НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ПИТАНЬ РЕГУЛЮВАННЯ ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ
03.02.2011 N 44

Про схвалення проекту Змін
до Правил взаємоз'єднання телекомунікаційних
мереж загального користування

Відповідно до статей 18, 57-61 Закону України "Про телекомунікації" ( 1280-15 ) Національна комісія з питань регулювання зв'язку України ВИРІШИЛА:

1. Схвалити проект Змін до Правил взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж загального користування, затверджених рішенням НКРЗ від 08.12.2005 N 155 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.01.2006 за N 71/11945 (зі змінами), доопрацьований з урахуванням вимог Закону України від 02.12.2010 N 2751-VI "Про внесення змін до Закону України "Про телекомунікації" щодо ринку телекомунікаційних послуг пропуску трафіка", що додається.

2. Департаменту телекомунікацій подати проект Змін до Правил взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж загального користування на погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади.

3. Департаменту забезпечення діяльності оприлюднити рішення на веб-сайті НКРЗ та опублікувати у журналі "Бюлетень Національної комісії з питань регулювання зв'язку України" (офіційне видання).

Голова В.Олійник

Правила
взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж
загального користування
(в новій редакції)

1. Загальні положення

1.1. Ці Правила, розроблені відповідно до Закону України "Про телекомунікації" ( 1280-15 ) (далі - Закон), Положення про Національну комісію з питань регулювання зв'язку України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 N 971, визначають:

порядок взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж (далі - взаємоз'єднання) - порядок установлення фізичного та/або логічного взаємоз'єднання між різними телекомунікаційними мережами з метою забезпечення можливості споживачам отримувати телекомунікаційні послуги в телекомунікаційних мережах загального користування.

1.2. Ці Правила регулюють відносини операторів телекомунікацій, які мають намір взаємоз'єднати свої мережі з телекомунікаційною мережею загального користування України (далі - ТМЗК), і операторів телекомунікацій, мережі яких функціонують у складі ТМЗК, незалежно від технологій, які застосовуються для передавання інформації.

1.3. Вимоги до порядку взаємоз'єднання мереж, які функціонують у складі ТМЗК за різними технологіями, установлюються відповідно до законодавства.

1.4. Дія цих Правил не поширюється на взаємоз'єднання з відомчими мережами.

1.5. Контроль за виконанням вимог цих Правил здійснюють Національна комісія з питань регулювання зв'язку України (далі - НКРЗ) та Державна інспекція зв'язку (далі - ДІЗ).

1.6. На письмову вимогу НКРЗ оператори телекомунікацій зобов'язані протягом 5 робочих днів надавати копії документів, які містять інформацію про умови взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж.

2. Визначення термінів

2.1. У цих Правилах терміни вживаються у таких значеннях:

вилучення пропозиції про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж - виключення пропозиції постачальника з каталогу, у зв'язку з повним використанням ресурсів телекомунікаційної мережі постачальника, що передбачалися для організації точки (точок) взаємоз'єднання;

договір про взаємоз'єднання - це двосторонній правочин між операторами телекомунікацій, предметом якого є технічні, організаційні та економічні умови взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж операторів, у тому числі порядок взаєморозрахунків та розрахункові такси за доступ до телекомунікаційних мереж;

договір щодо розвитку телекомунікаційних мереж - це двосторонній правочин між постачальником та замовником взаємоз'єднання, предметом якого є створення точок взаємоз'єднання та яким визначається сума і строк унесення коштів, що спрямовуються на фінансування створення точок взаємоз'єднання, а також строк, обов'язки та відповідальність постачальника щодо створення точок взаємоз'єднання;

замовник взаємоз'єднання (замовник) - оператор телекомунікацій, який звертається до іншого оператора з запитом щодо можливості укладання договору про взаємоз'єднання та/або договору розвитку телекомунікаційних мереж;

запит щодо можливості укладання договору про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж або договору щодо розвитку телекомунікаційних мереж - письмове звернення замовника до постачальника про отримання заявленого та/або незаявленого взаємоз'єднання з визначенням бажаних організаційних та технічних умов взаємоз'єднання;

заявлене взаємоз'єднання - взаємоз'єднання, яке оприлюднене у каталозі пропозицій щодо взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж;

зміна призначення взаємоз'єднання - зміна застосування телекомунікаційної мережі замовником та/або постачальником взаємоз'єднання для надання телекомунікаційних послуг у зв'язку зі зміною виду діяльності у сфері телекомунікацій, зміною власника та/або технології побудови телекомунікаційної мережі, та/або переоформлення задіяного та наданого споживачам номерного ресурсу на підставі відповідного рішення НКРЗ;

каталог пропозицій щодо взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж - перелік існуючих вільних точок взаємоз'єднання з визначеними організаційними, економічними та технічними умовами взаємоз'єднання (далі - каталог);

логічне взаємоз'єднання - з'єднання технічних засобів замовника та постачальника безпосередньо або через мережі третіх операторів за допомогою мережі передачі даних з комутацією пакетів з використанням ІР-протоколу;

