КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 17 листопада 1995 р, N 916
Київ

Про прискорення організації біржового сільськогосподарського ринку

( Зміни в текст не внесені. Додатково див. Постанови КМ
N 1436 від 02.12.96
N 590 від 12.06.97
N 848 від 05.08.97 )

( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 1291 від 18.11.97
N 686 від 23.04.99 )

З метою становлення біржового сільськогосподарського ринку та підвищення його ефективності Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Схвалити Концепцію організації біржового сільськогосподарського ринку, розроблену Міністерством сільського господарства і продовольства та Українською аграрною біржею (додається). ( На часткову зміну пункту 1 додатково див. Постанову КМ N 848 від 05.08.97 )

2. Урядові Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям вжити заходів до прискорення реалізації положень зазначеної Концепції.

3. Міністерству сільського господарства і продовольства, Міністерству економіки, Міністерству фінансів в місячний термін розробити та затвердити Типові правила біржової торгівлі сільськогосподарською продукцією.

4. Міністерству сільського господарства і продовольства, Українській академії аграрних наук розробити і затвердити в місячний термін Типове положення про міжрегіональний та районний агроторговий дім і опрацювати механізм взаємодії агроторгових домів з аграрними біржами.

( Пункт 5 втратив чинність на підставі Постанови КМ N 686 від 23.04.99 ) 5. ( Пункт 5 втратив чинність в частині визначення складу Державної комісії з питань організації біржового сільськогосподарського ринку та призначення її голови на підставі Постанови КМ N 1291 від 18.11.97 ) Для координації роботи з організації біржового ринку сільськогосподарської продукції та надання допомоги в його становленні утворити Державну комісію з організації біржового сільськогосподарського ринку в складі згідно з додатком.

Міністерству сільського господарства і продовольства створити в межах штатної чисельності структурний підрозділ розвитку біржового сільськогосподарського ринку та покласти на нього функції робочого апарату цієї Комісії.

Призначити головою Державної комісії з питань організації біржового сільськогосподарського ринку Першого віце-прем'єр-міністра України Лазаренка Павла Івановича.

6. Установити, що:

у складі засновників і членів аграрних бірж повинно бути не менш як половина вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників та представників переробної промисловості;

аграрні та товарні біржі, в яких працюють секції продажу сільськогосподарської продукції, щотижня інформують Міністерство сільського господарства і продовольства та Міністерство зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі про результати торгів.

7. Міністерству фінансів внести в місячний термін пропозиції щодо оподаткування аграрних і товарних бірж.

8. Покласти на Акціонерний комерційний банк "Україна" за його згодою функції розрахункового центру Української аграрної біржі.

9. З метою вдосконалення існуючої системи інформації про формування цін, рух продукції, вплив різноманітних факторів на рівень виробництва і споживання продовольства створити при Міністерстві сільського господарства і продовольства Центр сільськогосподарської ринкової інформації.

Міністерству сільського господарства і продовольства, Міністерству економіки, Міністерству фінансів, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Міністерству статистики розробити Положення про Центр сільськогосподарської ринкової інформації та визначити джерела його фінансування.

10. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Віце-прем'єр-міністра України Саблука П.Т.

Прем'єр-міністр України Є.МАРЧУК

Міністр Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО

Схвалено
постановою Кабінету Міністрів України
від 17 листопада 1995 р. N 916

Концепція організації біржового сільськогосподарського ринку

1. Перехід від державно-регульованої системи розподілу сільськогосподарської продукції та сировини і фіксованих закупівельних цін до ринкової системи переміщення товару від виробника до споживача, формування цін на основі попиту і пропонування об'єктивно стимулює створення різноманітних ринкових структур, таких як ринок сировини і продовольства, оптові, роздрібні, спеціалізовані й регіональні ринки.

З оптових ринків сировини і продовольства найістотніше впливає на формування загальнонаціонального та регіонального товарно-фінансового обігу біржовий сільськогосподарський ринок.

