Кого перевіряє КРУ?
У номері 19 журналу "Галицькі контракти" за травень 1998 року (третій зошит) опубліковано статтю А. єлісєєва "Якщо підприємство не одержувало бюджетних коштів, КРУ не має права застосовувати до нього фінансові санкції".
Не знаємо, з якої причини, проте один з кращих ваших спеціалістів допустив грубу неточність, оскільки не взяв до уваги рішення президії Вищого арбітражного суду України від 08.07.97 р., яким визнано неправильним тлумачення ст. 10 Закону України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні", яке було викладене в пункті 2 інформаційного листа Вищого арбітражного суду України від 10.06.96 р. N 01-8/207.
Таким чином, якщо ревізія (перевірка) законно проведена на об'єкті, який навіть не одержував бюджетних коштів (тобто за постановою прокурора, слідчого або іншим дорученням правоохоронного органу). КРУ має право вилучати на користь бюджету занижені платежі та застосовувати фінансові санкції.
На підставі вищезазначеного та відповідно до ст. 37 Закону України "Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні" просимо опублікувати у найближчому номері журналу "Галицькі контракти" спростування твердження А.єлісєєва.
Додаток: копія листа Вищого арбітражного суду України від 01.08.97 р. N 01-8/272 (про скасування пункту 2 інформаційного листа ВАС України від 10.06.96 р.N 01 - 8/207).
| 29.05.98 р. N 01-15м/2186 |
Перший заступник начальника управління Державної контрольно-ревізійної служби в Україні у Львівській області I.СТЕФАНЮК |
Закон України "Про арбітражний суд" (п.3 ст. 12) надає ВАСУ повноваження давати арбітражним судам роз'яснення з питань практики застосування законодавства України, яке регулює відносини в господарській сфері та порядок вирішення господарських спорів. Ці роз'яснення, зазначено в законі, є обов'язковими для суддів і учасників господарських правовідносин. Але хто саме У ВАСУ користується цими повноваженнями? Відповідно до статей 13 та 14 закону давати такі роз'яснення від свого імені не може ні голова ВАСУ, ні його заступники. Керівні роз'яснення дають пленум ВАСУ (п. 3 ст.16) та президія ВАСУ з наступним затвердженням на пленумі (п. 4 ст.18). Стаття 33 закону передбачає, що ВАСУ має друкований орган - це "Інформаційний вісник Вищого арбітражного суду". У ньому друкуються постанови пленуму ВАСУ про затвердження роз'яснень президії ВАСУ з питань практики застосування законодавства, роз'яснення президії ВАСУ, які, до речі, не завжди на день публікації затверджені постановами пленуму ВАСУ.
Підприємство звернулося в "ГК" із запитом: чи має право КРУ вилучати на користь бюджету занижені платежі та застосовувати фінансові санкції, якщо підприємство не отримує коштів з бюджету?
"ГК(N19/98,с.120), пославшись на ст. 8 Закону України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні", на ст.ст. 14 та 10 цього закону та ще й на лист ВАСУ N 01-8/207 від 10.06.96 р., відповіли: якщо підприємство не одержувало коштів з бюджету, КРУ не має права вилучати на користь бюджету занижені платежі та застосовувати фінансові санкції. Автор відповіді, Андрій єлісєєв, виклав зміст пункту другого інформаційного листа ВАСУ від 10.06.96 р. N 01-8/207. Виявилося, що п. 2 інформаційного листа ВАСУ від 10.06.96 р. N 01-8/207 "скасовано", про що перший заступник голови ВАСУ М.Гречковський повідомив арбітражні суди України (але не учасників господарських правовідносин) листом від 01.08.97 р. N 01-8/272.
Але справа не в тому - справа в юридичній силі інформаційного листа.
Ні постанова пленуму ВАСУ, ні рішення президії ВАСУ від 08.07.97 р. про скасування п. 2 інформаційного листа ВАСУ від 10.06.96 р. N 01-8/207 в інформаційному віснику не оприлюднені.
Звертаюся до Збірника роз'яснень Вищого арбітражного суду України під редакцією голови ВАСУ Д.Притики (Київ, 1998 р.) і в ньому не знаходжу не тільки рішення президії ВАСУ від 08.07.97 р. про скасування вищезгаданого пункту на яке посилаються в листі від 01.08.97 р. N 01-8/272, а й узагалі роз'яснення щодо контрольно-ревізійної служби такого, як, наприклад, "Про деякі питання практики вирішення спорів за участю податкових органів" від 12.05.95 р. N 02-5/451 із змінами і доповненнями, внесеними 18.08.95 р., 14.05.97 р., 18.11.97 р. N 02-5/443 та 18.11.97 р. N 02-5/445.
Отже, офіційного роз'яснення щодо застосування ст. 8 та ст. 10 Закону України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ВАСУ не давав, а відповідь на запитання, викладене в п.2 інформаційного листа від 10.06.96 р. N 01-8/207, по-перше, не є роз'ясненням ВАСУ по-друге, не була "скасована", "відмінена" або замінена іншою відповіддю.
Дозволю собі висловити свою точку зору на питання "Чи має право КРУ вилучати на користь бюджету занижені платежі та застосовувати фінансові санкції, якщо підприємство не отримує коштів з бюджету?":
по-перше, право "вилучати" на користь бюджету "занижені платежі" Законом України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні" не передбачено, принаймні щодо витрачання небюджетних коштів;
по-друге, п. 7 ст. 11 Закону України "Про Державну податкову службу в Україні " в редакції, яка існувала на день прийняття Закону України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні" (26.01.93 р.), втратив чинність, що мало б викликати втрату чинності і п. 10 ст.10 закону про контрольно-ревізійну службу;
по-третє, п.7 ст. 11 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" містить механізм його застосування (останні два абзаци пункту сьомого і пункт восьмий), а п. 10 ст. 10 закону про контрольно-ревізійну службу такого механізму не містить, і, отже, органи КРУ не можуть ані приймати рішення про застосування санкцій, ані стягувати у безспірному порядку.
Останнє. Якщо органи КРС, виконуючи завдання, передбачені ст. 2, і фікції, передбачені ст. 8 Закону України "Про Державну контрольно-ревізійну службу в Україні", встановлять факти порушень щодо витрачання бюджетних коштів, вони мають право діяти відповідно до п. 8 ст. 10, а саме:
стягувати у дохід держави кошти, одержані міністерствами, відомствами, державними комітетами, державними фондами, підприємствами, установами і організаціями за незаконними угодами, без встановлених законом підстав та з порушенням чинного законодавства.
В інших випадках, у разі встановлення фактів несплати, заниження (приховування) податків та інших обов'язкових платежів, матеріали перевірок мають бути передані органам податкової служби чи іншим органам стягнення, зазначеним у ст. 2 Декрету КМУ N 8-93 від 21.01.93 р., а в разі встановлення інших фактів правопорушень - іншим компетентним державним чи правоохоронним органам.
