ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

ЛИСТ
від 14.01.99 р. N 617/7/17-0217
м.Київ

Державні податкові адміністрації
в Автономній Республіці Крим,
областях, мм Києві і Севастополі

Про проведення перерахунків прибуткового податку з громадян
за сукупним річним доходом, отриманого (нарахованого) протягом 1998 р.

Перерахунок прибуткового податку з нарахованого протягом 1998 року сукупного доходу слід проводити з урахуванням практики та роз'яснень, наданих ДПА України в минулих роках, які полягають у визначенні:

нарахованої суми річного сукупного оподатковуваного доходу;

середньомісячного оподатковуваного доходу (діленням суми річного сукупного оподатковуваного доходу на 12 місяців);

прибуткового податку з середньомісячного оподатковуваного доходу на підставі діючої шкали ставок оподаткування. Розмір прибуткового податку обчислюється множенням суми прибуткового податку за середньомісячним доходом на 12 місяців.

Для громадян, які протягом 1998 року змінювали місце основної роботи і при цьому не подавали до бухгалтерії довідки за ф.N 3 виписаної чи виданої за попереднім місцем основної роботи, обчислення прибуткового податку здійснюється виходячи із кількості фактично відпрацьованих у звітному році місяців.

При цьому наголошуємо на деяких положеннях в проведенні річних перерахунків прибуткового податку з сукупного доходу громадян.

Так, пільгове оподаткування слід проводити в порядку, передбаченому п.1 статті 6 Декрету Кабінету Міністрів України від 26 грудня 1992 р. N 13-92 "Про прибутковий податок з громадян", де в шкалу ставок введено один неоподатковуваний мінімум, а тому у громадян, які мають право на зменшення місячного сукупного оподатковуваного доходу на п'ять, десять чи п'ятнадцять неоподатковуваних мінімумів, при обчисленні прибуткового податку з сукупного доходу слід виключати відповідно чотири, дев'ять та чотирнадцять неоподатковуваних мінімумів, а з решти доходу податок вираховується за шкалою ставок.

При проведенні остаточних розрахунків прибуткового податку громадянам, які мають дітей до 16 років, сукупний оподатковуваний доход громадян, які користуються пільгами на дітей, зменшується на відповідну кількість неоподатковуваних мінімумів, якщо їх середньомісячний доход не перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів, тобто 170 грн. на місяць.

У разі, якщо платник податку має право на пільги з декількох підстав йому надається лише одна, найбільша, яка містить в собі розміри вирахувань. встановлені підпунктами 1, 2, 3 та 4 статті 6 вищеназваного Декрету.

Також слід враховувати, що відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 23 червня 1993 р. N 470 "Про ставки оподаткування доходів працівників, зайнятих на підземних роботах у вугільній і гірничодобувній промисловості, та зменшення податку багатодітним сім'ям" громадянам, які мають на утриманні трьох і більше дітей віком до 16 років провадиться зменшення розміру прибуткового податку одному з батьків багатодітних сімей на 50 відсотків від суми податку.

Що стосується сум матеріальної допомоги, то вони не включаються до сукупного оподатковуваного доходу громадян за 1998 рік у межах дванадцяти мінімальних розмірів заробітної плати на рік включно.

Довідково: виключення із сукупного доходу громадян зазначених виплат в розмірах неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а не мінімальних заробітних плат, було пов'язано з тим, що розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян переглядався Кабінетом Міністрів України за дорученням Верховної Ради України, відповідно до Постанов Верховної Ради України (пункт 2) від 1 червня 1993 р. N 3243-XII, від 27 серпня 1993 р. N 3415-XII та від 25 листопада 1993 р. N 3653-XII "Про підвищення мінімальних розмірів заробітної плати та пенсій за віком" і був вищий ніж розмір мінімальної заробітної плати. Зокрема, Кабінет Міністрів України Постановою від 14 грудня 1993 р. N 1032 "Про збільшення неоподатковуваного мінімуму доходів громадян та ставки їх прогресивного оподаткування" установив з 1 грудня 1993 р. неоподатковуваний мінімум доходів громадян у розмірі 120 тис.крб., тоді як розмір мінімальної заробітної плати становив в той час 60 тис.крб. Враховуючи це, платниками податків не порушувалося питання щодо застосування розміру мінімальної заробітної плати при оподаткуванні сум матеріальної допомоги.

З 1 січня 1998 р. Законом України від 24 грудня 1997 р. N 780/97-ВР "Про встановлення величини вартості межі малозабезпеченості та розміру мінімальної заробітної плати на 1998 рік", розмір мінімальної заробітної плати встановлений на рівні 45 грн. на місяць, а з 1 липня - 55 грн. на місяць, і в значній мірі перевищує розмір неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, який, згідно з Указом Президента України від 21 листопада 1995 р N 1082/95, становить 17 грн на місяць.