Започаткування організації біржового сільськогосподарського ринку шляхом проведення аукціонних торгів, активізації роботи існуючих товарних бірж та Української аграрної біржі виявило комплекс нерозв'язаних проблем: відсутність єдиного біржового механізму, невідрегульованість питань проведення політики товарних і фінансових інтервенцій з метою впливу на формування ціни, а також питань аналізу та прогнозування продовольчого ринку, недосконалість ринкової інфраструктури.

2. Ця Концепція визначає принципи організації біржового сільськогосподарського ринку з урахуванням реальної економічної ситуації і спрямована на децентралізацію системи товарно-фінансових ринкових відносин без втрати державою можливості регулювати і контролювати баланси продовольчих ресурсів країни, забезпечення їх державних закупівель, здійснення аграрної протекціоністської політики.

3. Метою реалізації положень Концепції в умовах ринкової трансформації економіки є створення конкурентного середовища, виконання Програми структурної перебудови економіки України.

Завдання концепції

4. Ця Концепція сприятиме:

становленню біржового сільськогосподарського ринку;

створенню беземісійного механізму фінансування міжсезонних потреб сільськогосподарських товаровиробників;

підвищенню ефективності реалізації сільськогосподарської продукції та досягненню паритету цін на продукцію сільського господарства і промисловості;

здійсненню державної аграрної політики через систему біржового сільськогосподарського ринку і активізації впливу на механізм ціноутворення шляхом проведення товарних і фінансових інтервенцій.

Структура біржового сільськогосподарського ринку

5. Біржовий сільськогосподарський ринок - це взаємопов'язана система державних, біржових та інших структур сільськогосподарського ринку згідно із схемою.

Діяльність біржового сільськогосподарського ринку передбачає:

взаємозв'язок бірж, які діють в аграрній сфері, інформаційний обмін та координацію торгів у режимі реального часу з урахуванням регіональних особливостей та спеціалізації сільськогосподарського виробництва;

створення гарантійного товарного і фінансового механізму заінтересованості учасників біржового сільськосподарського ринку безпосередньо в сільськогосподарських районах згідно з правилами, які визначають агроторгові доми;

участь держави в створенні, функціонуванні та розвитку біржового сільськогосподарського ринку через структурні підрозділи Мінсільгосппроду.

СТРУКТУРА БІРЖОВОГО СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОГО РИНКУ

 |----------------|    |----------------|     |------------------|
|Мінсільгосппрод | | Українська | | Брокерські |
| |--->| аграрна |<----| контори |
| | | біржа | | (міжрегіональні)|
|------|---------| |-------|--------| |--------|---------|
| | |

V V V

 |------|---------|    |-------|--------|     |--------|---------|
| Облсільгосп- | | Її | | Регіональні |
| управління |<-->| представництва |<--->| біржі |
| | | та філіали | | (агросекції) |
|------|---------| |-------|--------| |-----|-------|----|
| ^ ^ |
V | |---------------| V
|------|---------| | | |-------------|----|
|Райсільгосп- |<-------| | | | Брокерські |
| управління | | | | | контори |
| | | | | | (регіональні) |
|----------------| | | | |------------------|
| | |

V V V

 |----------------|    |---|---|----|---|     |------------------|
| Виробники | |Агроторгові доми| |Споживачі сільгосп|
|сільгосппродук- |--->|(районні, між- |<----|продукції (перероб|
| ції | | районні) | |ники, комерційні |
| | | | | структури) |
|----------------| |--|----|----|---| |------------------|
|-----------------^ ^ ^------------------|
| | |
|------|---------| |-------|--------| |--------|---------|
| Постачальники | | Банки | | Підприємства |
| матеріально- | | та інші | | сервісного |
| технічних | | інвестори | | обслуговування |
| ресурсів | | | | |
|----------------| |----------------| |------------------|

Функціональна модель біржового сільськогосподарського ринку

6. Мінсільгосппрод в межах своєї компетенції вирішує питання щодо:

