Документ втратив чиннiсть!

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ I НАУКИ УКРАЇНИ

Затверджено
Наказ Міністерства освіти
і науки України
24.12.2003 N 8
47

(у редакції наказу
Міністерства освіти і науки,
молоді та спорту України
від 29.11.2011 N 1377)

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
19 січня 2004 р. за N 75/8674

(Умови скасовано на підставі Розпорядження Кабінету Міністрів України N 169-р від 10 березня 2017 р.)

Ліцензійні умови
надання освітніх послуг у сфері
вищої освіти

( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту
N 1377 від 29.11.2011 )

I. Загальні положення

1.1. Ці Ліцензійні умови розроблені відповідно до Законів України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" ( 1775-14 ), "Про вищу освіту" ( 2984-14 ), постанови Кабінету Міністрів України від 08.08.2007 N 1019 "Про ліцензування діяльності з надання освітніх послуг".

1.2. Ці Ліцензійні умови визначають загальні вимоги та мінімальні нормативи забезпечення навчальних закладів науково-педагогічними та педагогічними кадрами, матеріально-технічною, навчально-методичною та інформаційною базою.

II. Нормативи та вимоги

2.1. Нормативи для підготовки фахівців
з вищою освітою відповідних
освітньо-кваліфікаційних рівнів
(денна форма навчання):

---------------------------------------------------------------------
|Назва показника (нормативу)| Значення показника (нормативу) за |
| | освітньо-кваліфікаційними рівнями |
| |---------------------------------------|
| | Молодший |Бакалавр|Спеціаліст|Магістр |
| |спеціаліст| | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
|-------------------------------------------------------------------|
| 1. Загальні вимоги |
|-------------------------------------------------------------------|
|1.1. Концепція діяльності | + | + | + | + |
|за заявленим напрямом | | | | |
|(спеціальністю), погоджена | | | | |
|з Радою міністрів | | | | |
|Автономної Республіки Крим,| | | | |
|обласною, Київською, | | | | |
|Севастопольською міськими | | | | |
|державними адміністраціями | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|1.2. Заявлений ліцензований| | | | |
|обсяг (денна форма | | | | |
|навчання/заочна форма | | | | |
|навчання) | | | | |
|-------------------------------------------------------------------|

|2. Кадрове забезпечення підготовки фахівців заявленої спеціальності|
|-------------------------------------------------------------------|
|2.1. Частка науково- | - | 75 | 85 | 95 |
|педагогічних працівників з | | | | |
|науковими ступенями та | | | | |
|вченими званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин соціально- | | | | |
|гуманітарного циклу | | | | |
|дисциплін навчального плану| | | | |
|спеціальності (% від | | | | |
|кількості годин) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|у тому числі які працюють у| | 50 | 50 | 50 |
|даному навчальному закладі | | | | |
|за основним місцем роботи | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|2.2. Частка науково- | - | 75 | 85 | 95 |
|педагогічних працівників з | | | | |
|науковими ступенями та | | | | |
|вченими званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин | | | | |
|фундаментального циклу | | | | |
|дисциплін навчального плану| | | | |
|спеціальності | | | | |
|(% від кількості годин) (за| | | | |
|винятком військових | | | | |
|навчальних дисциплін) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|у тому числі які працюють у| | 50 | 50 | 50 |
|даному навчальному закладі | | | | |
|за основним місцем роботи | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|

