Документ втратив чиннiсть!

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА
від 21 липня 1992 р. N 416
м.Київ

( Постанову відмінено згідно Постанови КМ
N 501 від 16.03.20
00 )

Питання Державного комітету України
з ядерної та радіаційної безпеки

Кабінет Міністрів України постановляє:

1. Затвердити Положення про Державний комітет України з ядерної та радіаційної безпеки, що додається.

2. Державному комітетові України з ядерної та радіаційної безпеки, концерну "Укратоменергопром" і Академії наук України розробити й подати у місячний строк до Кабінету Міністрів України погоджену з Міністерством економіки, Міністерством фінансів України і Державним комітетом України з питань науки і технологій Державну комплексну програму науково-дослідних робіт щодо підвищення рівня безпеки ядерної енергії та радіаційних технологій.

3. Міністерству економіки і Міністерству фінансів України передбачити починаючи з 1992 року в проектах державного бюджету виділення Державному комітетові України з ядерної та радіаційної безпеки коштів на проведення наукових досліджень та інженерно-технічних розробок.

4. Дозволити органам Державного комітету України з ядерної та радіаційної безпеки надавати окремі види платних послуг підприємствам і організаціям.

Державному комітетові України з ядерної та радіаційної безпеки разом з Міністерством фінансів і Міністерством економіки України розробити і затвердити порядок надання платних послуг, одержання, витрачання та зарахування коштів до державного бюджету, а також тарифи на ці послуги.

Перший віце-прем'єр-міністр України В. СИМОНЕНКО

Міністр Кабінету Міністрів України В. ПЄХОТА

Затверджене
постановою Кабінету Міністрів України
від 21 липня 1992 р. N 416

Положення
про Державний комітет України
з ядерної та радіаційної безпеки

1. Державний комітет України з ядерної та радіаційної безпеки (Держатомнагляд України) є центральним органом державної виконавчої влади, підвідомчим Кабінету Міністрів України.

Комітет реалізує державну політику щодо захисту населення та навколишнього природного середовища від впливу іонізуючих випромінювань техногенного і природного походження шляхом регулювання безпеки використання ядерних і радіаційних технологій, включаючи поводження з ядерними матеріалами, радіоактивними речовинами й відходами.

2. Держатомнагляд України у своїй діяльності керується Конституцією (888-09) і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також цим Положенням. У межах своєї компетенції Комітет організує виконання актів законодавства України і здійснює систематичний контроль за їх виконанням.

Комітет узагальнює практику застосування законодавства з питань, що входять до його компетенції, розробляє пропозиції щодо його вдосконалення та вносить їх на розгляд Кабінету Міністрів України.

3. Головними завданнями Держатомнагляду України є:

встановлення критеріїв і норм, розробка правил з ядерної та радіаційної безпеки, транспортування й зберігання ядерних матеріалів і радіоактивних речовин, поводження з відходами, а також контроль за додержанням цих норм і правил підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності, окремими громадянами;

організація та проведення науково-дослідних робіт, спрямованих на підвищення рівня безпеки ядерних і радіаційних технологій, розв'язання фізико-технічних проблем радіологічного захисту населення, участь у міжнародному співробітництві у цих питаннях;

ведення державного обліку ядерних матеріалів і контроль за їх зберіганням і використанням;

оцінка безпеки експлуатації об'єктів атомної енергії (приладів, устаткування, виробництв, підприємств, складів і сховищ, що містять ядерні матеріали, радіоактивні речовини та джерела іонізуючих випромінювань) і транспортних засобів, що залучаються для їх перевезення; оцінка безпеки об'єктів атомної енергії, що проектуються або споруджуються;

аналіз передового зарубіжного досвіду щодо зміцнення режиму безпечного використання ядерної енергії на міжнародному рівні та сприяння діяльності у цьому напрямі;

інформування Верховної Ради, Президента, Уряду та громадськості України про стан безпеки об'єктів атомної енергії.