мережа передачі даних з комутацією пакетів з використанням ІР-протоколу (IP-мережа) - комплекс технічних засобів телекомунікацій та споруд, призначених для маршрутизації, комутації, передавання та/або приймання даних, перетворених в пакети по радіо, проводових, оптичних чи інших електромагнітних системах між кінцевим обладнанням із застосуванням міжмережевого IP-протоколу;

незаявлене взаємоз'єднання - взаємоз'єднання, яке створено постачальником після затвердження каталогу шляхом будівництва, розвитку та/або модернізації, та/або переконфігурації власної мережі;

обґрунтована відмова у взаємоз'єднанні - письмова відповідь постачальника на запит замовника, у якій змістовно викладені причини відмови згідно з Правилами;

постачальник взаємоз'єднання (постачальник) - оператор телекомунікацій, який надає пропозицію про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж;

пропозиція про взаємоз'єднання - письмове звернення постачальника у встановленому порядку, яке містить організаційні, технічні і економічні умови взаємоз'єднання у певній адміністративно-територіальній одиниці країни (далі - пропозиція);

пропускна здатність точки взаємоз'єднання - показник який характеризується кількістю каналів стандартного потоку Е1 або відповідною швидкістю передачі інформації при застосуванні технології комутації пакетів, які використовуються для з'єднання телекомунікаційних мереж замовника та постачальника;

розірвання взаємоз'єднання - припинення взаємного обміну, трафіком або ліквідація (скасування) логічного та/або фізичного з'єднання мереж операторів телекомунікацій;

сторони взаємоз'єднання - замовник та постачальник взаємоз'єднання;

технічна можливість для здійснення взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж - наявність ресурсів телекомунікаційних мереж та технічних засобів телекомунікацій постачальника для взаємоз'єднання з мережею замовника;

точка взаємоз'єднання - місце з'єднання між технічними засобами сторін взаємоз'єднання призначена для взаємного обміну трафіком та пропуску трафіку від/до мереж інших операторів згідно умов договору;

фізичне взаємоз'єднання - місце безпосереднього з'єднання між технічними засобами замовника та постачальника.

2.2. Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у статті 1 Закону України "Про телекомунікації" ( 1280-15 ).

3. Вимоги до операторів телекомунікацій при взаємоз'єднанні

3.1. Взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж операторів створюється у визначених точках взаємоз'єднання, місце розташування яких, технічні характеристики та порядок експлуатації визначаються договорами про взаємоз'єднання.

3.2. Операторам телекомунікацій забороняється створювати взаємоз'єднання якщо:

3.2.1 Це веде до порушення будь-якою із сторін взаємоз'єднання ліцензійних умов діяльності у сфері телекомунікацій або встановленого порядку пропуску та маршрутизації трафіку.

3.2.2. Одна із сторін взаємоз'єднання не внесена до реєстру НКРЗ згідно з вимогами частини першої статті 42 Закону ( 1280-15 ) (далі - реєстр НКРЗ) та/або здійснює діяльність без ліцензії.

3.2.3. В однієї із сторін взаємоз'єднання відсутній чинний дозвіл на використання номерного ресурсу.

3.3. Організаційні вимоги до сторін взаємоз'єднання:

3.3.1. Постачальник зобов'язаний надавати замовнику можливість створення взаємоз'єднання зі своєю мережею у всіх технічно можливих місцях (за винятком, коли це суперечить законодавству) з пропускною здатністю, достатньою для надання телекомунікаційних послуг, та з використанням різних технологій, уключаючи технології комутації пакетів.

3.3.2. Сторони взаємоз'єднання зобов'язані:

забезпечити уповноваженим представникам сторін доступ до технічних засобів телекомунікацій;

запобігати порушенню прав та створенню перешкод діяльності інших операторів телекомунікацій;

надавати одна одній вичерпну інформацію, яка необхідна для прийняття рішень щодо укладання договорів про взаємоз'єднання, виконання проектних робіт, експлуатації точок взаємоз'єднання тощо;

не розголошувати, не передавати третій стороні та не використовувати для отримання переваг в конкуренції будь-яку інформацію одна про одну, яка отримана при взаємоз'єднанні, за винятком випадків, передбачених законодавством;

здійснювати пропуск та маршрутизацію трафіку між власними мережами, види якого передбачені умовами договору про взаємоз'єднання;

використовувати номерний ресурс визначений відповідними дозволами НКРЗ.

3.3.3. Сторонам взаємоз'єднання забороняється:

примушувати одна одну, передавати на свій баланс технічні засоби іншої сторони;

в односторонньому порядку розривати взаємоз'єднання крім випадків, передбачених умовами договору про взаємоз'єднання, або згідно з рішенням НКРЗ, прийнятим відповідно до Закону ( 1280-15 );

ухилятися від участі у переговорах щодо спірних питань, які виникли в ході укладання або виконання договорів про взаємоз'єднання.

3.4. Сторони взаємоз'єднання повинні забезпечити виконання наступних технічних вимог:

3.4.1. Сумісність систем сигналізації та синхронізації мереж, що взаємоз'єднуються. Забезпечення прозорого перенесення інформації повідомлень СКС-7 при взаємодії мереж з різними технологіями. Відповідність галузевим стандартам типів та характеристик інтерфейсів точок взаємоз'єднання.

3.4.2. Відповідність номерного ресурсу сторін взаємоз'єднання структурі номерного ресурсу ТМЗК.