Виходячи з цього, в 1998 році сума матеріальної допомоги, включаючи вартість речових призів і подарунків, що надається громадянам, не оподатковується у межах 12 мінімальних заробітних плат на рік, тобто 600 грн. на рік, незалежно від джерела виплати.

Як передбачено статтею 9 Декрету, підприємства, установи і організації усіх форм власності, які проводили протягом 1998 року виплати доходів громадянам за місцем їх основної роботи, зобов'язані до 1 лютого 1998 року здійснити перерахунки прибуткового податку за сукупним річним доходом і до 15 лютого про наслідки остаточних результатів перерахунків повідомити органи державної податкової служби за місцем їх реєстрації.

Статтями 12 та 19 зазначеного Декрету встановлено, що громадяни, які одержували протягом календарного року доходи не лише за місцем основної роботи, зобов'язані до 1 березня наступного за звітним роком подати до податкового органу за місцем проживання декларацію про сукупний доход, одержаний у 1998 р., які здійснюють перерахунки протягом двох місяців з дня отримання декларації.

У разі, якщо громадяни, які мають зобов'язання щодо подання декларації, з поважних причин (це і перебування за кордоном України, стаціонарне лікування, плавання на морських та річкових суднах тощо) не можуть вчасно їх виконати, вони можуть при документальному підтвердженні цих причин, як виняток, виконати зобов'язання щодо подання декларації у місячний термін після закінчення зазначених обставин По відношенню до таких громадян не слід застосовувати міри адміністративної відповідальності за неподання декларації у встановлений термін.

Органам державної податкової служби при проведенні річних перерахунків рекомендуємо в першу чергу проводити їх громадянам похилого віку, інвалідам і пенсіонерам, та надавати їм практичну допомогу в правильному заповненні декларацій.

У разі значної суми прибуткового податку, що підлягає поверненню з бюджету внаслідок річних перерахунків, податкові органи повинні зробити перепровірку даних зазначених сум у декларації громадян та у довідці ф.N 2.

Слід пам'ятати, що у зв'язку з набранням чинності з 20 вересня 1998 р. Указу Президента України від 10 липня 1998 р. N 762/98 "Про впорядкування справляння плати за вчинення нотаріальних дій" суми, одержувані громадянами в результаті відчуження майна, що належить їм за правом власності, не включатимуться до сукупного оподатковуваного доходу цих громадян, незалежно від того державним чи приватним нотаріусом посвідчено угоду про відчуження майна При наданні вказаної пільги не береться до уваги, що саме сплачено за нотаріальне посвідчення: державне мито чи плата за вчинення нотаріальних дій (лист ДПА України від 27.11.98 р. N 13968/10/17-0317-106)

Громадяни-суб'єкти підприємницької діяльності як ті,що мають, так і ті, що не мають основного місця роботи, подають до податкового органу декларації у терміни, передбачені пунктом 4 статті 14 Декрету. Річні перерахунки прибуткового податку податкові органи повинні зробити у 15-денний термін.

Громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснювали протягом року торговельну діяльність відповідно до Закону України "Про внесення змін до Декрету Кабінету Міністрів України "Про прибутковий податок з громадян" від 13 лютого 1998 р. N 129/98-ВР, за фіксованим розміром податку шляхом придбання патенту, подають до 1 лютого наступного року річну декларацію, але перерахунки за підсумками звітного року не провадяться.

У разі, якщо платник податку проводив діяльність з частковою сплатою протягом року прибуткового податку авансовими платежами, а решту - за фіксованим податком, і мав (чи не мав) доходи ще й за місцем основної роботи, річні перерахунки слід проводити лише за фактично відпрацьований період по авансових платежах.

Сума переплати податку за наслідками перерахунків прибуткового податку з сукупного оподатковуваного доходу за календарний рік підлягає поверненню платнику або ж зараховується за його письмовою заявою в рахунок майбутніх платежів не пізніше місяця після проведення розрахунку.

Донараховані суми прибуткового податку підлягають сплаті платниками у терміни, зазначені у платіжних повідомленнях, які мають бути надіслані (вручені) платникові не менше як за 15 днів до закінчення терміну сплати

Про результати проведення перерахунків юридичними особами та стану роботи по одержанню декларацій від громадян, які мали доходи не за місцем основної роботи, доповісти ДПА України до 01.03.99 р., а про завершення проведення перерахунків та про їх кінцеві результати просимо надати інформацію до 01.05.99 р.

Інформація надається за формою попередніх років, з пояснюючою запискою, в якій,зокрема, вказати якій кількості громадян і на яку суму фактично не повернуто прибуткового податку та причини його неповернення.

Заступник Голови Г.I.Бондаренко