4. Держатомнагляд України відповідно до покладених на нього завдань:

а) розробляє проекти актів законодавства з питань використання ядерної енергії та радіаційних технологій;

б) встановлює критерії та норми, розробляє правила з ядерної та радіаційної безпеки;

в) готує висновки з доповідей (звітів) керівників експлуатуючих організацій про стан безпеки об'єктів атомної енергії; видає в установленому порядку власнику такого об'єкта або уповноваженому ним органу дозволи на створення, експлуатацію та ліквідацію цих об'єктів; встановлює види й етапи їхньої діяльності на об'єктах атомної енергії, а також періодичність подання ними доповідей (звітів) про стан безпеки; змінює умови зазначених дозволів при необхідності посилення безпеки об'єкта атомної енергії;

г) проводить перевірки підконтрольних об'єктів, застосовує санкції у разі порушення вимог щодо безпеки їх експлуатації та умов виданих Комітетом дозволів;

д) здійснює контроль за ядерною та радіаційною безпекою об'єктів атомної енергії, безпечним поводженням з ядерними матеріалами, радіоактивними відходами, включаючи їх збирання, переробку, транспортування і зберігання;

є) установлює порядок видачі та видає окремим особам, які працюють на об'єктах атомної енергії, дозволи на право управління цими об'єктами і важливими для їхньої безпеки технологічними процесами;

ж) визначає вимоги щодо розробки програм забезпечення якості робіт, організує контроль за їх реалізацією при створенні та експлуатації об'єктів атомної енергії, включаючи вибір місця розташування, проектування, спорудження, введення їх в експлуатацію та виведення з неї, а також щодо поставки устаткування, приладів і надання послуг сторонніми організаціями;

з) здійснює нагляд за розробкою та проведенням заходів, спрямованих на запобігання аваріям на об'єктах атомної енергії, готовністю експлуатуючих організацій до ліквідації наслідків аварій;

і) веде державний облік ядерних матеріалів і контроль за їх зберіганням, транспортуванням та використанням;

к) перевіряє виконання підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності умов виданих їм дозволів, а також додержання норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки;

л) установлює порядок обліку та реєстрації об'єктів атомної енергії, а також систем і устаткування, важливих для безпеки експлуатації цих об'єктів;

м) установлює порядок сповіщення про порушення в роботі об'єктів атомної енергії та контролює проведення спеціальних розслідувань їх причин (при необхідності проводить самостійні розслідування); здійснює нагляд за реалізацією заходів, розроблених за результатами розслідувань;

н) організує і координує наукові дослідження, пов'язані з безпекою об'єктів атомної енергії, а також забезпечує проведення таких досліджень організаціями, що входять до функціонального управління Комітету;

о) контролює якість устаткування та виробів, що поставляються на об'єкти атомної енергії, проводить сертифікацію і незалежні випробування та вимірювання;

п) представляє інтереси України в Міжнародному агентстві по атомній енергії (МАГАТЕ), координує діяльність щодо забезпечення міжнародного режиму безпечного використання ядерної енергії, а також готує проекти міждержавних договорів, спрямованих на зміцнення безпеки використання ядерної енергії;

р) здійснює обмін оперативними повідомленнями про ядерні аварії та радіаційні аварійні ситуації із спеціалізованими міжнародними організаціями й органами інших держав;

с) виконує функції національного координатора в інформаційній системі МАГАТЕ щодо подій на атомних електростанціях відповідно до міжнародної системи оцінки тяжкості таких подій.

Комітет виконує свої функції за принципом повної незалежності від юридичних осіб, діяльність яких регулюється чи контролюється Комітетом та його організаціями.

5. Держатомнагляд України при виконанні покладених на нього функцій взаємодіє з іншими центральними органами державної виконавчої влади України, органами Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого і регіонального самоврядування, а також з відповідними органами інших держав.

6. Держатомнагляд України та його організації мають право:

а) проводити на підприємствах, в установах і організаціях, що діють в галузях, які використовують ядерну енергію та радіаційні технології, перевірки стану устаткування й управління технологічними процесами, наявності та якості технічної і експлуатаційної документації, якості ремонтних робіт, кваліфікації персоналу;

б) одержувати від експлуатуючих організацій та адміністрацій об'єктів атомної енергії необхідні пояснення та довідки. Працівники Комітету при виконанні своїх службових обов'язків мають право безперешкодно відвідувати в будь-який час об'єкти атомної енергії;

в) давати керівникам підприємств, установ і організацій обов'язкові для виконання приписи про усунення виявлених порушень умов дозволів, норм і правил безпеки об'єктів атомної енергії; припиняти роботи, небезпечні для здоров'я людей і навколишнього природного середовища, а також у разі грубих або систематичних порушень вказаних дозволів, норм і правил з безпеки вилучати надані дозволи;

г) одержувати від керівників об'єктів атомної енергії доповіді (звіти) про стан безпеки, повідомлення про порушення та причини виходу з ладу устаткування, а також технічну й іншу документацію;

д) проводити незалежну експертизу проектів на будівництво, реконструкцію та виведення з експлуатації об'єктів атомної енергії;

є) притягати до адміністративної відповідальності посадових осіб відповідно до чинного законодавства;

