ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
23.03.2018 N 1211/С/99-99-13-01-02-14/ІПК

Щодо деяких питань подання звітності і сплати військового збору та
єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування
фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність

Державна фіскальна служба України розглянула запит від 21.02.2018 р. (вх. ДФС N 2516/інше від 28.02.2018 р.) про отримання індивідуальної податкової консультації щодо деяких питань подання звітності і сплати військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування фізичними особами, які здійснюють незалежну професійну діяльність, і повідомляє.

Щодо сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) відповідь надається згідно норм законодавства, які діяли до 01.01.2018 року

Відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов’язаної зі збором та веденням обліку єдиного внеску, регулюються виключно Законом України від 08 липня 2010 року N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон N 2464).

Платниками єдиного внеску відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Закону N 2464 є особи, які провадять незалежну професійну діяльність.

Платники єдиного внеску зобов’язані своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (пункт 1 частини другої статті 6 Закону N 2464).

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 7 Закону N 2464 базою нарахування єдиного внеску для платників, зазначених, зокрема, у пункті 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) частини першої статті 4 цього Закону є сума доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць.

У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному році або окремому місяці звітного року, такий платник зобов'язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Під час особливого періоду, визначеного Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", призвані на військову службу під час мобілізації або залучені до виконання обов'язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, на весь строк їх військової служби звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених пунктом 2 статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", якщо вони не є роботодавцями (пункт 92 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону N 2464).

Отже, звільняються від сплати єдиного внеску лише особи, які призвані на військову службу під час мобілізації.

Щодо заповнення Декларації про майновий стан і доходи

Правовий порядок оподаткування доходів фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність в Україні, встановлюється ст. 178 Податкового кодексу України (далі - Кодекс).

Пунктом 178.4 ст. 178 Кодексу визначено, що фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, подають податкову декларацію за результатами звітного року відповідно до цього розділу у строки, передбачені для платників податку на доходи фізичних осіб.

Інструкцію щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 02.10.2015 р. N 859 (зі змінами), п. 3 р. II якої передбачено, що у податковій декларації та додатках зазначаються всі передбачені в них відомості (показники), крім випадків, прямо визначених у декларації та/або додатках.

Тобто, якщо у платника податків згідно з вимогами розділу IV Кодексу виникає обов’язок подання податкової декларації за результатами звітного (податкового) року, то відображенню підлягають всі доходи, отриманні таким платником протягом такого звітного (податкового) року.

Щодо врахування витрат на оренду та охорону офісу

Відповідно до пункту 178.3 статті 178 Кодексу оподатковуваним доходом вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності.

Згідно з Узагальнюючою податковою консультацією, затвердженою наказом ДПС України від 24.12.2012 р. N 1185, до витрат фізичної особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність приватного нотаріуса, можуть бути віднесені, зокрема, витрати на оренду робочого місця нотаріуса та витрати на охоронну сигналізацію, понесені під час здійснення діяльності такою особою.

Отже, суми коштів, сплачених за оренду робочого місця та охоронну сигналізацію у період, коли нотаріальну діяльність приватного нотаріуса було зупинено, не можуть бути враховані до витрат такого приватного нотаріуса.

Щодо сплати військового збору

Об’єктом оподаткування військовим збором є доходи, визначені статтею 163 Кодексу (підпункт 1.2 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу ).

Ставка військового збору становить 1,5 відс. об’єкта оподаткування, визначеного підпунктом 1.2 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу (підпункт 1.3 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу ).

Нарахування, утримання та сплата (перерахування) збору до бюджету здійснюються у порядку, встановленому статтею 168 Кодексу (підпункт 1.4 пункту 16-1 підрозділу 10 розділу XX Кодексу ).

Отже, військовий збір нараховується на суму чистого доходу, який розраховується як різниця між доходом і документально підтвердженими витратами, необхідними для провадження незалежної діяльності.

Відповідно до п. 52.2 ст. 52 ПКУ податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.