МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ
20.05.2014 N 1/9-256

Міністерство освіти і науки, молоді
та спорту Автономної Республіки Крим,
департаменти (управління) освіти і науки
обласних, Київської та Севастопольської
міських державних адміністрацій

Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту
дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування

До Міністерства освіти і науки надходять звернення випускників інтернатних закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, щодо незадовільної організації правового виховання, що ускладнює їхню соціалізацію після закінчення навчальних закладів.

У зв'язку з цим, місцевим органам управління освітою необхідно звернути увагу керівників шкіл-інтернатів різних типів на забезпечення правового виховання учнів цих закладів, з метою підготовки їх до самостійного життя в суспільстві.

Оскільки психолого-педагогічний та соціальний супровід випускників інтернатних закладів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, здійснюється місцевими службами у справах дітей, соціальними службами спільно з управліннями освітою, то необхідно відпрацювати механізм взаємодії цих органів та керівників інтернатних закладів, особливо з питань підготовки пакету документів, які повинен отримати випускник інтернатного закладу, який має статус сироти чи позбавленого батьківського піклування.

Перелік цих документів визначено Положенням про дитячі будинки і загальноосвітні школи-інтернати для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, затвердженим наказом МОНмолодьспорту та Мінсоцполітики від 10.09.2012 N 995/557, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20 вересня 2012 року за N 1629/2194.

При цьому обов’язково провести роз’яснювальну роботу з випускниками для чого потрібні ті, чи інші документи, як їх зберігати, як ними користуватися.

З метою підвищення рівня поінформованості випускників з питань діяльності державних установ (паспортний стіл, податкова інспекція, медична установа, центр зайнятості, військкомат та інші), в які їм необхідно буде звертатися після закінчення навчання в інтернатному закладі, керівники повинні планувати зустрічі з представниками цих установ.

Учні обов’язково повинні отримати інформацію про організацію балансу власних доходів та витрат, навчитися планувати свій бюджет.

Керівникам інтернатних закладів також необхідно забезпечити профорієнтаційну роботу з майбутніми випускниками. Це важливо для вибору дітьми навчального закладу для подальшого навчання. Тому необхідно спланувати зустрічі з людьми різних професій, представниками навчальних закладів різних типів. При виборі навчального закладу необхідно допомогти учневі оцінити свої можливості: успішність у школі-інтернаті, стан здоров’я, здібності та інтереси. Особливу увагу слід звертати на ринок праці, вияснити, яких спеціальностей бракує у тій місцевості, де проживатиме дитина, або взагалі в Україні, з метою подальшого її працевлаштування. Для цього адміністрації школи-інтернату необхідно налагодити співпрацю з центром зайнятості, який має надати учням безкоштовну інформацію з цих питань, та відповідними навчальними закладами, в які збираються вступати учні.

Обов’язково треба ознайомити випускників з їхніми правами під час навчання в професійно-технічних та інших навчальних закладах та в подальшому при працевлаштуванні.

Недопустима практика керівників інтернатних закладів щодо направлення значної кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, в професійно-технічні училища, без їхнього відома та бажання.

Не менш важливим є інформування випускників інтернатних закладів про Житловий кодекс, Закон України "Про житловий фонд соціального призначення", про їхні майнові та житлові питання.

Вихованці інтернатних закладів мають володіти інформацією про власну безпеку життєдіяльності та питаннями охорони власного здоров’я.

У кожному інтернатному закладі повинні бути інформаційні стенди з адресами та телефонами усіх служб та органів виконавчої влади, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та інших служб, до яких може звернутися дитина у разі порушення її прав та свобод.

Заступник Міністра - керівник апарату О.С. Дніпров