ж) контролювати проведення підприємствами, установами й організаціями незалежно від форм власності, що мають дозволи Комітету, розслідувань обставин і причин порушень вимог щодо безпеки роботи об'єктів атомної енергії;

з) вимагати від власника об'єкта атомної енергії або уповноваженого ним органа, які мають дозволи Держатомнагляду України, проведення додаткових експертиз безпеки об'єктів атомної енергії, контрольних випробувань і технічного огляду устаткування, матеріалів, приладів і систем;

і) вносити відповідним органам пропозиції про застосування до порушників норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки та умов дозволів санкцій, передбачених актами законодавства України;

к) залучати на договірній основі до розв'язання актуальних проблем забезпечення ядерної та радіаційної безпеки, проведення експертизи проектів об'єктів атомної енергії та їх контрольних обстежень спеціалізовані організації, вчених, фахівців, у тому числі з інших держав.

З метою розв'язання найважливіших завдань і реалізації пріоритетних програм забезпечення ядерної та радіаційної безпеки Держатомнагляд України може утворювати відповідні фонди (включаючи валютні) за рахунок добровільних внесків підприємств, установ та організацій, а також інших джерел.

Держатомнагляд України у межах своєї компетенції видає на основі й на виконання чинного законодавства накази, організує та контролює їх виконання.

Рішення Комітету з питань, віднесених до його компетенції, є обов'язковими для органів державної виконавчої влади, а також підприємств, установ і організацій.

Комітет у необхідних випадках видає разом з іншими органами державної виконавчої влади та громадськими об'єднаннями спільні акти.

8. Держатомнагляд України очолює голова, який призначається Кабінетом Міністрів України.

Голова Комітету має заступників, яких за його поданням призначає Кабінет Міністрів України. Розподіл обов'язків між заступниками голови провадиться головою Комітету.

Голова Держатомнагляду України несе персональну відповідальність за виконання покладених на Комітет завдань і здійснення ним своїх функцій, встановлює ступінь відповідальності заступників голови і керівників підрозділів Комітету.

9. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Держатомнагляду України, обговорення найважливіших напрямів його діяльності в Комітеті утворюється колегія у складі голови Комітету (голова колегії), заступників голови за посадою, а також інших керівних працівників Комітету.

До складу колегії можуть входити керівники інших центральних органів державної виконавчої влади та представники відповідних громадських об'єднань.

Члени колегії Комітету затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Рішення колегії проводяться в життя, як правило, наказами Комітету.

10. Для здійснення контрольних функцій, наукового забезпечення регулюючої діяльності Держатомнагляду України, аналізу та оцінки обгрунтованості заяв на одержання дозволів у системі Комітету діють Головна державна інспекція по нагляду за ядерною та радіаційною безпекою, Науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки та Державний центр регулювання якості поставок для об'єктів атомної енергії.

11. При Держатомнагляді України діє Державна міжвідомча науково-технічна рада з питань безпечного використання ядерної енергії та радіаційних технологій, до якої входять учені та фахівці, які займаються вирішенням питань охорони здоров'я людей та захисту навколишнього природного середовища, використання ядерної енергії та радіаційних технологій, регулювання і забезпечення контролю в цих галузях.

12. Гранична чисельність і фонд оплати праці працівників центрального апарату Держатомнагляду України затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Структура центрального апарату Комітету затверджується Віце-прем'єр-міністром України.

Штатний розпис центрального апарату Комітету і положення про його структурні підрозділи, а також положення про Державний центр регулювання якості поставок для об'єктів атомної енергії та Науково-технічний центр з ядерної та радіаційної безпеки затверджуються головою Комітету.

13. Підприємства, установи й організації, підконтрольні органам Держатомнагляду України, зобов'язані безплатно забезпечувати посадових осіб органів Держатомнагляду України службовими приміщеннями, телефонним зв'язком, спецодягом і захисними засобами на період обстеження об'єктів, транспортом для доставки інспекторів, залучених до розслідування причин аварії, та для виконання службових обов'язків, виділяти працівникам цих органів житлову площу з комунальними послугами, забезпечувати їх паливом, телефонним зв'язком, усіма видами соціально-побутового, культурного і медичного обслуговування, в тому числі надавати місця в дитячих дошкільних закладах, оздоровчих таборах для дітей, будинках відпочинку та профілакторіях, а також приміщення для службового і спеціального автотранспорту.

Для виконання своїх службових обов'язків працівникам органів Держатомнагляду України надається право позачергового придбання квитків для проїзду залізничним, повітряним, водним і автомобільним транспортом по пред'явленні службового посвідчення.

14. Держатомнагляд України є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням.