Актуальнi новини  
06.03.2017

Як оформити пенсії та інші соцвиплати переселенцям з Донбасу?

Питання: Як оформити пенсії та інші соцвиплати переселенцям з Донбасу?

Відповідь: Перше, що необхідно зробити - отримати так звану довідку "переселенця". Тобто, переселенець з зони АТО має стати на облік в органах соцзахисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад (в народі - "соцзабез").

Зазначаємо, що отримання  довідки "переселенця"- є обов'язковою умовою для отримання пенсій та інших видів соціальних допомог, які переселенець отримував за місцем свого постійного проживання, де нині тривають військові дії.

Для отримання довідки "переселенця" повнолітній переселенець повинен особисто або через свого представника звернутися із заявою до вищевказаних органів соцзабезу.

Також він має можливість це зробити через працівника ЖЕКу за місцем тимчасового проживання, а також через сільські та селищні ради за погодженням з Мінсоцполітики, подавши їм таку заяву (хоча  на практиці  залучення жеківців та сільради ще не зовсім  налагоджено).

Якщо переселенець розміщується на новому місці регіональним штабом з питань соцзабезпечення переселенців, тоді заява подається відповідній посадовій особі, залученій до цієї роботи у штабі.

Замість неповнолітніх, які виїхали без батьків заяву на отримання довідки подає їх законний представник.

В заяві на отримання довідки "переселенця" зазначаються:

- прізвище, ім'я та по батькові;

- громадянство;

- дата і місце народження;

- стать;

- відомості про склад сім'ї, в тому числі про неповнолітніх, які прибули разом із заявником;

- відомості про зареєстроване те, що зазначене в паспорті) і фактичне місце знаходження;

- адресу, за якою з особою може здійснюватися листування, контактний номер телефону;

- ідентифікаційний номер;

- обставини, що спричинили переміщення (наприклад, знищення майна, житла, загроза життю та здоров'ю чи інше);

- наявність у кожного з членів сім'ї у володінні житлового приміщення, розташованого в вільних регіонах України;

- відомості про місце роботи і часу, з якого особа там працює;

- відомості про житлові, соціальних, медичних, освітніх та інших потребах.

З формою заяви можна ознайомитися на нашому сайті.

Увага! Органи, які здійснюють реєстрацію переселенців мають право здійснювати перевірки з відвідуванням фактичного місця проживання переселенців, зазначеного ними в заяві.

Питання: Які ще документи потрібні для отримання довідки "переселенця" ?

Відповідь: До заяви про отримання довідки необхідно надати:

- для громадян України - внутрішній паспорт або інший документ, що засвідчує особу (наприклад, тимчасове посвідчення громадянина України, службовий паспорт, посвідчення особи про повернення в Україну);

- для іноземців або осіб без громадянства - паспортний документ, посвідка на проживання або інший документ, що засвідчує особу (наприклад, проїзний документ біженця, посвідчення особи без громадянства для виїзду за кордон).

У разі, якщо заяву подає не сам переселенець, а його представник, то додатково потрібно пред'явити документ, що засвідчує особу цього представника, а також довіреність, крім випадків, коли представниками є батьки або усиновителі.

ВАЖЛИВО! У разі втрати або крадіжки документів, що засвідчують особу, переселенець повинен звернутися до територіальним підрозділам Державної міграційної служби (паспортний стіл) за місцем тимчасового перебування, які в одноденний термін видають тимчасове посвідчення, що підтверджує особу громадянина України, іноземця чи особи без громадянства.

Ви можете сміливо вимагати щоб вам надали таке посвідчення, посилаючись на те що це передбачено п.4 Постанови КМУ № 509 від 01.10.2014 "Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення"

Увага! Довідка "переселенця" видається безоплатно.

Вона повинна бути роздрукована на папері формату А4, завірена підписом посадової особи та печаткою організації, що видала документ.

У разі втрати або псування довідки видається дублікат на підставі заяви переселенця.

У довідці вказується фактичне місце проживання переселенця і адреса, куди будуть перераховані кошти поза зоною АТО.

Важливо!  Переселенцю може бути відмовлено у видачі довідки, якщо у нього немає причин для внутрішнього переміщення (наприклад, якщо він виїхав із зони АТО ще до початку військових дій або не є жителем територій, які не підконтрольні української влади).

Якщо у видачі довідки відмовлено, людина має право вимагати письмово обґрунтувати причину відмови.

Увага! Чиновники соцзабезу, інших уповноважених органів не мають право вимагати від переселенців будь-яких відміток тимчасової реєстрації в паспорті або документів, крім тих, які вказані у переліку для одержання довідки "переселенця". Подібні вимоги є незаконними.

Для продовження виплати пенсії після переїзду із зони АТО необхідно особистопенсіонеру  звернутися в управління Пенсійного фонду України в районі (місті, районі в місті), де пенсіонер фактично знаходиться (проживає) та надати:

- Заяву в довільній формі  про запит пенсійної справи;

- Довідку про взяття на облік (довідку "переселенця), отриману в органах соцзахисту.