|з них:                     |          |   10   |    20,   |  40,   |
|докторів наук або | | | але не | але не |
|професорів (при розрахунку | | |менше ніж | менше |
|частки докторів наук або | | | 1 доктор | ніж |
|професорів дозволяється | | | наук або |1 доктор|
|прирівнювати двох | | | професор |наук або|
|кандидатів наук, доцентів, | | |на 25 осіб|професор|
|які мають стаж | | | ліцензо- | на |
|безперервної науково- | | | ваного |25 осіб |
|педагогічної роботи в | | | обсягу |ліцензо-|
|даному навчальному закладі | | | | ваного |
|не менше 10 років, а також | | | | обсягу |
|є авторами (співавторами) | | | | |
|підручників, навчальних | | | | |
|посібників з грифом | | | | |
|Міністерства освіти і | | | | |
|науки, молоді та спорту | | | | |
|України або монографій, до | | | | |
|одного доктора наук або | | | | |
|професора) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|2.3. Частка науково- | - | 75 | 85 | 95 |
|педагогічних працівників з | | | | |
|науковими ступенями та | | | | |
|вченими званнями, які | | | | |
|забезпечують викладання | | | | |
|лекційних годин фахових | | | | |
|дисциплін навчального плану| | | | |
|спеціальності (% від | | | | |
|кількості годин) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|у тому числі які працюють у| | 50 | 50 | 50 |
|даному навчальному закладі | | | | |
|за основним місцем роботи | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|

|з них:                     |          |   10   |    20,   |  40,   |
|докторів наук або | | | але не | але не |
|професорів (при розрахунку | | |менше ніж | менше |
|частки докторів наук або | | | 1 доктор | ніж |
|професорів дозволяється | | | наук або |1 доктор|
|прирівнювати двох | | | професор |наук або|
|кандидатів наук, доцентів, | | |на 25 осіб|професор|
|які мають стаж | | | ліцензо- | на |
|безперервної науково- | | | ваного |25 осіб |
|педагогічної роботи в | | | обсягу |ліцензо-|
|даному навчальному закладі | | | | ваного |
|не менше 10 років, а також | | | | обсягу |
|є авторами (співавторами) | | | | |
|підручників, навчальних | | | | |
|посібників з грифом | | | | |
|Міністерства освіти і | | | | |
|науки, молоді та спорту | | | | |
|України або монографій, до | | | | |
|одного доктора наук або | | | | |
|професора) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|2.4. Частка педагогічних | 25 | - | - | - |
|працівників вищої | | | | |
|категорії, які викладають | | | | |
|лекційні години дисциплін | | | | |
|навчального плану | | | | |
|спеціальності та працюють у| | | | |
|даному навчальному закладі | | | | |
|за основним місцем роботи | | | | |
|(% від кількості годин для | | | | |
|кожного циклу дисциплін | | | | |
|навчального плану) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|2.5. Наявність кафедри | + | + | + | + |
|(циклової комісії) з | | | | |
|фундаментальної підготовки | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|2.6. Наявність кафедри зі | - | + | + | + |
|спеціальної (фахової) | | | | |
|підготовки, яку очолює | | | | |
|фахівець відповідної | | | | |
|науково-педагогічної | | | | |
|спеціальності: | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|доктор наук або професор | | | | + |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|

|кандидат наук, доцент      |          |        |    +     |        |
|-------------------------------------------------------------------|
| 3. Матеріально-технічна база |
|-------------------------------------------------------------------|
|3.1. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|лабораторіями, полігонами, | | | | |
|обладнанням, | | | | |
|устаткуванням, необхідними | | | | |
|для виконання навчальних | | | | |
|програм (у % від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.2. Забезпеченість | 70 | 70 | 70 | 70 |
|студентів гуртожитком (у % | | | | |
|від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.3. Кількість робочих | 6 | 12 | 12 | 12 |
|комп'ютерних місць на | | | | |
|100 студентів (крім | | | | |
|спеціальностей, які | | | | |
|належать до галузей знань | | | | |
|0102 "Фізичне виховання, | | | | |
|спорт і здоров'я людини" і | | | | |
|0202 "Мистецтво", крім | | | | |
|спеціальності "Дизайн") | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.4. Кількість робочих | 3 | 6 | 6 | 6 |
|комп'ютерних місць на | | | | |
|100 студентів (для | | | | |
|спеціальностей, які | | | | |
|належать до галузей знань | | | | |
|0102 "Фізичне виховання, | | | | |
|спорт і здоров'я людини" і | | | | |
|0202 "Мистецтво", крім | | | | |
|спеціальності "Дизайн") | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.5. Наявність пунктів | + | + | + | + |
|харчування | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.6. Наявність спортивного | + | + | + | + |
|залу | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.7. Наявність стадіону або| + | + | + | + |
|спортивного майданчика | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|3.8. Наявність медичного | + | + | + | + |
|пункту | | | | |
|-------------------------------------------------------------------|

|                4. Навчально-методичне забезпечення                |
|-------------------------------------------------------------------|
|4.1 Наявність освітньо- | + | + | + | + |
|кваліфікаційної | | | | |
|характеристики фахівця (у | | | | |
|тому числі варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.2. Наявність освітньо- | + | + | + | + |
|професійної програми | | | | |
|підготовки фахівця (у тому | | | | |
|числі варіативної | | | | |
|компоненти) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.3. Наявність навчального | + | + | + | + |
|плану, затвердженого в | | | | |
|установленому порядку | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.4. Наявність навчально- | | | | |
|методичного забезпечення | | | | |
|для кожної навчальної | | | | |
|дисципліни навчального | | | | |
|плану (% від потреби): | | | | |
|4.4.1. Навчальних і робочих| 100 | 100 | 100 | 100 |
|навчальних програм | | | | |
|дисциплін | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.4.2. Планів семінарських,| 100 | 100 | 100 | 100 |
|практичних занять, завдань | | | | |
|для лабораторних робіт (% | | | | |
|від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.4.3. Методичних вказівок | 100 | 100 | 100 | 100 |
|і тематик контрольних, | | | | |
|курсових робіт (проектів) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|

|4.5. Наявність пакетів     |    100   |  100   |    100   |  100   |
|контрольних завдань для | | | | |
|перевірки знань з дисциплін| | | | |
|соціально-гуманітарної, | | | | |
|фундаментальної та фахової | | | | |
|підготовки (% від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.6. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|програмами всіх видів | | | | |
|практик (% від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.7. Наявність методичних | + | + | + | + |
|указівок щодо виконання | | | | |
|дипломних робіт (проектів),| | | | |
|державних екзаменів | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.8. Дидактичне | 100 | 100 | 100 | 100 |
|забезпечення самостійної | | | | |
|роботи студентів (у тому | | | | |
|числі з використанням | | | | |
|інформаційних технологій) | | | | |
|(% від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|4.9. Наявність критеріїв | + | + | + | + |
|оцінювання знань і вмінь | | | | |
|студентів | | | | |
|-------------------------------------------------------------------|
| 5. Інформаційне забезпечення |
|-------------------------------------------------------------------|
|5.1. Забезпеченість | 100 | 100 | 100 | 100 |
|студентів підручниками, | | | | |
|навчальними посібниками, | | | | |
|наявними у власній | | | | |
|бібліотеці (% від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|5.2. Співвідношення | 3 | 5 | 5 | 5 |
|посадкових місць у власних | | | | |
|читальних залах до | | | | |
|загальної чисельності | | | | |
|студентів (% від потреби) | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|5.3. Забезпеченість | 3 | 4 | 4 | 8 |
|читальних залів фаховими | | | | |
|періодичними виданнями | | | | |
|---------------------------+----------+--------+----------+--------|
|5.4. Можливість доступу | | | | |
|викладачів і студентів до | | | | |
|Інтернету як джерела | | | | |
|інформації: | | | | |
|наявність обладнаних | + | + | + | + |
|лабораторій | | | | |
|наявність каналів доступу | + | + | + | + |
---------------------------------------------------------------------

2.2. Вимоги для підготовки фахівців з вищою освітою відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів:

2.2.1. Кадрове, матеріально-технічне, навчально-методичне та інформаційне забезпечення навчального закладу відповідно до встановлених цими Ліцензійними умовами нормативів на час ліцензування повинно бути достатнім на весь строк навчання за відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем.

2.2.2. Забезпечення навчальною літературою вважається 100% за наявності одного підручника (посібника) за списком літератури, рекомендованим робочою програмою дисципліни, на трьох студентів.

2.2.3. Наявні приміщення (навчальні, навчально-виробничі, побутові, спортивні тощо) повинні відповідати санітарним нормам і правилам, державним будівельним нормам України ДБН В2.2-3-97 "Будинки та споруди навчальних закладів", затвердженим наказом Деркоммістобудування України від 27.06.96 N 117.