3.4.3. Сталість функціонування, цілісність та доступність мереж сторін мають бути на рівні, не нижчому від встановленого нормативно-технічними документами у сфері телекомунікацій.

3.4.4. Наявність документів про підтвердження відповідності технічних засобів сторін вимогам нормативних документів у сфері телекомунікацій.

3.4.5. Ведення обліку послуг що надаються через точки взаємоз'єднання та проведення обміну достовірними, повними та актуальними даними обліку.

3.4.6. Відповідність порядку пропуску та маршрутизації трафіку через точку взаємоз'єднання вимогам діючих нормативно-правових актів у сфері телекомунікацій.

3.4.7. Забезпечення споживачів безперешкодним доступом до служб екстреного виклику та мовних інформаційних послуг відповідно до вимог чинного законодавства.

3.4.8. Забезпечення якості телекомунікаційних послуг на рівні, не нижчому від встановленого нормативно-технічними документами у сфері телекомунікацій.

3.4.9. Забезпечення захисту персональних та інших даних, які передаються, обробляються та зберігаються технічними засобами телекомунікацій, згідно з вимогами законодавства України та нормативно-технічних документів у сфері телекомунікацій.

3.4.10. Виключення можливості створення перешкод сталому функціонуванню мереж інших операторів телекомунікацій.

3.4.11. Унеможливлення створення загроз навколишньому природному середовищу, життю, здоров'ю та безпеці людей.

3.4.12. Відповідність утвореного взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж розробленим та погодженим проектним рішенням, нормативно-правовим актам та нормативним документам у сфері телекомунікацій.

При цьому в процесі погодження робочого проекту висування будь-яких нових зауважень до положень, що вже розглядались, при повторному розгляді, окрім наданих раніше, не допускається.

3.4.13. Забезпечення можливості проведення органами, уповноваженими здійснювати державний нагляд за ринком телекомунікацій, технічних вимірювань параметрів телекомунікаційних мереж.

3.5. Сторони взаємоз'єднання повинні виконувати наступні економічні вимоги:

3.5.1. Сторонам взаємоз'єднання забороняється обмежувати одна одну у праві вільного вибору виробника або постачальника технічних засобів телекомунікацій точок взаємоз'єднання, крім випадків, коли це обумовлено виконанням вимог нормативно-правових актів та нормативно-технічних документів у сфері телекомунікацій.

3.5.2. Витрати на взаємоз'єднання мають бути достатньо деталізовані, поділені на компоненти і розраховуватися окремо за кожною компонентою, яка є необхідною для цього взаємоз'єднання.

3.5.3. Замовник не повинен сплачувати за послуги та технічні засоби телекомунікацій, які йому не потрібні для забезпечення взаємоз'єднання.

3.5.4. У разі зміни призначення існуючого взаємоз'єднання укладається договір про взаємоз'єднання з замовником. Організаційні, технічні та економічні умови взаємоз'єднання вважаються такими, що були виконані при попередньому взаємоз'єднанні.

Якщо зміна призначення існуючого попереднього взаємоз'єднання веде до зміни організаційних та/або технічних умов взаємоз'єднання шляхом розширення існуючого взаємоз'єднання, то замовник повинен платити тільки за розширення взаємоз'єднання.

3.5.5. Плата замовником постачальнику за взаємоз'єднання їхніх мереж здійснюється одноразово.

3.5.6. Будівництво, реконструкція та модернізація мереж, що функціонують в режимі взаємоз'єднання, здійснюється за власні кошти кожної сторони взаємоз'єднання.

3.5.7. Сторони взаємоз'єднання повинні здійснювати розрахунки за спільне використання ресурсів мереж з урахуванням участі кожного з них у процесі функціонування взаємоз'єднання.

При цьому кожна із сторін взаємоз'єднання після початку обміну трафіком стає одночасно постачальником вихідного та споживачем вхідного трафіку.

3.5.8. Вартість робіт із взаємоз'єднання мереж постачальника та замовника в межах певної адміністративно-територіальної одиниці (населеного пункту) повинна бути розрахована, на основі собівартості взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж.

3.5.9. Вартість робіт із взаємоз'єднання, яка пропонується замовникам у договорі про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж не може перевищувати вартості яка затверджена НКРЗ в каталозі пропозицій на взаємоз'єднання.

3.5.10. Вартість створення точок взаємоз'єднання постачальником, яка зазначається у договорах щодо розвитку телекомунікаційних мереж, не може перевищувати вартість, зазначену в каталозі пропозицій для точок взаємоз'єднання в даній зоні нумерації.

3.5.11. Створення точок взаємоз'єднання оператором, який надає до НКРЗ пропозиції до каталогу пропозицій щодо взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж здійснюється згідно з планом капітального будівництва або планом розвитку телекомунікаційної мережі з урахуванням попиту на взаємоз'єднання.

3.5.12. Оператори, які займають монопольне (домінуюче) становище та/або оператори з істотною ринковою перевагою на відповідних ринках телекомунікацій щорічно до 1 березня надають до НКРЗ перелік та характеристики точок взаємоз'єднання, які плануються для створення згідно з планом будівництва (розвитку) мереж цього оператора.

