Увага! Це є застаріла редакція документа. На останню редакцію

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 30 липня 1996 р. N 854
Київ

Про затвердження Правил роздрібної
торгівлі алкогольними напоями

( Додатково див. Постанову ВР N 363/96-ВР від 12.09.96 )

( Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 1440 від 02.1
2.96
N 59 від 24.0
1.97
N 313 від 17.0
3.98
N 1336 від 25.0
8.98
N 1809 від 16.1
1.98
N 1956 від 10.1
2.98
N 370 від 15.0
3.99
N 450 від 06.05.
2001
N 1669 від 13.12.
2001
N 1178 від 17.08.20
02 )

Відповідно до статті 22 Закону України "Про захист прав споживачів" (1023-12) Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити Правила роздрібної торгівлі алкогольними напоями (додаються).

2. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, Міністерству внутрішніх справ, Державному комітетові стандартизації, метрології та сертифікації, Міністерству зовнішніх економічних зв'язків і торгівлі, Державній податковій адміністрації, Міністерству охорони здоров'я забезпечити у межах своїх повноважень постійний контроль за виконанням вимог Правил роздрібної торгівлі алкогольними напоями. ( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 1336 від 25.08.98, N 1669 від 13.12.2001 )

3. Суб'єктам господарської діяльності у сфері роздрібної торгівлі алкогольними напоями привести свою діяльність у відповідність із зазначеними Правилами. ( Пункт 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1178 від 17.08.2002 )

4. Ця постанова набуває чинності з 1 вересня 1996 року.

Прем'єр-міністр України П.ЛАЗАРЕНКО

Затверджені
постановою Кабінету Міністрів України
від 30 липня 1996 р. N 854

Правила
роздрібної торгівлі алкогольними напоями

( У тексті Правил слова "суб'єкт підприємницької діяльності",
"суб'єкт господарювання" та "суб'єкт підприємництва" в
усіх відмінках і формах числа замінено словами "суб'єкт
господарської діяльності" у відповідному відмінку і формі
числа згідно з Постановою КМ
N 1178 від 17.08.20
02 )

1. Ці Правила визначають основні вимоги до роздрібної торгівлі горілкою і лікеро-горілчаними виробами, вином виноградним та плодово-ягідним, коньяком, шампанським, вином ігристим (далі - алкогольні напої) і спрямовані на забезпечення прав споживачів щодо належної якості товару і рівня торгівельного обслуговування.

Алкогольні напої - продукти, одержані шляхом спиртового бродіння цукровмісних матеріалів або виготовлені на основі харчових спиртів з вмістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об'ємних одиниць, які відносяться до товарних груп Гармонізованої системи опису і кодування товарів під кодами 22 04, 22 05, 22 06, 22 08. ( Абзац другий пункту 1 в редакції Постанови КМ N 1956 від 10.12.98 )

2. Роздрібна торгівля - діяльність з продажу алкогольних напоїв безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків, у тому числі на розлив у ресторанах, кафе, барах, інших підприємствах громадського харчування.

Роздрібна торгівля алкогольними напоями з вмістом етилового спирту понад 8,5 відсотків здійснюється через спеціалізовані підприємства, в тому числі фірмові, спеціалізовані відділи (секції) підприємств з універсальним асортиментом продовольчих товарів, підприємства чи спеціалізовані відділи (секції) магазинів споживчої кооперації, а також підприємства громадського харчування. ( Абзац другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1669 від 13.12.2001 )

3. Ці правила поширюються на всіх суб'єктів господарської діяльності на території України незалежно від форм власності, які зареєстровані в установленому порядку і мають спеціальний дозвіл на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, отриманий згідно з вимогами законодавства *.

_________________________

* Сертифікати на право провадження суб'єктами господарської діяльності роздрібної торгівлі алкогольними напоями, які були видані до введення в дію Закону України "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" ( 481/95-ВР ), дійсні протягом терміну, на який їх видано, і в межах обсягів, визначених сертифікатом, але не пізніше 31 грудня 1996 року.

4. Суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний забезпечити стан приміщень для роздрібної торгівлі алкогольними напоями згідно із санітарно-технічними, санітарно-гігієнічними, технологічними, протипожежними та іншими нормами. Суб'єкт господарської діяльності повинен мати закрите приміщення з торговельним залом площею не менш як 20 кв. метрів, обладнане відповідним торгівельно-технологічним устаткуванням (вітрини, прилавки, пристінні гірки тощо), охоронною і протипожежною сигналізацією, з достатнім освітленням, опаленням і вентиляцією, а у випадках, передбачених законодавством, забезпечити умови для застосування реєстраторів розрахункових операцій, зберігання матеріальних цінностей. ( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 450 від 06.05.2001, N 1669 від 13.12.2001 - зміни набувають чинності через 180 днів з дня опублікування )

5. Алкогольні напої, що надходять до торгівельної мережі, повинні супроводжуватись передбаченими законодавством документами: товарно-транспортними накладними (рахунками-фактурами, прибутково-видатковими накладними), сертифікатами відповідності, виданими УкрСЕПРО або скріпленими підписом і печаткою суб'єкта, що відпустив товар, копією сертифіката відповідності, документами, що підтверджують належну якість напоїв, чи їх копіями, скріпленими підписом і печаткою постачальника**.

( На часткову зміну абзацу першого пункту 5 установлено, що копії зазначених у пункті 1 Постанови КМ N 1809 від 16.11.98 сертифікатів відповідності, видані органами сертифікації і скріплені їх печатками, чинні лише за умови, якщо для їх оформлення використано бланки, захищені від підробки згідно з Постановою КМ N 1809 від 16.11.98 )

Продаж алкогольних напоїв, які надійшли в Україну за імпортом, дозволяється тільки за наявності у суб'єкта господарської діяльності сертифіката відповідності або свідоцтва про визнання іноземного сертифіката УкрСЕПРО, отриманого згідно із законодавством.

________________________

** Відповідно до наказу Держстандарту від 6 лютого 1995 р. N 44 алкогольні напої підлягають обов'язковій сертифікації з 1 липня 1995 року.

6. Суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний забезпечити згідно із статтями 18 та 19 Закону України "Про захист прав споживачів" ( 1023-12 ) надання споживачам необхідної, доступної та достовірної і своєчасної інформації про товари, а також на вимогу споживачів - додаткової інформації про наявність сертифіката відповідності, документи, що підтверджують якість та ціну товару. ( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1178 від 17.08.2002 )

7. Графік роботи спеціалізованих магазинів, спеціалізованих відділів, секцій встановлюється суб'єктом господарської діяльності за погодженням з місцевими органами виконавчої влади.

8. Суб'єкту господарської діяльності, який здійснює роздрібну торгівлю, забороняється приймати для продажу та зберігання алкогольні напої від фізичних осіб, крім тих, що зареєстровані як підприємці і мають ліцензію на здійснення оптової торгівлі алкогольними напоями.

9. Роздрібна торгівля спиртом етиловим, спиртом етиловим питним, коньячним і плодовим забороняється.

Роздрібна торгівля алкогольними напоями забороняється:

у дрібно-роздрібній мережі, з рук, лотків, на ринках (крім у розміщених на них підприємствах громадського харчування), у необладнаних і непристосованих для зберігання і продажу приміщеннях, що не відповідають вимогам пункту 4 цих Правил, а також не мають відповідних складських приміщень; ( Абзац третій пункту 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 1669 від 13.12.2001 - зміни набувають чинності через 180 днів з дня опублікування )

на території дошкільних, навчальних і лікувальних закладів та прилеглих територіях, у місцях проведення спортивних змагань, гуртожитках та прилеглих територіях, в інших місцях, визначених місцевими Радами.

10. Продаж алкогольних напоїв громадянам, які не досягли 18-річного віку, забороняється. В разі виникнення сумніву щодо віку покупця продаж алкогольних напоїв здійснюється за умови пред'явлення документа, що засвідчує його вік.

11. Не дозволяється здійснювати продаж алкогольних напоїв працівниками суб'єкта господарської діяльності, яким не виповнилося 18 років.

12. Зберігання та реалізація алкогольних напоїв дозволяється тільки за наявності марки акцизного збору встановленого зразка на пляшці або на іншій тарі згідно із законодавством.

Порядок запровадження марок акцизного збору регулюється законодавством.

13. Пакування, маркування, приймання, зберігання, продаж алкогольних напоїв здійснюються відповідно до вимог, передбачених законодавством та нормативними документами.

14. Алкогольні напої повинні бути марковані в доступній для споживача формі згідно із законодавством про мови.

На лицьовій стороні етикетки кожної пляшки горілки та лікеро-горілчаних виробів зазначаються:

загальна та власна назви виробу; найменування виробника; знак для товарів і послуг; географічна назва місця виготовлення виробу, якщо найменування виробника не відображає місця розташування підприємства; вміст спирту (% об.); місткість посуду; штриховий код (повинен бути нанесений на лицьову сторону етикетки чи контретикетки); ( Абзац дев'ятий пункту 14 в редакції Постанови КМ N 1669 від 13.12.2001 ) вміст цукру (якщо це регламентується нормативними документами); позначення нормативного документа (для продукції вітчизняного виробництва).

На лицьовій або зворотній стороні етикетки повинні бути зазначені дата виготовлення виробу, код підприємства та номер ліцензії на виробництво.

На лицьовій стороні етикетки кожної пляшки продукції виноробства зазначаються:

назва держави; найменування підприємства та його місцезнаходження; знак для товарів і послуг; назва продукції; місткість посуду; вміст спирту (% об.); вміст цукру (крім сухих вин, шампанських, ігристих вин та коньяку) (% мас.); дата розливу; позначення нормативного документа (для продукції вітчизняного виробництва);

штриховий код (повинен бути нанесений на лицьову сторону етикетки чи контретикетки); ( Абзац двадцять третій пункту 14 в редакції Постанови КМ N 1669 від 13.12.2001 )

наявність ароматизаторів, барвників (у разі їх використання). ( Пункт 14 доповнено абзацом двадцять четвертим згідно з Постановою КМ N 1669 від 13.12.2001 )

Термін витримки марочних вин та позначення "Марочне", вік коньячних спиртів марочних коньяків і коньяків спеціальних назв повинні бути зазначені на кольєретці.

На пляшках з колекційними винами та коньяками повинні бути наклеєні додаткові ярлики із зазначенням "Колекційне (колекційний), додатково витримане (витриманий) в колекції ___ років".

На шийку пляшки з колекційним вином повинна бути наклеєна кольєретка із зазначенням року урожаю винограду, з якого виготовлене вино.

На етикетках пляшок з вином контрольованих за походженням назв обов'язково повинен бути напис "Вино контрольованих за походженням назв", а на контретикетках - схематичне зображення території району, де виготовлене вино, із позначенням виноградних ділянок.

На пляшці з вермутом повинна бути контретикетка або додаткова етикетка, на якій зазначаються дані про основний склад напою і погоджені з Міністерством охорони здоров'я рекомендації щодо його вживання.

На пляшки з усіма видами продукції виноробства можуть бути наклеєні контретикетки, які містять додаткову інформацію про напої.

Продаж алкогольних напоїв з етикетками, маркованими згідно з вимогами нормативних документів, що не приведені у відповідність до зазначених вимог, дозволяється до 1 січня 1999 року.

Етикетки на алкогольні напої, які реалізуються в підприємствах громадського харчування, повинні бути марковані штампом (печаткою) цього підприємства. ( Пункт 14 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 59 від 24.01.97, в редакції Постанови КМ N 313 від 17.03.98 )

15. Не дозволяється продаж алкогольних напоїв у пляшках (іншій тарі) без етикеток або чіткого маркування, з наявними ознаками бою (тріщини, сколювання шийки, пошкодження закорковування тощо), у негерметично закоркованих пляшках, з наявністю сторонніх і завислих частинок або каламуті, осаду, з простроченим терміном придатності, якщо це не передбачено стандартом.

Продаж колекційних вин з осадами, що швидко осідають і не створюють муті, дозволяється, якщо це передбачено стандартом.

Продаж горілки та лікеро-горілчаних виробів здійснюється виключно у передбаченій діючими стандартами скляній тарі, бляшанках із харчового алюмінію, а також у сувенірних пляшках та художньо оформленому посуді із скла чи глазурованої кераміки.

Продаж виноробної продукції здійснюється виключно у передбаченій діючими стандартами скляній тарі, а також у сувенірних пляшках та художньо оформленому посуді із скла чи глазурованої кераміки, упаковці типу "Tetra-Pak". ( Пункт 15 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 1440 від 02.12.96, N 59 від 24.01.97, в редакції Постанови КМ N 313 від 17.03.98 )

16. Приміщення для зберігання алкогольних напоїв повинні добре вентилюватися, не мати стороннього запаху, бути непроникними для прямих променів світла, обладнані охоронною сигналізацією.

Алкогольні напої розміщуються в приміщеннях для зберігання за групами, видами, марками.

17. Закорковані пляшки з алкогольними напоями зберігають у горизонтальному положенні з метою запобігання висиханню корку, а пляшки з іншою укупоркою - у вертикальному положенні.

18. Алкогольні напої зберігають при температурі:

горілку та горілку особливу - від -5 градусів С до +25 градусів С;

лікеро-горілчані вироби - від +10 градусів С до +20 градусів С і відносній вологості повітря не більш як 85 відсотків;

вино - від +8 градусів С до +16 градусів С (напівсолодке, напівсухе від -2 градусів С до +8 градусів С);

коньяк - не менш як +5 градусів С.

19. У торгівельному залі на відповідному торгівельному обладнанні повинні бути виставлені алкогольні напої у повному асортименті, наявному у суб'єкта господарської діяльності.

Алкогольні напої розміщують за групами, видами і марками на пристінних гірках, столах, прилавках.

20. Перед продажем алкогольних напоїв продавцем обов'язково перевіряється їх якість за зовнішнім виглядом (прозорість, колір, інші ознаки, які піддаються перевірці без відкупорювання одиниці паковання).

21. Суб'єкт господарської діяльності повинен забезпечити інформування споживача про роздрібні ціни на алкогольні напої за допомогою ярликів цін (цінників) на зразках напоїв, що перебувають у продажу. На ціннику чітко зазначається назва напою, місткість, ціна за одиницю товару у грошовій одиниці України. На зворотному боці цінника повинен бути підпис особи, відповідальної за визначення ціни, і дата. ( Пункт 21 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 450 від 06.05.2001 )

22. Продаж алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці здійснюється в підприємствах громадського харчування і в спеціалізованих відділах підприємств (які мають статус підприємств громадського харчування) з універсальним асортиментом продовольчих чи/та непродовольчих товарів. (Абзац перший пункту 22 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 370 від 15.03.99 )

Забороняється торгівля алкогольними напоями на розлив у підприємствах громадського харчування за відсутності належних санітарно-гігієнічних умов та обладнання (забезпеченість проточною питною водою, посудом, мірними місткостями, одноразовим посудом тощо, наявність умов для миття посуду) та інших вимог, передбачених законодавством.

Забороняється під час продажу алкогольних напоїв на розлив для споживання на місці мити посуд у тазах, відрах тощо.

Перед використанням посуд небхідно промивати чистою проточною водою чи за допомогою спеціальних пристроїв.

Посуд для відпуску алкогольних напоїв, мірні ємкості, інший інвентар, торгівельно-технологічне обладнання повинні утримуватися в чистоті відповідно до санітарних правил, затверджених в установленому порядку.

Забороняється повторне використання одноразового посуду.

23. Забороняється під час продажу алкогольних напоїв на розлив у підприємствах громадського харчування змішувати напої різних видів і марок, крім виготовлення коктейлів. Технологічні, калькуляційні картки на коктейлі погоджуються із санітарно-епідеміологічною службою, затверджуються керівником підприємства, бухгалтером та скріплюються печаткою.

24. Наповнення мірних ємкостей (колб, циліндрів тощо) проводять до мірної позначки (риски) відповідного об'єму, при цьому мірні ємкості повинні знаходитися на горизонтальній поверхні. Мірою місткості повинен бути посуд, який має шкалу або відмітки з нанесеними цифровими значеннями місткості та тавро державної повірки.

25. Підприємства громадського харчування повинні мати прейскуранти цін на алкогольні напої, де зазначаються назва напою, вміст пляшки, ціна за пляшку, ціна за 50 та 100 мілілітрів напою у грошовій одиниці України. (Абзац перший пункту 25 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ N 370 від 15.03.99, N 450 від 06.05.2001 )

Прейскуранти на алкогольні напої підписуються керівником та бухгалтером суб'єкта господарської діяльності, скріплюються печаткою і повинні бути доступні для ознайомлення споживача.

( Пункт 26 втратив чинність на підставі Постанови КМ N 450 від 06.05.2001 )

26. Під час продажу алкогольних напоїв продавець зобов'язаний видати споживачеві розрахунковий документ встановленої форми, що засвідчує факт купівлі, з позначкою про дату продажу. ( Пункт 26 в редакції Постанови КМ N 1178 від 17.08.2002 )

27. У разі виявлення недоліків, фальсифікації алкогольних напоїв, продажу їх неналежної якості споживач має право вимагати від суб'єкта господарської діяльності:

заміни на аналогічний товар належної якості;

заміни на товар іншого виду, марки з відповідним перерахуванням купівельної ціни;

повернення коштів;

відшкодування заподіяних йому збитків та шкоди в порядку, передбаченому законодавством.

28. Алкогольні напої належної якості обміну та поверненню не підлягають.

29. Суб'єкти господарської діяльності (юридичні та фізичні особи), які мають право на роздрібну торгівлю алкогольними напоями, та їх працівники зобов'язані дотримуватись Законів України "Про захист прав споживачів" (1023-12), "Про державне регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами" ( 481/95-ВР ), "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" ( 4004-12 ), цих Правил, Порядку заняття торгівельною діяльністю і правил торгівельного обслуговування населення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 8 лютого 1995 р. N 108, та інших нормативних документів прямо чи/та побічно регламентуючих торгівельну діяльність.

За їх порушення працівники несуть відповідальність згідно із законодавством.

30. Ці Правила, а також виписки із статей 18 і 19 Закону України "Про захист прав споживачів" повинні знаходитися в торгівельному залі магазина, відділу, секції, підприємства громадського харчування в доступному для ознайомлення споживачів місці.

31. Контроль за дотриманням цих Правил здійснюється посадовими особами органів виконавчої влади у межах їхньої компетенції та в установленому порядку.