До заяви додаються копії паспорту та пенсійного посвідчення.

Питання: В який же строк розпочнеться виплата пенсії ?

Відповідь: Після звернення із заявою протягом 7-10 днів відбувається  переведення пенсійної справи, хоча зазначений строк може бути більшим, у зв’язку із необхідністю обробки значної кількості звернень, зокрема в тих  управліннях пенсійного фонду, які знаходяться найближче до території проведення АТО.

Щоб з’ясувати стан переведення Вашої пенсійної справи та дату поновлення виплати пенсії обов'язково звертайтеся  до управління Пенсійного фонду, до якого надано заяву про переведення пенсійної справи.

Також можна звернутись на телефон "гарячої" лінії Пенсійного фонду України - 0 800 503 753.

Виплата пенсій здійснюється з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому було зупинено виплату пенсії у зв'язку із проведенням АТО. Іншими словами, якщо пенсіонер із зони АТО востаннє отримував виплату, наприклад, за серпень, то при постановці на облік за місцем тимчасового проживання йому зобов'язані виплатити пенсію починаючи  з вересня.

Пенсію за місцем фактичного перебування (проживання) можна отримати через підприємство поштового зв'язку або на картковий рахунок в банківській установі.

Пенсіонерам, які мають карткові рахунки, відкриті в банківських установах Донецької та Луганської областей, не треба відкривати нові рахунки. Якщо на новому місці проживання є відділення відповідного банку, то люди, як і колись, будуть отримувати гроші на свій рахунок.        

Решті переселенцям пенсійного віку, які не мають рахунку та які бажають отримувати гроші через банк, доведеться відкрити картковий рахунок у відділенні банку, з яким Пенсійний фонд України уклав договір про проведення виплат.

Інші види соцвиплат

Крім пенсій, для вимушених переселенців передбачена також державна соціальна допомога наступними категоріями:

- сім'ям з дітьми;

- малозабезпеченим сім'ям;

- інвалідам з дитинства;

- дітям-інвалідам.

Для переоформлення зазначених виплат потрібно стати на облік у місцевих органах соціального захисту населення ("соцзабезах") за місцем фактичного перебування (проживання). Процедура постановки на облік аналогічна тій, по якій на облік беруться пенсіонери. При собі треба мати паспорт, а також ідентифікаційний код і відповідне пільгове посвідчення (за наявності).

Питання: Як оформити щомісячну адресну допомогу?

Відповідь: Тимчасові переселенці можуть отримати матеріальну допомогу на покривання витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

На таку допомогу можуть розраховувати громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України і районів проведення АТО.

Розмір допомоги становить:

- для непрацездатних осіб (пенсіонери, інваліди, діти) - 884 гривні на одну людину;

- для працездатних осіб - 442 гривні на одну людину (члена сім'ї).

Загальна сума допомоги на сім'ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім'ї і не може перевищувати 2400 гривень на місяць.

Якщо працездатні особи не влаштувалися на роботу або знаходяться в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованій території України або зони АТО, але фактично не працюють, протягом 2 місяців після початку виплати допомоги її розмір на наступні 2 місяці скорочується на 50%, а ще через 2 місяці - припиняється.

Однак це правило не поширюється на тих хто:

- знаходиться в декретній відпустці або у відпустці по догляду за дитиною до 6 років;

- має трьох і більше дітей до 16 років;

- доглядає за інвалідами І групи або дитиною-інвалідом до 18 років, або інвалідами І і ІІ груп внаслідок психічного розладу, або особами, які досягли 80-річного віку;

- надає соціальні послуги.

Слід враховувати, що допомога призначається на всю сім'ю, але виплачується на банківський рахунок одного з її членів.

Для оформлення щомісячної адресної допомоги особам необхідно звернутися в ті ж "соцзабези" і отримати довідку про взяття на облік особи, яка переміщається (тобто отримати довідку "переселенця"). Порядок її отримання описаний на початку цієї статті.

Для оформлення щомісячної адресної допомогиодин із членів сім’ї звертається до Ощадбанку для відкриття поточного рахунка, пред’являє паспорт та подає заяву про надання грошової допомоги (заповнюється у банку).

До заяви додаються: копія свідоцтва про шлюб, копії свідоцтв про народження дітей, у вільній формі письмову згоду всіх повнолітніх членів сім'ї про виплату допомоги одному члену родини.

Ощадбанк відкриває рахунок на ім'я цієї особи та не пізніше 3 робочих днів з дати його відкриття надсилає заяву про призначення грошової допомоги до органу соцзахисту

Виплата щомісячної адресної допомоги призначається протягом 10 днів з моменту звернення, про що сповіщається уповноважений член родини.

У наданні матеріальної допомоги можуть також і відмовити, якщо:

-  у кого-небудь з членів сім'ї є у власності житло, розташоване не в зоні АТО;

-  у сім'ї є у власності два і більше авто;

-  у кого-небудь з членів сім'ї є депозит у банку на суму, що перевищує 12180 грн.

Виплати проводяться щомісяця, але не більше 6 місяців з моменту звернення.

Джерело