3.6. Взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж вважається встановленим після виконання операторами організаційних, технічних та економічних вимог договору про взаємоз'єднання, проведення комплексних випробувань щодо готовності мереж до функціонування та затвердження сторонами взаємоз'єднання відповідного акта виконаних робіт зі встановлення взаємоз'єднання.

3.7. Взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж повинно дозволяти сторонам взаємоз'єднання здійснювати безперешкодний пропуск трафіку "з кінця в кінець" телекомунікаційної мережі загального користування з метою забезпечення можливості споживачам безпосередньо або опосередковано обмінюватись інформацією.

4. Порядок подання пропозицій про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж

4.1. Каталог пропозицій формується на основі пропозицій про взаємоз'єднання, які надаються постачальником і публікується у бюлетені НКРЗ та/або розміщується на веб-сайті НКРЗ.

4.2. Періодичність видання каталогу пропозицій про взаємоз'єднання визначається НКРЗ, але не менше, ніж раз на рік.

4.3. Постачальник заявленого взаємоз'єднання зобов'язаний надавати взаємоз'єднання усім замовникам на умовах, оприлюднених ним у каталозі пропозицій, і не повинен відмовляти у взаємоз'єднанні, крім випадків, передбачених Правилами.

4.4. Пропозиція про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж загального користування (додаток 1) подається до НКРЗ особисто уповноваженим представником оператора телекомунікацій або рекомендованим листом з копією у електронному вигляді.

4.5. Відповідальність за зміст поданої пропозиції про взаємоз'єднання несе оператор телекомунікацій.

4.6. Після отримання пропозиції про взаємоз'єднання НКРЗ протягом 20 робочих днів здійснює перевірку змісту і форми пропозиції на відповідність вимогам законодавства.

4.7. За результатами перевірки НКРЗ має право прийняти або відмовити в прийнятті пропозиції про взаємоз'єднання і протягом 20 робочих днів письмово повідомити оператора телекомунікацій про це. Підставами для відмови є: невідповідність пропозицій установленій формі, надання пропозиції не у повному обсязі.

4.8. У разі відмови НКРЗ у прийнятті пропозиції постачальник протягом 15 календарних днів з урахуванням отриманих зауважень має право подати пропозицію до каталогу повторно.

4.9. Після розгляду та прийняття пропозиції вона включається до каталогу, який затверджується рішенням НКРЗ. Розміщення пропозицій про взаємоз'єднання на веб-сайті НКРЗ є достатньою підставою постачальнику для укладання договорів про взаємоз'єднання власної мережі з мережею замовника.

4.10. Постачальник повинен не пізніше ніж через 5 робочих днів письмово звернутися до НКРЗ щодо вилучення пропозиції про взаємоз'єднання з каталогу пропозицій у разі повного, підтвердженого відповідними повідомленнями, вичерпання вільних ресурсів телекомунікаційних мереж та технічних засобів телекомунікацій його мережі.

4.11. Інформація про вилучення пропозиції щодо заявленого взаємоз'єднання впродовж 5 календарних днів з моменту отримання повідомлення від постачальника розміщується на веб-сайті НКРЗ та публікується у черговому бюлетені НКРЗ.

5. Порядок підготовки та укладання договорів про взаємоз'єднання
телекомунікаційних мереж. Обов'язкові вимоги до договорів.

5.1. Укладання договорів про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж може відбуватися за ініціативою будь якого оператора телекомунікацій.

5.2. Для укладання договору про взаємоз'єднання замовник направляє постачальнику письмовий запит щодо можливості укладання договору про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж (далі - запит), в якому вказує:

5.2.1. Номер пропозиції в каталозі пропозицій для отримання заявленого взаємоз'єднання або бажане місце розташування точки взаємоз'єднання для отримання незаявленого взаємоз'єднання;

5.2.2. Перелік телекомунікаційних послуг, які замовник планує надавати за допомогою взаємоз'єднання;

5.2.3. Опис технічних параметрів точки взаємоз'єднання.

5.3. До запиту додаються підписані керівником замовника та завірені печаткою наступні документи:

5.3.1. Копія повідомлення про включення замовника в реєстр НКРЗ.

5.3.2. Копії ліцензій на види діяльності, у разі, якщо послуги які планується надавати з використанням взаємоз'єднання підлягають ліцензуванню.

5.3.3. Копії дозволів на використання номерного ресурсу який передбачається задіяти при взаємоз'єднанні.

5.4. У ході розгляду запиту:

5.4.1. Постачальник протягом 5 робочих днів після реєстрації запиту може письмово звернутися до замовника за додатковою інформацією.

5.4.2. Замовник зобов'язаний надати додаткову інформацію протягом 5 робочих днів з дня надходження відповідного листа постачальника.

5.4.3. У разі ненадання додаткової інформації у визначені строки постачальник має право вважати поданий запит недійсним і протягом 5 робочих днів письмово повідомляє про це замовника.

5.5. Постачальник протягом 20 календарних днів з дня одержання запиту, надає замовнику письмову згоду про взаємоз'єднання з відповідними пропозиціями або обґрунтовану відмову у взаємоз'єднанні та повідомляє замовника про дату, час та місце проведення переговорів.