2.2.4. Для вищих навчальних закладів II-IV рівнів акредитації кількість лекційних годин на одного викладача не може перевищувати 250 на рік при загальній кількості дисциплін не більше 5.

2.2.5. Відповідність науково-педагогічної спеціальності викладача визначається його спеціальністю за дипломом про освіту, науковою спеціальністю, науковим ступенем, ученим званням або проходженням науково-педагогічного стажування чи підвищення кваліфікації з відповідної дисципліни тривалістю не менше 6 місяців.

2.2.6. При розрахунку частки науково-педагогічних працівників з науковими ступенями та вченими званнями, які забезпечують викладання лекційних годин дисциплін навчального плану за напрямами підготовки і спеціальностями галузей знань 0102 "Фізичне виховання, спорт і здоров'я людини" і 0202 "Мистецтво", звання "народний артист", "народний художник", "заслужений тренер" прирівнюються до вченого звання професора, "заслужений артист", "заслужений художник" - до вченого звання доцента.

2.2.7. Кваліфікаційні вимоги до педагогічних, науково-педагогічних та керівних працівників визначаються Законами України та нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України.

2.2.8. За наявності в навчальному закладі заочної форми навчання матеріально-технічне забезпечення розраховується з коефіцієнтом 0,2 відносно нормативів для денної форми навчання. Методичне забезпечення повинно бути 100% з розрахунку один комплект методичних матеріалів з кожної дисципліни на одного студента.

2.2.9. За наявності в навчальному закладі відокремленого підрозділу, що надаватиме освітні послуги, для нього застосовуються нормативи для підготовки фахівців з вищою освітою відповідних освітньо-кваліфікаційних рівнів, визначені пунктом 2.1. цього розділу.

III. Інші вимоги

3.1. Додатковими вимогами до навчальних закладів, що здійснюють навчання іноземців, є:

наявність правової бази, що регламентує в'їзд іноземців в Україну з метою навчання, їх перебування в Україні та виїзд на батьківщину;

наявність системи набору на навчання іноземців (офіційні угоди з іноземними партнерами тощо);

наявність паспортно-візової служби для обслуговування іноземців (допускається обслуговування на підставі договорів);

наявність системи медичного обслуговування іноземців, страхування їх здоров'я;

наявність облаштованих гуртожитків для проживання іноземців та служби безпеки.

3.2. Для надання освітніх послуг з післядипломної освіти забезпечення повинно бути не меншим, ніж для підготовки за відповідним освітньо-кваліфікаційним рівнем, за винятком вимог до кадрового забезпечення при наданні освітніх послуг з розширення профілю (підвищення кваліфікації) та спеціалізації, де викладати можуть провідні фахівці галузі, а також працівники органів виконавчої влади.

3.3. Надання освітніх послуг з підготовки до вступу у вищі навчальні заклади здійснюється згідно з ліцензійними умовами надання освітніх послуг у сфері загальної середньої (позашкільної) освіти.

3.4. Навчальні заклади, що отримали ліцензію на надання освітніх послуг, зобов'язані:

забезпечувати дотримання вимог законів України та постанов Кабінету Міністрів України в галузі освіти, нормативно-правових актів Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України;

виконувати ці Ліцензійні умови;

провадити діяльність відповідно до заявлених під час ліцензування навчальних планів і освітніх програм, установлених обсягів прийому на навчання;

надавати особам, які вступають до навчального закладу (у тому числі шляхом реклами), достовірну інформацію про умови приймання, плату за навчання, зміст і форму документів, які видаються після його закінчення;

забезпечити подання електронних даних та відомостей про діяльність навчального закладу, його відокремленого підрозділу з питань, що визначені цими Ліцензійними умовами, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти;

за умови затвердження нових галузевих стандартів вищої освіти перейти з навчального року, наступного за роком затвердження стандартів, на підготовку фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів за відповідними навчальними планами і програмами.

( Ліцензійні умови в редакції Наказу Міністерства освіти і науки, молоді та спорту N 1377 від 29.11.2011 )

Начальник управління
ліцензування, акредитації та нострифікації В.I.Домніч