порядку ставок місцевого збору, що стягується з іноземних власників транспортних засобів за проїзд територією областей, у середньому до 30 відсотків;

3) Державній митній службі і Міністерству промислової політики вивчити питання щодо ефективності наявної практики митного оформлення давальницької сировини, яка поставляється підприємствам легкої промисловості, та внести зміни до нормативних актів з метою створення сприятливих умов для роботи цих підприємств;

4) Національній акціонерній компанії "Нафтогаз України" завершити до 1 грудня поточного року переговори щодо визначення умов та обсягів поставки природного газу в Україну на 2000 рік.

7. Для сприяння розвитку малого підприємництва:

1) Державному комітетові з питань розвитку підприємництва:

провести до кінця поточного року комплексний аналіз ефективності виконання актів Президента України, рішень Кабінету Міністрів України, інших нормативно-правових актів щодо розвитку підприємництва та вжити заходів для істотного поліпшення стану справ у цій сфері;

вжити заходів для подальшого удосконалення системи фінансово-кредитної підтримки малого підприємництва і запровадити з I кварталу 2000 року систему мікрокредитування суб'єктів малого підприємництва;

2) Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям у ході реалізації регіональних програм та проектів, спрямованих на розвиток підприємництва, забезпечити значне збільшення кількості робочих місць.

8. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади розробити у місячний термін комплекс коротко- і довготермінових заходів, спрямованих на збільшення обсягів виробництва конкурентоспроможної продукції, проведення відповідних структурних перетворень у галузях економіки, створення нових робочих місць, підвищення прибутковості господарської діяльності, забезпечення своєчасного проведення розрахунків з бюджетом та виплати заробітної плати.

9. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Віце-прем'єр-міністрів України згідно з розподілом функціональних обов'язків.

Прем'єр-міністр України В.ПУСТОВОЙТЕНКО