5.6. У разі позитивного розгляду запиту

5.6.1. Замовник, отримавши позитивне рішення та пропозицію про взаємоз'єднання, повинен протягом 5 робочих днів розпочати переговори з постачальником щодо укладання договору про взаємоз'єднання.

5.6.2. Пропозиція про взаємоз'єднання має містити організаційні, технічні та економічні умови для укладання договору про взаємоз'єднання та вихідні дані для підготовки завдання на розробку проектної документації.

5.6.3. Організаційні, технічні та економічні умови заявленого взаємоз'єднання мають збігатися з опублікованими у каталозі пропозиціями.

5.6.4. Якщо замовник у визначені строки не розпочав переговори постачальник має право вважати поданий запит недійсним і протягом 5 календарних днів письмово повідомляє про відкликання згоди.

5.7. У разі відмови у взаємоз'єднанні

5.7.1. Замовник ознайомившись з мотивацією відмови у взаємоз'єднанні, протягом 5 календарних днів з дня одержання відмови може почати переговори з постачальником з метою переконати його повернутися до розгляду запиту.

5.7.2. Якщо за результатами переговорів сторони не дійшли згоди, зацікавлена сторона може передати спір до НКРЗ у порядку визначеному Правилами.

5.7.3. Відмова замовнику у взаємоз'єднанні вважається обґрунтованою за таких обставин:

При наявності у постачальника документально підтвердженої інформації про порушення замовником вимог розділу 3 Правил;

при відсутності у постачальника технічної можливості для здійснення незаявленого взаємоз'єднання;

у разі збитковості (що підтверджується відповідними розрахунками) незаявленого взаємоз'єднання для постачальника, яка не може бути компенсована в процесі експлуатації взаємоз'єднання.

5.7.4. У разі отримання замовником обґрунтованої відмови у взаємоз'єднанні від постачальника - монопольного (домінуючого) оператора телекомунікацій або оператора з істотною ринковою перевагою він може ініціювати укладання договору щодо розвитку телекомунікаційних мереж.

У цьому разі при взаємоз'єднанні мереж цих операторів телекомунікацій, після виконання умов договору щодо розвитку телекомунікаційних мереж, економічні умови взаємоз'єднання вважаються виконаними. Організаційні та технічні умови взаємоз'єднання мереж виконуються з дотриманням вимог цих Правил.

5.8. Якщо постачальником одночасно отримано декілька запитів на одну точку взаємоз'єднання, які не можуть бути задоволені одночасно, він зобов'язаний організувати їх розгляд і задовольнити у порядку черги, яка формується ним за датою та номером реєстрації запитів.

Постачальник зобов'язаний у 5-ти денний строк письмово повідомити замовника про реєстрацію його запиту у черзі отриманих постачальником запитів.

У повідомленні (додаток 2) зазначаються всі зареєстровані запити в адміністративно-територіальній одиниці, стосовно якого воно складене.

5.9. Договір про взаємоз'єднання має враховувати вимоги розділу 3 Правил і містити такі організаційні, технічні та економічні умови:

5.9.1. Предмет договору.

5.9.2. Перелік телекомунікаційних послуг та умови їх надання.

5.9.3. Розрахункові такси за доступ до телекомунікаційних мереж, послуги пропуску трафіка та порядок взаєморозрахунків.

5.9.4. Місця розташування, технічні характеристики та пропускна здатність точок взаємоз'єднання.

5.9.5. Календарний план взаємоз'єднання.

5.9.6. Зобов'язання сторін щодо розробки та узгодження завдання на виконання проектних робіт із взаємоз'єднання.

5.9.7. Порядок приймання робіт з взаємоз'єднання та проведення комплексних випробувань готовності мереж до функціонування в режимі взаємоз'єднання.

5.9.8. Розподіл відповідальності за експлуатацію та обслуговування з'єднувальних ліній, інженерних об'єктів та виробничих споруд.

5.9.9. Зобов'язання сторін щодо захисту персональних та інших даних.

5.9.10. Зобов'язання сторін щодо організації резервних, альтернативних маршрутів, резервування технічних засобів телекомунікацій у разі виникнення пошкоджень або аварій.

5.9.11. Умови і порядок обміну між сторонами даними обліку наданих послуг та участі сторін у розрахунках з користувачами послуг та третіми сторонами.

5.9.12. Умови і порядок участі сторін у розгляді претензій.

5.9.13. Умови розірвання взаємоз'єднання.

5.9.14. Конфіденційність і обмін інформацією.

5.9.15. Відповідальність сторін.

5.9.16. Форс-мажорні обставини.

5.9.17. Порядок вирішення спорів.

5.9.18. Порядок внесення змін та доповнень до договору.

5.9.19. Інші умови.

5.9.20. Строк дії договору.

5.10. Завдання на розробку проектної документації має враховувати технічні вимоги викладені у розділі 3 Правил.

5.11. Сторони укладають договір про взаємоз'єднання не пізніше 2 місяців з дня початку переговорів щодо взаємоз'єднання.

5.12. Листування сторін щодо взаємоз'єднання здійснюється рекомендованими листами з повідомленням про вручення.

5.13. У випадку виникнення спору між сторонами взаємоз'єднання щодо укладання, виконання договору про взаємоз'єднання або змін до нього, якщо при цьому сторони вичерпали всі можливості переговорів, будь-яка з них може звернутися до НКРЗ для досудового врегулювання спору.