сприяння розвитку вільної конкуренції, зокрема шляхом проведення заходів, спрямованих на створення учасникам біржових торгів рівних умов для провадження зовнішньоекономічної діяльності;

здійснення державної аграрної політики через систему біржового сільськогосподарського ринку, організації контролю за дотриманням нормативних актів;

збереження, поповнення та використання державних резервів продовольства, сільськогосподарської продукції та сировини шляхом закупівлі і реалізації їх на біржовому сільськогосподарському ринку;

закупівлі на біржовому ринку України сільськогосподарської продукції для стабілізаційного фонду, здійснення товарних і фінансових інтервенцій з метою регулювання цін;

проведення аналізу та прогнозування продовольчого ринку.

7. Українська аграрна біржа та регіональні біржі:

організують проведення торгів сільськогосподарської продукції оптом, форвардних і ф'ючерсних торгів стандартним товаром відповідно до єдиних біржових правил;

здійснюють організаційне забезпечення роботи сертифікованих біржових складів;

проводять роботу, пов'язану із збором, обробкою та наданням Мінсільгосппроду інформації про результати біржових торгів;

організують проведення спеціалізованих і міжрегіональних торгів;

забезпечують створення умов для державного регулювання та контролю цін, експорту сільськогосподарської продукції, внутрішнього виробничого та ресурсного балансу через єдиний біржовий механізм.

8. Районні агроторгові доми:

організують районні аграрні ринки та забезпечують їх взаємодію з міжрегіональними оптовими ринками;

сприяють товаровиробникам в одержанні максимальних прибутків від реалізації сільськогосподарської продукції, сировини та продуктів її переробки;

формують районні лоти сільськогосподарської продукції, яка виставляється на торги;

узгоджують ціни та інші умови і забезпечують заготівлю, зберігання та відвантаження сільськогосподарської продукції покупцям;

забезпечують розрахунки з пайовиками агроторгового дому з урахуванням інтересів товаровиробників і споживачів сільськогосподарської продукції та постачальників матеріальних ресурсів для села;

організують і контролюють місцеві товарообмінні операції на компенсаційній основі з дотриманням паритету цін на продукцію сільського господарства і промисловості.

Додаток
до постанови Кабінету Міністрів України
від 17 листопада 1995 р. N 916

( Додаток відмінено згідно Постанови КМ
N 686 від 23.04.99 )

( Склад відмінено згідно Постанови КМ
N 1291 від 18.11.97 )

Склад
Державної комісії з питань організації біржового
сільськогосподарського ринку

Лазаренко П.I. - Перший віце-прем'єр-міністр України, голова Комісії

Саблук П.Т. - Віце-прем'єр-міністр України, заступник голови Комісії

Гайдуцький П.I. - Міністр сільського господарства і продовольства, заступник голови Комісії

Боровик О.Г. - голова Всеукраїнської ради колективних сільськогосподарських підприємств (за згодою)

Гуреєв В.М. - Міністр економіки

Даниленко А.С. - голова Комісії Верховної Ради України з питань агропромислового комплексу, земельних ресурсів та соціального розвитку села (за згодою)

Деркач Л.В. - Голова Держмиткому

Карасик Ю.М. - радник Президента України з питань агропромислової політики (за згодою)

Кравець В.М. - заступник Голови правління Національного банку (за згодою)

Мельничук Д.О. - ректор Національного аграрного університету, академік Української академії аграрних наук, доктор біологічних наук

Осика С.Г. - Міністр зовнішніх економічнихь зв'язків і торгівлі

Сивульський М.I. - перший заступник Міністра фінансів

Ситник В.П. - віце-президент Української академії аграрних наук

Солодкий М.О. - начальник Головного управління Мінсільгосппроду

Шкарбан М.I. - голова Асоціації фермерів України (за згодою)

Міністр Кабінету Міністрів України В.ПУСТОВОЙТЕНКО.