5.14. Постачальник зобов'язаний повідомити НКРЗ про:

укладання договору або внесення змін до нього протягом 30 календарних днів за встановленою формою (додаток 3) з додаванням ескізних креслень схеми;

реалізацію взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж протягом 30 календарних днів інформаційним листом з додаванням витягу з проектної документації - схеми організації взаємоз'єднання мереж (витяг з проектних рішень відповідно до місця взаємоз'єднання);

ліквідацію взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж протягом 30 календарних днів за встановленою формою (додаток 4).

5.15. НКРЗ не менше ніж раз у квартал розміщує на веб-сайті НКРЗ та/або публікує у бюлетені інформацію про укладання та припинення дії договорів про взаємоз'єднання.

5.16. Будь-які зміни, що вносяться у договір про взаємоз'єднання оформлюються у вигляді додаткових угод до договору, якщо інше не передбачено договором.

6. Порядок розгляду звернень операторів щодо спору при взаємоз'єднанні

6.1. Спори при взаємоз'єднанні, які виникають на будь-яких етапах укладання та виконання договору про взаємоз'єднання вирішуються сторонами взаємоз'єднання шляхом переговорів.

6.2. Сторони взаємоз'єднання зобов'язані розпочати переговори за письмовою ініціативою однієї із сторін, де зазначається предмет спору, дата, час та місце проведення запланованих переговорів.

6.3. На переговорах щодо спорів про взаємоз'єднання сторони представляють посадові особи, які уповноважені на ведення таких переговорів та прийняття рішень за наслідками досягнутих домовленостей.

6.4. Результати переговорів документуються спільним протокольним рішенням сторін взаємоз'єднання.

6.5. Якщо за результатами переговорів остаточно з'ясовано, що сторони взаємоз'єднання не можуть дійти згоди, то розбіжності сторін мають оформлюватися Протоколом розбіжностей (додаток 5), після чого будь-яка із сторін (далі - заявник) може подати письмове звернення на адресу НКРЗ щодо досудового вирішення спору (далі - звернення щодо спору).

6.6. У разі неодержання відповіді по суті спору у встановлений законодавством строк або ухилянні однієї із сторін від підписання протоколу розбіжностей, інша сторона має право направити звернення до НКРЗ щодо досудового вирішення спору.

6.7. НКРЗ, отримавши повідомлення про відмову однієї із сторін взаємоз'єднання підписати протокол розбіжностей, самостійно призначає місце і час проведення переговорів сторін у присутності представників НКРЗ або ДІЗ.

6.8. У разі відсутності однієї із сторін взаємоз'єднання на переговорах, що призначені НКРЗ, протокол переговорів складається представниками НКРЗ, підписується іншою стороною і засвідчується присутніми на переговорах представниками НКРЗ або ДІЗ.

6.9. У разі, якщо між сторонами взаємоз'єднання виникають спірні питання щодо економічних умов договору про розвиток телекомунікаційних мереж, оператори телекомунікацій мають право звернутися до НКРЗ для врегулювання зазначеного спору.

6.10. Звернення щодо спору про взаємоз'єднання оформлюється на офіційному бланку заявника, підписується керівником та завіряється печаткою підприємства. У зверненні заявник вказує та додає наступні матеріали:

6.10.1. Найменування та місцезнаходження сторін спору.

6.10.2. Причини виникнення спору.

6.10.3. Зміст вимог заявника щодо вирішення спору.

6.10.4. Перелік матеріалів, які додаються до звернення.

6.10.5. Протокол розбіжностей.

6.10.6. Завірені печаткою підприємства копії документів щодо взаємоз'єднання (запитів, пропозицій, проектів чи чинних договорів про взаємоз'єднання та надання телекомунікаційних послуг або змін до них, листів та протокольних рішень переговорів тощо).

6.10.7. Завірені печаткою підприємства копії інших документів, на які зроблені посилання в протоколі розбіжностей (листів, внутрішніх наказів та розпоряджень сторін взаємоз'єднання, тощо).

6.11. Звернення щодо спорів, зміст яких не відповідає вимогам п. 6.10 Правил, або у разі відсутності протоколу розбіжностей, до розгляду не приймаються і протягом 5 робочих днів після реєстрації в НКРЗ повертаються заявнику з поясненням причин повернення.

6.12. Одночасно з поданням до НКРЗ заявник зобов'язаний в повному обсязі направити копію звернення щодо спору на адресу іншої сторони спору.

6.13. Інша сторона спору протягом 5 календарних днів з дати отримання копії звернення щодо спору про взаємоз'єднання зобов'язана надати НКРЗ письмові пояснення по суті звернення.

6.14. Неподання іншою стороною спору пояснень по суті звернення не є перешкодою для розгляду спору про взаємоз'єднання в НКРЗ.

6.15. Розгляд спору про взаємоз'єднання відбувається на засіданні НКРЗ після отримання пояснень від іншої сторони спору, але не пізніше 60 календарних днів з дня реєстрації звернення щодо спору.

У разі прийняття НКРЗ рішення щодо проведення експертизи в межах досудового врегулювання спору, розгляд спору про взаємоз'єднання продовжується на строк проведення експертизи, в тому числі, повторної. Розгляд спору відбувається на засіданні НКРЗ не пізніше 10 календарних днів з дня отримання НКРЗ експертного висновку.

6.16. Про дату проведення засідання з розгляду звернення щодо спору про взаємоз'єднання НКРЗ повідомляє сторони спору листом не пізніше, ніж за 5 календарних днів до засідання.

6.17. Явка сторін на засідання НКРЗ з розгляду звернення щодо спору є обов'язковою, але відсутність однієї або обох сторін не є підставою для перенесення засідання НКРЗ.

6.18. Розгляд звернення щодо спору про взаємоз'єднання здійснюється на засіданні НКРЗ за процедурою, що визначена Регламентом НКРЗ.

6.19. Крім сторін спору НКРЗ може запрошувати на засідання з розгляду звернення щодо спору фахівців та експертів у сфері телекомунікацій або представників інших галузей.

6.20. На засіданні НКРЗ може бути прийнято рішення про перенесення остаточного розгляду звернення щодо спору на термін, не більший, ніж 30 робочих днів з метою:

6.20.1. Досягнення сторонами спору взаємної згоди щодо спірного питання.

6.20.2. Отримання від сторін спору додаткових матеріалів по суті спірних питань.

6.20.3. Проведення перевірки діяльності сторін спору підрозділами ДІЗ.

6.20.4. Вирішення будь-яких інших питань, що стосуються розгляду спору.

6.21. У разі примирення сторін спору вони подають до НКРЗ заяву про зняття з розгляду звернення щодо спору, підписану уповноваженими представниками обох сторін, в якій викладена суть спільного рішення щодо розв'язання спору.

6.22. У разі призначення НКРЗ експертизи предмета спору вона здійснюється на замовлення однієї чи обох сторін спору експертною організацією, яка уповноважена на це НКРЗ, у термін визначений договором на проведення експертизи.

6.23. У разі призначення повторної експертизи, строк її проведення не може перевищувати 20 робочих днів з дня отримання усіх необхідних вихідних даних експертною організацією.

6.24. Всі рішення НКРЗ, що стосуються розгляду звернень щодо спорів, у письмовій формі доводяться до відома сторін і є обов'язковими до виконання сторонами спору у терміни, що вказані в цих рішеннях і можуть бути скасовані лише за рішенням суду.

6.25. З метою інформування про практику вирішення спорів щодо взаємоз'єднання відповідні рішення НКРЗ розміщуються на офіційному веб-сайті та публікуються у бюлетені НКРЗ.

6.26. У разі прийняття НКРЗ рішення, яке не задовольняє одну із сторін, зацікавлена сторона має право звернутися до суду.

6.27. Досудове врегулювання спору про взаємоз'єднання телекомунікаційних мереж здійснюється НКРЗ за умови відсутності судового рішення у справі про спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав та/або звернення однієї із сторін до суду у відповідності із законодавством.

6.28. Досудове врегулювання спору з питань економічних умов взаємоз'єднання, в тому числі встановлення розрахункових такс за послуги пропуску трафіка, доступу до телекомунікаційних мереж, здійснюється НКРЗ у разі, якщо сторони спору у встановленому чинним законодавством порядку не змогли досягти згоди і створили передумови для порушення цілісності телекомунікаційної мережі загального користування і порушення законних прав споживачів телекомунікаційних послуг.

За результатами досудового врегулювання спору НКРЗ приймає відповідне рішення.

7. Порядок взаємоз'єднання з телекомунікаційними мережами операторів
телекомунікацій, які займають монопольне (домінуюче) становище
та операторів телекомунікацій з істотною ринковою перевагою
на відповідних ринках телекомунікацій

7.1. Монопольне (домінуюче) становище операторів телекомунікацій на відповідних ринках телекомунікацій визначається Антимонопольним комітетом України, виходячи з вимог законодавства про захист економічної конкуренції.

Оператори телекомунікацій з істотною ринковою перевагою визначаються рішенням НКРЗ.

7.2. Постачальник взаємо з'єднання, який є монопольним (домінуючим) оператором телекомунікацій та/або оператором з істотною ринковою перевагою укладають договори про взаємоз'єднання тільки для взаємоз'єднань, що включені до Каталогу пропозицій, який затверджується НКРЗ.

7.2.1. Створення точок взаємоз'єднання постачальником здійснюється згідно з планом капітального будівництва або планом розвитку телекомунікаційної мережі з урахуванням попиту на взаємоз'єднання.

7.2.2. Створення точок взаємоз'єднання, які не передбачені планом капітального будівництва (розвитку) постачальника - монопольного (домінуючого) оператора та/або оператора з істотною ринковою перевагою в поточному році, та/або відсутні в Каталозі пропозицій, здійснюється замовником згідно з договором про розвиток телекомунікаційних мереж.

7.2.3. Постачальник не може відмовити замовнику в укладенні договору про розвиток телекомунікаційних мереж та створенні точок взаємоз'єднання крім випадків, коли вартість створення точок взаємоз'єднання перевищує суму, вказану в каталозі для даної зони нумерації.

При отриманні відмови в даному випадку замовник може звернутися до НКРЗ за процедурою досудового врегулювання спору для проведення експертизи варіантів створення точок взаємоз'єднання. Після проведення експертизи варіантів створення точок взаємоз'єднання, в порядку визначеному НКРЗ, договір про розвиток телекомунікаційних мереж укладається постачальником і замовником на умовах встановленими НКРЗ за результатами експертизи.

7.3. Монопольні (домінуючі) оператори та оператори з істотною ринковою перевагою не мають права відмовляти у заявленому взаємоз'єднанні до його вичерпання будь-якому замовнику, крім випадків, передбачених підпунктом 5.7.3. Правил.

7.4. Монопольні (домінуючі) оператори та оператори з істотною ринковою перевагою зобов'язані в межах окремих адміністративно-територіальних одиниць установлювати взаємоз'єднання з усіма замовниками на організаційних, технічних та економічних умовах однакових з умовами, на яких здійснено взаємоз'єднання з дочірніми та іншими підприємствами, з якими постачальник пов'язаний спільною господарською діяльністю, тощо.

7.5. Технічні, організаційні та економічні умови взаємоз'єднання з монопольними (домінуючими) операторами та операторами з істотною ринковою перевагою регулюються НКРЗ шляхом затвердження змісту пропозицій монопольних (домінуючих) операторів телекомунікацій та операторів з істотною ринковою перевагою щодо всіх можливих взаємоз'єднань незалежно від технології, як на фізичному так і на логічному рівні.

7.6. На письмову вимогу НКРЗ монопольні (домінуючі) оператори та оператори з істотною ринковою перевагою зобов'язані протягом 5 робочих днів надавати детальні відомості про організаційні, технічні та економічні умови взаємоз'єднання, включаючи завірені копії договорів про взаємоз'єднання, у тому числі дочірніх підприємств, підприємств, з якими ці оператори пов'язані спільною господарською діяльністю тощо.

7.7. Монопольні (домінуючі) оператори та оператори з істотною ринковою перевагою направляють на затвердження НКРЗ пропозиції про взаємоз'єднання на кожний наступний рік до 1 березня наступного року, з урахуванням всіх не вилучених НКРЗ пропозицій з каталогу минулого року.

7.8. Відмінності умов взаємоз'єднань, що випливають з географічного розташування точок взаємоз'єднання, технологічних особливостей мереж та видів телекомунікаційних послуг враховуються монопольними (домінуючими) операторами та операторами з істотною ринковою перевагою у окремих пропозиціях про взаємоз'єднання для різних адміністративно-територіальних одиниць країни, видів мереж і послуг.

7.9. НКРЗ розглядає і затверджує пропозиції про взаємоз'єднання монопольних (домінуючих) операторів та операторів з істотною ринковою перевагою протягом 30 календарних днів після їх реєстрації в НКРЗ. Затверджені НКРЗ пропозиції включаються до каталогу пропозицій, який розміщується на веб-сайті НКРЗ та публікується у бюлетені НКРЗ.

7.10. В ході розгляду та затвердження пропозицій про взаємоз'єднання монопольного (домінуючого) оператора та/або оператора з істотною ринковою перевагою, НКРЗ має право вимагати від нього детального обґрунтування змісту будь-яких положень пропозицій, а в разі необхідності, вносити зміни та доповнення.

7.11. Якщо монопольний (домінуючий) оператор та/або оператор з істотною ринковою перевагою вишукав можливість установлення взаємоз'єднання за рахунок незаявленого взаємоз'єднання, то він повинен подати на затвердження пропозиції про взаємоз'єднання в НКРЗ з обґрунтуванням причин виникнення незаявленого взаємоз'єднання. Укладання договору про взаємоз'єднання у даному випадку може відбуватися після затвердження пропозиції НКРЗ.

У разі укладання монопольним (домінуючим) оператором та/або оператором з істотною ринковою перевагою договору щодо розвитку телекомунікаційних мереж пропозиція про взаємоз'єднання, з визначенням організаційних та технічних умов, подається на затвердження НКРЗ з копією цього договору.

7.12. Монопольні (домінуючі) оператори та/або оператори з істотною ринковою перевагою можуть звертатися до НКРЗ про вилучення заявлених взаємоз'єднань з каталогу пропозицій лише у зв'язку із їх вичерпанням та/або скасуванням з наданням відповідних повідомлень.

7.13. Внесення змін до змісту пропозиції про взаємоз'єднання, які опубліковані у каталозі пропозицій, крім вилучення заявлених взаємоз'єднань у зв'язку з їх вичерпанням та/або скасуванням, може здійснюватися монопольними (домінуючими) операторами та/або операторами з істотною ринковою перевагою не частіше, ніж раз на місяць, у порядку, визначеному цим розділом Правил.

7.14. Оператор, що набув становища монопольного (домінуючого) та/або оператор який визначений оператором з істотною ринковою перевагою повинен протягом двох місяців направити в НКРЗ для затвердження і публікації у каталозі пропозицій проекти пропозицій про всі можливі взаємоз'єднання.

7.15. У разі втрати оператором становища монопольного (домінуючого) на відповідних ринках телекомунікацій або оператора з істотною ринковою перевагою, він може скасувати всі раніше заявлені взаємоз'єднання у порядку, визначеному п. 5.6.3 Правил.

Директор Департаменту телекомунікацій В.Гресько

( Додатки не наводяться )